Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lance Stroll se otevřeně postavil proti plánovaným revolučním změnám technických pravidel Formule 1 pro rok 2026. Podle něj nové předpisy, které se týkají podvozků, pohonných jednotek i aerodynamiky, mohou zásadně změnit charakter závodění a nikoliv nutně k lepšímu. Po jízdě v simulátoru Stroll přiznal, že z nového směru není nadšený a obává se, že Formule 1 se vzdaluje svým tradičním hodnotám.
Od sezony 2026 budou vozy Formule 1 poháněny hybridními jednotkami, které kombinují výkon v poměru 50 ku 50 mezi spalovacím motorem a elektřinou. Kromě toho budou používat plně udržitelné palivo, což je důležitý krok směrem k uhlíkové neutralitě, kterou chce Formule 1 dosáhnout do roku 2030. Součástí nových pravidel bude také zavedení pohyblivých aerodynamických prvků s označením X a Z, které mají minimalizovat odpor vzduchu na rovinkách a zvýšit přítlak v zatáčkách.
Podle Strolla však výsledkem je vůz, který postrádá šťávu. Řekl, že si novou specifikaci vyzkoušel v simulátoru a byl zklamaný. Zdůraznil, že auta ztrácí svou lehkost, přítlak a zábavu z řízení, a připomněl, že Formule 1 by měla zůstat především o závodění, ne o vědeckém projektu zaměřeném na správu baterií a energií, informuje PlanetF1.
Stroll také upozornil na hmotnost vozů. Ty současné váží více než 800 kilogramů, a přestože nové předpisy sníží tuto hodnotu na 768 kilogramů, vozy budou stále výrazně těžší než monoposty z 90. let, které vážily jen něco přes 500 kilogramů. Právě tato těžkopádnost podle něj zhoršuje dynamiku i atraktivitu samotného závodění.
Přesto uznává, že pokud jeho tým Aston Martin, který bude od příští sezony tovární stájí Hondy, zvládne nová pravidla lépe než konkurence, může si nakonec na nový formát zvyknout. „Když budeme rychlí a budeme vyhrávat, tak si nebudu stěžovat,“ přiznal. „Ale pořád si myslím, že by bylo lepší mít auta lehčí, hlasitější a méně závislá na energetických systémech.“
Stroll není jediný, kdo není nadšený z nových pravidel. Spokojený není ani Charles Leclerc, který si také myslí, že nové monoposty nebudou pro jezdce tolik zábavné. Fanoušci i další jezdci se začínají ptát, jestli technologický vývoj skutečně zlepší závody, nebo zda se šampionát vzdaluje své podstatě, kterou je čistá rychlost, souboj na trati a jezdecké dovednosti.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.