Přežitý, vysmívaný, prokletý okruh, neodpouštějící sebemenší chybu, přesto stále aktuální. Ne nadarmo se říká, že se tu občas vítězství cení více než zisk mistrovského titulu. Ostatně světoví šampioni tu rozhodně nebývali vždy proroky.
Legendy hovoří, že se často obracejí pohledy ke knížecímu paláci v Monte Carlu, ovšem nikoli z úcty k majestátu, ale protože vlající zástava naznačí, jaké lze očekávat počasí. Možný déšť měl 20% šanci, ale mračna číhala za horami a nebylo vyloučeno, že podobně jako v roce 1982, kdy se tu odehrála jedna z nejdramatičtějších Grand Prix, v samotném závěru pocuchá přeháňka setrvalý stav.
Piloti tentokrát s výjimkou Zhoua na nejměkčí směsi vybírali zhruba půl na půl: Verstappen, Ocon, Hamilton, Cunoda, Norris, De Vries, Albon a Sargeant zvolili středně tvrdou směs, Alonso, Sainz jr., Leclerc, Gasly, Russell, Piastri, Stroll, Bottas, Magnussen, Hülkenberg a Pérez vyjeli na tvrdých pneumatikách.
Žádný karambol v St. Dévote se nekonal, ovšem dramata nastala v úseku mezi Mirabeau a vracečkou u bývalého nádraží. Potkali se tu především Stroll, do něhož po sjezdu od Mirabeau najel Hülkenberg, ale těch šťouchanců tu bylo víc. Z Kanaďanova vozu odlétly nějaké trosky, ale pokračoval dál, Hülkenberg si za své počínání vysloužil pětivteřinovou penalizaci (v 5. kole).
Verstappen v čele bez potíží navyšoval svůj náskok na Alonsa, jenž za sebou zase nechával Ocona. Holanďan a Španěl se vzdálili až na 11,3 vteřin, když pak poměrně záhy Verstappen dojel první piloty o celé kolo, náskok se poněkud zcvrknul - ale vždy dokázal Max přiložit pod kotlem. Piloty i příslušníky týmu znepokojovaly zprávy o možném dešti, hrozily i mraky kupící se nad horským masivem. Nakonec první výměnu zaznamenal ve 32. kole Hamilton (pokud nebudeme počítat vynucené zastávky hned na počátku závodu), ale Verstappena tým stále nechával na trati.
V 50. kole dorazily nad trať první kapky - od zatáček Mirabeau a Portier, poté i v oblasti od Casina. Verstappen mohl děkovat týmu, že vydržel nápor na nervy - a také žluté směsi, že na ní setrval tak dlouho. Kdo však hrubě chyboval, byl tým Aston Martin - v 55. kole povolal do boxů Alonsa a vypustil ho na středně tvrdé směsi. Podle interních zpráv došlo k chybě v komunikaci, ale tento krok připravil Alonsa minimálně o boj s Verstappenem o vítězství. O kolo později už byli v boxech oba: Max i Fernando nasadili intermediates, ale pro Španěla znamenala zastávka navíc rozhodující ztrátu. Až do konce se už nic nezměnilo, snad jen to, že Alonsův odstup v závěru narostl na více než dvacet vteřin - nelze však vyloučit, že Fernando už jenom kontroloval situaci a neriskoval. I Verstappenovi mírně zatrnulo - v 70. kole v pasáži zatáček za bazénem, kde před lety rozmlátil svůj vůz lehce lízl pravou zadní pneumatikou svodidla, ale bez zásadní újmy.
