Interlagos při prvním pohledu vypadal stejně jako včera odpoledne, nejspíš ovšem byly podmínky neznatelně lepší, proto se rozhodlo, že se piloti pustí do kvalifikačního boje. JAk se však ukázalo, byly to spíš crash testy než boj o startovní pozice.
Deštivo, teplota 19°C, trať 22°C, vlhkost vzduchu se vyšplhala na 95 %, snad jen vítr sotva hýbající vlajkami (1,2 km/h jihovýchodně) nedělal pilotům potíže. Vzhledem k mokré trati bylo zřejmé, že se pojede na mokrých pneumatikách, otázkou bylo, jak se fronta bude pohybovat.
Q1 - 18 minutS ohledem na nevyzpytatelnost počasí se většina startovního pole vydala ihned na okruh vedena Albonem, Norrisem a oběma piloty Alpine. Hned během prvních kol se piloti potýkali s udržením vozů na trati - v zatáčce 12 museli nouzovou komunikaci využít postupně Lawson, Zhou a Stroll, Bottas si na stejném místě zkazil nadějně rozjeté kolo. Časy na pneumatikách do deště umožňovaly časy kolem 1:32,0, na trati se odehrávaly poměrně zajímavé situace, kdy si piloti překáželi a bojovali sami se sebou.
Uteklo 10:20 a po žluté se na monitorech objevila červená vlajka. Colapinto lehce zaplaval v zatáčce 2, v následující už chytil řádný smyk a skončil s vozem v bariéře. Argentinec byl v pořádku, jeho vůz samozřejmě nikoli. Pořadí v tu chvíli bylo Cunoda, Leclerc, Ocon, Pérez, Alonso, Stroll, Verstappen, Sainz jr., Colapinto, Norris, Hülkenberg, Gasly, Piastri, Lawson, Bearman, Albon, Zhou, Russell, Bottas a Hamilton. Russell se ocitl vzadu, protože jeho solidní čas 1:29,672 byl smazán, protože ho dodáhl už po vyvěšení červené vlajky.
Po deseti minutách se začalo nanovo, první vyjeli Gasly, Norris a Hülkenberg. Russell si byl vědom nebezpečí a hned po přejetí boxové čáry ještě na výjezdu předjel tři vozy. První polovina trati osychala, ale všichni zatím nechali na vozech mokré pneumatiky.
Zatímco v čele bez potíží kraloval Verstappen (1:28,522) a trať mírně osychala, nastal boj o přežití kolem 15. místa. V závěru zhatil své šance Hülkenberg, jenž vyjel v zatáčce 12 a přišel o cenné vteřiny. Nedařilo se Hamiltonovi, nakonec aspoň poskočil na 13. místo před Norrise, jenže jeden z kandidátů na titul mistra světa se dokázal vzpamatovat a časem 1:30,944 se před Lewise posunul. Nakonec to byl Lawson, kdo exmistra světa ponechal v Q1s odstupem 0,206 od patnáctého Norrise.
Do Q2 nepostoupili: Hamilton, Bearman, Colapinto, Hülkenberg, Zhou
Q2 - 15 minutJak byli piloti instruováni, později měl déšť mírně zesílit, takže v čele se čtveřicí Sainz jr., Verstappen, Pérez a Lawson startovní pole na nic nečekalo. U McLarenu vyslali Piastriho na trať na intermediates a záhy se ukázalo, že to je cesta pro následující minuty. Oscar postupně snižoval časy, navíc se nepotvrdila předpověď a déšť spíše slábl.
První drama vytvořil Russell, když se otočil za zatáčkou 8, ale hlavní rána přišla v 9:09 - Sainz jr. v nájezdu do rychlého kola nezvládl své Ferrari v zatáčce 2 a pozadu narazil do bariéry (na stejném místě měl dříve problémy také Norris). Podruhé jsme viděli červenou vlajku a komisaře na trati. Po dalších deseti minutách se opět začalo bojovat o pozice a pomalu se schylovalo ke kontroverzi. Piloti se snažili zlepšit si čas a u Red Bullu poněkud podcenili situaci. Verstappen vyjel na trať v samém závěru, když se pouhých 46 vteřin před koncem Q2 ve stejném místě jako Colapinto rozbil Lance Stroll - také on nezvládl průjezd druhou zatáčkou a ve třetí narazil do bariéry. A to byla příčina pozdějšího Maxova rozladění. Protože žluté vlajky po Strollově nehodě v sektoru 1 se rozsvítily minutu 37 vteřin před koncem, ale než se spustila červená, uteklo dlouhých 41 vteřin - ani v jednom ze čtyř dalších případů se tak dlouho nečekalo. Problém byl v tom, že v onom úseku projeli cílem a zaznamenali čas Norris, Albon a Lawson, v té době všichni za Verstappenem. Když byl Max za zatáčkou 10 v rychlém kole a poprvé na intermediates, na nichž byli piloti o zhruba 3 vteřiny rychlejší, musel kolo vypustit. Bottas hýčkal naději na Q3, jenže Lawson mu radost zkazil... Onen čas zásadně chyběl pro případný restart, protože Q2 byla předčasně ukončena. Ale za minutu a půl by většina pilotů zaváděcí kolo nejspíš neprojela...
Do Q3 nepostoupili: Bottas, Verstappen, Pérez Sainz jr., Gasly
Q3 - 12 minutNa předpovědi už se spolehnout nedalo, takže na trať se z devíti posledních Mohykánů (Stroll měl auto k nepotřebě) vydali jako první Ocon, Albon a Piastri, jejichž časy se blížily hranici 1:25,0 - ovšem pokud se jim první kolo povedlo. Piastri náhle jakoby ztrácel půdu pod nohama... Pokud si někdo myslel, že poslední část bude bez karambolů, vyvedl ho z jeho přesvědčeno veterán Alonso - začala sedmá minuta Q3 a Fernandovi ujel vůz v zatáčce 11, otočil se a pravou zadní částí narazil do bariéry. Následovala už povinná sestava: červená vlajka, odklizení vozu a úprava svodidel, načež se piloti vydali k druhé části Q3. v níž Russell chyboval ve „čtyřce“ a vyjel mimo trať, Norris dokonce vykroužil „bezpečné“ hodiny a Cunoda opět v zatáčce 4 málem zůstal trčet v kačírku.
Čas 8:29 a Albon ještě na cílové rovince před zatáčkou 1 zamířil nepřirozeně doprava a poté sešrotoval williams asi nejhorším způsobem z dosavadních nehod. Pátá červená vlajka, Alex se ještě dotazoval, zda nešlo o defekt brzd, ale nic to nezměnilo na faktu, že Aston Martin a Williams si v kvalifikaci vymlátili veškerý týmový potenciál. O to víc překvapili doposud nepříliš výrazní jedinci, zejména VISA Cash App RB a oba piloti této stáje předvedli vynikající výkon, jemuž nestačil ani Leclerc. Piastri v posledním pokusu totálně selhal - možná už i houstl déšť - a umožnil „outsiderům“ zajímavé startovní pozice.
Samozřejmě připomínáme, že Verstappen je zatížen penalizací v podobě posunu o pět míst dozadu za nasazení nových komponentů. Zůstává otázkou, zda pořadatelé v rámci možností start poněkud neposunou. Hrozí totiž, že se pět poškozených vozů (Colapinto, Albon, Alonso, Stroll a Sainz jr.) na startu nemusí objevit. To se dozvíme nejspíš nejdříve v 16:30, kdy by měl být hlavní závod odstartován.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.