Jak si vedli týmoví kolegové proti sobě během uplynulého závodního víkendu v Monaku? Tradičně si srovnáme jejich výkony v kvalifikaci i v závodě.
Začneme u suverénních vítězů - u Red Bullu. Mark Webber odvedl opět fantastickou práci a vyhrál Velkou cenu Monaka. Jeho forma stoupá a Sebastian Vettel se dostává do jeho stínu, zřejmě mu více vyhovují vylepšení vozu, která představily v Barceloně.
Pro Webbera se jednalo o milník jeho kariéry - dokázal, že porážet svého týmového kolegu umí, a sám popsal neděli jako nejlepší den své dosavadní kariéry. O víkendu porazil mladšího kolegu v kvalifikaci a závod, v němž zajel nejrychlejší kolo Vettel, si bezpečně pohlídal. Po zajetí safety-caru mu vždy dokázal ujet.
Christian Horner v sobotu přiznal, že jeden z cílu jeho týmu pro letošní rok byl: bezpodmínečně vyhrát Velkou cenu Monaka - což se jim s přehledem povedlo. Sezóna ještě zdaleka není u konce, ale 6 vítězství v kvalifikaci v 6 závodech, z nichž polovinu dotáhli do vítězného konce, plus obrovský náskok v rychlosti na své soupeře (zejména ve třetí části kvalifikace), to hovoří za vše. Ostatním týmům se možná podaří trochu snížit ztrátu, o titul si to nicméně letos podle mne rozdají piloti Red Bullu.
Robert Kubica si v Monaku se svým Renaultem vedl také překvapivě dobře. V sobotní kvalifikaci Vettela porazil a dokázal se jej držet po celý závod. Zaváhal pouze na jeho startu, kdy měl pomalejší rozjezd ze špinavější strany a Němec se dostal před hned na počátku. Nebýt Webberovy dominantní formy či Alonsovy stíhací jízdy, nebál bych se ho označil za nejlepšího muže víkendu.
Srovnávat jeho výkony s výkony Vitalije Petrova postrádá zatím smysl. Nezkušený Rus první rok ve Formuli 1 sbírá zkušenosti, v Monaku jej navíc postihly technické problémy, kvůli nimž jel do boxů jako jediný z klasifikovaných pilotů dvakrát a nakonec v nich raději 5 kol před cílem skončil.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Fernando Alonso byl dalším mužem, který se o víkendu staral o palcové titulky v novinách. Začalo to chybou ve třetím tréninku, po níž zcela odepsal šasi svého Ferrari a nemohl nastoupit do kvalifikace. Po startu závodu na super-měkké směsi mu nahrál výjezd safety-caru v prvním kole - Španěl v něm ihned zavítal znovu do boxů, přezul na tvrdou směs, na níž vydržel celý závod - byť mu v jeho závěru očividně chyběla přilnavost.
Vypořádal se s vozy nováčků a nebýt delšího souboje s Di Grassim, který se táhl několik kol, zřejmě by dojel do cíle i před McLarenem Lewise Hamiltona. Alonso se posouval neustále výše s tím, jak piloti zajížděli do boxů, nahrály mu i další výjezdy safety-caru.
S Felipem Massou se ho těžko srovnává. V trénincích do Alonsovy nehody byl pomalejší, během víkendu však nedělal chyby, vybojoval si v kvalifikaci slušné čtvrté místo, zajel čtvrtý nejrychlejší čas a na čtvrtém místě také právem dojel do cíle. V závodě nic mimořádného nepředvedl, ovšem v ulicích Monte Carla pro to ani prostor neměl.
V duelu u McLarenu si v kvalifikaci poradil Lewis Hamilton se svým kolegou, který však měl smůlu - kvůli velké chybě jednoho z mechaniků, jenž zapomněl odstranit krytku z přívodu vzduchu k chladičům v bočnici, musel svůj monopost odstavit již na počátku třetího kola. Button prozradil, že o chybě věděli již během kola, kdy najíždějí na rošt (formation lap), ale mysleli si, že to zvládnou. Přehřívání za zpomalovacím vozem jim ale udělalo škrt přes rozpočet.
Hamilton v závodě dojel pátý, což bylo možná víc, než si na trati, která MP4-25 vůbec neseděla, zasloužil. Zajel až desáté nejrychlejší kolo, v závěru se trápil s vysokou teplotou brzd, Alonsa na opotřebovaných pneumatikách však za sebou udržel.
Tab č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Nico Rosberg porazil Michaela Schumachera v kvalifikaci, spokojen po ní ale nebyl vědom si toho, že ji mohl zajet lépe. Na startu závodu se před něj dostal Schumacher, v Sainte Devote byl nicméně trochu široký a přes oba Mercedesy se přehnal Barrichelův Williams, na kterého později vyzrál díky vůbec nejrychlejší (3,8 vteřiny) zastávky v boxech.
Schumacher zajel v závodě rychlejší kolo než jeho mladší kolega. V poslední zatáčce nasadil ke kontroverznímu předjížděcímu manévru na Alonsa, o této situaci toho napsalo již víc než dost. Po šestém podniku sezóny můžeme říci, že Schumacher se vzpamatovává a Rosbergovi pěkně zatápí.
U stáje Force India poprvé letos v kvalifikaci porazil Vitantonio Liuzzi Adriana Sutila. V závodě byl však Němec viditelně rychlejší, před Liuzziho se dostal během zastávek v boxech a dojel před ním. Indická stáj díky dobrým výkonům svých pilotů v rámci možností v Monaku oslavila první dojezd na bodech s oběma vozy.
U nových týmů si vedl nejlépe španělský HRT, když Karun Chandhok jezdil dokonce před Lotusem Jarna Trulliho, než ho pár kol před koncem nabral při nesmyslném pokusu o předjetí v La Rascasse. Nováčci stále bojují se spolehlivostí, v Monaku nebyli u žádného z nich klasifikovány oba vozy.
V kvalifikaci je to u Lotusu vyrovnané, ve Virginu ale pokračuje převaha Tima Glocka, jenž zatím vždy svého kolegu Lucase di Grassiho porazil. V HRT má o něco navrch Bruno Senna, jenž pro závod zvolil podobnou strategii jako Alonso - brzkou první zastávku (ve druhém kole) s cílem dojet až do cíle. Plány mu ale zhatila porucha hydrauliky zhruba 20 kol před cílem.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo v závodě
Při výpočtu průměrného času na kolo v závodě jsem nebral v úvahu první kolo, které má každý pilot jinak dlouhé, kola, v nichž stavěli v boxech (in-lap a out-lap) a kola za safety-carem. Jedná se tedy o čistou závodní rychlost. V úvahu jsem bral pouze týmy, jejichž oba piloti byli klasifikováni.
Výsledky z Monaka si můžete prohlédnout zde; fotogalerie zde.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.