Fyzický i psychický trénink je pro závodníky nesmírně důležitý. Jaké to však je pracovat jako trenér pilota F1? O tom vypráví Tommi Pärmäkoski, bývalý trenér Sebastiana Vettela.
Sebastian Vettel se nikdy netajil svým kladným vztahem k Finsku. Jedním z důvodů, proč si tuto severskou zemi tak oblíbil, byl i jeho trenér Tommi Pärmäkoski, se kterým Vettel spolupracoval v letech 2008-2011. Tento rodák z Riihimäki vystudoval na univerzitě v Severní Dakotě Sportovní psychologii a trenérství.
"Myslím, že už za studií jsem tvrdě dřel a byl nadšeným atletem, hrál jsem například hokej za školní tým. Vždy mě zajímal trénink a psychický vývoj člověka. To byl hlavní důvod, proč mě zaujalo trénování, protože jsem byl sám vždy ochoten se vyvíjet a zlepšovat," uvedl pro finskou MTV3.
V roce 2008 se seznámil se Sebastianem Vettelem, který tou dobou hledal trenéra. "Upřímně, vůbec jsem netušil, co od té práce mám očekávat. Rozhodně jsem netušil, jak je to kvůli tlaku, cestování apod. náročné a složité."
"Když jste mladý, máte pozitivní přístup a jste plný energie. Pokud bych předtím věděl, co všechno to obnáší, rozhodně bych se sám sebe zeptal, zda jsem na to připraven a zda na tuto práci mám dostatečné znalosti," přiznal Pärmäkoski. Tehdy si však prý chtěl udržet otevřenou mysl a jeho reakcí tedy bylo: Uvidíme, čemu budu muset čelit.
V první řadě týmový sportByla to pro něj prý velká škola a obrovská zkušenost, především díky možnostem a rozpočtům, které má F1 k dispozici. "Musíte také pracovat s fyzioterapeuty, chiropraktiky, najít vhodný výživový systém, postarat se o cestování, tréninkový kalendář či psychologickou stránku závodníka," vyjmenovává.
Jedna z pravidelných pracovních povinností: procházka po trati. Pärmäkoski je druhý zprava (foto: Red Bull Racing)
"Abych pravdu řekl, nikdy jsem nebyl velkým fanouškem F1. Pochopitelně ve Finsku byla Formule 1 vždy slavná a já sledoval Häkkinena, když závodil o tituly nebo Kimiho jako vycházející hvězdu. Ale nikdy jsem nebyl vášnivým fanouškem. Co to vlastně je F1 jsem pochopil, až jsem se poprvé dostal do továrny Red Bullu a uviděl tam více než 600 lidí, kteří se všemožně snažili zlepšit auto," vzpomíná.
"V televizi vidíte jen závodit piloty, ale když víte, co se děje v zákulisí, konečně pochopíte tu týmovost tohoto sportu. Je úžasné, že máte cca 45 mechaniků a inženýrů, pár šéfů, vlastní kuchyni, oddělení marketingu - celkem asi 100 lidí na okruhu a mnoho dalších zaměstnanců v továrně snažících se o to, aby jste byli nejrychlejším autem na trati," popisuje.
Umění prohrávatBýt něčím trenérem znamená úzký vztah mezi dvěma osobami. Proto je prý nejdůležitější perfektní porozumění a ochota jít za svým cílem. "Myslím, že musíte být sám sebou a i vaše vnitřní já musí spolupracovat se sportovcem. Musíte si vytvořit pouto a cítit, že jdete oba za svými sny a že jste si navzájem schopni pomoci," říká.
"Když jsme trénovali, Sebastian se často ptal, proč děláme to či ono. Snažil se vše analyzovat a byl připraven trénovat, dokud byl schopen to zvládnout. Nikdy nebyl spokojen, dokud něco nedokázal. V jeho slovníku neexistuje "konec". Také jsem ještě nikdy předtím neviděl způsob, jakým on miluje vítězství. Nezáleží na tom, jestli závodí, hraje badminton či karty. Je připraven udělat vše proto, aby vyhrál, a když prohraje, okamžitě jej slyšíte říct - JEŠTĚ JEDNOU!"
Ačkoliv byl zisk prvního Vettelova titulu v Abú Zabí v roce 2010 i pro Pärmäkoskise skvělým zážitkem, podle něj je však tou nejúžasnější věcí cesta, která vede k úspěchu. Vybavuje si například na emoce v týmu po prvním vítězství v Číně a co to pro všechny, kdo v F1 léta pracovali a nikdy předtím něco takového nezažili, znamenalo.
