Interlagos při prvním pohledu vypadal stejně jako včera odpoledne, nejspíš ovšem byly podmínky neznatelně lepší, proto se rozhodlo, že se piloti pustí do kvalifikačního boje. JAk se však ukázalo, byly to spíš crash testy než boj o startovní pozice.
Deštivo, teplota 19°C, trať 22°C, vlhkost vzduchu se vyšplhala na 95 %, snad jen vítr sotva hýbající vlajkami (1,2 km/h jihovýchodně) nedělal pilotům potíže. Vzhledem k mokré trati bylo zřejmé, že se pojede na mokrých pneumatikách, otázkou bylo, jak se fronta bude pohybovat.
Q1 - 18 minutS ohledem na nevyzpytatelnost počasí se většina startovního pole vydala ihned na okruh vedena Albonem, Norrisem a oběma piloty Alpine. Hned během prvních kol se piloti potýkali s udržením vozů na trati - v zatáčce 12 museli nouzovou komunikaci využít postupně Lawson, Zhou a Stroll, Bottas si na stejném místě zkazil nadějně rozjeté kolo. Časy na pneumatikách do deště umožňovaly časy kolem 1:32,0, na trati se odehrávaly poměrně zajímavé situace, kdy si piloti překáželi a bojovali sami se sebou.
Uteklo 10:20 a po žluté se na monitorech objevila červená vlajka. Colapinto lehce zaplaval v zatáčce 2, v následující už chytil řádný smyk a skončil s vozem v bariéře. Argentinec byl v pořádku, jeho vůz samozřejmě nikoli. Pořadí v tu chvíli bylo Cunoda, Leclerc, Ocon, Pérez, Alonso, Stroll, Verstappen, Sainz jr., Colapinto, Norris, Hülkenberg, Gasly, Piastri, Lawson, Bearman, Albon, Zhou, Russell, Bottas a Hamilton. Russell se ocitl vzadu, protože jeho solidní čas 1:29,672 byl smazán, protože ho dodáhl už po vyvěšení červené vlajky.
Po deseti minutách se začalo nanovo, první vyjeli Gasly, Norris a Hülkenberg. Russell si byl vědom nebezpečí a hned po přejetí boxové čáry ještě na výjezdu předjel tři vozy. První polovina trati osychala, ale všichni zatím nechali na vozech mokré pneumatiky.
Zatímco v čele bez potíží kraloval Verstappen (1:28,522) a trať mírně osychala, nastal boj o přežití kolem 15. místa. V závěru zhatil své šance Hülkenberg, jenž vyjel v zatáčce 12 a přišel o cenné vteřiny. Nedařilo se Hamiltonovi, nakonec aspoň poskočil na 13. místo před Norrise, jenže jeden z kandidátů na titul mistra světa se dokázal vzpamatovat a časem 1:30,944 se před Lewise posunul. Nakonec to byl Lawson, kdo exmistra světa ponechal v Q1s odstupem 0,206 od patnáctého Norrise.
Do Q2 nepostoupili: Hamilton, Bearman, Colapinto, Hülkenberg, Zhou
Q2 - 15 minutJak byli piloti instruováni, později měl déšť mírně zesílit, takže v čele se čtveřicí Sainz jr., Verstappen, Pérez a Lawson startovní pole na nic nečekalo. U McLarenu vyslali Piastriho na trať na intermediates a záhy se ukázalo, že to je cesta pro následující minuty. Oscar postupně snižoval časy, navíc se nepotvrdila předpověď a déšť spíše slábl.
První drama vytvořil Russell, když se otočil za zatáčkou 8, ale hlavní rána přišla v 9:09 - Sainz jr. v nájezdu do rychlého kola nezvládl své Ferrari v zatáčce 2 a pozadu narazil do bariéry (na stejném místě měl dříve problémy také Norris). Podruhé jsme viděli červenou vlajku a komisaře na trati. Po dalších deseti minutách se opět začalo bojovat o pozice a pomalu se schylovalo ke kontroverzi. Piloti se snažili zlepšit si čas a u Red Bullu poněkud podcenili situaci. Verstappen vyjel na trať v samém závěru, když se pouhých 46 vteřin před koncem Q2 ve stejném místě jako Colapinto rozbil Lance Stroll - také on nezvládl průjezd druhou zatáčkou a ve třetí narazil do bariéry. A to byla příčina pozdějšího Maxova rozladění. Protože žluté vlajky po Strollově nehodě v sektoru 1 se rozsvítily minutu 37 vteřin před koncem, ale než se spustila červená, uteklo dlouhých 41 vteřin - ani v jednom ze čtyř dalších případů se tak dlouho nečekalo. Problém byl v tom, že v onom úseku projeli cílem a zaznamenali čas Norris, Albon a Lawson, v té době všichni za Verstappenem. Když byl Max za zatáčkou 10 v rychlém kole a poprvé na intermediates, na nichž byli piloti o zhruba 3 vteřiny rychlejší, musel kolo vypustit. Bottas hýčkal naději na Q3, jenže Lawson mu radost zkazil... Onen čas zásadně chyběl pro případný restart, protože Q2 byla předčasně ukončena. Ale za minutu a půl by většina pilotů zaváděcí kolo nejspíš neprojela...
Do Q3 nepostoupili: Bottas, Verstappen, Pérez Sainz jr., Gasly
Q3 - 12 minutNa předpovědi už se spolehnout nedalo, takže na trať se z devíti posledních Mohykánů (Stroll měl auto k nepotřebě) vydali jako první Ocon, Albon a Piastri, jejichž časy se blížily hranici 1:25,0 - ovšem pokud se jim první kolo povedlo. Piastri náhle jakoby ztrácel půdu pod nohama... Pokud si někdo myslel, že poslední část bude bez karambolů, vyvedl ho z jeho přesvědčeno veterán Alonso - začala sedmá minuta Q3 a Fernandovi ujel vůz v zatáčce 11, otočil se a pravou zadní částí narazil do bariéry. Následovala už povinná sestava: červená vlajka, odklizení vozu a úprava svodidel, načež se piloti vydali k druhé části Q3. v níž Russell chyboval ve „čtyřce“ a vyjel mimo trať, Norris dokonce vykroužil „bezpečné“ hodiny a Cunoda opět v zatáčce 4 málem zůstal trčet v kačírku.
Čas 8:29 a Albon ještě na cílové rovince před zatáčkou 1 zamířil nepřirozeně doprava a poté sešrotoval williams asi nejhorším způsobem z dosavadních nehod. Pátá červená vlajka, Alex se ještě dotazoval, zda nešlo o defekt brzd, ale nic to nezměnilo na faktu, že Aston Martin a Williams si v kvalifikaci vymlátili veškerý týmový potenciál. O to víc překvapili doposud nepříliš výrazní jedinci, zejména VISA Cash App RB a oba piloti této stáje předvedli vynikající výkon, jemuž nestačil ani Leclerc. Piastri v posledním pokusu totálně selhal - možná už i houstl déšť - a umožnil „outsiderům“ zajímavé startovní pozice.
Samozřejmě připomínáme, že Verstappen je zatížen penalizací v podobě posunu o pět míst dozadu za nasazení nových komponentů. Zůstává otázkou, zda pořadatelé v rámci možností start poněkud neposunou. Hrozí totiž, že se pět poškozených vozů (Colapinto, Albon, Alonso, Stroll a Sainz jr.) na startu nemusí objevit. To se dozvíme nejspíš nejdříve v 16:30, kdy by měl být hlavní závod odstartován.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.