Třetí podnik letošní sezóny - Velká cena Malajsie - je za námi. Opepřena byla chybou favoritů v kvalifikaci, díky níž se o den později v závodě předjíždělo. Jak si během uplynulého víkendu vedli jednotliví piloti proti svým týmovým kolegům? Podíváme se na dosažené výsledky v kvalifikaci, nejrychlejší a průměrné kolo v závodě.
V závodě nebylo klasifikováno sedm pilotů: Kovalainen, Petrov, Liuzzi, Schumacher, Kobajaši, Glock a De la Rosa. Proto z tabulek, v nichž se věnuji srovnání nejrychlejších a průměrných kol v závodě, vypouštím týmy Lotus, Renault, Force India, Mercedes, BMW Sauber a Virgin. Srovnávat nejrychlejší kolo pilota, který v závěru jezdil s lehkým vozem, s kolem jeho kolegy, jenž musel odstoupit v úvodu ještě s těžkým vozem (či nenastoupil vůbec - De la Rosa), není fér ani nemá valný význam.
V kvalifikaci to díky počasí a správné volbě pneumatik byla spíše loterie. K překvapení všech vypadli top týmy: McLaren a Ferrari. Na jejich obhajobu se mi jen těžko hledají slova. Radar je dle Whitmarshe údajně nikdy nezklamal (což není případ Ferrari - není to tak dávno, co vypadli v první části po stejné chybě), ale copak vítěz vyhrává pouze papírovou růži? A nejde jen o peníze. Už kvůli tomu je třeba zvolit jedno jisté kolo a pak si hrát na Indiány.
A i když piloti McLarenu a Ferrari nevyjeli dříve - jak to, že dokázal postoupit Schumacher s Rosbergem, kteří vyjeli ve stejnou dobu? Ať se velevážení pánové nezlobí, udělali velkou chybu, déšť nedéšť. Piloti možná mohou také zpytovat svědomí - ne kvůli pozdnímu výjezdu, ale kvůli výkonu v oněch kritických kolech. Button, Rosberg a Schumacher to zvládli; Hamiltonovi s Alonsem ale už k postupu chybělo 0,17 vteřiny, Massovi dokonce 0,4 vteřiny.
Felipe po návratu k závodění po svém zranění není ještě ve formě. Alonso strávil už druhý závod nalepený na jeho difuzoru, dle pokynů Scuderie, jak přiznal Domenicali, se nesměl po druhé zastávce v boxech pokoušet o útok, a nezbylo tedy nic jiného, než za svým pomalejším kolegou skřípat zuby. Atmosféra v oblíbené stáji z Maranella zdá se houstne.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
V McLarenu po Austrálii kvůli strategické chybě v podobě druhé Hamiltonovy zastávky také zrovna neskákali po uších za doprovodu heligónek. Hamilton si vše údajně s týmem vyříkal a pochopil a v Malajsii se nálada po dominanci v trénincích zlepšila - jenže přišla opět zmíněná strategická chyba v kvalifikaci. Za deště se Buttonovi podařilo postoupit, po chybě však do prostřední části nezasáhl. Hamilton byl jinak po celý víkend lepší - krom tréninků zajel rychlejší kolo i v závodě, v němž skončil o pět příček výše než úřadující mistr světa, který se po velmi brzké zastávce v boxech docela trápil.
U Red Bullu stará známá písnička - Sebastian Vettel po výborném startu šel k Webberově znechucení hned před něj a odjel si v poklidu svůj závod. V kvalifikaci se před Australanem musel ale poprvé sklonit - Mark byl na správném místě ve správnou dobu se správnými pneumatikami. Poprvé v letošním roce mladému Němci vydržela technika, proto si mohl radostí zaskákat na pódiu ze stupínku nejvyššího. Jinak by do Číny dost možná odjížděl s hrozivým náskokem a 75 body po třech závodech v kapse. Věc v historii nevídaná (díky novému bodovacímu systému).
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Žádná změna nenastala u Mercedesu, kde v sobotu na vodě opět Rosberg předčil Schumachera. Michael pořád hledá svou starou formu, ale zdá se mi, že jí byl tentokrát blíže než v předchozích dvou podnicích. Jeho závody možná ještě přijdou, talentovaného Rosberga ve svých letech už ale bude jen těžko pravidelně porážet.
Robert Kubica, který dojel v závodě čtvrtý, předčil svého kolegu Vitalije Petrova i možnosti monopostu. Polákovi R30 sedí, jezdí konzistentně a nedělá zbytečné chyby, za což sklízí ovoce v podobě bohatých bodových přídělů - na průběžně vedoucího Massu ztrácí pouze 9 bodů. Jeho nezkušený kolega mu zatím příliš zdatně nesekunduje - ani v kvalifikaci, kde vypadává o jednu část dříve, ani v závodě. Předvedl v něm hezký souboj s Hamiltonem, kvůli problémům se spojkou však musel nakonec odstoupit.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
Sebastien Buemi byl u Toro Rosso v Sepangu tím rychlejším jak v kvalifikaci (o 0,25 sec), tak v závodě, v němž se zaskvěl třetím nejrychlejším kolem. Do cíle dojel ale až za Jaime Alguersuarim, protože si už v prvním kole poškodil přední křídlo po kontaktu s Kobajašim a až do zastávky v boxech se s nedotáčivým vozem hodně trápil. Jaime nicméně podal v závodě parádní výkon, předvedl pár krásných předjetí (Petrova, Hülkenberga, Barrichella) a zcela zaslouženě si odváží pár bodů. V posledních dvou podnicích na mě opravdu udělal dojem.
U Williamsu se letos poprvé prosadilo dravé mládí v podání Nica Hülkenberga. Rubens Barrichello byl pomalejší v kvalifikaci (o 0,5 sec) i v závodě (o 0,3 sec), jehož start měl katastrofální. Britský tým však v Sepangu nebyl zdaleka tak konkurenceschopný, jak by si přáli, trápily jej nejen vysoké teploty v okolí, ale i uvnitř monopostu. Alespoň díky jeho spolehlivosti vyválčil mladý Němec bod za desáté místo: dobře si poradil s těžkými podmínkami (krom počasí v kvalifikaci jej potrápily i problémy s elektronikou v závodě) a pomalým vozem.
Do cíle dojely poprvé oba monoposty HRT. Karun Chandhok byl navíc o víkendu o něco lepší než Bruno Senna. O téměř vteřinu jej porazil v kvalifikaci, v závodě ve svém nejrychlejším kole předčil Brazilce o půl vteřiny a klasifikován byl nakonec na 15. místě, synovec slavného Ayrtona na 16.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.