Na otázku, kolik stojí samotný monopost Formule 1, jeho jednotlivé komponenty a následné opravy, není snadné odpovědět. Jaký má tým rozpočet na sezónu nebo kolik stojí udržet stáj v chodu? Většina níže uvedených čísel pochází z úniku informací a ne z oficiálních zdrojů jednotlivých týmů. Uvedené informace, na které se ve svém obsáhlém článku zaměřil ruský list Sport – Express, tak berte raději s rezervou.
Provoz stáje v tak prestižním šampionátu, jakým je Formule 1, je bez pochyby drahá sranda. Týmy na špici operují s ročním rozpočtem kolem 400 milionů dolarů (9 miliard korun) což je opravdu závratná suma. Ale týmy s nižším rozpočtem operují s částkami pohybující se od 250 milionu dolarů do 350 milionu dolarů (5,5 miliardy až 8 miliard korun) což jsou neméně ohromující částky.
Nutno podotknout, že část rozpočtu na sezónu mohou získat týmy za takzvané prize money a další odměny odvíjející se z reklam na voze. Tyto odměny často pokryjí až šedesát procent celkového rozpočtu. To nejdražší je bez pochyby samotné závodní auto. Všechny týmy musí dodržovat pravidla FIA pro konstrukci aut na nadcházející sezónu. Jenom oprava monopostu za průměrnou nehodu vyjde stáj (podle průběžných dat z roku 2020) od 500 000 amerických dolarů do 1,5 milionu US dolarů (11 milionů až 33 milionů českých korun).
Cena za novou konstrukci zadního křídla monopostu se může pohybovat od 100 000 dolarů do 500 000 dolarů (2,2 milonu až 11 milinů korun). Záleží na tom, kolik je daný tým schopen utratit za daný díl a od toho se odvíjí i následná kvalita dílu. Nejdražší část monopostu je jednoznačně jeho srdce, a to je motor. Tady máme několik cen, které se mi podařilo zjistit. Podle článku ve sportovním magazínu Bleech report z roku 2013 je odhadovaná cena motoru kolem 7,5 milionu dolarů (168 milionů korun). Ale zpráva z roku 2018 hovoří až o 10,5 milionu dolarů (235 milionů korun). Tyto ceny jsou zase určeny podle toho, jaký mají týmy rozpočet. Špičkové týmy samozřejmě požadují co nejlepší kvalitu dílů, a proto je pak logicky cena vyšší.
Chladicí systém vozu. Chlazení vozu slouží k odvodu přebytečného tepla hlavně z turba, ale zároveň chladicí systém pomáhá udržovat potřebnou úroveň tepla, aby vůz i při nižší činnosti byl schopen se vrátit co nejrychleji do závodního tempa. Cena tohoto systému se pohybuje kolem 300 000 dolarů (6,5 milionu korun) a cena za správné nastavení se pohybuje kolem 150 000 dolarů (3,25 milionu korun).
Převodovka. V monopostu formule 1 je využívána poloautomatická sekvenční převodovka, která pomáhá udržovat přesnou rychlost vozu požadovanou závodníkem. Správné nastavení hydraulického systému převodovky a spojky je nesmírně důležité pro dosažení co možná nejvyšší rychlosti během velké ceny. Náklady za převodovku se pohybují od 650 000 dolarů do 1 milionu dolarů (15 milonů až 22,5 milionu korun).
Cena za řadící systém je 200 000 dolarů (4,5 milionu korun). Úkolem řadícího systému v monopostu formule 1 je snížit časy přeřazovaní převodových stupňů. Jak už píši výše, v monopostu formule 1 je použita sekvenční poloautomatická převodovka, která má osm rychlostních stupňů. Sedm rychlostních stupňů slouží pro zvyšování rychlosti a jeden je zpátečka. Týmy ve formuli 1 před provedením jakýchkoli změn v převodovce automobilu nebo před provedením změn v časech mezi přeřazováním mezi jednotlivými stupni, se musí řídit pravidly danými FIA. V případě porušení těchto pravidel hrozí týmu a tím pádem jezdci trest posunutí pěti míst dozadu na startu velké ceny.
Cena volantu? Volant je další důležitá součást monopostu formule 1. Umožňuje různá jízdní nastavení a jezdec dále potřebuje co nejlepší odezvu od volantu, aby získal co nejlepší kontrolu nad vozem. Proto si týmy nemůžou dovolit na této komponentě šetřit. Čísla z roku 2018 jsou 90 000 dolarů (2 miliony korun) za volant u týmů s vyšším rozpočtem. Ale některé týmy podle úniků utratily částku kolem 75 000 dolarů (1,6 milionu korun).
Cena gum se v tomto seznamu nebude zdát tak závratná, ale stejně 1715 dolarů (39 000) za sadu gum je celkem velká sumička. Ještě když vezmeme v potaz, že jezdci za jednu velkou cenu, myšleno tréninky, kvalifikace a závod, vymění minimálně tři až čtyři sady gum tak cena hned narůstá. Celková cena monopostu by se tedy měla pohybovat průměrně někde kolem 13,5 milionu dolarů (300 milionů korun). Záleží na ceně jednotlivých komponentů.
Další nezanedbatelný výdaj týmu je samotný závodník. Mistr světa Lewis Hamilton, kterému letos vyprší smlouva v Mercedesu, se snaží vyjednat pro sebe roční plat až 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun). Přičemž s bonusy by se jeho plat mohl vyšplhat až k 80 milionům dolarů (1,8 miliardy korun). Pro srovnání druhý nejlépe placený závodník ve formuli 1 Sebastian Vettel si přijde za rok na slušných 30 milionů dolarů (675 milionů korun) bez bonusů.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.
Sebastian Vettel se opět vrátil do světa Formule 1, aby na Velké ceně Sao Paula vzdal hold legendárnímu Ayrtonu Sennovi. Tento čtyřnásobný mistr světa se během závodního víkendu na okruhu Interlagos podílel na speciální akci, jejímž středobodem byla obří helma v ikonických brazilských barvách.