Přežitý, vysmívaný, prokletý okruh, neodpouštějící sebemenší chybu, přesto stále aktuální. Ne nadarmo se říká, že se tu občas vítězství cení více než zisk mistrovského titulu. Ostatně světoví šampioni tu rozhodně nebývali vždy proroky.
Legendy hovoří, že se často obracejí pohledy ke knížecímu paláci v Monte Carlu, ovšem nikoli z úcty k majestátu, ale protože vlající zástava naznačí, jaké lze očekávat počasí. Možný déšť měl 20% šanci, ale mračna číhala za horami a nebylo vyloučeno, že podobně jako v roce 1982, kdy se tu odehrála jedna z nejdramatičtějších Grand Prix, v samotném závěru pocuchá přeháňka setrvalý stav.
Piloti tentokrát s výjimkou Zhoua na nejměkčí směsi vybírali zhruba půl na půl: Verstappen, Ocon, Hamilton, Cunoda, Norris, De Vries, Albon a Sargeant zvolili středně tvrdou směs, Alonso, Sainz jr., Leclerc, Gasly, Russell, Piastri, Stroll, Bottas, Magnussen, Hülkenberg a Pérez vyjeli na tvrdých pneumatikách.
Žádný karambol v St. Dévote se nekonal, ovšem dramata nastala v úseku mezi Mirabeau a vracečkou u bývalého nádraží. Potkali se tu především Stroll, do něhož po sjezdu od Mirabeau najel Hülkenberg, ale těch šťouchanců tu bylo víc. Z Kanaďanova vozu odlétly nějaké trosky, ale pokračoval dál, Hülkenberg si za své počínání vysloužil pětivteřinovou penalizaci (v 5. kole).
Verstappen v čele bez potíží navyšoval svůj náskok na Alonsa, jenž za sebou zase nechával Ocona. Holanďan a Španěl se vzdálili až na 11,3 vteřin, když pak poměrně záhy Verstappen dojel první piloty o celé kolo, náskok se poněkud zcvrknul - ale vždy dokázal Max přiložit pod kotlem. Piloty i příslušníky týmu znepokojovaly zprávy o možném dešti, hrozily i mraky kupící se nad horským masivem. Nakonec první výměnu zaznamenal ve 32. kole Hamilton (pokud nebudeme počítat vynucené zastávky hned na počátku závodu), ale Verstappena tým stále nechával na trati.
V 50. kole dorazily nad trať první kapky - od zatáček Mirabeau a Portier, poté i v oblasti od Casina. Verstappen mohl děkovat týmu, že vydržel nápor na nervy - a také žluté směsi, že na ní setrval tak dlouho. Kdo však hrubě chyboval, byl tým Aston Martin - v 55. kole povolal do boxů Alonsa a vypustil ho na středně tvrdé směsi. Podle interních zpráv došlo k chybě v komunikaci, ale tento krok připravil Alonsa minimálně o boj s Verstappenem o vítězství. O kolo později už byli v boxech oba: Max i Fernando nasadili intermediates, ale pro Španěla znamenala zastávka navíc rozhodující ztrátu. Až do konce se už nic nezměnilo, snad jen to, že Alonsův odstup v závěru narostl na více než dvacet vteřin - nelze však vyloučit, že Fernando už jenom kontroloval situaci a neriskoval. I Verstappenovi mírně zatrnulo - v 70. kole v pasáži zatáček za bazénem, kde před lety rozmlátil svůj vůz lehce lízl pravou zadní pneumatikou svodidla, ale bez zásadní újmy.
Překvapivě se uvedl Ocon - díky Leclercově penalizaci se posunul na třetí příčku a dokázal ji obhajovat. Nejdřív před Sainzem jr., jehož útok v 11. kole málem pro oba skončil fatálně: pilot Ferrari před nábřežní šikanou zoufale brzdil a strhl vůz zleva doprava, škrtl však spoilerem o Francouzovu pravou zadní pneumatiku a zničil si levý winglet na předním křídle - ten mu upadl v Tabákové zatáčce. Protože si zkrátil trať, ale bez výhody v umístění, dostal varování black & white flag. Jízdní vlastnosti Ferrari se mírně zhoršily, takže Sainz jr. zamířil do boxů ve 34. kole, což Španěl považoval za nepochopitelné rozhodnutí. Inženýři se mu pokusili vysvětlit, že šlo především o snahu udržet za sebou Hamiltona. Déšť však zhatil plány obou rudých vozů - také oni zajeli v 56. kole do boxů, ale ztratili pozice ve prospěch Mercedesů. Sainz jr. už měl za sebou "vteřinu hrůzy" v Mirabeau, kde mu v 55. kole šel jeho vůz bokem a jentaktak neskončil na svodidlech.
