Královna motorsportu je drahý byznys. Ale jak moc? Britský server Yahoo zjišťoval, kolik stojí vůz Formule 1.
Už dávno jsou pryč časy, kdy týmy zaměstnávaly pouhou desítku zaměstnanců a cestovaly jen kamionem po Evropě. Stovky lidí v továrnách a další zaměstnanci přímo na okruzích, kteří létají téměř po celém světě - a všichni se snaží, aby měl pilot k dispozici tu nejrychlejší a nejlepší techniku. Klíčem k tomu jsou kromě dobrých nápadů také finance.
Náklady na techniku a provoz továrny se počítají milionech a miliardách. Své by o tom mohl povídat například Eddie Jordan, který v devadesátých letech založil tým Jordan, jenž dnes známe pod názvem Force India. Tým, který má na svém kontě čtyři vítězství a jehož šéf byl známý především díky svým obchodnickým a vyjednávacím schopnostem.
"Byl jsem pod obrovským tlakem a to především kvůli financím. Nemyslím, že jsem si někdy užil volného dne. Ale to platí pro všechny v F1," popisuje. Shánění sponozrů bylo pro něj čím dál složitější a dostal se do neudržitelné situace. Nakonec byl nucen si přiznat, že takto to dál nejde a rozhodl se tým prodat.
"Při prodeji jsem měl smíšené pocity - byl jsem strašně smutný, na druhé straně jsem byl rád, že budoucnost týmu je zajištěna," popisuje Jordan. "Jsem pyšný na to, co jsem dokázal, protože jsem to dokázal jako nezávislý muž," uvedl ve své autobiografii se stejnojmenným názvem - The Independent Man. Peníze jsou zkrátka v F1 alfou a omegou.
Drahá hračka: nos vozu F1 stojí téměř stejně jako luxusní sportovní auto (foto: Sahara Force India)
A kolik tedy stojí vůz F1? Ačkoliv se cena vozu v materiálu pohybuje kolem jednoho milionu liber (v přepočtu více než 30 milionů Kč), práce a vývoj na voze už je složitěji vyčíslitelná. U menších týmu se prý pohybuje kolem 60 milionů liber (téměř 2 miliardy Kč), u větších se může vyšplhat až na 200 milionů liber (kolem 6 miliard Kč).
Průměrné částky některých konkrétních částí vozu od týmu Caterham:
šasi: 1 milion liber (30 200 000 Kč)
podlaha: minimálně 300 tisíc liber (více než 9 milionů Kč)
nos: 250 tisíc liber (7,5 milionu Kč)
přední křídlo: 150 tisíc liber (4,5 milionu Kč)
volant: 50 tisíc liber (1,5 milionu Kč)
části zavěšení kol: od 10 tisíc liber výš (od 300 000 Kč výš)
pneumatiky: 1 300 liber za sadu (téměř 40 000 Kč za sadu)
helma: 5 000 liber (150 000 Kč, pokud se však jedná o jednoduchý vzor)
A to je jen začátek. Další důležité součásti vozu jako například brzdy, kola, KERS, převodovka, to vše stojí více než 10 milionů liber (více než 300 mil. Kč) za rok. A takto bychom mohli pokračovat dál - motorhomy, kamiony, benzín atd. To všechno se sčítá a dělá z F1 jeden z nejdražších sportů vůbec.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.