Heineken se v průběhu tohoto roku stal novým globálním partnerem F1. Kromě obvyklého marketingu se pokouší proniknout do povědomí fanoušků a komunikačních technologií vlastním stylem zábavy, což byl případ fotbalového zápasu na okruhu v Monze.
Jak si spolupráci pivního giganta s Formulí 1 představuje Senior Global Brand Director, tedy něco jako starší globální ředitel značky Gianluca di Tondo, se dozvíte z následujícího rozhovoru, který poskytl po Grand Prix Singapuru...
Heineken je partnerem F1 zhruba 100 dní. Co vám toto období naznačilo?
Gianluca di Tondo: První věc, která mi přijde na mysl, je vzrušení - přiliv nové neuvěřitelné energie. Musíme se pokusit vše zvládnout co nejrychleji - a je toho hodně co je třeba se naučit (smích). Už jsme dokázali udělat něco zajímavého, připravili jsme dvě kampaně, včetně našeho poselství "When you drive, never drink" (Když řídíte, nikdy nepijte) a naše partnerství se na Monze promítlo do některých zajímavých iniciativ, jako byl fotbalový zápas mezi piloty F1 a fotbalovými legendami. Takže je správné říci, že náš průnik do F1 musí být na všech úrovních. Čím více toho odkrýváme, tím jsme nadšenější a o to víc toužíme být součástí F1. Je fantastické to vnímat.
Heineken se podílí na mnoha významných sportech, ale dva jsou opravdu výjimečné: fotbalová Liga mistrů UEFA a nyní automobilové závody Formule 1. V prvním případě jde o evropskou záležitost, F1 je globální. Je platforma v globálním měřítku tím, oč jste usilovali?
GdT: Ano, protože F1 a Ligu mistrů chápeme jako záležitost vysoce komplementární. LM je velice silná v Evropě a my jsme ji dokázali přenést i do Afriky, Asie a Tichomoří. Formule 1 má samozřejmě mnohem větší dopad v Asii, Austrálii - a pochopitelně Severní Americe. Tohle se nám při práci na obou platformách líbí: jsou zaměřeny na různé cílové skupiny. To je důvod, proč věříme, že se s F1 dostaneme na globální level - a získáme 300 milionů nových konzumentů Heinekenu (smích).
Jak dlouho jste zvažovali možnost vstupu do F1 jako primární globální platformy - a jaké se nabízely alternativy?
GdT: Alternativy pochopitelně existují vždy - zvláště když s UEFA každé tři roky obnovujeme smlouvu. Takže každý druhý rok začnete přemýšlet: "Co kdyby...?" Ne druhou stranu chceme pochopit a poznat, co se děje ve světě. Proto jsme plánovali rozšířit naše působiště o globální partnerství - to bylo asi před čtyřmi lety - a zkoumali dostupné možnosti. Tehdy ztačalo období "flirtování" s F1 a Bernie Ecclestonem - než jsme se dostali před "oltář" (smích).
Jak dlouho ten "flirt" trval?
GdT: Opravdové "námluvy" začaly před dvěma lety. Tehdy jsme začali vážně uvažovat o realizaci tohoto záměru. Ale nejdřív jsme se samozřejmě chtěli ujistit, že sdílíme stejný názor, koneckoncu jsme typem nepříliš obvyklého partnera, který zůstane v klidném firemním prostředí za zavřenými dveřmi. Chceme být vidět a pokusit se přijít s novou strategií. A to krásně je vidět stejný přístup i od druhé strany.
Heineken prohlásil, že chce od 60 % fanoušků F1, kteří pijí pivo, aby do tří tří let plně vnímali vaše sponzorství. Jaké jsou základní kameny tohoto plánu?
GdT: Především plné využití našich aktiv. Máme dva základní pilíře našeho svazku s F1: náš náhled je takový, že F1 je mnohem více než jenom závodění - jde o třídenní akci - a my potřebujeme, aby lidé věděli, co se děje, proto expandujeme do ulic. To je onen velký rozdíl mezi paddockem, Paddock Clubem a vším ostatním. Myslím, že naše role v oblasti pivní - jako sponzora F1 - je vytvořit mosty mezi těmito světy. Chceme využít maximum sociálních médií a myslím, že naše hlavní platforma poskyne oněm 60 % to, co nazýváme "být stále v centru dění". Přejeme si poskytnou nepřetržitou spokojenost fanoušků, proniknout více do zákulisí dění a přinášet lidem stále víc z tohoto světa. Máme představu, jak postupovat a v Brazílii bychom chtěli něco vyzkoušet - budeme o tom s Berniem už brzy debatovat. Máme takový postoj, že letos procházíme něčím jako je warm-up, učednická fáze - už jsme si připravili několik nápadů a směr, kterým chceme jít.