Překvapivě se uvedl Ocon - díky Leclercově penalizaci se posunul na třetí příčku a dokázal ji obhajovat. Nejdřív před Sainzem jr., jehož útok v 11. kole málem pro oba skončil fatálně: pilot Ferrari před nábřežní šikanou zoufale brzdil a strhl vůz zleva doprava, škrtl však spoilerem o Francouzovu pravou zadní pneumatiku a zničil si levý winglet na předním křídle - ten mu upadl v Tabákové zatáčce. Protože si zkrátil trať, ale bez výhody v umístění, dostal varování black & white flag. Jízdní vlastnosti Ferrari se mírně zhoršily, takže Sainz jr. zamířil do boxů ve 34. kole, což Španěl považoval za nepochopitelné rozhodnutí. Inženýři se mu pokusili vysvětlit, že šlo především o snahu udržet za sebou Hamiltona. Déšť však zhatil plány obou rudých vozů - také oni zajeli v 56. kole do boxů, ale ztratili pozice ve prospěch Mercedesů. Sainz jr. už měl za sebou "vteřinu hrůzy" v Mirabeau, kde mu v 55. kole šel jeho vůz bokem a jentaktak neskončil na svodidlech.
Mercedesy vytěžily maximum, ale pohodový víkend se u nich nekonal. Hamilton stavěl jako první ve 32. kole, v 55. okruhu nazul pneu do přechodných podmínek a jal se stíhat Ocona, absolvujícího zastávku ve stejném kole. Povedlo se mu ho dotáhnout, ale vlastně se nedostal k reálnému ohrožení pilota Alpine. Navíc se k němu přibližoval Russell, ovšem se škraloupem na kontě - v 59. kole musel v Mirabeau použít "nouzové uličky" a když couval na trať, vyslal svůj vůz přímo do dráhy Pérezovi. Mohl mluvit hned dvakrát o štěstí: jeho mercedes zůstal pojízdný a za svůj čin obdržel jen pět vteřin navíc. Vzhledem k tomu, že Leclerc nebyl schopen se přiblížit, dokonce atakoval Hamiltona a žádal tým, aby mu Lewise odsunul z cesty, že by Francouze zkusil udolat. Moc smyslu tento požadavek neměl a tým také nereagoval. George nakonec v posledních kolech hlásil zhoršující se jízdní vlastnosti a od bojující dvojice odpadl.
Leclerc bez potíží měnil pneumatiky ve 45. kole, poté využil chyby svého kolegy a v dramatickém, kluzkém 54. kole zaujal jeho pozici. Měl tím lepší postavení pro double pit-stop, který se Ferrari celkem povedl, ale na Mercedesy ztrácel a v samotném závěru musel čelit náporu Gaslyho na druhém Alpine. S tím marně bojoval Sainz jr., v posledních kolech se tato trojice sjela, ale nakonec se pořadí neměnilo.
Juki Cunoda dlouho obhajoval devátou pozici, ale v závěru závodu jeho vůz prakticky nebrzdil. Kvůli tomu musel vzdát bodovanou pozici ve prospěch obou McLarenů - Norris i Piastri odjeli nenápadný, ale efektivní závod.
Pojďme ke smolařům - Stroll po šťouchanci s Hülkenbergem musel korigovat vlastnosti svého vozu, ale to nebyl zdaleka poslední incident: ve 37. kole byl v nájezdu do zatáčky Anthony Noghese netrpělivý a po ťuknutí s Magnussenem jeho Aston přišel o další část úlomků. Hořký den pro Lance skončil po přechodu na intermediates - po sjezdu k zatáčce Portier byl jeho vůz prakticky neovladatelný a pro Strolla tím závod skončil. Kolizní kolega Magnussen zase zkusil přečkat deštivou část na slicks, ale ve finále to byl spíš děsivý hazard. Ukázal to závěr 58. kola, kdy v legendárním Schumacherově místě v Rascasse narazil do bariéry a pak se konečně dostal pro zeleně označené pneumatiky a nový přední spoiler. Jeho týmový kolega si při odpykání trestných pěti vteřin nepočínal podle pravidel a dostal naloženo dalších deset.
