Na stránkách F1NEWS.cz jsme vám přinesli fragment rozsáhlého rozhovoru s otcem trojnásobného mistra světal Lewise Hamiltona. Anthony Hamilton poskytl interview magazínu Newsweek u příležitosti akce dětské charity Starlight a můžete si ho přečíst v plném znění.
Dobrý den Anthony a děkujeme, že jste přišel. Můžete nám prozradit, jak strávil Lewis dobu mimo sezónu?Anthony Hamilton: Ten čas je pro něj moc dobrý, protože se může naplno věnovat svým hračkám nejen ve Spojených státech, ale vlastně všude, kde je má. Ale i když si takhle užívá, je pořád velmi zodpovědný, zachovává svou dietu, věnuje se tréninkovým dávkám, takže i když tráví čas mimo sezónu, vlastně mimo ni není.
Co Lewis cítil, když skončila sezóna a Nico Rosberg se náhle rozhodl opustit Formuli 1?AH: Nic ho nepřekvapí. Oprávněně se domnívá, že je neporazitelný, pokud má opravdu dobrý den, je bezkonkurenční, takže není překvapen, že se najdou takoví, kteří to nedokážou ustát. Můj osobní názor je, že každý, kdo se chce postavil Lewisovi, musí mít dobře naplánovanou kariéru. Protože on má kariéru zabijáka. Je de facto zabiják pilotů. Ale to neberte jako prohlášení.
Co tím tedy míníte?AH: Dostane se vám pod kůži, protože je pekelně rychlý. Nemůžete přijít na to, jak si připravil auto, jak je možné, že je tak rychlý, jak dokáže projet tu a tu zatáčku, jak si vybírá stopu - to vám bude vrtat hlavou.
Je taková frustrace přirozená?AH: To je ono. Nelze to vypočítat, nelze na to přijít. Jde tu jen o pocit. Když jde o hodně, tak to nejlepší předvede Lewis. Testuje v pátek, testuje v sobotu, v kvalifikaci a když vůz nepracuje jak má, jde do toho v neděli až na dřeň a všechno, co vyzkoušel v pátek a sobotu prostě zapomene. Už to chápete?
Je přirozené, že se Lewis dostane pod kůži ostatním pilotům? AH: Ano, je to přirozené. Je to jako když ráno vstane a řekne: "Dnes prožiju krásný den!" Ať se stane cokoli, prostě si říkáte, že budete mít hezký den. Záleží to na tom, jak se cítíte být silný. Ale není to jen o síle, ale o nabytých zkušenostech, o schopnosti udělat něco, o čem si myslíte, že je to mimo vaše možnosti.
Rosberg teď působí u Mercedesu jako ambasador. Znamená to, že bude moci Lewise ovlivňovat?AH: Lewis by měl rozhodně mnohem raději Nica jako týmového kolegu, protože se znali od třinácti let, a protože mu Nico dával podněty. To byla dobrá rivalita. Lewis má právě teď jen jednu touhu a ambici, a to získat znovu zpět titul, pokud bude moci a pokud jeho vůz bude natolik dobrý a vše fungovat v jeho prospěch. Nepřemýšlí o Nicovi nebo o Valtterim. Nepřemýšlí o nikom, jen o sobě a jak znovu pro tým získat šampionát.
Jaký je jeho vztah s Bottasem?AH: Navzájem se celkem dobře znají. Myslím, že Lewis k němu cítí velký respekt, stejně jako ke každému. Mohu mluvit jen za sebe a jak jsem Lewise vedl. Když jsem ho vychovával, dbal jsem na to, aby byl džentlmen mimo trať a žoldák na trati. Takže to nezávisí na tom, jak se s lidmi přátelíte. Nico byl skvělý kamarád, ale na trati byl nepřítel, tak to prostě je. Jde o to z něj dostat to nejlepší.
Kdo bude jeho největší soupeř?AH: Ti, kteří byli na vrcholu loni mu budou letos také hodně zatápět. Uvidíme, jak se zamíchá mezi ostatní na špici Valtteri, takže bude zajímavé sledovat, kam až se dostane. Jinak si myslím, že dobrý bude Max Verstappen, pokud mu Red Bull připraví dobré auto. Zrovna tak Daniel Ricciardo. Rád bych, aby to byl i Fernando Alonso a Sebastian Vettel. Bude to vzrušující sezóna. Pokud se Nico Hülkenbergovi podaří dostat nahoru Renaultu, bylo by to také výborné. Už se na to těším.
Současnou dobu lze vnímat jako předěl mezi dvěma érami F1. Mluvil už jste s Lewisem o převzetí kontroly nad sportem ze strany Liberty Media?AH: Ne. Jsem si jistý, že to probral se svým týmem, ale já s ním o tom nemluvil.
Ani o odchodu Bernie Ecclestonea?AH: S Lewisem nechci mluvit o obchodních věcech. Probíráme rodinné záležitosti. "Jak se ti daří, bla bla bla... Kde jsi?" "Jsem tady a tam". Takže o motorsportu tolik nemluvíme jak by se mohlo zdát, já o něm nechci mluvit. Ale samozřejmě se o něj stále zajímám, mám své pohledy a názory, které byly a vždy budou shodné s Lewisovými.
Jak vůbec vnímáte Ecclestoneovo odstoupení?AH: Myslím, že to je škoda, velká, velká škoda. Bude mi chybět. Pořád tomu nemohu uvěřit, pokud to je skutečnost, tak to je pro motorsport opravdu velkou ztrátou.
Proč si to myslíte?AH: Protože on je vlastně Formule 1. Co uděláte? Chystáte se předělat pravidla? Jak to uděláte? Pořád to nemůžu pochopit.
Jak posuzujete plány Liberty Media ohledně promotérství Formule 1 nejenom v USA.AH: Myslím, že o tom budu muset nějakou dobu přemýšlet. Teď je příliš brzy na to říci: "Bereme to, jdeme na to." Je to otázka roku nebo dvou. Uvidíme, jak to všechno půjde, co na to budou říkat fanoušci. Musí se naučit přivést k tomuto sportu nové lidi. Nemělo by to být o tom, půjdeme tam, kde nejvíc zaplatí, nýbrž zamíříme tam, kde bude na závody chodit nejvíc lidí. Prostě jiný přístup. Ale nejdůležitější bude dostat náklady na takovou úroveň, aby fanoušci chodili na závody.
Takže jsou klíčem ceny vstupenek?AH: Zadky na sedadlech. Čím víc jich bude v ochozech, tím víc jich bude také sedět u televize, nebo ne? Ale další věcí je, že potřebujeme velké piloty. Nejen takové, co mají za sebou velké rozpočty, kterým maminka a tatínek dají ranec peněz... Pokud půjdeme nadále touto cestou, tak se Formule 1 do pěti let rozloží.
Znamená to, aby byli osobnostmi i mimo trať, jako v případě Lewise?AH: Když se nad tím zamyslíte, časy se změnily. Lewis je tak trochu individualista, není jen závodník, je superhvězda. Flavio Briatore to nedávno řekl ve svém rozhovoru. Lewis je podle něj ta nejlepší věc, kterou motorsport má, protože pokořil všechny hranice.
Není to jenom závodník, ale také něco jako filmová nebo hudební hvězda. To všechno tomuto sportu dodal. Který další pilot to udělal? Nebo který to dělá? Nikdo. Chovají se jenom jako roboti: "Já-jsem-závodní-pilot. Jsem-tu-kvůli-závodění (napodobuje hlas robota). Děkuji pěkně!
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.