Ať už byly okolnosti roku 1988 jakékoliv, McLaren MP4/4 je dost možná tím nejúspěšnějším vozem historie F1.
Neustále sílící turbomotory měly před sebou poslední sezonu. Od roku 1989 mohly být v monopostech F1 pouze agregáty atmosférické. V sezoně 1988 tak vedle sebe nechala startovat Mezinárodní automobilová federace vozy jak s motory turbo, tak nepřeplňovanými. Aby byla turba znevýhodněna, FIA omezila množství paliva pro závod, zatímco v případě motorů atmosférických nebylo omezení v otázce objemu paliva žádné. Honda se podobně jako Ferrari rozhodla pro nákladnější cestu a kromě vývoje atmosférické jednotky pro rok 1989 postavila i turbomotor RA 168E, jehož duchovním otcem byl Nobuhiko Kawamoto. Šestiválec s objemem 1500 ccm produkoval výkon kolem 1000 koní a jeho výjimečnost spočívala v tom, že byl až neuvěřitelně úsporný. Ferrari, tou dobou nejsilnější konkurent, disponovalo stejně silným agregátem, ale díky jeho žíznivosti museli Michele Alboreto a Gerhard Berger používat menšího plnícího tlaku. Malý motor Hondy byl doplněn podélně uloženou převodovkou McLaren zkonstruovanou dvojicí Murray - Weismann. A nyní něco čísel, která jsem zmínil v úvodu. Dvojice Prost - Senna získala pro McLaren Pohár konstruktérů, když vyhrála 15 ze 16 Grand Prix, MP4/4 startoval 15krát z Pole position a na čele startovního pole odkroužil neuvěřitelných 1003 z 1078 kol. Jezdci získali 10krát první i druhé místo v cíli.
Ayrton Senna triumfoval v hodnocení jezdců a získal svůj první ze tří titulů mistra světa. Brazilec vyhrál 8 závodů, Prost 7. Větší počet mistrovských bodů vlastnil tehdy Francouz, ale díky pravidlu škrtu nejhoršího výsledku se musel spokojit jen s titulem vicemistra. O kvalitách Ayrtona Senny není pochyb, nicméně díky jeho chybě přišel tým Marlboro McLaren Honda a monopost MP4/4 o unikum zvítězit ve všech závodech sezony. Brazilská hvězda vedla GP Itálie 1988 v Monze s více než dostatečným náskokem. Když o kolo předjížděl pomalejší Williams Jeana-Louise Schlessera, jenž zaskakoval za zraněného Nigela Mansella, rozhodl se pro riskantní manévr. Ať už měl na kolizi větší vinu jeden nebo druhý, rozhodující bylo, že oba McLareny byly ze hry, Prost totiž odstoupil již dříve. A tak ono jediné chybějící vítězství získal Rakušan Berger ze stáje Ferrari…
Technická data: Šasi: McLaren MP4/4 Motor: Honda RA168E Plnění: turbo Počet válců: V6 Obsah: 1500 ccm Výkon: údajně 1000 koní Otáčky: 12 500 ot/min Převodovka: McLaren, mechanická, podélně uložená Palivo, mazání: Shell Pneumatiky: Goodyear
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.