Sergio Pérez bude určitě chtít tento závod vymazat ze své kariéry - kdyby to šlo. Nejdřív hned v prvním kole nasadil tvrdou směs, aby měl oproti ostatním výhodu, ale nedokázal se dostatečně rychle posunout dopředu, poté se ve snaze zdolat Strolla v nábřežní šikaně potkal v 31. kole s vozem svého soupeře a musel do boxů pro přední křídlo. K dovršení všeho přišel již zmíněný incident s Russellem, takže Mexičan se už počtvrté vydal k mechanikům, aby vyzkoušel jízdu na pláštích do deště. Pořád to ale nebyl konec - v 60. kole obrousil svůj Red Bull o svodidla v pasáži u bazénu a nakonec popáté zastavil v 72. kole zpět pro intermediates.
Těch zkrácených šikan a lehkých kontaktů mezi soupeři i se svodidly jsme viděli víc než dost, nakonec ale monacká výsledková listina byla překvapivě bohatá. Rozhodně největší radost mohl mít Verstappen se solidním odstupem, možná až humorně působil pohled do boxů Aston Martinu, kde se stříbrná příčka až tak neoslavovala. Bylo důvodem zklamání, že Fernando nestanul na nejvyšším stupínku, nebo si tým zvyká, že co závod, to prakticky umístění na "bedně"?
Spekulace o návratu Valtteriho Bottase do F1 v barvách Cadillacu pro rok 2026 zesílily po jeho záhadném příspěvku na sociálních sítích. Finský jezdec aktuálně působí jako rezervní pilot Mercedesu.
Alex Dunne absolvuje svůj debut ve Formuli 1, když nastoupí za McLaren v prvním tréninku na Velkou cenu Rakouska. Pro mladého talentovaného Ira jde o významný krok směrem k možné budoucnosti v F1.
Rakousko bylo dosud důležitým bodem v kariéře Landa Norrise. Velká cena v roce 2025 mu nabídne šanci napravit chybu z kanadského závodu.
Christian Horner popsal, jak byla F1 v jeho začátcích u Red Bullu méně formální a více spontánní. Dnes je podle něj šampionát výrazně profesionálnější a řízený s mnohem větší precizností.
Hungaroring se připravuje na velkou proměnu. Nové zázemí pro týmy, moderní tribuny i podzemní tunely promění legendární okruh v špičkové a moderní místo pro konání Velké ceny. Tato rozsáhlá rekonstrukce přichází právě včas na oslavu 40. ročníku maďarského závodu F1.
Lewis Hamilton se letos sžívá s novým prostředím ve Ferrari po dvanácti letech u Mercedesu. Už teď ale vzhlíží k roku 2026 s jasným požadavkem.
Oscar Piastri momentálně vede průběžné pořadí šampionátu F1, avšak sám nevěří, že by některý z jezdců byl skutečným kandidátem na titul mistra světa.
Isack Hadjar je vážným kandidátem na nahrazení Yukiho Tsunody v Red Bullu, což by pro něj mohlo být životní šancí i obrovským testem. Tento krok může odstartovat jeho hvězdnou kariéru, nebo ji naopak brzy ukončit.
Toto Wolff představil tříletý vývojový plán pro Kimiho Antonelliho, čímž potvrdil, že Mercedes s mladým Italem počítá dlouhodobě. Podle Wolffa je klíčové, aby Antonelli dostal čas na zrání a přípravu, než vstoupí do světa Formule 1.
Šéf Ferrari Fred Vasseur uvedl, že tým pravděpodobně přiveze na Velkou cenu Rakouska novinky pro monopost SF-25. Úpravy by měly pomoci zvýšit konkurenceschopnost na Red Bull Ringu.
Liam Lawson zažil nepříjemný začátek sezony, když po pouhých dvou závodech přišel o místo v hlavním týmu Red Bull. Tento nečekaný krok jasně ukázal, jak rychle se mohou měnit plány ve vysoce konkurenčním prostředí Formule 1. Novozélanďan reagoval na tvrzení Red Bullu.
Toto Wolff uvedl, že Mercedes má stanovený časový plán pro podpis nové smlouvy s Georgem Russellem. Naznačuje tím, že tým chce mít o budoucnosti britského jezdce jasno co nejdříve.