"Nejdůležitějším pro mě je vidět za ten úspěch. Viděl jsem, jak moc chtěl Sebastian vyhrát kolik úsilí vynakládal do toho, aby se jeho sen stal skutečností. Byl při tréninku jako stroj. A stejně tak analyzoval své výkony na trati a komunikoval s inženýry a mechaniky," upozorňuje.
Odhodlání a píle prý Vettelovi nechybí (foto: Red Bull Racing)
Nezapomněl ani na to, že ta sezona byla pro Red Bull kromě vystoupání do výšin i plná pádů. "Vidíte, jak mu v Koreji vybouchl motor, cítíte tlak a vztek, když Sebastian a Mark kolidovali během závodu v Turecku. Existovaly dny, kdy byl jezdec tak unaven, že jste mu musel být oporou a snažit se jej přesvědčit, aby do toho dal vše.
Tuto stránku mé práce jsem miloval - motivovat nebo uklidňovat jezdce před závodem. Někdy se spolu smějete, někdy pláčete, ale pracujete na společném snu," komentuje své zážitky. A nutné je prý si také uvědomit, že jste jen jedním dílkem puzzle.
Není všechno zlato, co se třpytíDiváci mají možnost vidět nablýskanou stránku Formule 1. Kdo ale někdy navštívil okruh, ví, že to rozhodně není tak zářivé, jak by se mohlo na první pohled zdát. O tom ví Pärmäkoski své. A co měl na svém zaměstnání nejraději?
"Nejvíc jsem miloval poslední hodinu před závodem, když jsem byl sám s jezdcem. Uděláte relaxační masáž, trošku se rozhýbete. Snažíte se pochopit, co se závodníkovi honí hlavou a hodláte jej povzbudit. Někdy mluvíte hodně, abyste jej motivovali, jindy se to obejde beze slov. Jste mu v tu chvíli nejblíže. Pokud se klepete, on se bude klepat také. Pokud jste sebejistí, možná také získá sebedůvěru a tak dále," popisuje.
Zdá se tedy, že se mu líbilo v tomto prostředí pracovat. Přesto se na konci roku 2011, poté, co Vettel získal druhý mistrovský titul, rozhodl odejít.
"Nevím, jestli byl nějaký specifický důvod, proč jsem se tak rozhodl. Žil jsem ve Švýcarsku, ale 250 dnů jsem bydlel v hotelu, 80 doma. 300 dnů v roce jsem byl se Sebastianem. Měli jsme dohodu, že uděláme vše, co bude v našich silách, abychom byli úspěšní.
Trénovali jsme spolu, cestovali, a jedli v podstatě to samé. Díky tomu jsem se do něj dokázal lépe vcítit. Více než tři roky jsem ze sebe vydával vše a zaměřoval se jen na práci. Po zisku druhého titulu jsem cítil, že jsem svůj úkol splnil a že musím zkusit něco jiného," prozrazuje.
Potřeboval zkrátka nový podnět, získat znovu energii, kterou potřebujete k motivaci závodníka. A za mu F1 chybí? "Chybí mi ten nejtvrdší trénink, pohled Seba, když hledal podporu, oheň v jeho očích nebo atmosféru před závodem.
Momentálně jsem však rád, že mám v životě nějaký řád, méně cestování a více času na rodinu i kamarády," nechal se slyšet. Nyní pracuje pro finské trenérské olympijské centrum a spolupracuje s hokejovou asociací. A s Vettelem prý dodnes zůstávají v kontaktu.
Oslavy třetího titulu v řadě (foto: Red Bull Racing)
Výjimečnost těch nejlepšíchNa závěr byl dotázán na jméno závodníka z jakékoliv éry, kterého by si vybral a trénoval. "To je těžká otázka," řekl. "Pro mě je těžko uvěřitelné, že bych potkal někoho jako Sebastian. Není perfektní, ale mohu říci, že je naprosto oddaný tomuto sportu.
Ta vášeň je úžasná. Ale pochopitelně jsem Fin a bylo by skvělé zažít začátky a úspěšné časy Miky Häkkinena nebo slavné dny Michaela Schumachera, který trénink pozvedl na zcela jinou úroveň," zní část jeho odpovědi.
"Ale i tak musím říci, že je něco v charakteru Ayrtona Senny, kvůli kterému si myslím, že práce s ním by byla zajímavou cestou. Nebyl zrovna nejjednodušší osobou, ale měl v sobě bojovníka, který věděl, jak být odvážným a úspěšným za volantem. Domnívám se, že nejlepší sportovci mají v sobě něco výjimečného. A z toho, co jsem slyšel, se vsadím, že to platí i o Ayrtonovi. Takže odpovídám Ayrton," dodává.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.