Stále se říká, že velikost kohokoliv v jakémkoliv oboru se pozná tehdy, když dokáže přiznat svůj omyl. Mezi takové jednotlivce se může řadit dvojnásobný mistr světa Mika Häikkinen, který uznal, že se hrubě mýlil ve svém úsudku.
Před více než rokem, kdy se do F1 chystal tehdy ještě ne osmnáctiletý mladík Max Verstappen, nechal se Mika Pauli Häkkinen slyšet v médiích, že pro tak náročný závodní režim ještě není připraven. "Pokud by to bylo na mě, nikdy bych tak mladého závodníka do F1 nepustil," prohlásil tehdy.
Od té doby Max Verstappen prokázal svou příslušnost k elitě a stal se nejmladším vítězem Grand Prix. A Häkkinen se dokázal ke své kritice postavit jako chlap a přiznal, že se tehdy mýlil.
"Měl jsem tehdy pocit, že opravdu vstupuje do F1 příliš mladý. Proto jsem velice rád, že jsem se mýlil a musím připustit, že dnešní mládež, ať dívky nebo chlapci, jsou mnohem silnější než jsme byli my. Nechme je mluvit a poslouchejme, co říkají. Je samozřejmě velkolepé, čeho Max dosáhl. Když mně bylo šestnáct či sedmnáct, pro mě bylo úžasné jezdit na motokárách. Bylo to náročné: vybavení, disciplína, fyzická zátěž - abych mohl závodit, musel jsem být na hodně velké úrovni. Také jsem si myslel, že jsem připraven na jakoukoli soutěž na špici automobilových závodů. V té době ale nebylo obvyklé ohlížet se na tak mladé piloty, že by mladík byl připraven na F1," vzpomíná Häkkinen.
Je třeba si připomenout, že v té době byli piloti pod dvacet let vyslovenou raritou a dlouho v této tabulce zůstával pouze Riccardo Rodriguez, Chris Amon, Mike Thackwell a Esteban Tuero. S novým miléniem začalo přibývat mladíků, vždyť jestliže zmíněná čtyřka se rekrutuje z pvního půlstoletí existence F1, během dalších 15 let přibyli právě Verstappen, dále pak Jaime Alguersuari, Fernando Alonso, Daniil Kvjat a Sebastian Vettel. Pochpopitelně mluvíme jen o těch, kteří jeli nějaký závod, testpiloty necháváme stranou.
"Časy se mění. Stále mladší piloti míří do vyšších kategorií motorsportu, ale to platí i pro obchod, politiku, vlastně pro kteroukoli oblast. Zažíváme masivnější rozvoj a lidé žijí mnohem rychleji. Je to jednoduše proto, jaké možnosti dnes máme, schopnost studovat a chápat, co se v dnešním světě děje. Můžete studovat kolik a co chcete, na internetu si najdete patřičné informace. Takže se žije mnohem rychleji. To také vysvětluje, proč tak mladí piloti dostávají svou příležitost. Také týmy jsou dnes mnohem organizovanější, mají větší management, jejich koncepty jsou propracovanější. V tomto velkém světě existuje podstatně lepší propojení. Ale přesto všechno pořád potřebujete velký talent, odhodlání a disciplínu, abyste uspěli. A v tomto směru odvedl Max vynikající práci," dodává Mika Häikkinen.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.
Po slabším víkendu v Monaku se začaly objevovat pochybnosti o spolupráci Hamiltona s inženýrem Adamim, které pilot rychle odmítl. Zdůraznil, že adaptace na nový tým vyžaduje čas, ale vzájemná důvěra a odhodlání společně postupovat jsou pevné.
David Croft rozvířil debatu o budoucnosti jezdecké sestavy Red Bullu po roce 2025, kdy končí smlouva Sergia Péreze. Zmiňuje možné nástupce včetně Liama Lawsona, ale upozorňuje, že tým musí pečlivě zvažovat každý krok, aby nenarušil Verstappenovu dominanci.
Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.
Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.
Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.
Andy Cowell reagoval na slova Adriana Neweyho o „slabém“ technickém zázemí Aston Martinu s tím, že každá stáj má prostor pro zlepšení a výzvy jsou součástí vývoje.
Nová pravidla omezující flexibilitu předních křídel od španělské Grand Prix mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů ve Formuli 1, protože ohýbání křídel pomáhá zlepšit aerodynamickou rovnováhu a stabilitu vozu.