Asijské podnebí je nevypočitatelným elementem - stačí si vzpomenout na okolnosti před včerejší kvalifikací. Nejinak tomu bylo i v den závodu, kdy tropický liják posunul začátek závodu o více než hodinu. Nakonec ze všeho vzešel závod plný dramat, třísek a zklamání.
Start musel být o hodinu odložen, i když déšť, který smáčel trať krátce před původním začátkem ustal nějakých 10 - 15 minut před 20:00 místního času. Nicméně vedení závodu stanovilo otevření pit-lane na 20:25, zahájení startovní procedury na 20:35 a samotný výjezd do zaváděcího kola na 21:05 místního času (15:05 SEČ). Bylo jasné, že do závodu se po zkušenostech z kvalifikace vyjede na intermediates, což také celé startovní pole učinilo. Teplota atakovala 30°C a nadále panovala vysoká vlhkost vzduchu.
Start vyšel nejlépe Pérezovi, přespurtoval Leclerca, za ním měl jisté ambice Hamilton, ale nakonec spadl za Sainze jr. Pořadí se záhy stabilizovalo, aby prakticky na samotném začátku vyjel poprvé Safety car - stalo se tak poté, co Latifi vůbec před sedmou zatáčkou neregistroval předjíždějícího Zhoua a vytlačil ho na zeď. Číňan skončil, Kanaďan se dobelhal s poškozeným křídlem a levou zadní pneumatikou do boxů, kde i pro něj závod skončil.
Od 11. kola se opět závodilo, ale už po dalších deseti odjetých okruzích znovu na obrazovkách zasvítil pokyn zvolnit. Alonsovi "odešel" motor a vedení zavedlo režim virtuálního SC. Po půldruhém kole se opět jelo naplno - ale velmi krátce. Alex Albon nezvládl nájezd do osmé zatáčky a zavrtal se do bariéry. Tentokrát VSC trval jen něco málo přes jedno kolo, ovšem už ve 28. okruhu zastavil v zatáčce 13 Ocon poté, co mu za zádí vybafl obrovský oblak a Alpine zaznamenala druhou totální škodu motoru.
Dramatická pasáž skončila nájezdem do 31. kola a zase se chvíli závodilo, záhy však všichni po konstatování, že intermediate už se vlastně ojetím změnily na slicks zajížděli do boxů. Drama přineslo 33. kolo, kdy Hamilton přecenil své schopnosti a v zatáčce 7 pokračoval přímo do bariéry. Jak vypadal jeho náraz přídí do bariéry dramaticky, Lewis nakonec byl schopen odjet, jen měl viditelně poškozený levý winglet předního křídla. Výměny začali Gasly, Cunoda a Bottas (34. kolo), poté si k mechanikům zajeli Leclerc, Hamilton (ten měnil i přední křídlo), Vettel a Schumacher, ve 36. kole stavěli Pérez, Verstappen a Russell (ten už podruhé). Do toho přišla další nehoda, když Cunoda nezvládl zatáčku 10 a řádně pocuchal i Armco bariéru (36. kolo).
Takže na trať se opět dostal safety car, v jehož režimu si odkroutili zastávku i piloti McLarenu - zajímavé je, že všichni nasadili středně tvrdou směs, pouze Bottas a Ricciardo dostali nejměkčí. Když ve 40. kole nastal restart, chvíli to vypadalo, že Ferrari se nadechlo k útoku - Leclerc dorazil Péreze a Mexičan dokonce dvakrát chyboval, ale do třetice se nebe zakabonilo pro Charlese, jeho špatný průjezd pasáží pod tribunou doslova nasadil Pérezovi křídla (jak jinak u Red Bullu) a "Checo" si velmi agresivním závěrem vyjel více než sedmivteřinový náskok. Byl k němu tlačen i týmem, protože ve hře bylo jeho vyšetřování za nedodržení procedur při jízdě za posledním safety carem.
