Na otázku, kolik stojí samotný monopost Formule 1, jeho jednotlivé komponenty a následné opravy, není snadné odpovědět. Jaký má tým rozpočet na sezónu nebo kolik stojí udržet stáj v chodu? Většina níže uvedených čísel pochází z úniku informací a ne z oficiálních zdrojů jednotlivých týmů. Uvedené informace, na které se ve svém obsáhlém článku zaměřil ruský list Sport – Express, tak berte raději s rezervou.
Provoz stáje v tak prestižním šampionátu, jakým je Formule 1, je bez pochyby drahá sranda. Týmy na špici operují s ročním rozpočtem kolem 400 milionů dolarů (9 miliard korun) což je opravdu závratná suma. Ale týmy s nižším rozpočtem operují s částkami pohybující se od 250 milionu dolarů do 350 milionu dolarů (5,5 miliardy až 8 miliard korun) což jsou neméně ohromující částky.
Nutno podotknout, že část rozpočtu na sezónu mohou získat týmy za takzvané prize money a další odměny odvíjející se z reklam na voze. Tyto odměny často pokryjí až šedesát procent celkového rozpočtu. To nejdražší je bez pochyby samotné závodní auto. Všechny týmy musí dodržovat pravidla FIA pro konstrukci aut na nadcházející sezónu. Jenom oprava monopostu za průměrnou nehodu vyjde stáj (podle průběžných dat z roku 2020) od 500 000 amerických dolarů do 1,5 milionu US dolarů (11 milionů až 33 milionů českých korun).
Cena za novou konstrukci zadního křídla monopostu se může pohybovat od 100 000 dolarů do 500 000 dolarů (2,2 milonu až 11 milinů korun). Záleží na tom, kolik je daný tým schopen utratit za daný díl a od toho se odvíjí i následná kvalita dílu. Nejdražší část monopostu je jednoznačně jeho srdce, a to je motor. Tady máme několik cen, které se mi podařilo zjistit. Podle článku ve sportovním magazínu Bleech report z roku 2013 je odhadovaná cena motoru kolem 7,5 milionu dolarů (168 milionů korun). Ale zpráva z roku 2018 hovoří až o 10,5 milionu dolarů (235 milionů korun). Tyto ceny jsou zase určeny podle toho, jaký mají týmy rozpočet. Špičkové týmy samozřejmě požadují co nejlepší kvalitu dílů, a proto je pak logicky cena vyšší.
Chladicí systém vozu. Chlazení vozu slouží k odvodu přebytečného tepla hlavně z turba, ale zároveň chladicí systém pomáhá udržovat potřebnou úroveň tepla, aby vůz i při nižší činnosti byl schopen se vrátit co nejrychleji do závodního tempa. Cena tohoto systému se pohybuje kolem 300 000 dolarů (6,5 milionu korun) a cena za správné nastavení se pohybuje kolem 150 000 dolarů (3,25 milionu korun).
Převodovka. V monopostu formule 1 je využívána poloautomatická sekvenční převodovka, která pomáhá udržovat přesnou rychlost vozu požadovanou závodníkem. Správné nastavení hydraulického systému převodovky a spojky je nesmírně důležité pro dosažení co možná nejvyšší rychlosti během velké ceny. Náklady za převodovku se pohybují od 650 000 dolarů do 1 milionu dolarů (15 milonů až 22,5 milionu korun).
Cena za řadící systém je 200 000 dolarů (4,5 milionu korun). Úkolem řadícího systému v monopostu formule 1 je snížit časy přeřazovaní převodových stupňů. Jak už píši výše, v monopostu formule 1 je použita sekvenční poloautomatická převodovka, která má osm rychlostních stupňů. Sedm rychlostních stupňů slouží pro zvyšování rychlosti a jeden je zpátečka. Týmy ve formuli 1 před provedením jakýchkoli změn v převodovce automobilu nebo před provedením změn v časech mezi přeřazováním mezi jednotlivými stupni, se musí řídit pravidly danými FIA. V případě porušení těchto pravidel hrozí týmu a tím pádem jezdci trest posunutí pěti míst dozadu na startu velké ceny.
Cena volantu? Volant je další důležitá součást monopostu formule 1. Umožňuje různá jízdní nastavení a jezdec dále potřebuje co nejlepší odezvu od volantu, aby získal co nejlepší kontrolu nad vozem. Proto si týmy nemůžou dovolit na této komponentě šetřit. Čísla z roku 2018 jsou 90 000 dolarů (2 miliony korun) za volant u týmů s vyšším rozpočtem. Ale některé týmy podle úniků utratily částku kolem 75 000 dolarů (1,6 milionu korun).
Cena gum se v tomto seznamu nebude zdát tak závratná, ale stejně 1715 dolarů (39 000) za sadu gum je celkem velká sumička. Ještě když vezmeme v potaz, že jezdci za jednu velkou cenu, myšleno tréninky, kvalifikace a závod, vymění minimálně tři až čtyři sady gum tak cena hned narůstá. Celková cena monopostu by se tedy měla pohybovat průměrně někde kolem 13,5 milionu dolarů (300 milionů korun). Záleží na ceně jednotlivých komponentů.
Další nezanedbatelný výdaj týmu je samotný závodník. Mistr světa Lewis Hamilton, kterému letos vyprší smlouva v Mercedesu, se snaží vyjednat pro sebe roční plat až 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun). Přičemž s bonusy by se jeho plat mohl vyšplhat až k 80 milionům dolarů (1,8 miliardy korun). Pro srovnání druhý nejlépe placený závodník ve formuli 1 Sebastian Vettel si přijde za rok na slušných 30 milionů dolarů (675 milionů korun) bez bonusů.
Max Verstappen si dopřává luxus na nejvyšší úrovni. Po nedávném přírůstku v podobě superjachty si nyní pořídil i nový soukromý tryskáč. Šampion F1 tak rozšiřuje svou flotilu exkluzivních dopravních prostředků.
Bernie Ecclestone nevěří v dlouhou budoucnost Lewise Hamiltona ve Ferrari. Podle něj sedminásobný šampion nevydrží v týmu ani dva roky a kritizuje i jeho extravagantní styl oblékání.
Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.