Na nedostatek publicity si Haas F1 Team rozhodně stěžovat nemůže, pokud bychom si porovnali informace třeba o Sauberu nebo Force India, nováček v závodním poli, který se chystá ztéci příští rok F1, se rozhodně těší větší pozornosti.
Zda je to šikovným marketingem nebo dobře vykalkulovaným oddalováním informací, případně očekáváním, zda americký tým po mnoha neúspěšných pokusech svých předchůdců (Scarab, Scirocco, Parnelli, Penske, Beatrice) konečně prolomí zakletý kruh, to se můžeme dohadovat.
Manažer Günther Steiner, padesátiletý rodák z italského Merana, začínal v roce 1986 jako mechanik v týmu Mazda Rally Team Europe. Na počátku 90. let zamířil do týmu Jolly Club SpA, ve kterém strávil tři roky, pak jeho kroky směřovaly na britské ostrovy, kde se stal manažerem Allstar Rally Teamu. Na počátku nového milénia ukončil svou pouť světovou rallye, když si ho vybral Niki Lauda manažera týmu Jaguar (2001). Po čtyřech letech zamířil Steiner do Red Bullu, takže zkušeností nabyl během svého pobytu v F1 více než dost. Proto bude určitě zajímavé si přečíst jeho názory, které sdělil v austinském paddocku.
Nacházíme vás v paddocku Grand Prix USA, ve zdejším prostředí jste ještě jako divák. Cítíte už onu předstartovní horečku?Günther Steiner: Samozřejmě. Na naší první Grand Prix se chystáme už dva roky a jen se dívat, to už je poněkud únavné. Odpovídám na otázky a pochopitelně určitou nedočkavost cítím.
Jak daleko jste s přípravou?V Anglii jsme v bývalé továrně týmu Marussia-Manor, kde sídlíme, dokončili minulý pátek poslední úpravy. Bude tam závodní základna, takže se tam nic nevyrábí ani nevyvíjí. Teď tam je asi 30 lidí, kteří dávají dohromady vybavení pro boxy, se kterým budeme putovat po celém světě. Na konci listopadu si tam uděláme takovou imitaci garáže, abychom mohli zkoušet závodní provoz. V prosinci už bude vše na 90% dokončeno. Bohužel u některých inženýrů ještě dobíhá jejich šestiměsíční výpovědní lhůta, takže na ně musíme čekat.
A co základna v Severní Karolíně?Tam sídlí management a také CFD (počítačová simulace aerodynamického tunelu). V současné fázi tam pracuje dvanáct inženýrů.
Nicméně vůz připravuje renomovaná italská firma Dallara...Přesně tak. Pokud všechno půjde podle plánu, tak bude hotov v lednu, nejpozději v únoru. Povinné bariérové testy jsme objednali na začátek ledna. Takže všechno probíhá podle plánů.
Jak přesně probíhá komunikace mezi inženýry v USA a Itálii?U Dallary máme skupinu 70 osob, kteří zčásti patří pod hlavičku Haas F1 Team, zčásti pod Dallaru. Na povel je má náš hlavní designér Rob Taylor. Model vozu je testován v aerodynamickém tunelu rovněž u Dallary, ale každý druhý týden s ním putujeme i do Maranella. Využíváme zkušeností Dallary, protože je jednodušší se opírat o stávající infrastrukturu a techniky, o jejichž kvalitě jsme přesvědčeni.
Býváte často označování jako B-tým Ferrari. Co můžete o této spolupráci říci?Vedle motoru jsme u Ferrari pořídili veškeré vybavení, které pravidla dovolují, tedy odpružení, hydrauliku, elektroinstalaci, elektroniku, řízení. Naší prací je prakticky vnější plášť vozu, aerodynamika, která je pro výkon vozu nesmírně důležitá. Podvozek a chladiče si musíme dobudovat sami.
Jaké výhody oproti konkurenčním týmům díky Ferrari očekáváte?Zmíněné vybavení bychom si sami mohli udělat jen hůře, určitě ne lépe. To byl důvod, proč jsme se rozhodli jej koupit. Abyste se pohybovali ve středu startovního pole F1, potřebujete také dobré lidi. Není to snadné. Standardní technologie stájí Force India nebo Sauber, které se pohybují ve zmíněné úrovni, je hodně vysoká. Mohli jsme začít od nuly jako třeba Caterham nebo HRT, ale všichni vědí, jak to s nimi dopadlo. Proto jsme se rozhodli to zkusit jinak a věříme, že to bude fungovat.
Na kdy je naplánován první test vozu Haas Ferrari?K tomu vám mohu říci jen tolik, že se v tomto bodě držíme našeho plánu.
Jako prvního pilota jste angažovali Romaina Grosjeana. Proč jste si vybrali právě jeho?Hlavním důvodem jsou jeho zkušenosti. Chce něco dokázat, v současné době měl problémy se svým týmem, který navíc není dobře financovaný. Jsme novou stájí, určitě se dopustíme nějakých chyb, proto chceme, aby nás z nich vyvedl a naučil nás, co bude potřeba.
Jaké jsou vaše cíle pro první sezónu?Těžko říci. Nechci se vyhýbat odpovědi, ale v tuto chvíli netuším, jak budou dobří naši soupeři. Řekl bych, že budeme spokojeni s pozici na konci silného středu. Nechceme být poslední a nelíbilo by se nám ani být předposlední.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.