Královna motorsportu je drahý byznys. Ale jak moc? Britský server Yahoo zjišťoval, kolik stojí vůz Formule 1.
Už dávno jsou pryč časy, kdy týmy zaměstnávaly pouhou desítku zaměstnanců a cestovaly jen kamionem po Evropě. Stovky lidí v továrnách a další zaměstnanci přímo na okruzích, kteří létají téměř po celém světě - a všichni se snaží, aby měl pilot k dispozici tu nejrychlejší a nejlepší techniku. Klíčem k tomu jsou kromě dobrých nápadů také finance.
Náklady na techniku a provoz továrny se počítají milionech a miliardách. Své by o tom mohl povídat například Eddie Jordan, který v devadesátých letech založil tým Jordan, jenž dnes známe pod názvem Force India. Tým, který má na svém kontě čtyři vítězství a jehož šéf byl známý především díky svým obchodnickým a vyjednávacím schopnostem.
"Byl jsem pod obrovským tlakem a to především kvůli financím. Nemyslím, že jsem si někdy užil volného dne. Ale to platí pro všechny v F1," popisuje. Shánění sponozrů bylo pro něj čím dál složitější a dostal se do neudržitelné situace. Nakonec byl nucen si přiznat, že takto to dál nejde a rozhodl se tým prodat.
"Při prodeji jsem měl smíšené pocity - byl jsem strašně smutný, na druhé straně jsem byl rád, že budoucnost týmu je zajištěna," popisuje Jordan. "Jsem pyšný na to, co jsem dokázal, protože jsem to dokázal jako nezávislý muž," uvedl ve své autobiografii se stejnojmenným názvem - The Independent Man. Peníze jsou zkrátka v F1 alfou a omegou.
Drahá hračka: nos vozu F1 stojí téměř stejně jako luxusní sportovní auto (foto: Sahara Force India)
A kolik tedy stojí vůz F1? Ačkoliv se cena vozu v materiálu pohybuje kolem jednoho milionu liber (v přepočtu více než 30 milionů Kč), práce a vývoj na voze už je složitěji vyčíslitelná. U menších týmu se prý pohybuje kolem 60 milionů liber (téměř 2 miliardy Kč), u větších se může vyšplhat až na 200 milionů liber (kolem 6 miliard Kč).
Průměrné částky některých konkrétních částí vozu od týmu Caterham:
šasi: 1 milion liber (30 200 000 Kč)
podlaha: minimálně 300 tisíc liber (více než 9 milionů Kč)
nos: 250 tisíc liber (7,5 milionu Kč)
přední křídlo: 150 tisíc liber (4,5 milionu Kč)
volant: 50 tisíc liber (1,5 milionu Kč)
části zavěšení kol: od 10 tisíc liber výš (od 300 000 Kč výš)
pneumatiky: 1 300 liber za sadu (téměř 40 000 Kč za sadu)
helma: 5 000 liber (150 000 Kč, pokud se však jedná o jednoduchý vzor)
A to je jen začátek. Další důležité součásti vozu jako například brzdy, kola, KERS, převodovka, to vše stojí více než 10 milionů liber (více než 300 mil. Kč) za rok. A takto bychom mohli pokračovat dál - motorhomy, kamiony, benzín atd. To všechno se sčítá a dělá z F1 jeden z nejdražších sportů vůbec.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.