Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lance Stroll se otevřeně postavil proti plánovaným revolučním změnám technických pravidel Formule 1 pro rok 2026. Podle něj nové předpisy, které se týkají podvozků, pohonných jednotek i aerodynamiky, mohou zásadně změnit charakter závodění a nikoliv nutně k lepšímu. Po jízdě v simulátoru Stroll přiznal, že z nového směru není nadšený a obává se, že Formule 1 se vzdaluje svým tradičním hodnotám.
Od sezony 2026 budou vozy Formule 1 poháněny hybridními jednotkami, které kombinují výkon v poměru 50 ku 50 mezi spalovacím motorem a elektřinou. Kromě toho budou používat plně udržitelné palivo, což je důležitý krok směrem k uhlíkové neutralitě, kterou chce Formule 1 dosáhnout do roku 2030. Součástí nových pravidel bude také zavedení pohyblivých aerodynamických prvků s označením X a Z, které mají minimalizovat odpor vzduchu na rovinkách a zvýšit přítlak v zatáčkách.
Podle Strolla však výsledkem je vůz, který postrádá šťávu. Řekl, že si novou specifikaci vyzkoušel v simulátoru a byl zklamaný. Zdůraznil, že auta ztrácí svou lehkost, přítlak a zábavu z řízení, a připomněl, že Formule 1 by měla zůstat především o závodění, ne o vědeckém projektu zaměřeném na správu baterií a energií, informuje PlanetF1.
Stroll také upozornil na hmotnost vozů. Ty současné váží více než 800 kilogramů, a přestože nové předpisy sníží tuto hodnotu na 768 kilogramů, vozy budou stále výrazně těžší než monoposty z 90. let, které vážily jen něco přes 500 kilogramů. Právě tato těžkopádnost podle něj zhoršuje dynamiku i atraktivitu samotného závodění.
Přesto uznává, že pokud jeho tým Aston Martin, který bude od příští sezony tovární stájí Hondy, zvládne nová pravidla lépe než konkurence, může si nakonec na nový formát zvyknout. „Když budeme rychlí a budeme vyhrávat, tak si nebudu stěžovat,“ přiznal. „Ale pořád si myslím, že by bylo lepší mít auta lehčí, hlasitější a méně závislá na energetických systémech.“
Stroll není jediný, kdo není nadšený z nových pravidel. Spokojený není ani Charles Leclerc, který si také myslí, že nové monoposty nebudou pro jezdce tolik zábavné. Fanoušci i další jezdci se začínají ptát, jestli technologický vývoj skutečně zlepší závody, nebo zda se šampionát vzdaluje své podstatě, kterou je čistá rychlost, souboj na trati a jezdecké dovednosti.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.