Liam Lawson vstoupil do své první kompletní sezóny ve Formuli 1 způsobem, který si rozhodně nepředstavoval. Místo solidních výsledků se potýká s problémy a jeho výkony zatím zaostávají za očekáváním.
Liam Lawson, který byl po pouhých 11 startech za AlphaTauri povýšen do Red Bullu, měl v zimě naděje na úspěšný start do nové sezóny. Red Bull se rozhodl přehlédnout zkušenějšího Júkiho Cunodu a povýšit novozélandského jezdce. Realita jeho přechodu do elitního týmu však byla jiná.
Lawson se zatím neprobojoval do Q1 v žádné ze tří kvalifikací a po havárii v Austrálii a nepovedeném závodě v Číně ještě nebyl v boji o body. Naopak Cunoda, ačkoliv byl brzděn špatnými strategiemi, bodoval v každém závodě a stále vede nad Lawsom v šampionátu jezdců.
Po závodě v Šanghaji se objevily zprávy o možné výměně mezi Liama Lawsonem a Júki Cunodou. Podle informací z Autosportu je tato změna "pravděpodobná" ještě před Velkou cenou Japonska. Max Verstappen naznačil, že Lawson může být v týmu Racing Bulls rychlejší, a tuto teorii brzy prověří realita. Red Bull již diskutuje o možné výměně svých jezdců a zdroje naznačují, že Cunoda je nejpravděpodobnějším náhradníkem.
Ačkoli konečné rozhodnutí ještě nepadlo, diskuse jsou v plném proudu, a Helmut Marko nikdy neodmítl možnost změny jezdce, pokud někdo neplní očekávání. Lawsonovi neprospělo, jak dobře Cunoda začal sezónu, a v nedělním závodě v Číně byl vyřazen Isackem Hadjarem, což ukázalo, že i mladý francouzský nováček dělá pokroky.
Lawson měl problémy s výkonem svého vozu a několikrát vyjádřil své nepochopení, proč je tak daleko za Cunodou. Výsledky z Austrálie a Číny ukazují, že Lawson měl slabší výkony než jeho týmový kolega, což posílilo spekulace o možné změně. Red Bull se nyní rozhoduje, zda bude Verstappenovým týmovým kolegou v nadcházejícím závodě Cunoda nebo Lawson.
Liam Lawson se bude snažit zachránit své místo v Red Bullu tím, že poukáže na to, že Japonec má s týmem ještě méně zkušeností než on. Lawson absolvoval třídenní testování v Bahrajnu a několik tréninků, zatímco Cunoda měl možnost řídit vůz Red Bull pouze jednou, během posezónních testů na konci loňské sezóny. Japonec si vůz pochvaloval a cítil se za jeho volantem pohodlně.
Zaměstnanci Red Bullu ocenili Cunodův výkon v Abú Zabí, což naznačuje, že by mohl v nadcházejících týdnech získat lepší poznání týmu. Lawson si bude muset v Racing Bulls okamžitě najít tempo a dominovat nad Isackem Hadjarem, pokud se chce vyhnout ohrožení svého postavení ve formuli 1.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.