Heineken se v průběhu tohoto roku stal novým globálním partnerem F1. Kromě obvyklého marketingu se pokouší proniknout do povědomí fanoušků a komunikačních technologií vlastním stylem zábavy, což byl případ fotbalového zápasu na okruhu v Monze.
Jak si spolupráci pivního giganta s Formulí 1 představuje Senior Global Brand Director, tedy něco jako starší globální ředitel značky Gianluca di Tondo, se dozvíte z následujícího rozhovoru, který poskytl po Grand Prix Singapuru...
Heineken je partnerem F1 zhruba 100 dní. Co vám toto období naznačilo?
Gianluca di Tondo: První věc, která mi přijde na mysl, je vzrušení - přiliv nové neuvěřitelné energie. Musíme se pokusit vše zvládnout co nejrychleji - a je toho hodně co je třeba se naučit (smích). Už jsme dokázali udělat něco zajímavého, připravili jsme dvě kampaně, včetně našeho poselství "When you drive, never drink" (Když řídíte, nikdy nepijte) a naše partnerství se na Monze promítlo do některých zajímavých iniciativ, jako byl fotbalový zápas mezi piloty F1 a fotbalovými legendami. Takže je správné říci, že náš průnik do F1 musí být na všech úrovních. Čím více toho odkrýváme, tím jsme nadšenější a o to víc toužíme být součástí F1. Je fantastické to vnímat.
Heineken se podílí na mnoha významných sportech, ale dva jsou opravdu výjimečné: fotbalová Liga mistrů UEFA a nyní automobilové závody Formule 1. V prvním případě jde o evropskou záležitost, F1 je globální. Je platforma v globálním měřítku tím, oč jste usilovali?
GdT: Ano, protože F1 a Ligu mistrů chápeme jako záležitost vysoce komplementární. LM je velice silná v Evropě a my jsme ji dokázali přenést i do Afriky, Asie a Tichomoří. Formule 1 má samozřejmě mnohem větší dopad v Asii, Austrálii - a pochopitelně Severní Americe. Tohle se nám při práci na obou platformách líbí: jsou zaměřeny na různé cílové skupiny. To je důvod, proč věříme, že se s F1 dostaneme na globální level - a získáme 300 milionů nových konzumentů Heinekenu (smích).
Jak dlouho jste zvažovali možnost vstupu do F1 jako primární globální platformy - a jaké se nabízely alternativy?
GdT: Alternativy pochopitelně existují vždy - zvláště když s UEFA každé tři roky obnovujeme smlouvu. Takže každý druhý rok začnete přemýšlet: "Co kdyby...?" Ne druhou stranu chceme pochopit a poznat, co se děje ve světě. Proto jsme plánovali rozšířit naše působiště o globální partnerství - to bylo asi před čtyřmi lety - a zkoumali dostupné možnosti. Tehdy ztačalo období "flirtování" s F1 a Bernie Ecclestonem - než jsme se dostali před "oltář" (smích).
Jak dlouho ten "flirt" trval?
GdT: Opravdové "námluvy" začaly před dvěma lety. Tehdy jsme začali vážně uvažovat o realizaci tohoto záměru. Ale nejdřív jsme se samozřejmě chtěli ujistit, že sdílíme stejný názor, koneckoncu jsme typem nepříliš obvyklého partnera, který zůstane v klidném firemním prostředí za zavřenými dveřmi. Chceme být vidět a pokusit se přijít s novou strategií. A to krásně je vidět stejný přístup i od druhé strany.
Heineken prohlásil, že chce od 60 % fanoušků F1, kteří pijí pivo, aby do tří tří let plně vnímali vaše sponzorství. Jaké jsou základní kameny tohoto plánu?
GdT: Především plné využití našich aktiv. Máme dva základní pilíře našeho svazku s F1: náš náhled je takový, že F1 je mnohem více než jenom závodění - jde o třídenní akci - a my potřebujeme, aby lidé věděli, co se děje, proto expandujeme do ulic. To je onen velký rozdíl mezi paddockem, Paddock Clubem a vším ostatním. Myslím, že naše role v oblasti pivní - jako sponzora F1 - je vytvořit mosty mezi těmito světy. Chceme využít maximum sociálních médií a myslím, že naše hlavní platforma poskyne oněm 60 % to, co nazýváme "být stále v centru dění". Přejeme si poskytnou nepřetržitou spokojenost fanoušků, proniknout více do zákulisí dění a přinášet lidem stále víc z tohoto světa. Máme představu, jak postupovat a v Brazílii bychom chtěli něco vyzkoušet - budeme o tom s Berniem už brzy debatovat. Máme takový postoj, že letos procházíme něčím jako je warm-up, učednická fáze - už jsme si připravili několik nápadů a směr, kterým chceme jít.
