Interlagos při prvním pohledu vypadal stejně jako včera odpoledne, nejspíš ovšem byly podmínky neznatelně lepší, proto se rozhodlo, že se piloti pustí do kvalifikačního boje. JAk se však ukázalo, byly to spíš crash testy než boj o startovní pozice.
Deštivo, teplota 19°C, trať 22°C, vlhkost vzduchu se vyšplhala na 95 %, snad jen vítr sotva hýbající vlajkami (1,2 km/h jihovýchodně) nedělal pilotům potíže. Vzhledem k mokré trati bylo zřejmé, že se pojede na mokrých pneumatikách, otázkou bylo, jak se fronta bude pohybovat.
Q1 - 18 minutS ohledem na nevyzpytatelnost počasí se většina startovního pole vydala ihned na okruh vedena Albonem, Norrisem a oběma piloty Alpine. Hned během prvních kol se piloti potýkali s udržením vozů na trati - v zatáčce 12 museli nouzovou komunikaci využít postupně Lawson, Zhou a Stroll, Bottas si na stejném místě zkazil nadějně rozjeté kolo. Časy na pneumatikách do deště umožňovaly časy kolem 1:32,0, na trati se odehrávaly poměrně zajímavé situace, kdy si piloti překáželi a bojovali sami se sebou.
Uteklo 10:20 a po žluté se na monitorech objevila červená vlajka. Colapinto lehce zaplaval v zatáčce 2, v následující už chytil řádný smyk a skončil s vozem v bariéře. Argentinec byl v pořádku, jeho vůz samozřejmě nikoli. Pořadí v tu chvíli bylo Cunoda, Leclerc, Ocon, Pérez, Alonso, Stroll, Verstappen, Sainz jr., Colapinto, Norris, Hülkenberg, Gasly, Piastri, Lawson, Bearman, Albon, Zhou, Russell, Bottas a Hamilton. Russell se ocitl vzadu, protože jeho solidní čas 1:29,672 byl smazán, protože ho dodáhl už po vyvěšení červené vlajky.
Po deseti minutách se začalo nanovo, první vyjeli Gasly, Norris a Hülkenberg. Russell si byl vědom nebezpečí a hned po přejetí boxové čáry ještě na výjezdu předjel tři vozy. První polovina trati osychala, ale všichni zatím nechali na vozech mokré pneumatiky.
Zatímco v čele bez potíží kraloval Verstappen (1:28,522) a trať mírně osychala, nastal boj o přežití kolem 15. místa. V závěru zhatil své šance Hülkenberg, jenž vyjel v zatáčce 12 a přišel o cenné vteřiny. Nedařilo se Hamiltonovi, nakonec aspoň poskočil na 13. místo před Norrise, jenže jeden z kandidátů na titul mistra světa se dokázal vzpamatovat a časem 1:30,944 se před Lewise posunul. Nakonec to byl Lawson, kdo exmistra světa ponechal v Q1s odstupem 0,206 od patnáctého Norrise.
Do Q2 nepostoupili: Hamilton, Bearman, Colapinto, Hülkenberg, Zhou
Q2 - 15 minutJak byli piloti instruováni, později měl déšť mírně zesílit, takže v čele se čtveřicí Sainz jr., Verstappen, Pérez a Lawson startovní pole na nic nečekalo. U McLarenu vyslali Piastriho na trať na intermediates a záhy se ukázalo, že to je cesta pro následující minuty. Oscar postupně snižoval časy, navíc se nepotvrdila předpověď a déšť spíše slábl.
První drama vytvořil Russell, když se otočil za zatáčkou 8, ale hlavní rána přišla v 9:09 - Sainz jr. v nájezdu do rychlého kola nezvládl své Ferrari v zatáčce 2 a pozadu narazil do bariéry (na stejném místě měl dříve problémy také Norris). Podruhé jsme viděli červenou vlajku a komisaře na trati. Po dalších deseti minutách se opět začalo bojovat o pozice a pomalu se schylovalo ke kontroverzi. Piloti se snažili zlepšit si čas a u Red Bullu poněkud podcenili situaci. Verstappen vyjel na trať v samém závěru, když se pouhých 46 vteřin před koncem Q2 ve stejném místě jako Colapinto rozbil Lance Stroll - také on nezvládl průjezd druhou zatáčkou a ve třetí narazil do bariéry. A to byla příčina pozdějšího Maxova rozladění. Protože žluté vlajky po Strollově nehodě v sektoru 1 se rozsvítily minutu 37 vteřin před koncem, ale než se spustila červená, uteklo dlouhých 41 vteřin - ani v jednom ze čtyř dalších případů se tak dlouho nečekalo. Problém byl v tom, že v onom úseku projeli cílem a zaznamenali čas Norris, Albon a Lawson, v té době všichni za Verstappenem. Když byl Max za zatáčkou 10 v rychlém kole a poprvé na intermediates, na nichž byli piloti o zhruba 3 vteřiny rychlejší, musel kolo vypustit. Bottas hýčkal naději na Q3, jenže Lawson mu radost zkazil... Onen čas zásadně chyběl pro případný restart, protože Q2 byla předčasně ukončena. Ale za minutu a půl by většina pilotů zaváděcí kolo nejspíš neprojela...
Do Q3 nepostoupili: Bottas, Verstappen, Pérez Sainz jr., Gasly
Q3 - 12 minutNa předpovědi už se spolehnout nedalo, takže na trať se z devíti posledních Mohykánů (Stroll měl auto k nepotřebě) vydali jako první Ocon, Albon a Piastri, jejichž časy se blížily hranici 1:25,0 - ovšem pokud se jim první kolo povedlo. Piastri náhle jakoby ztrácel půdu pod nohama... Pokud si někdo myslel, že poslední část bude bez karambolů, vyvedl ho z jeho přesvědčeno veterán Alonso - začala sedmá minuta Q3 a Fernandovi ujel vůz v zatáčce 11, otočil se a pravou zadní částí narazil do bariéry. Následovala už povinná sestava: červená vlajka, odklizení vozu a úprava svodidel, načež se piloti vydali k druhé části Q3. v níž Russell chyboval ve „čtyřce“ a vyjel mimo trať, Norris dokonce vykroužil „bezpečné“ hodiny a Cunoda opět v zatáčce 4 málem zůstal trčet v kačírku.
Čas 8:29 a Albon ještě na cílové rovince před zatáčkou 1 zamířil nepřirozeně doprava a poté sešrotoval williams asi nejhorším způsobem z dosavadních nehod. Pátá červená vlajka, Alex se ještě dotazoval, zda nešlo o defekt brzd, ale nic to nezměnilo na faktu, že Aston Martin a Williams si v kvalifikaci vymlátili veškerý týmový potenciál. O to víc překvapili doposud nepříliš výrazní jedinci, zejména VISA Cash App RB a oba piloti této stáje předvedli vynikající výkon, jemuž nestačil ani Leclerc. Piastri v posledním pokusu totálně selhal - možná už i houstl déšť - a umožnil „outsiderům“ zajímavé startovní pozice.
Samozřejmě připomínáme, že Verstappen je zatížen penalizací v podobě posunu o pět míst dozadu za nasazení nových komponentů. Zůstává otázkou, zda pořadatelé v rámci možností start poněkud neposunou. Hrozí totiž, že se pět poškozených vozů (Colapinto, Albon, Alonso, Stroll a Sainz jr.) na startu nemusí objevit. To se dozvíme nejspíš nejdříve v 16:30, kdy by měl být hlavní závod odstartován.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.