Jak si vedli jednotliví piloti v interních duelech proti svým týmovým kolegům? V článku si porovnáme výsledky z kvalifikace a ze závodu u těch, kteří byli klasifikováni.
Red BullStejná píseň jako v Bahrajnu - Vettel poráží Webbera v kvalifikaci, i když tentokrát jen o desetinu. Sebastian v druhé kvalifikaci za sebou prokazuje skvělou rychlost. Ani závod se pro něj nevyvíjel špatně, byť pro suché pneumatiky zajel o kolo později než většina ostatních pilotů (zastávkám v boxech jsme se věnovali zde), ovšem kvůli technickým problémům to na první místo v závodě nemůže dotáhnout, 33 kol před cílem je nucen dokonce odstoupit.
Je mi záhadou, proč Webbera povolali k přezutí z přechodných pneumatik ještě o kolo později než Vettela (odstup mezi nimi byl dostatečný). Australan v závodě zajel nejrychlejší kolo, předvedl pár hezkých manévrů, ale ke konci zhatil naděje Hamiltonovi, když do něj najel během jeho pokusu o předjetí Alonsa. Ten je za incident také částečně odpovědný - obranu trochu přepískl, probrzdil kola, kvůli čemuž musel Hamilton přibrzdit více, než je v dané zatáčce nutné. Na to už Webber jedoucí v těsném závěsu za Hamiltonem nestihl (mohl vůbec?) zareagovat.
Proto se jejich mini souboji nevěnuji v dalších tabulkách, které srovnávají nejrychlejší a průměrná kola ze závodu. Dnes to podobně neučiním ani u ostatních týmů, pokud jeden z jejich pilotů nebyl klasifikován.
FerrariAlonso překonal Massu v kvalifikaci dosti velký rozdílem - o více než 0,7 vteřiny. Po kolizi s Buttonem, za kterou si může spíše sám, se ocitl na konci startovního pole a bylo rázem po nadějích. Fernando však v Austrálii na rozdíl od Felipeho ukázal své kvality a to, jak velký je bojovník, když se dokázal propracovat zpět až za svého týmového kolegu, o jehož předjetí se kvůli obavém ze vzájemné kolize ani nepokoušel.
Nebo zafungovala týmová režie? Podle mě ano. Svědčí o tom i jeho podrážděná reakce na informaci o odstupu Hamiltona za ním: "Nechci to vědět!"
Jedinou věcí, kterou se Massa v neděli blýskl, byl famózní start na vlhké trati, když se posunul dokonce před druhého Webbera.
Ze srovnání průměrné rychlosti pilotů Ferrari v tabulce č. 3 vyplývá jedna zvláštnost, na kterou bych chtěl vzhledem k diskusi pod minulým článkem upozornit - jak může mít Alonso lepší průměrný čas na kolo v závodě než Massa, když skončil až za ním? Jednoduše - díky tomu, že měl kvůli kolizi s Buttonem velmi mizerné první kolo, jehož hodnota se ale neměří. Průměruji až další časy od druhého kola - tedy od doby, kdy začal Fernando mohutně stahovat svého kolegu.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
McLarenHamilton vyhořel již v kvalifikaci, kde se mu k překvapení všech nepodařilo postoupit do závěrečné části. V závodě také bojoval a předvedl několik krásných předjížděcích manévrů a troufl si i tam, kde to nikdo jiný nezkusil - jako například v zatáčce č. 11 na Rosberga. Parádně se vyhnul i bláznivému Webberovi po úspěšném útoku obou na Massu v 15. kole.
V závodě mohl skončit lépe, nebýt "špatné" strategie. Těžko ovšem vinit tým - z informací, které v danou chvíli měl, vypadala druhá zastávka jako nejlepší řešení.
Zde vidím i rozdíl ve zkušenostech mezi oběma piloty - Button si sám řekl, že chce jako první vyzkoušet suché pneumatiky, a také na nich chtěl zůstat až do konce. Lewis se možná také mohl s týmem dohodnout, že na nich zůstane. Rozhodně si kritiku přes média mohl odpustit a vyříkat si vše za zavřenými dveřmi.
Opačně to řešil Alonso, který se strategií v závodě nevypadal být dvakrát spokojený. Ovšem svůj tým přes média nepropíral, dokonce jej pochválil.
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Mercedes GPSchumacher v kvalifikaci opět prohrál s Rosbergem - tentokrát to ale bylo o fous, resp. pouze o 4 setinky. Závod pro něj víceméně skončil již v první zatáčce, kdy mu Alonso ve smyku poškodil přední křídlo. V závodě si neprodíral dopředu tak spektakulárně jako Alonso, dlouho trčel za Alguersuarim a nakonec dojel na posledním bodovaném místě. Spíše než poškození vozu bych to přisuzoval horší formě Mercedesu a nevycválanosti 7násobného mistra světa po tříleté pauze.
Rosberg patřil po celý víkend mezi nejrychlejší piloty, reálnou šanci na vítězství čí pódiové umístění ale neměl. Byl také jedním z menšiny pilotů, kteří zvolily druhou zastávku za polovinou závodu. K pátému místu mu výrazně pomohla kolize Webbera s Hamiltonem v závěru závodu.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V závodě nebyla klasifikována celá desítka pilotů, proto se těžko dají souboje u dalších týmů těžko hodnotit. Pochválil bych Barrichella, který postoupil do závěrečné části kvalifikace a solidní rychlost prokazoval i v závodě. Podařilo se mu hezky předjet De la Rosu a díky poslední neplánované zastávce Webbera si z Melbourne odváží 4 body.
Jeho mladý kolega Hülkenberg je spíše zklamáním - za nehodu v závodě sice neměl, ale za Brazilcem výrazně zaostal i v kvalifikaci.
Petrov se v Austrálii také moc nepředvedl - vypadl v kvalifikaci hned na počátku spolu s novými týmy, v závodě po smyku v devátém kole musel odstoupit. To Robert Kubica předvedl vzhledem k technice, kterou měl, famózní výkon. Pochybuji, že Renault někdo o víkendu čekal na bedně.
Konzistentní rychlostí oplýval Vitantonio Liuzzi, jenž se kvalifikoval na 13. pozici. Neděli zvládl výborně, když si k radosti indické stáje nenápadně dojel pro 6 bodů.
Za zmínku jistě stojí, že se do cíle podařilo dojet španělskému týmu HRT. Chandhok dorazil sice s pětikolovou ztrátou, ale přeci jen to bylo příjemné překvapení. Větší, než v případě dalších úspěšně finišujících: Alguersuariho, De la Rosy či Kovalainena.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.