Obrovská přetížení dokáži v rámci týmů obvykle zvládat pouze piloti. U Lotusu tomu je jinak. Technický ředitel James Allison, který u Benettonu i u Ferrari zažil zlatou éru, musí jako akrobatický pilot překonávat větší přetížení. V článku si posvítíme na jeho profesionální kariéru.
Akrobatický letecJames Allison se aktivně účastnil britských soutěží v akrobatickém létání ještě v roce 2006. Stoupající pracovní zátěž ve Formuli 1 ho donutila skončit se souvraty, překruty či kubánskými osmičkami ve vzduchu. Přesto však stále rád občas prožene svůj akrobatický letoun Extra 300L, naskytne-li se příležitost.
"Klasifikuje se to od +10 do -10 G, já běžně zvládám +8 G a -5 G. To je dostatečně agresivní. Když nahoru vezmu pasažéry, musím létat jemně, jinak končí zvracením. Je to celkem tvrdé," usmívá se Allison pro F1 Racing.
"Od té doby, co jsem získal práci technického ředitele, jsem už nebyl schopen soutěžit, ale učím létat svého syna, což je mnohem zábavnější. Satisfakce při soutěžích v akrobatickém létání nastává při vědomí, že jste zaletěli opravdu čistou sekvenci a neudělali jste žádnou chybu. Létejte dobře na závodech a budete se cítit jako králové," doporučuje.
James kvůli práci v F1 už moc času nemá, ale kdykoliv se najde příležitost, rád svůj stroj provětrá(ilustrační foto: bruceair.com)
"Můj otec byl bojový pilot a já jsem jej vždy idolizoval - a do určité míry to stále dělám," hovoří o svém otci Sirovi Johnovi Allisonovi, o hlavním maršálovi letectva, který v letech 2001 - 2004 působil ve Formuli 1 jako provozní ředitel stáje Jaguar Racing.
"Nedokázal jsem si představit zábavnější život, než létat s vojenskými tryskáči, jenže jsem barvoslepý, takže jsem nemohl. Přesto jsem vždy chtěl létat na co nejvyšší výkonnostní úrovni, kterou jsem si mohl dovolit," prozrazuje Allison.
Při prezentaci letošního monopostu Lotus E20 s šéfem týmu Erice Boullierem (uprostřed)(foto: Andrew Ferraro/Lotus F1 Team)
Bohatá kariéra ve Formuli 1 zdobená mistrovskými titulyDost bylo létání, vraťme se k jeho profesionální kariéře ve Formuli 1. James v roce 1991 začal hned po vystudování univerzity pracovat u Benettonu, v roce 1992 se přesunul do Larrousse. "Z nejmenšího z nejmenších v oddělení aerodynamiky v Benettonu jsem se stal šéfem aerodynamiky u Larrousse.
I když abych byl přesný, já jsem představoval celé jejich aerodynamické oddělení. Zůstal jsem u nich až do bankrotu v roce 1994 - naštěstí jsem v Benettonu nenaštval příliš mnoho lidí, takže mě vzali zpět," popisuje sympatický Brit začátky své kariéry ve vrcholovém motosportu.
S týmem sídlícím v Enstone, kam se vrátil, poté zažil jeho zlatou éru. Spolupracoval přitom se známými esy: Rossem Brawnem, Rorym Byrnem, Patem Symondsem či s pilotem Michaelem Schumacherem, který s nimi v roce 1995 získal titul. Tehdy vedl aerodynamické oddělení právě Allison s Nicholasem Tombazisem. Řek v roce 1997 odešel k Ferrari, kde dnes (po tříleté epizodě u McLarenu v letech 2003 - 2006) pracuje jako hlavní designér.
Se závodními piloty Lotusu: s Kimim Räikkönenem (vlevo) a Romainem Grosjeanem (vpravo)(foto: Andrew Ferraro/LAT Photographic/Lotus F1 Team)
Allison Tombazise k Ferrari následoval v roce 1999, kde "zažil pět velmi šťastných let v Itálii" a další tituly. Do Enstone se opět vrátil v roce 2004 jakožto zástupce technického ředitele týmu Renault, než mu Bob Bell přepustil své místo. V roce 2005 a 2006 jim s úspěšnými vozy R25 a R26 vyjel Fernando Alonso dva tituly v řadě, jeden s desetiválcovým, druhý s osmiválcovým motorem.
Technický ředitel Lotusu se nezdráhá projevovat emoce, jako někteří jeho kolegové z konkurenčních týmů: "Ohromně mě to vzrušuje. Jednou z nejlepších věcí v tomto odvětví je to, že se nejedná o pouhou práci.
Úspěchy či chyby při tom, co děláte, vás strašně pohlcují. Zažíváte skvělý amfiteátr, když každé dva týdny pozorujete, zda to, co jste udělali, k něčemu bylo. Nemůžete tam jen sedět, aniž by to s vámi nehnulo," hodnotí Allison svou současnou pozici.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.