Na stránkách F1NEWS.cz jsme vám přinesli fragment rozsáhlého rozhovoru s otcem trojnásobného mistra světal Lewise Hamiltona. Anthony Hamilton poskytl interview magazínu Newsweek u příležitosti akce dětské charity Starlight a můžete si ho přečíst v plném znění.
Dobrý den Anthony a děkujeme, že jste přišel. Můžete nám prozradit, jak strávil Lewis dobu mimo sezónu?Anthony Hamilton: Ten čas je pro něj moc dobrý, protože se může naplno věnovat svým hračkám nejen ve Spojených státech, ale vlastně všude, kde je má. Ale i když si takhle užívá, je pořád velmi zodpovědný, zachovává svou dietu, věnuje se tréninkovým dávkám, takže i když tráví čas mimo sezónu, vlastně mimo ni není.
Co Lewis cítil, když skončila sezóna a Nico Rosberg se náhle rozhodl opustit Formuli 1?AH: Nic ho nepřekvapí. Oprávněně se domnívá, že je neporazitelný, pokud má opravdu dobrý den, je bezkonkurenční, takže není překvapen, že se najdou takoví, kteří to nedokážou ustát. Můj osobní názor je, že každý, kdo se chce postavil Lewisovi, musí mít dobře naplánovanou kariéru. Protože on má kariéru zabijáka. Je de facto zabiják pilotů. Ale to neberte jako prohlášení.
Co tím tedy míníte?AH: Dostane se vám pod kůži, protože je pekelně rychlý. Nemůžete přijít na to, jak si připravil auto, jak je možné, že je tak rychlý, jak dokáže projet tu a tu zatáčku, jak si vybírá stopu - to vám bude vrtat hlavou.
Je taková frustrace přirozená?AH: To je ono. Nelze to vypočítat, nelze na to přijít. Jde tu jen o pocit. Když jde o hodně, tak to nejlepší předvede Lewis. Testuje v pátek, testuje v sobotu, v kvalifikaci a když vůz nepracuje jak má, jde do toho v neděli až na dřeň a všechno, co vyzkoušel v pátek a sobotu prostě zapomene. Už to chápete?
Je přirozené, že se Lewis dostane pod kůži ostatním pilotům? AH: Ano, je to přirozené. Je to jako když ráno vstane a řekne: "Dnes prožiju krásný den!" Ať se stane cokoli, prostě si říkáte, že budete mít hezký den. Záleží to na tom, jak se cítíte být silný. Ale není to jen o síle, ale o nabytých zkušenostech, o schopnosti udělat něco, o čem si myslíte, že je to mimo vaše možnosti.
Rosberg teď působí u Mercedesu jako ambasador. Znamená to, že bude moci Lewise ovlivňovat?AH: Lewis by měl rozhodně mnohem raději Nica jako týmového kolegu, protože se znali od třinácti let, a protože mu Nico dával podněty. To byla dobrá rivalita. Lewis má právě teď jen jednu touhu a ambici, a to získat znovu zpět titul, pokud bude moci a pokud jeho vůz bude natolik dobrý a vše fungovat v jeho prospěch. Nepřemýšlí o Nicovi nebo o Valtterim. Nepřemýšlí o nikom, jen o sobě a jak znovu pro tým získat šampionát.
Jaký je jeho vztah s Bottasem?AH: Navzájem se celkem dobře znají. Myslím, že Lewis k němu cítí velký respekt, stejně jako ke každému. Mohu mluvit jen za sebe a jak jsem Lewise vedl. Když jsem ho vychovával, dbal jsem na to, aby byl džentlmen mimo trať a žoldák na trati. Takže to nezávisí na tom, jak se s lidmi přátelíte. Nico byl skvělý kamarád, ale na trati byl nepřítel, tak to prostě je. Jde o to z něj dostat to nejlepší.
Kdo bude jeho největší soupeř?AH: Ti, kteří byli na vrcholu loni mu budou letos také hodně zatápět. Uvidíme, jak se zamíchá mezi ostatní na špici Valtteri, takže bude zajímavé sledovat, kam až se dostane. Jinak si myslím, že dobrý bude Max Verstappen, pokud mu Red Bull připraví dobré auto. Zrovna tak Daniel Ricciardo. Rád bych, aby to byl i Fernando Alonso a Sebastian Vettel. Bude to vzrušující sezóna. Pokud se Nico Hülkenbergovi podaří dostat nahoru Renaultu, bylo by to také výborné. Už se na to těším.
Současnou dobu lze vnímat jako předěl mezi dvěma érami F1. Mluvil už jste s Lewisem o převzetí kontroly nad sportem ze strany Liberty Media?AH: Ne. Jsem si jistý, že to probral se svým týmem, ale já s ním o tom nemluvil.
Ani o odchodu Bernie Ecclestonea?AH: S Lewisem nechci mluvit o obchodních věcech. Probíráme rodinné záležitosti. "Jak se ti daří, bla bla bla... Kde jsi?" "Jsem tady a tam". Takže o motorsportu tolik nemluvíme jak by se mohlo zdát, já o něm nechci mluvit. Ale samozřejmě se o něj stále zajímám, mám své pohledy a názory, které byly a vždy budou shodné s Lewisovými.
Jak vůbec vnímáte Ecclestoneovo odstoupení?AH: Myslím, že to je škoda, velká, velká škoda. Bude mi chybět. Pořád tomu nemohu uvěřit, pokud to je skutečnost, tak to je pro motorsport opravdu velkou ztrátou.
Proč si to myslíte?AH: Protože on je vlastně Formule 1. Co uděláte? Chystáte se předělat pravidla? Jak to uděláte? Pořád to nemůžu pochopit.
Jak posuzujete plány Liberty Media ohledně promotérství Formule 1 nejenom v USA.AH: Myslím, že o tom budu muset nějakou dobu přemýšlet. Teď je příliš brzy na to říci: "Bereme to, jdeme na to." Je to otázka roku nebo dvou. Uvidíme, jak to všechno půjde, co na to budou říkat fanoušci. Musí se naučit přivést k tomuto sportu nové lidi. Nemělo by to být o tom, půjdeme tam, kde nejvíc zaplatí, nýbrž zamíříme tam, kde bude na závody chodit nejvíc lidí. Prostě jiný přístup. Ale nejdůležitější bude dostat náklady na takovou úroveň, aby fanoušci chodili na závody.
Takže jsou klíčem ceny vstupenek?AH: Zadky na sedadlech. Čím víc jich bude v ochozech, tím víc jich bude také sedět u televize, nebo ne? Ale další věcí je, že potřebujeme velké piloty. Nejen takové, co mají za sebou velké rozpočty, kterým maminka a tatínek dají ranec peněz... Pokud půjdeme nadále touto cestou, tak se Formule 1 do pěti let rozloží.
Znamená to, aby byli osobnostmi i mimo trať, jako v případě Lewise?AH: Když se nad tím zamyslíte, časy se změnily. Lewis je tak trochu individualista, není jen závodník, je superhvězda. Flavio Briatore to nedávno řekl ve svém rozhovoru. Lewis je podle něj ta nejlepší věc, kterou motorsport má, protože pokořil všechny hranice.
Není to jenom závodník, ale také něco jako filmová nebo hudební hvězda. To všechno tomuto sportu dodal. Který další pilot to udělal? Nebo který to dělá? Nikdo. Chovají se jenom jako roboti: "Já-jsem-závodní-pilot. Jsem-tu-kvůli-závodění (napodobuje hlas robota). Děkuji pěkně!
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.