Vaše účast v Lize mistrů UEFA byla docela náročná a trvalo několik let, než se jí podařilo plně zvládnout - jaké poučení z této oblasti plyne pro F1?
GdT: Naše propojení s LM trvá 15 let, takže jsme toho pochytili víc než dost. Je to dlouhé partnerství. Naše zkušenosti a jejich přenesení do F1 nebude dvou nebo tříletou záležitostí, náš cíl je dlouhodobý. Je to opravdu jako před svatbou: musíme se poznat. A je jisté, že budeme procházet i některými obtížemi, což by mělo tento svazek jen posílit. Za druhé budeme muset otevřeně komunikovat s lidmi, kteří F1 vládnou - s Bernie Ecclestonem máme opravdu dobrý vztah - a ubezpečit se, že mají společné zájmy a sdílejí naše projekty.
Do vašich kampaní jsou zapojeni dva prominentní expiloti F1: Jackie Stewart a David Coulthard. Někdo by mohl namítnout, že jejich přítomnost nesplňuje tak docela představu věkové kategorie spojované s novými zákazníky...
GdT: Chtěli jsme kampaně odstartovat s někým, kdo je pro oba světy věrohodný. Z hlediska důvěryhodnosti a odpovědnosti není nikdo povolanější než Jackie, zvláště když říká "When you drive, never drink!" David je ztělesněním sloganu "Víc než závod". Byl úspěšným pilotem a nyní je velmi oblíbeným komentátorem a byznysmanem. Žije v Monaku a vyzná se v nočním životě. To všechno je pro nás velice zajímavé. Zastáváme takovou politiku, že se nechceme spojovat s aktivními hráči nebo piloty. Proto jsou všechny naše programy zaměřeny tak, aby z nich vyznívalo, že je lepší být spojován s alkoholickým nápojem po ukončení kariéry - chceme ono odloučení. Samozřejmě jsme vždy hledali další známé tváře, které se k naší činnosti mohou připojit. Jakmile se dostaneme na aktivní level, bude jich mnohem víc než pouhá hrstka.
Když se podíváte, kde jsou organizovány v současné době Grand Prix F1, který region je pro vás nejzajímavější? Asie, Tichomoří, Evropa nebo výhled na silnější pozici v Severní Americe?
GdT: Je to pro nás opravdu zásadní otázka: Heineken je velice silný v Evropě - tady se "narodil", je evropskou značkou. Ale naším "hřištěm" v budoucnu je Asie a Tichomoří, považujeme je za strategický prostor, proto je sedm závodů v této oblasti fantastickým počinem - jak můžete cítit, nadšení a zájem o F1 v Asii jsou hmatatelné. Je také záměrem zdvojnásobit počet příznivců v USA - pro nás jsou Spojené státy největším trhem, pokud ho budeme posuzovat jako sólový trh, je stále náš největší. V USA je jednodušší rozjet některé populární akce - jsme otevřeni k jednání, aby tu ve spolupráci s námi byl F1 ještě populárnější.
Pokud byste měli tu možnost přidat nějaký závod do kalendáře F1, do jaké země byste ho zasadili?
GdT: Odpověď je velice jednoduchá - opět by šlo o Asii: a sice Vietnam. Prostřednictvím lokálního partnera máme ve Vietnamu hodně silnou pozici a v Monze byli našimi hosty, strávili s námi téměř měsíc. Tak proč nepřipravit závod v Hočiminově městě?
Jak se do vašich aktivit promítne příchod Liberty Media?
GdT: Především chceme pochopit vývoj situace a absolvovali jsme rozhovory s Berniem, abychom byli ihned informováni o změnách, ke kterým po změně vlastníka dojde. Zpráva, že se F1 spojí s velkou mediální společností, je velmi dobrá. Nezapomínejme, že hovoříme o zábavním podniku - zábavním průmyslu v celé jeho kráse. Každý, kdo má v této oblasti zkušenosti bude vítán, protože lze předpokládat, že se tím obsáhne mnohem větší část publika. Proto by bylo určitě zajímavé jít na americký trh a dostat se do míst jako Las Vegas. To by bylo fantastické.
To, co jste právě řekl, zní jako nebeský svatební dar. Existoval jediný den, kdy jste o spojení s F1 zapochyboval?
GdT: Ne. Sám jsem velkým fanouškem F1. V minulosti jsem v této pozici navštěvoval hodně závodů. Čím víc budeme schopni tuto platformu ovlivňovat, tím rychleji dosáhneme konečného úspěchu. Může to znít neuvěřitelně, ale zatím je to excelentní (smích).
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.