Lando Norris absolvoval 109 závodů a patnáct z nich dokončil na stupních vítězů. Ten stodesátý mu přinesl to, oč přišel před třemi roky v Soči. Využil výhody, poskytnuté mu safety carem a sesadil z piedestalu dominantního Verstappena.
Stálé počasí (opět 28°C vzduch a 45°C trať) s mírným větříkem bylo kulisou k závěru nabitého víkendu v americké Miami. Před mnoha celebritami se startovní pole seřadilo na startu s pneumatikami o tvrdosti C4-C2, přičemž většina zvolila středně tvrdou směs, výjimkami byli Bottas (měkká) a trojice Hamilton, Alonso a Magnussen (tvrdá).
Závod se těžko vyhrává v první zatáčce, ale prohrát ho tu lze - přesvědčil se o tom Pérez, jenž vyrazil po vnitřní straně podobně jako Hamilton ve sprintu, a prosvištěl napříč zatáčkou 1, což ho stálo dvě příčky. Znejistěl tím poněkud Leclerca a Sainze jr., po jejichž boku se protáhl na třetí příčku Piastri. Mexičan tak opět předvedl něco ze svého zbrklého rejstříku, což ho později muselo nutně mrzet.
Vpředu se Verstappen postupně vzdaloval Leclercovi, na nějž ve 4. kole zaútočil Piastri a měl tedy za zády hned dvě Ferrari. Leclerc se ho dokázal držet, Sainz jr. pozvolna odpadával - jakmile se dostal z dosahu DRS, jeho odstup se zvětšoval. Vedoucí Verstappen ale také nebyl v dobrém rozpoložení - v 22. kole se mu nepovedl nájezd do šikany u dálničního podjezdu a v zatáčce 15 trefil plastový vymezovací válec: ten mu přistál na spoileru a za následující "šestnáctkou" spadl. Russell ho trefil a hlásil překážku na trati, takže na několik vteřin probleskl VSC, šikovný a hbitý komisař trosky odklidil a mohlo se opět naplno závodit - ale nikoli nadlouho.
Na časomíře naskočilo 28. kolo a ve chvíli, kdy si Verstappen stěžoval na malý přítlak vlétli do zatáčky 1 bok po boku Magnussen a Sargeant. Podle projeli první dvě zatáčky bok po boku, v té třetí došlo ke kolizi, jež pro domácího pilota skončila nárazem zádí do bariéry, Magnussen s poškozeným předním křídlem pokračoval. Ačkoliv se zdálo, že Američan Dánovi trochu dříve takříkajíc "zavřel dveře", komisaři nehodlali poskvrnit pověst sběratele penalizací a Kevin dostal další trestnou "desítku".
Na trať samozřejmě musel safety car, což ohromně nahrálo do not Norrisovi. Kromě něj ještě měnili Pérez, Cunoda, Zhou, Ricciardo, Stroll a Hülkenberg (29. kolo), Norris s Bottasem ve třicátém, ale Brit tak získal velkou výhodu, protože jeho největší soupeři už v boxech byli - Leclerc ve dvacátém, Verstappen o dvě kola později, Mercedes stavěl v 25. (Hamilton) a 27. (Russell) a duo Piastri-Sainz jr. dokonce těsně před zmíněnou kolizí.
Došlo ke kuriózní situaci, kdy Norris po výměně setrval na čele, ale před SC, takže na něj musel počkat. Startovní pole se seřadilo následovně: Norris, Verstappen, Leclerc, Piastri, Sainz jr., Pérez, Cunoda, Hamilton, Russell, Ocon, Alonso, Gasly, Albon, Zhou, Ricciardo, Hülkenberg, Stroll, Bottas a Magnussen. Jednoznačnou výhodou však byly čerstvější pneumatiky, nelze ani vyloučit, že Verstappen po své kolizi s kuželem měl nějaké potíže s vozem, protože po restartu ve 33. kole nebyl schopen Norrise pronásledovat a stále ztrácel. Ve 39. kole označil chování vozu za katastrofu, ale dokázal si držet fixní náskok na Leclerca. Norris chvíli zajížděl i nejrychlejší kola, ale pak už jenom kontroloval svou pozici, aby mohl konečně nechat naplno propuknout radost z premiérového triumfu.
