Lance Stroll si na simulátoru zkusil nová pravidla na rok 2026: Jaké má pocity?

Vizualizace vozu F1 dle nových pravidel pro rok 2026
Vizualizace vozu F1 dle nových pravidel pro rok 2026, foto: FIA
Michael Zelinka VČERA 19:27
Sdílej:

Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.

Lance Stroll se otevřeně postavil proti plánovaným revolučním změnám technických pravidel Formule 1 pro rok 2026. Podle něj nové předpisy, které se týkají podvozků, pohonných jednotek i aerodynamiky, mohou zásadně změnit charakter závodění a nikoliv nutně k lepšímu. Po jízdě v simulátoru Stroll přiznal, že z nového směru není nadšený a obává se, že Formule 1 se vzdaluje svým tradičním hodnotám.

Od sezony 2026 budou vozy Formule 1 poháněny hybridními jednotkami, které kombinují výkon v poměru 50 ku 50 mezi spalovacím motorem a elektřinou. Kromě toho budou používat plně udržitelné palivo, což je důležitý krok směrem k uhlíkové neutralitě, kterou chce Formule 1 dosáhnout do roku 2030. Součástí nových pravidel bude také zavedení pohyblivých aerodynamických prvků s označením X a Z, které mají minimalizovat odpor vzduchu na rovinkách a zvýšit přítlak v zatáčkách.

Podle Strolla však výsledkem je vůz, který postrádá šťávu. Řekl, že si novou specifikaci vyzkoušel v simulátoru a byl zklamaný. Zdůraznil, že auta ztrácí svou lehkost, přítlak a zábavu z řízení, a připomněl, že Formule 1 by měla zůstat především o závodění, ne o vědeckém projektu zaměřeném na správu baterií a energií, informuje PlanetF1.

Stroll také upozornil na hmotnost vozů. Ty současné váží více než 800 kilogramů, a přestože nové předpisy sníží tuto hodnotu na 768 kilogramů, vozy budou stále výrazně těžší než monoposty z 90. let, které vážily jen něco přes 500 kilogramů. Právě tato těžkopádnost podle něj zhoršuje dynamiku i atraktivitu samotného závodění.

Přesto uznává, že pokud jeho tým Aston Martin, který bude od příští sezony tovární stájí Hondy, zvládne nová pravidla lépe než konkurence, může si nakonec na nový formát zvyknout. „Když budeme rychlí a budeme vyhrávat, tak si nebudu stěžovat,“ přiznal. „Ale pořád si myslím, že by bylo lepší mít auta lehčí, hlasitější a méně závislá na energetických systémech.“

Stroll není jediný, kdo není nadšený z nových pravidel. Spokojený není ani Charles Leclerc, který si také myslí, že nové monoposty nebudou pro jezdce tolik zábavné. Fanoušci i další jezdci se začínají ptát, jestli technologický vývoj skutečně zlepší závody, nebo zda se šampionát vzdaluje své podstatě, kterou je čistá rychlost, souboj na trati a jezdecké dovednosti.

Stalo se