Obrovská přetížení dokáži v rámci týmů obvykle zvládat pouze piloti. U Lotusu tomu je jinak. Technický ředitel James Allison, který u Benettonu i u Ferrari zažil zlatou éru, musí jako akrobatický pilot překonávat větší přetížení. V článku si posvítíme na jeho profesionální kariéru.
Akrobatický letecJames Allison se aktivně účastnil britských soutěží v akrobatickém létání ještě v roce 2006. Stoupající pracovní zátěž ve Formuli 1 ho donutila skončit se souvraty, překruty či kubánskými osmičkami ve vzduchu. Přesto však stále rád občas prožene svůj akrobatický letoun Extra 300L, naskytne-li se příležitost.
"Klasifikuje se to od +10 do -10 G, já běžně zvládám +8 G a -5 G. To je dostatečně agresivní. Když nahoru vezmu pasažéry, musím létat jemně, jinak končí zvracením. Je to celkem tvrdé," usmívá se Allison pro F1 Racing.
"Od té doby, co jsem získal práci technického ředitele, jsem už nebyl schopen soutěžit, ale učím létat svého syna, což je mnohem zábavnější. Satisfakce při soutěžích v akrobatickém létání nastává při vědomí, že jste zaletěli opravdu čistou sekvenci a neudělali jste žádnou chybu. Létejte dobře na závodech a budete se cítit jako králové," doporučuje.
James kvůli práci v F1 už moc času nemá, ale kdykoliv se najde příležitost, rád svůj stroj provětrá(ilustrační foto: bruceair.com)
"Můj otec byl bojový pilot a já jsem jej vždy idolizoval - a do určité míry to stále dělám," hovoří o svém otci Sirovi Johnovi Allisonovi, o hlavním maršálovi letectva, který v letech 2001 - 2004 působil ve Formuli 1 jako provozní ředitel stáje Jaguar Racing.
"Nedokázal jsem si představit zábavnější život, než létat s vojenskými tryskáči, jenže jsem barvoslepý, takže jsem nemohl. Přesto jsem vždy chtěl létat na co nejvyšší výkonnostní úrovni, kterou jsem si mohl dovolit," prozrazuje Allison.
Při prezentaci letošního monopostu Lotus E20 s šéfem týmu Erice Boullierem (uprostřed)(foto: Andrew Ferraro/Lotus F1 Team)
Bohatá kariéra ve Formuli 1 zdobená mistrovskými titulyDost bylo létání, vraťme se k jeho profesionální kariéře ve Formuli 1. James v roce 1991 začal hned po vystudování univerzity pracovat u Benettonu, v roce 1992 se přesunul do Larrousse. "Z nejmenšího z nejmenších v oddělení aerodynamiky v Benettonu jsem se stal šéfem aerodynamiky u Larrousse.
I když abych byl přesný, já jsem představoval celé jejich aerodynamické oddělení. Zůstal jsem u nich až do bankrotu v roce 1994 - naštěstí jsem v Benettonu nenaštval příliš mnoho lidí, takže mě vzali zpět," popisuje sympatický Brit začátky své kariéry ve vrcholovém motosportu.
S týmem sídlícím v Enstone, kam se vrátil, poté zažil jeho zlatou éru. Spolupracoval přitom se známými esy: Rossem Brawnem, Rorym Byrnem, Patem Symondsem či s pilotem Michaelem Schumacherem, který s nimi v roce 1995 získal titul. Tehdy vedl aerodynamické oddělení právě Allison s Nicholasem Tombazisem. Řek v roce 1997 odešel k Ferrari, kde dnes (po tříleté epizodě u McLarenu v letech 2003 - 2006) pracuje jako hlavní designér.
Se závodními piloty Lotusu: s Kimim Räikkönenem (vlevo) a Romainem Grosjeanem (vpravo)(foto: Andrew Ferraro/LAT Photographic/Lotus F1 Team)
Allison Tombazise k Ferrari následoval v roce 1999, kde "zažil pět velmi šťastných let v Itálii" a další tituly. Do Enstone se opět vrátil v roce 2004 jakožto zástupce technického ředitele týmu Renault, než mu Bob Bell přepustil své místo. V roce 2005 a 2006 jim s úspěšnými vozy R25 a R26 vyjel Fernando Alonso dva tituly v řadě, jeden s desetiválcovým, druhý s osmiválcovým motorem.
Technický ředitel Lotusu se nezdráhá projevovat emoce, jako někteří jeho kolegové z konkurenčních týmů: "Ohromně mě to vzrušuje. Jednou z nejlepších věcí v tomto odvětví je to, že se nejedná o pouhou práci.
Úspěchy či chyby při tom, co děláte, vás strašně pohlcují. Zažíváte skvělý amfiteátr, když každé dva týdny pozorujete, zda to, co jste udělali, k něčemu bylo. Nemůžete tam jen sedět, aniž by to s vámi nehnulo," hodnotí Allison svou současnou pozici.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.