Mercedesy vytěžily maximum, ale pohodový víkend se u nich nekonal. Hamilton stavěl jako první ve 32. kole, v 55. okruhu nazul pneu do přechodných podmínek a jal se stíhat Ocona, absolvujícího zastávku ve stejném kole. Povedlo se mu ho dotáhnout, ale vlastně se nedostal k reálnému ohrožení pilota Alpine. Navíc se k němu přibližoval Russell, ovšem se škraloupem na kontě - v 59. kole musel v Mirabeau použít "nouzové uličky" a když couval na trať, vyslal svůj vůz přímo do dráhy Pérezovi. Mohl mluvit hned dvakrát o štěstí: jeho mercedes zůstal pojízdný a za svůj čin obdržel jen pět vteřin navíc. Vzhledem k tomu, že Leclerc nebyl schopen se přiblížit, dokonce atakoval Hamiltona a žádal tým, aby mu Lewise odsunul z cesty, že by Francouze zkusil udolat. Moc smyslu tento požadavek neměl a tým také nereagoval. George nakonec v posledních kolech hlásil zhoršující se jízdní vlastnosti a od bojující dvojice odpadl.
Leclerc bez potíží měnil pneumatiky ve 45. kole, poté využil chyby svého kolegy a v dramatickém, kluzkém 54. kole zaujal jeho pozici. Měl tím lepší postavení pro double pit-stop, který se Ferrari celkem povedl, ale na Mercedesy ztrácel a v samotném závěru musel čelit náporu Gaslyho na druhém Alpine. S tím marně bojoval Sainz jr., v posledních kolech se tato trojice sjela, ale nakonec se pořadí neměnilo.
Juki Cunoda dlouho obhajoval devátou pozici, ale v závěru závodu jeho vůz prakticky nebrzdil. Kvůli tomu musel vzdát bodovanou pozici ve prospěch obou McLarenů - Norris i Piastri odjeli nenápadný, ale efektivní závod.
Pojďme ke smolařům - Stroll po šťouchanci s Hülkenbergem musel korigovat vlastnosti svého vozu, ale to nebyl zdaleka poslední incident: ve 37. kole byl v nájezdu do zatáčky Anthony Noghese netrpělivý a po ťuknutí s Magnussenem jeho Aston přišel o další část úlomků. Hořký den pro Lance skončil po přechodu na intermediates - po sjezdu k zatáčce Portier byl jeho vůz prakticky neovladatelný a pro Strolla tím závod skončil. Kolizní kolega Magnussen zase zkusil přečkat deštivou část na slicks, ale ve finále to byl spíš děsivý hazard. Ukázal to závěr 58. kola, kdy v legendárním Schumacherově místě v Rascasse narazil do bariéry a pak se konečně dostal pro zeleně označené pneumatiky a nový přední spoiler. Jeho týmový kolega si při odpykání trestných pěti vteřin nepočínal podle pravidel a dostal naloženo dalších deset.
Sergio Pérez bude určitě chtít tento závod vymazat ze své kariéry - kdyby to šlo. Nejdřív hned v prvním kole nasadil tvrdou směs, aby měl oproti ostatním výhodu, ale nedokázal se dostatečně rychle posunout dopředu, poté se ve snaze zdolat Strolla v nábřežní šikaně potkal v 31. kole s vozem svého soupeře a musel do boxů pro přední křídlo. K dovršení všeho přišel již zmíněný incident s Russellem, takže Mexičan se už počtvrté vydal k mechanikům, aby vyzkoušel jízdu na pláštích do deště. Pořád to ale nebyl konec - v 60. kole obrousil svůj Red Bull o svodidla v pasáži u bazénu a nakonec popáté zastavil v 72. kole zpět pro intermediates.
Těch zkrácených šikan a lehkých kontaktů mezi soupeři i se svodidly jsme viděli víc než dost, nakonec ale monacká výsledková listina byla překvapivě bohatá. Rozhodně největší radost mohl mít Verstappen se solidním odstupem, možná až humorně působil pohled do boxů Aston Martinu, kde se stříbrná příčka až tak neoslavovala. Bylo důvodem zklamání, že Fernando nestanul na nejvyšším stupínku, nebo si tým zvyká, že co závod, to prakticky umístění na "bedně"?
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.