Lewis Hamilton výměnou spoileru ztratil v boxech 13,6 vteřiny a propadl se na osmé místo za dvojici vozů Aston Martin. Chvíli to vypadalo, jako by ztratil motivaci, ale když ho dostihl finišující Verstappen, probudil se a začal tlačit na Vettela před sebou. Jenže v 58. kole jeho útok před zatáčkou 8 skončil výjezdem z ideální linie a místo zisku pozice jednu ztratil. Jinak to byl starý dobrý Lewis, neustále si stěžoval - tu na výběr pneumatik, tu na pomalého Sainze před sebou.
Právě Carlos na druhém Ferrari jednoznačně nestíhal držet se týmového kolegy a v první polovině závodu měl za křídlem Hamiltona, ale Brit se vždy dokázal jen přiblížit, ale nikoli zaútočit. Po posledním restartu se situace opakovala při duelu Sainz jr. - Norris. Lando také měl šanci, ale jako by si Carlos uvědomil nebezpečí, v kritické chvíli poodjel a dokázal obhájit stupně vítězů.
Ostře sledován byl pochopitelně Max Verstappen a byl to v jeho podání oheň a led. Nejdřív mu vůbec nevyšel start, vyrazil na dvojku a propadl se na 13. místo. Už ve 2. kole ale předstihl Magnussena, s nímž měl lehkou kolizi, po níž utrpěl Dán poškození levého wingletu, a Strolla, o kolo později si "podal" Cunodu. V 11. kole se vypořádal s Vettelem a Gaslym a po dvojici VSC se dotáhl na Norrise. Po výměně na slicks však hlásil týmu zaseklý kousek slídy na zadní brzdě a po restartu ve 40. kole nezkrotil svou ctižádost, při útoku na Norrise před zatáčkou 8 masivně probrzdil a musel hledat spásu v únikové zóně. Pád na 12. místo kompenzoval několika rychlými koly - postupně zdolal Magnussena (48. kolo), Bottase (50.), Gaslyho (51.) a po zmínění chybě Hamilton se vrátil na pozici, z níž startoval. V posledním kole se mu povedlo předjet Vettela, ale oslavy titulu musel Holanďan odložit.
Nešťastné představení předvedl George Russell. Po nepovedené kvalifikaci mu tým vyměnil motor a Brit startoval z boxové uličky. Posun vpřed se mu moc nedařil, proto vyzkoušel už ve 22. kole přechod na slicks, čímž si závod definitivně "zabil" - na středně tvrdé směsi ztrácel na soupeře 3 - 5 vteřin na jedno kolo. Podruhé zajel do boxů ve 36. kole, ale jeho kalich hořkosti ještě nebyl u dna - ve 41. kole se "potkal" se Schumacherem a musel na prázdné pravé zadní pneumatice objet prakticky celý okruh. Počtvrté zastavil pro nejměkčí směs v 53. kole a malou útěchou mu mohla být série nejrychlejších kol, za něž stejně neměl nárok na prémiový bod.
Jak už někteří naši čtenáři naznačili, pro Red Bull a Maxe Verstappena vlastně nastala ideální situace oslavit titul v Japonsku, což určitě přivítají výrobci pohonných jednotek zásobující vozy nápojového giganta. Je téměř jisté, že příští týden se tato varianta naplní.
Pérez zůstává vítězem
Ve 23:55 místního času padlo definitivní rozhodnutí - Sergio Pérez byl potrestán 5 vteřinami za porušení procedur při jízdě za safety carem, ale s ohledem na náskok, který si během posledních kol vypracoval, ho tato penalizace nemusí nijak mrzet. "Neměl jsem tušení, co se stalo, ale z boxové zídky mi sdělili, že jsem v šetření a žádali, abych maximálně navýšil mezeru kvůli případné penalizaci. Což se mi nakonec povedlo," komentoval svůj prohřešek Pérez s tím, že opravdu netuší, čím se provinil.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.