Dlouho očekávaný start sezóny plné novinek přinesl dramatickou podívanou a černý den pro obhájce titulu. Pod umělým osvětlením v Bahrajnu se radovalo Maranello a italský tým nebyl jediný, kdo měl důvod jásat.
Po pro někoho překvapivé kvalifikaci padaly otázky, zda se Ferrari v závodním režimu dokáže postavit Red Bullu, naopak minimální šance na úspěch se dávaly Mercedesu. Startovní pole se k úvodnímu klání na trati Sakhir seřadilo s jedinou výjimkou na nejměkčí směsi (v ranku Pirelli C1), pouze McLaren s ohledem na bídný výkon v kvalifikaci zvolil středně tvrdou směs. Predikce zastávek se však klonily ke dvěma, dokonce i třem pit-stopům.
Start se obešel bez zásadních problémů, několik náznaků dramatických situací rychle odeznělo, takže nakonec byl největším překvapením pád Bottase na 14. příčku, pokles Péreze mimo TOP 5 a poté lehká kolize Ocona se Schumacherem, která neušla bdělým komisařům. Startovní pole se seřadilo následovně: Leclerc, Verstappen, Sainz jr., Hamilton, Magnussen, Pérez, Russell, Gasly, Alonso a Ocon. Pérez záhy začal dobývat zpět ztracená místa, Leclerc pomalu ujížděl Verstappenovi, Ocon se dočkal penalizace 5 vteřin za způsobení kolize se Schumacherem.
LAP 1/57Leclerc leads into Turn 1! #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/b3Vn1uQHC8
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022Výměny začal už ve 12. kole Hamilton, zvolil tvrdou směs a po dvou kolech už toto rozhodnutí kritizoval. Verstappen zamířil k mechanikům v 15. kole stejně jako Sainz jr., Leclerc na to reagoval o kolo později - oba soupeři zůstali na nejměkčí směsi - přičemž jeho více než třívteřinový náskok se rozplynul jak máslo na pánvi. Holanďan v nájezdu do první zatáčky 17. kola posunul svůj Red Bull před Ferrari, ale Charles na rovince mezi zatáčkami 3 a 4 kontroval a vzal si vedení zpět. 18. kolo vypadalo jak přes kopírák - opět útok Maxe a Charlesova odpověď. Do třetice už to obhájce titulu přehnal, útok z větší dálky skončil probržděním a spálenou ploškou na pravé přední pneumatice - od té doby měl Monačan klid a mohl pomalu přidávat setinky ke svému náskoku.
Podruhé Verstappen vyměnil pneumatiky za středně tvrdé ve 31. kole a Leclerc opět reagoval v následujícím kole - tentokrát se Max do jeho závětří sice dostal, ale nikoli tak těsně, aby vedoucího pilota ohrozil. Do třetice to zkusili u Red Bullu ve 44. kole, kdy vrátili Maxovi červené pneumatiky, ale o dvě kola později odstavil v oblasti zatáčky 3 svůj vůz Gasly a Leclerc v režimu avizovaného safety caru mohl v klidu vyměnit pneumatiky vlastně zadarmo (47. kolo).
LAP 46/57Gasly's race ends - flames coming out of the rear, expertly dealt with by a race marshal ⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED ⚠️#BahrainGP #F1 pic.twitter.com/uHHArGF5Ht
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022Během SC si Verstappen stěžoval na problémy s řízením a navíc se mu vůbec nepovedl restart - měl co dělat, aby uhájil pozici před Sainzem jr. Kalich hořkosti dopil tři kola před koncem - Španělovo Ferrari se před něj přehnalo na rovince za zatáčkou 10 a o pár set metrů později vůz mistra světa zpomalil a pouštěl před sebe jedno auto za druhým. Holanďan si stěžoval na absenci rekuperované energie, dojel do boxů a závod musel vzdát. Ferrari tak poprvé od Singapuru 2019 nejen opět slavilo vítězství v závodě, ale navíc si nadělilo velmi ceněné double s bonusem za nejrychlejší kolo v podání Leclerca.
Černý den Red Bullu ještě neskončil. Po odstoupení Verstappena si začal stěžovat na pokles výkonu i Pérez. Za zády měl dotírajícího Hamiltona, ale zdálo se, že "Checo" bronzovou příčku uhájí, protože i přes použití DRS se Britův Mercedes na cílové rovince dopředu nedostal. Jenže v první zatáčce posledního kola došlo k zablokování Mexičanových zadních kol a jeho vůz se postavil napříč trati.
LAP 57/57 More drama! Perez spins at Turn 1Hamilton passes him and moves up to P3 #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/rEKv3ezRc0
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022Velký příběh napsal Kevin Magnussen. Už jeho postavení na startu bylo překvapením a Kevin na startu dokonce útočil na pátou příčku Hamiltona. Pak ale dvakrát nezvládl zatáčku 1, což ho stálo pozici ve prospěch Péreze (3. kolo) a Russella (4. kolo). Nicméně Dán bez potíží obhajoval postavení v první desítce a sedmé místo, na němž kromě výměn absolvoval značnou část závodu, mu na konci hodně zesládlo díky problémům Red Bullu. Škoda několika slabších momentů Micka Schumachera, Haas mohl slavit nečekaný výsledek. I tak přivezl Kevin v jediném závodě víc bodů, než americká značka získala za dvě poslední sezóny.
Bottas se po počátečním propadu prokousával usilovně vpřed a nakonec se mu vhodnou volbou strategie povedlo dostat hned za Magnussena. Jeho kolega, nováček Guanyu Zhou, předvedl několik velmi dobrých soubojů bez bázně a hany, přitom jeho jízda byla prostá jakýchkoli zaváhání. I proto mohl oslavit nejen premiérové projetí čínského závodníka pod šachovnicovou vlajkou, ale navíc na bodované pozici.
O konec startovního pole se přetahovaly v nelichotivých soubojích McLaren, Williams a Aston Martin. Piloti těchto tří stájí si několikrát vyměnili pozice, ale do dění v TOP 10 neměli šanci zasáhnout. Po odstoupení Gaslyho, jemuž vzplanula AlphaTauri nedaleko od místa, kde v roce 2020 shořel Grosjeanův Haas, obhájil čest značky Cunoda, jenž ovšem finální souboj s Bottasem prohrál. U Alpine se bojovalo o každý bod a vyvrcholením byl interní duel Alondsa s Oconem ve 38. kole, kdy si Esteban na veterána v zatáčce 1 důrazně vyšlápl.
What a race for @ScuderiaFerrari What a win for @Charles_Leclerc #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/UVZYalgOQy
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022Sezóna začala velmi atraktivně a jen málokdo asi čekal, že Ferrari kompletně "vykrade dům", ale jeho výkon byl opravdu vynikající a triumf zasloužený. Už za týden si budeme moci v Djeddahu zodpovědět vtíravou otázku, zda nešlo jen o "první vyhrání, co z kapsy vyhání."
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.