Na nedostatek publicity si Haas F1 Team rozhodně stěžovat nemůže, pokud bychom si porovnali informace třeba o Sauberu nebo Force India, nováček v závodním poli, který se chystá ztéci příští rok F1, se rozhodně těší větší pozornosti.
Zda je to šikovným marketingem nebo dobře vykalkulovaným oddalováním informací, případně očekáváním, zda americký tým po mnoha neúspěšných pokusech svých předchůdců (Scarab, Scirocco, Parnelli, Penske, Beatrice) konečně prolomí zakletý kruh, to se můžeme dohadovat.
Manažer Günther Steiner, padesátiletý rodák z italského Merana, začínal v roce 1986 jako mechanik v týmu Mazda Rally Team Europe. Na počátku 90. let zamířil do týmu Jolly Club SpA, ve kterém strávil tři roky, pak jeho kroky směřovaly na britské ostrovy, kde se stal manažerem Allstar Rally Teamu. Na počátku nového milénia ukončil svou pouť světovou rallye, když si ho vybral Niki Lauda manažera týmu Jaguar (2001). Po čtyřech letech zamířil Steiner do Red Bullu, takže zkušeností nabyl během svého pobytu v F1 více než dost. Proto bude určitě zajímavé si přečíst jeho názory, které sdělil v austinském paddocku.
Nacházíme vás v paddocku Grand Prix USA, ve zdejším prostředí jste ještě jako divák. Cítíte už onu předstartovní horečku?Günther Steiner: Samozřejmě. Na naší první Grand Prix se chystáme už dva roky a jen se dívat, to už je poněkud únavné. Odpovídám na otázky a pochopitelně určitou nedočkavost cítím.
Jak daleko jste s přípravou?V Anglii jsme v bývalé továrně týmu Marussia-Manor, kde sídlíme, dokončili minulý pátek poslední úpravy. Bude tam závodní základna, takže se tam nic nevyrábí ani nevyvíjí. Teď tam je asi 30 lidí, kteří dávají dohromady vybavení pro boxy, se kterým budeme putovat po celém světě. Na konci listopadu si tam uděláme takovou imitaci garáže, abychom mohli zkoušet závodní provoz. V prosinci už bude vše na 90% dokončeno. Bohužel u některých inženýrů ještě dobíhá jejich šestiměsíční výpovědní lhůta, takže na ně musíme čekat.
A co základna v Severní Karolíně?Tam sídlí management a také CFD (počítačová simulace aerodynamického tunelu). V současné fázi tam pracuje dvanáct inženýrů.
Nicméně vůz připravuje renomovaná italská firma Dallara...Přesně tak. Pokud všechno půjde podle plánu, tak bude hotov v lednu, nejpozději v únoru. Povinné bariérové testy jsme objednali na začátek ledna. Takže všechno probíhá podle plánů.
Jak přesně probíhá komunikace mezi inženýry v USA a Itálii?U Dallary máme skupinu 70 osob, kteří zčásti patří pod hlavičku Haas F1 Team, zčásti pod Dallaru. Na povel je má náš hlavní designér Rob Taylor. Model vozu je testován v aerodynamickém tunelu rovněž u Dallary, ale každý druhý týden s ním putujeme i do Maranella. Využíváme zkušeností Dallary, protože je jednodušší se opírat o stávající infrastrukturu a techniky, o jejichž kvalitě jsme přesvědčeni.
Býváte často označování jako B-tým Ferrari. Co můžete o této spolupráci říci?Vedle motoru jsme u Ferrari pořídili veškeré vybavení, které pravidla dovolují, tedy odpružení, hydrauliku, elektroinstalaci, elektroniku, řízení. Naší prací je prakticky vnější plášť vozu, aerodynamika, která je pro výkon vozu nesmírně důležitá. Podvozek a chladiče si musíme dobudovat sami.
Jaké výhody oproti konkurenčním týmům díky Ferrari očekáváte?Zmíněné vybavení bychom si sami mohli udělat jen hůře, určitě ne lépe. To byl důvod, proč jsme se rozhodli jej koupit. Abyste se pohybovali ve středu startovního pole F1, potřebujete také dobré lidi. Není to snadné. Standardní technologie stájí Force India nebo Sauber, které se pohybují ve zmíněné úrovni, je hodně vysoká. Mohli jsme začít od nuly jako třeba Caterham nebo HRT, ale všichni vědí, jak to s nimi dopadlo. Proto jsme se rozhodli to zkusit jinak a věříme, že to bude fungovat.
Na kdy je naplánován první test vozu Haas Ferrari?K tomu vám mohu říci jen tolik, že se v tomto bodě držíme našeho plánu.
Jako prvního pilota jste angažovali Romaina Grosjeana. Proč jste si vybrali právě jeho?Hlavním důvodem jsou jeho zkušenosti. Chce něco dokázat, v současné době měl problémy se svým týmem, který navíc není dobře financovaný. Jsme novou stájí, určitě se dopustíme nějakých chyb, proto chceme, aby nás z nich vyvedl a naučil nás, co bude potřeba.
Jaké jsou vaše cíle pro první sezónu?Těžko říci. Nechci se vyhýbat odpovědi, ale v tuto chvíli netuším, jak budou dobří naši soupeři. Řekl bych, že budeme spokojeni s pozici na konci silného středu. Nechceme být poslední a nelíbilo by se nám ani být předposlední.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.