Jeho týmový kolega Piastri měl také našlápnuto k dobrému výsledku. Po zastávce v boxech sice ztratil pozici ve prospěch Leclerca, ale sváděl boj o čtvrté místo se Sainzem. V 34. kole útočně naladěný Španěl zkusil Australana předjet v zatáčce 11, ale Oscar ho vytlačil mimo trať. Následovaly dohady s boxovou zídkou, Carlos žádal přepuštění pozice, nakonec ale komisaři dospěli k názoru, že vše bylo v rámci pravidel. Sainzův inženýr se pokoušel svého svěřence uklidnit, že má ještě téměř dvacet kol na získání pozice, na což nakvašený Sainz reagoval podrážděně: "Nech mě laskavě na pokoji, Ricky!" Po několika dalších útocích pak v 39. kole zaútočil před zatáčkou 17., v níž se Ferrari trochu smeklo a Piastri narazil do levého zadního kola levým koncem předního křídla. Ihned bylo jasné, že vůz je poškozen, Piastri při odvetném útoku vyjel v první zatáčce za okraj trati a vzápětí ho na dlouhé DRS rovince zdolali Pérez i Hamilton. Oscar musel do boxů měnit příď a pak už jen bojoval na ztracených pozicích, ověnčených trojím nejrychlejším časem na kolo: zdolal postupně Magnussena (46.), Bottase (48.), Ricciarda (55.) a v posledním kole Zhoua. Sainz jr. měl pocit, že se vůz chová divně, ale byl z boxů ubezpečen, že je vše OK. Nicméně jak bylo uvedeno, incident v zatáčce 17 se měl prošetřit po závodě.
Drápky vystrčil bojovně naladěný Hamilton - prakticky hned po restartu zdolal Cunodu a pověsil se záhy za záď Pérezova Red Bullu. Až do 55. kola ho vytrvale pronásledoval s pomocí DRS, ale nikdy se nedostal do výhodné pozice, aby si polepšil o jedno místo. Pérez se bránil velmi dobře, ale vůbec nestačil na vedoucí kvarteto - opět podal jeden ze svých problematických výkonů.
Konečně se dočkali u Alpine, i když týmovým zástupcům musely vstávat vlasy na hlavě hrůzou už v prvním kole, kdy oba vozy tvrdě bojovaly bok po boku od zatáčky 11 až do vracečky 17. Oconovi se dařilo o něco lépe, i když musel nadějnou pozici přenechat Alonsovi (48. kolo). Měl nakonec štěstí, že mu kýžený bod neuzmul Hülkenberg - Němec zpočátku dokázal bojovat s Hamiltonem tvrdě o sedmou pozici, ale když ho exmistr světa předjel v zatáčce 11 (7. kolo) ztrácel postupně pozice a propadl se až do druhé desítky. V závěru ale přiložil pod kotel a dokonce se v posledním kole dostal za Francouze s odstupem menším než vteřina, ale to už bylo na jakoukoli akci pozdě.
Magnussen pokračoval ve sbírání trestných vteřin - dostal ještě jednu "desítku", protože si komisaři všimli, že se první neodpykal správně. Dalším značně zklamaným mužem byl jistě Albon, jenž se snažil napravit reputaci týmu, ale v 53. kole probrzdil v nájezdu do zatáčky 11 a vycestoval mimo trať - pneumatiky měl trop a musel ještě do boxů. Slovíčko ještě ztraťme o Ricciardovi, jemuž se nepovedl comeback, zatímco u Sauberu se bojovněji představil Zhou.
Lando Norris se tak stal 114. jménem ve Zlaté knize vítězů a McLarenu přivezl po necelých třech letech druhý triumf. Je možné, že se vrací lepší časy pro tým oranžových? Za posledních dvanáct let vyhrála stáj, zvyklá dominovat a vítězit, pouhé dva závody - včetně toho prozatím posledního.
Opět padaly tresty
Jak bylo uvedeno výše, Carlos Sainz jr. byl po prošetření incidentu v 39. kole v zatáčce 17 postižen penalizací. Při pokusu o předjetí zadní část jeho vozu ve smyku zasáhla přední spoiler Piastriho McLarenu a ten musel o kolo později do boxů. Komisaři uvedli, že "... Piastri během předjíždění poskytl Sainzovi jr. dostatečný prostor." Španěl však nedostal obvyklých 10 trestných vteřin, neboť komise dospěla k názoru, že pokud by se vůz Ferrari nesmýkl, ke kolizi by "pravděpodobně" nedošlo. Proto byl Carlos potrestán pěti vteřinami a jedním bodem do závodní licence. V pořadí se tak propadl za Sergia Péreze. Incident z 34. kola, kdy Piastri v zatáčce 11 vytlačil Sainze jr. z trati nedal mu možnost dokončit předjížděcí manévr nebyl ze strany komisařů posouzen jako nedovolený.
Dalším hříšníky byli Kevin Magnussen si deset vteřin coby viník kolize se Sargeantem. Dalších trest dostal za nesprávné odpykání zmíněné penalizace bezprostředně poté, co zajel do boxů při výjezdu safety caru. Haas uznal, že se jednalo o "týmovou chybu" a dánský pilot dostal ještě dvacet vteřin navíc a celkově si připsal dva "černé" body. V pořadí se logicky propadl za Albona na poslední klasifikované místo.
Posledním hříšníkem byl Lance Stroll, jenž se při souboji dostal mimo trať a získal tím nepovolenou výhodu - v jeho případě bylo deset trestných vteřin připočteno bezprostředně po skončení závodu.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?