Obrovská přetížení dokáži v rámci týmů obvykle zvládat pouze piloti. U Lotusu tomu je jinak. Technický ředitel James Allison, který u Benettonu i u Ferrari zažil zlatou éru, musí jako akrobatický pilot překonávat větší přetížení. V článku si posvítíme na jeho profesionální kariéru.
Akrobatický letecJames Allison se aktivně účastnil britských soutěží v akrobatickém létání ještě v roce 2006. Stoupající pracovní zátěž ve Formuli 1 ho donutila skončit se souvraty, překruty či kubánskými osmičkami ve vzduchu. Přesto však stále rád občas prožene svůj akrobatický letoun Extra 300L, naskytne-li se příležitost.
"Klasifikuje se to od +10 do -10 G, já běžně zvládám +8 G a -5 G. To je dostatečně agresivní. Když nahoru vezmu pasažéry, musím létat jemně, jinak končí zvracením. Je to celkem tvrdé," usmívá se Allison pro F1 Racing.
"Od té doby, co jsem získal práci technického ředitele, jsem už nebyl schopen soutěžit, ale učím létat svého syna, což je mnohem zábavnější. Satisfakce při soutěžích v akrobatickém létání nastává při vědomí, že jste zaletěli opravdu čistou sekvenci a neudělali jste žádnou chybu. Létejte dobře na závodech a budete se cítit jako králové," doporučuje.
James kvůli práci v F1 už moc času nemá, ale kdykoliv se najde příležitost, rád svůj stroj provětrá(ilustrační foto: bruceair.com)
"Můj otec byl bojový pilot a já jsem jej vždy idolizoval - a do určité míry to stále dělám," hovoří o svém otci Sirovi Johnovi Allisonovi, o hlavním maršálovi letectva, který v letech 2001 - 2004 působil ve Formuli 1 jako provozní ředitel stáje Jaguar Racing.
"Nedokázal jsem si představit zábavnější život, než létat s vojenskými tryskáči, jenže jsem barvoslepý, takže jsem nemohl. Přesto jsem vždy chtěl létat na co nejvyšší výkonnostní úrovni, kterou jsem si mohl dovolit," prozrazuje Allison.
Při prezentaci letošního monopostu Lotus E20 s šéfem týmu Erice Boullierem (uprostřed)(foto: Andrew Ferraro/Lotus F1 Team)
Bohatá kariéra ve Formuli 1 zdobená mistrovskými titulyDost bylo létání, vraťme se k jeho profesionální kariéře ve Formuli 1. James v roce 1991 začal hned po vystudování univerzity pracovat u Benettonu, v roce 1992 se přesunul do Larrousse. "Z nejmenšího z nejmenších v oddělení aerodynamiky v Benettonu jsem se stal šéfem aerodynamiky u Larrousse.
I když abych byl přesný, já jsem představoval celé jejich aerodynamické oddělení. Zůstal jsem u nich až do bankrotu v roce 1994 - naštěstí jsem v Benettonu nenaštval příliš mnoho lidí, takže mě vzali zpět," popisuje sympatický Brit začátky své kariéry ve vrcholovém motosportu.
S týmem sídlícím v Enstone, kam se vrátil, poté zažil jeho zlatou éru. Spolupracoval přitom se známými esy: Rossem Brawnem, Rorym Byrnem, Patem Symondsem či s pilotem Michaelem Schumacherem, který s nimi v roce 1995 získal titul. Tehdy vedl aerodynamické oddělení právě Allison s Nicholasem Tombazisem. Řek v roce 1997 odešel k Ferrari, kde dnes (po tříleté epizodě u McLarenu v letech 2003 - 2006) pracuje jako hlavní designér.
Se závodními piloty Lotusu: s Kimim Räikkönenem (vlevo) a Romainem Grosjeanem (vpravo)(foto: Andrew Ferraro/LAT Photographic/Lotus F1 Team)
Allison Tombazise k Ferrari následoval v roce 1999, kde "zažil pět velmi šťastných let v Itálii" a další tituly. Do Enstone se opět vrátil v roce 2004 jakožto zástupce technického ředitele týmu Renault, než mu Bob Bell přepustil své místo. V roce 2005 a 2006 jim s úspěšnými vozy R25 a R26 vyjel Fernando Alonso dva tituly v řadě, jeden s desetiválcovým, druhý s osmiválcovým motorem.
Technický ředitel Lotusu se nezdráhá projevovat emoce, jako někteří jeho kolegové z konkurenčních týmů: "Ohromně mě to vzrušuje. Jednou z nejlepších věcí v tomto odvětví je to, že se nejedná o pouhou práci.
Úspěchy či chyby při tom, co děláte, vás strašně pohlcují. Zažíváte skvělý amfiteátr, když každé dva týdny pozorujete, zda to, co jste udělali, k něčemu bylo. Nemůžete tam jen sedět, aniž by to s vámi nehnulo," hodnotí Allison svou současnou pozici.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.