Ať už byly okolnosti roku 1988 jakékoliv, McLaren MP4/4 je dost možná tím nejúspěšnějším vozem historie F1.
Neustále sílící turbomotory měly před sebou poslední sezonu. Od roku 1989 mohly být v monopostech F1 pouze agregáty atmosférické. V sezoně 1988 tak vedle sebe nechala startovat Mezinárodní automobilová federace vozy jak s motory turbo, tak nepřeplňovanými. Aby byla turba znevýhodněna, FIA omezila množství paliva pro závod, zatímco v případě motorů atmosférických nebylo omezení v otázce objemu paliva žádné. Honda se podobně jako Ferrari rozhodla pro nákladnější cestu a kromě vývoje atmosférické jednotky pro rok 1989 postavila i turbomotor RA 168E, jehož duchovním otcem byl Nobuhiko Kawamoto. Šestiválec s objemem 1500 ccm produkoval výkon kolem 1000 koní a jeho výjimečnost spočívala v tom, že byl až neuvěřitelně úsporný. Ferrari, tou dobou nejsilnější konkurent, disponovalo stejně silným agregátem, ale díky jeho žíznivosti museli Michele Alboreto a Gerhard Berger používat menšího plnícího tlaku. Malý motor Hondy byl doplněn podélně uloženou převodovkou McLaren zkonstruovanou dvojicí Murray - Weismann. A nyní něco čísel, která jsem zmínil v úvodu. Dvojice Prost - Senna získala pro McLaren Pohár konstruktérů, když vyhrála 15 ze 16 Grand Prix, MP4/4 startoval 15krát z Pole position a na čele startovního pole odkroužil neuvěřitelných 1003 z 1078 kol. Jezdci získali 10krát první i druhé místo v cíli.
Ayrton Senna triumfoval v hodnocení jezdců a získal svůj první ze tří titulů mistra světa. Brazilec vyhrál 8 závodů, Prost 7. Větší počet mistrovských bodů vlastnil tehdy Francouz, ale díky pravidlu škrtu nejhoršího výsledku se musel spokojit jen s titulem vicemistra. O kvalitách Ayrtona Senny není pochyb, nicméně díky jeho chybě přišel tým Marlboro McLaren Honda a monopost MP4/4 o unikum zvítězit ve všech závodech sezony. Brazilská hvězda vedla GP Itálie 1988 v Monze s více než dostatečným náskokem. Když o kolo předjížděl pomalejší Williams Jeana-Louise Schlessera, jenž zaskakoval za zraněného Nigela Mansella, rozhodl se pro riskantní manévr. Ať už měl na kolizi větší vinu jeden nebo druhý, rozhodující bylo, že oba McLareny byly ze hry, Prost totiž odstoupil již dříve. A tak ono jediné chybějící vítězství získal Rakušan Berger ze stáje Ferrari…
Technická data: Šasi: McLaren MP4/4 Motor: Honda RA168E Plnění: turbo Počet válců: V6 Obsah: 1500 ccm Výkon: údajně 1000 koní Otáčky: 12 500 ot/min Převodovka: McLaren, mechanická, podélně uložená Palivo, mazání: Shell Pneumatiky: Goodyear
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.