Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Valtteri Bottas si získal pověst chladnokrevného závodníka s tichou odhodlaností a precizností, která mu vynesla deset vítězství ve Formuli 1. Málokdo však věděl, že ještě před tím, než se stal stálicí na okruzích světového šampionátu, trávil finské zimy se zbraní v ruce – jako ostřelovač během povinné vojenské služby. V podcastu Red Flags, kde se s ním bavil i bývalý šéf Haasu Guenther Steiner, Bottas otevřeně popsal své zážitky z let 2008 a 2009.
Během šesti měsíců výcviku ve Sportovní škole finských obranných sil v Lahti se z tehdy devatenáctiletého Bottase stal četař. S typickým humorem vzpomínal, jak „v mrazivých lesích“ trénoval jako ostřelovač. „Asi bych neřekl průzkumník, spíš ten, kdo jde za nepřítelem nebo mezi ním,“ poznamenal suše. Steiner si z něj samozřejmě utahoval, že službu odbyl jen „napůl“, ale Bottas vysvětlil, že vše zkrátil kvůli závodní kariéře.
Za hranicí lehkého humoru a nostalgie se ale skrývá hlubší poselství. Bottas popsal vojenský výcvik jako zlomový moment svého života. Přiznal, že chvílemi to byla dřina – zejména když spal dva týdny v promrzlém lese, ale zároveň šlo o období, které ho podle vlastních slov posunulo od kluka k muži. „Naučí vás to odolnosti, týmové práci, sebekázni i úctě. A najednou si vážíte věcí, které dřív byly samozřejmostí – třeba měkké postele,“ řekl pro People.com.
Finská povinná vojenská služba není žádné formální cvičení, ale tvrdá zkouška charakteru, a právě tímto sítem Bottas prošel ještě před vstupem do světa elitního motorsportu. Je zajímavé sledovat, jak se rysy ostřelovače – trpělivost, přesnost, chladná hlava – promítají i do jeho závodního stylu. Ačkoliv už roky bojuje o desetiny na okruzích, kus vojenského klidu zůstává stále přítomen v jeho vystupování i přístupu k životu.
Dnes Bottas slouží jako rezervní jezdec Mercedesu, ale jeho příběh připomíná, že cesta do Formule 1 nevede vždy jen skrze juniorskou akademii a sponzorské smlouvy. Někdy začíná i v promrzlém lese, se zaměřovačem na rameni a rozkazem nevzdat se.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.