Jak si vedli týmoví kolegové proti sobě během uplynulého závodního víkendu v Monaku? Tradičně si srovnáme jejich výkony v kvalifikaci i v závodě.
Začneme u suverénních vítězů - u Red Bullu. Mark Webber odvedl opět fantastickou práci a vyhrál Velkou cenu Monaka. Jeho forma stoupá a Sebastian Vettel se dostává do jeho stínu, zřejmě mu více vyhovují vylepšení vozu, která představily v Barceloně.
Pro Webbera se jednalo o milník jeho kariéry - dokázal, že porážet svého týmového kolegu umí, a sám popsal neděli jako nejlepší den své dosavadní kariéry. O víkendu porazil mladšího kolegu v kvalifikaci a závod, v němž zajel nejrychlejší kolo Vettel, si bezpečně pohlídal. Po zajetí safety-caru mu vždy dokázal ujet.
Christian Horner v sobotu přiznal, že jeden z cílu jeho týmu pro letošní rok byl: bezpodmínečně vyhrát Velkou cenu Monaka - což se jim s přehledem povedlo. Sezóna ještě zdaleka není u konce, ale 6 vítězství v kvalifikaci v 6 závodech, z nichž polovinu dotáhli do vítězného konce, plus obrovský náskok v rychlosti na své soupeře (zejména ve třetí části kvalifikace), to hovoří za vše. Ostatním týmům se možná podaří trochu snížit ztrátu, o titul si to nicméně letos podle mne rozdají piloti Red Bullu.
Robert Kubica si v Monaku se svým Renaultem vedl také překvapivě dobře. V sobotní kvalifikaci Vettela porazil a dokázal se jej držet po celý závod. Zaváhal pouze na jeho startu, kdy měl pomalejší rozjezd ze špinavější strany a Němec se dostal před hned na počátku. Nebýt Webberovy dominantní formy či Alonsovy stíhací jízdy, nebál bych se ho označil za nejlepšího muže víkendu.
Srovnávat jeho výkony s výkony Vitalije Petrova postrádá zatím smysl. Nezkušený Rus první rok ve Formuli 1 sbírá zkušenosti, v Monaku jej navíc postihly technické problémy, kvůli nimž jel do boxů jako jediný z klasifikovaných pilotů dvakrát a nakonec v nich raději 5 kol před cílem skončil.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Fernando Alonso byl dalším mužem, který se o víkendu staral o palcové titulky v novinách. Začalo to chybou ve třetím tréninku, po níž zcela odepsal šasi svého Ferrari a nemohl nastoupit do kvalifikace. Po startu závodu na super-měkké směsi mu nahrál výjezd safety-caru v prvním kole - Španěl v něm ihned zavítal znovu do boxů, přezul na tvrdou směs, na níž vydržel celý závod - byť mu v jeho závěru očividně chyběla přilnavost.
Vypořádal se s vozy nováčků a nebýt delšího souboje s Di Grassim, který se táhl několik kol, zřejmě by dojel do cíle i před McLarenem Lewise Hamiltona. Alonso se posouval neustále výše s tím, jak piloti zajížděli do boxů, nahrály mu i další výjezdy safety-caru.
S Felipem Massou se ho těžko srovnává. V trénincích do Alonsovy nehody byl pomalejší, během víkendu však nedělal chyby, vybojoval si v kvalifikaci slušné čtvrté místo, zajel čtvrtý nejrychlejší čas a na čtvrtém místě také právem dojel do cíle. V závodě nic mimořádného nepředvedl, ovšem v ulicích Monte Carla pro to ani prostor neměl.
V duelu u McLarenu si v kvalifikaci poradil Lewis Hamilton se svým kolegou, který však měl smůlu - kvůli velké chybě jednoho z mechaniků, jenž zapomněl odstranit krytku z přívodu vzduchu k chladičům v bočnici, musel svůj monopost odstavit již na počátku třetího kola. Button prozradil, že o chybě věděli již během kola, kdy najíždějí na rošt (formation lap), ale mysleli si, že to zvládnou. Přehřívání za zpomalovacím vozem jim ale udělalo škrt přes rozpočet.
Hamilton v závodě dojel pátý, což bylo možná víc, než si na trati, která MP4-25 vůbec neseděla, zasloužil. Zajel až desáté nejrychlejší kolo, v závěru se trápil s vysokou teplotou brzd, Alonsa na opotřebovaných pneumatikách však za sebou udržel.
Tab č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Nico Rosberg porazil Michaela Schumachera v kvalifikaci, spokojen po ní ale nebyl vědom si toho, že ji mohl zajet lépe. Na startu závodu se před něj dostal Schumacher, v Sainte Devote byl nicméně trochu široký a přes oba Mercedesy se přehnal Barrichelův Williams, na kterého později vyzrál díky vůbec nejrychlejší (3,8 vteřiny) zastávky v boxech.
Schumacher zajel v závodě rychlejší kolo než jeho mladší kolega. V poslední zatáčce nasadil ke kontroverznímu předjížděcímu manévru na Alonsa, o této situaci toho napsalo již víc než dost. Po šestém podniku sezóny můžeme říci, že Schumacher se vzpamatovává a Rosbergovi pěkně zatápí.
U stáje Force India poprvé letos v kvalifikaci porazil Vitantonio Liuzzi Adriana Sutila. V závodě byl však Němec viditelně rychlejší, před Liuzziho se dostal během zastávek v boxech a dojel před ním. Indická stáj díky dobrým výkonům svých pilotů v rámci možností v Monaku oslavila první dojezd na bodech s oběma vozy.
U nových týmů si vedl nejlépe španělský HRT, když Karun Chandhok jezdil dokonce před Lotusem Jarna Trulliho, než ho pár kol před koncem nabral při nesmyslném pokusu o předjetí v La Rascasse. Nováčci stále bojují se spolehlivostí, v Monaku nebyli u žádného z nich klasifikovány oba vozy.
V kvalifikaci je to u Lotusu vyrovnané, ve Virginu ale pokračuje převaha Tima Glocka, jenž zatím vždy svého kolegu Lucase di Grassiho porazil. V HRT má o něco navrch Bruno Senna, jenž pro závod zvolil podobnou strategii jako Alonso - brzkou první zastávku (ve druhém kole) s cílem dojet až do cíle. Plány mu ale zhatila porucha hydrauliky zhruba 20 kol před cílem.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo v závodě
Při výpočtu průměrného času na kolo v závodě jsem nebral v úvahu první kolo, které má každý pilot jinak dlouhé, kola, v nichž stavěli v boxech (in-lap a out-lap) a kola za safety-carem. Jedná se tedy o čistou závodní rychlost. V úvahu jsem bral pouze týmy, jejichž oba piloti byli klasifikováni.
Výsledky z Monaka si můžete prohlédnout zde; fotogalerie zde.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.