Vaše účast v Lize mistrů UEFA byla docela náročná a trvalo několik let, než se jí podařilo plně zvládnout - jaké poučení z této oblasti plyne pro F1?
GdT: Naše propojení s LM trvá 15 let, takže jsme toho pochytili víc než dost. Je to dlouhé partnerství. Naše zkušenosti a jejich přenesení do F1 nebude dvou nebo tříletou záležitostí, náš cíl je dlouhodobý. Je to opravdu jako před svatbou: musíme se poznat. A je jisté, že budeme procházet i některými obtížemi, což by mělo tento svazek jen posílit. Za druhé budeme muset otevřeně komunikovat s lidmi, kteří F1 vládnou - s Bernie Ecclestonem máme opravdu dobrý vztah - a ubezpečit se, že mají společné zájmy a sdílejí naše projekty.
Do vašich kampaní jsou zapojeni dva prominentní expiloti F1: Jackie Stewart a David Coulthard. Někdo by mohl namítnout, že jejich přítomnost nesplňuje tak docela představu věkové kategorie spojované s novými zákazníky...
GdT: Chtěli jsme kampaně odstartovat s někým, kdo je pro oba světy věrohodný. Z hlediska důvěryhodnosti a odpovědnosti není nikdo povolanější než Jackie, zvláště když říká "When you drive, never drink!" David je ztělesněním sloganu "Víc než závod". Byl úspěšným pilotem a nyní je velmi oblíbeným komentátorem a byznysmanem. Žije v Monaku a vyzná se v nočním životě. To všechno je pro nás velice zajímavé. Zastáváme takovou politiku, že se nechceme spojovat s aktivními hráči nebo piloty. Proto jsou všechny naše programy zaměřeny tak, aby z nich vyznívalo, že je lepší být spojován s alkoholickým nápojem po ukončení kariéry - chceme ono odloučení. Samozřejmě jsme vždy hledali další známé tváře, které se k naší činnosti mohou připojit. Jakmile se dostaneme na aktivní level, bude jich mnohem víc než pouhá hrstka.
Když se podíváte, kde jsou organizovány v současné době Grand Prix F1, který region je pro vás nejzajímavější? Asie, Tichomoří, Evropa nebo výhled na silnější pozici v Severní Americe?
GdT: Je to pro nás opravdu zásadní otázka: Heineken je velice silný v Evropě - tady se "narodil", je evropskou značkou. Ale naším "hřištěm" v budoucnu je Asie a Tichomoří, považujeme je za strategický prostor, proto je sedm závodů v této oblasti fantastickým počinem - jak můžete cítit, nadšení a zájem o F1 v Asii jsou hmatatelné. Je také záměrem zdvojnásobit počet příznivců v USA - pro nás jsou Spojené státy největším trhem, pokud ho budeme posuzovat jako sólový trh, je stále náš největší. V USA je jednodušší rozjet některé populární akce - jsme otevřeni k jednání, aby tu ve spolupráci s námi byl F1 ještě populárnější.
Pokud byste měli tu možnost přidat nějaký závod do kalendáře F1, do jaké země byste ho zasadili?
GdT: Odpověď je velice jednoduchá - opět by šlo o Asii: a sice Vietnam. Prostřednictvím lokálního partnera máme ve Vietnamu hodně silnou pozici a v Monze byli našimi hosty, strávili s námi téměř měsíc. Tak proč nepřipravit závod v Hočiminově městě?
Jak se do vašich aktivit promítne příchod Liberty Media?
GdT: Především chceme pochopit vývoj situace a absolvovali jsme rozhovory s Berniem, abychom byli ihned informováni o změnách, ke kterým po změně vlastníka dojde. Zpráva, že se F1 spojí s velkou mediální společností, je velmi dobrá. Nezapomínejme, že hovoříme o zábavním podniku - zábavním průmyslu v celé jeho kráse. Každý, kdo má v této oblasti zkušenosti bude vítán, protože lze předpokládat, že se tím obsáhne mnohem větší část publika. Proto by bylo určitě zajímavé jít na americký trh a dostat se do míst jako Las Vegas. To by bylo fantastické.
To, co jste právě řekl, zní jako nebeský svatební dar. Existoval jediný den, kdy jste o spojení s F1 zapochyboval?
GdT: Ne. Sám jsem velkým fanouškem F1. V minulosti jsem v této pozici navštěvoval hodně závodů. Čím víc budeme schopni tuto platformu ovlivňovat, tím rychleji dosáhneme konečného úspěchu. Může to znít neuvěřitelně, ale zatím je to excelentní (smích).
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.