Hned šest náhradníků ve stejném počtu týmů si vyzkoušelo atmosféru tréninku formule 1, sedmý už měl odlišnou pozici - po trati se proháněl jako právoplatný člen týmu. Čekalo se, kdo z „mladých pušek“ překvapí, nakonec nejlepší z nich trochu předčil očekávání.
Horko v samotném závěru, jinak nelze komentovat teplotu vzduchu na 28°C, trať o 14 stupňů teplejší, 57% vlhkost vzduchu a celkem čerstvý vítr o síle 8,6 km/h vanoucí severozápadním směrem. Piloti měli k dispozici pneumatiky na stupnici tvrdosti C5-C3 a jak bylo řečeno, hned sedm týmů nastoupilo v pozměněné sestavě.
Samozřejmě mediálně nejvíc propíraný byl bratrský dvojblok Arthura a Charlese Leclerca, ale nechybělo mnoho a senzace splaskla jak mýdlová bublina. Starší ze sourozenců totiž musel čekat, zda mechanici dají dohromady jeho vůz, u nějž s největší pravděpodobností „odešla“ baterie. Dalšími nováčky byli Ryo Hirakawa (McLaren), Isack Hadjar (Red Bull), Felipe Drugovich (Aston Martin), Ayumu Iwasa (VISA Cash App RB) a Luke Browning (Williams) - krátce nahradili Piastriho, Verstappena, Strolla, Cunodu a Albona. Tou definitivní změnou byla účast Jacka Doohana u Alpine, jenž poskytl volný víkend Estebanu Oconovi.
Začínalo se na střetně tvrdých pneu - první vyjeli Alonso, Drugovich a Magnussen - pouze Arthur Leclerc a Hadjar hned od počátku nasadili měkké. U Arthurova Ferrari, Iwasova VISA App Cash RB a Hirakawova McLarenu nasadili mechanici „hrábě“ na sběr dat - Monačan je měl před zadní nápravou, oba Asiaté pak za přední.
V první dvacetiminutovce se nejlépe vedlo Mercedesům, ostatní spíš vyčkávali, takže hodně vysoko se prosadily i oba Haasy. Nováčci se místy trápili, Hadjar udělal hodiny v zatáčce 6 a stěžoval si týmu, že vůz je nestabilní a nemá dost místa na nohy. Browning na stejném místě masivně probrzdil, A. Leclerc zase kritizoval velmi rychlou degradaci pneumatik.
Po půlhodině mechanici Ferrari nastartovali i druhé Ferrari, v téže době na měřený čas stále čekalo vedle Charlese ještě trio Drugovich, Hirakawa a Iwasa. Nejrychlejší na žluté směsi byl Hamilton (1:25,566) před Russellem, jenž ztratil pouhých 0,005 vteřiny.
Ve chvíli, kdy týmy začaly kvalifikační simulace, konečně vyjel na trať Charles Leclerc, ovšem v té době byl Arthur v depu. Třetí muž průběžné klasifikace musel zvládnout velmi rychle zkrácený program, který si navíc zkomplikoval smýknutím v poslední zatáčce, proto na středně tvrdé směsi zajel jen dvě rychlá kola, přičemž to druhé už nebylo nijak špatné (1:25,809). Russell si hned po vyjetí stěžoval na funkci brzd a dost nakvašeně avizoval, že bude nejspíš třeba provést změnu.
Na měkké směsi se nejdřív dostaly do popředí Mercedesy, ale pak je předstihl Norris, i když měl namále, protože v šestnácté zatáčce byl evidentně všemi koly mimo. V poslední desetiminutovce se oba Leclercové konečně dostali ve stejnou dobu na trať, i když ne do těsné blízkosti. Nutno ovšem poznamenat, že s výjimkou Drugoviče, jenž nečekaně „vyškolil“ veterána Alonsa, se nováčci bili na chvostu startovního pole mezi sebou.
Trénink provázely i drobné incidenty a ústředními postavami byli Hadjar a Browning - nejdřív druhý jmenovaný překážel v zatáčce 6, o něco později se připletl Isackovi do cesty v závěru jeho rychlého kola - i proto dostal černobílé varování. Komisaři si všimli i významného zabrždění Hamiltona před Norrisem v zatáčce 16, ale incident budou řešit až po tréninku. A konečně Gasly byl prověřován kvůli pomalé jízdě během krátkého probliknutí žlutých vlajek, ale vyšel z této záležitosti s čistým štítem. V samotném závěru se vedle sebe dostali bratři Leclercové a aspoň si mohli symbolicky pokynou.
Protože v systému nejsou vloženi úplni nováčci, uvádím jejich pořadí zde:
14. Ryo Hirakawa (McLaren) - 1:25,87415. Isack Hadjar (Red Bull) - 1:25,88718. Arthur Leclerc (Ferrari) - 1:26,17920. Luke Browning (Williams) - 1:26,519
První trénink ovšem skončil pro Leclerca nepříjemně - kvůli výměně zásobníku energie vyfasoval penalizaci 10 míst na startu, protože musel nasadit už třetí v této sezóně.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.