Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Tým Red Bull Racing učinil nečekaný obrat ve své jezdecké sestavě. Po pouhých dvou závodech sezóny 2024 Liam Lawson ztratil své místo v hlavním týmu a byl vrácený do Racing Bulls. Na jeho místo usedne Yuki Tsunoda, který tak dostane šanci závodit po boku Maxe Verstappena. „Uvědomili jsme si, že jsme udělali chybu,“ přiznal poradce Red Bullu Helmut Marko.
Lawson, který byl do Red Bullu povýšen teprve před třemi měsíci jako náhrada za Sergia Péreze, se podle vedení týmu nedokázal dostatečně přizpůsobit vozu RB21. „Auto je stavěné pro Verstappenův styl, což znamená ostrou přední část a volnou zadní. To je něco, s čím měl Liam velký problém,“ vysvětlil Marko. Naopak Tsunoda podle Christiana Hornera disponuje většími zkušenostmi a může týmu pomoci k lepším výsledkům.
Zvláště neúspěšné byly pro Lawsona poslední dva závody. Při Velké ceně Austrálie havaroval na mokré trati, zatímco v Číně se v kvalifikaci neprosadil a závod dokončil až na dvanáctém místě. „Viděli jsme, že Liam ztratil sebedůvěru. Nebylo to o talentu, ale o hlavě. A když se jezdec začne trápit, je třeba jednat rychle,“ dodal Marko.
Nizozemský závodník a expert Tom Coronel situaci okomentoval bez servítek. „Tohle je Formule 1. Buď podáváte výsledky, nebo jdete pryč. Bohužel, Liam ukázal, že na to nemá. Pokud se v tak krátké době psychicky složí, nemá smysl mu dávat další šanci,“ uvedl pro RacingNews365.
Podobně smýšlí i bývalý pilot F1 Robert Doornbos, který označil Lawsonovu situaci za „bolestivou“. Podle něj mladý jezdec do sezóny vstupoval s velkými nadějemi, ale realita ukázala, že není dostatečně připraven. „Testování je jedna věc, ale závody ukázaly, že se Liam propadá. To je ve Formuli 1 smrtící,“ varoval Doornbos.
Lawsonův pokles formy vedl i k zásahu týmu během Velké ceny Číny. Red Bull se mu pokusil pomoci úpravou nastavení v parc fermé, což však nevedlo k žádnému zlepšení. „Po závodě vypadal jako potlučený boxer. Bylo jasné, že si neví rady,“ popsal Marko Lawsonův stav.
Nyní Red Bull upíná své naděje k Tsunodovi. Japonec, který doposud závodil za Racing Bulls, dostane jedinečnou šanci ukázat, zda dokáže zvládnout tlak, který s sebou přináší role Verstappenova týmového kolegy. „Dlouho jsme o něm ani neuvažovali, ale teď je na řadě on. Věříme, že to zvládne,“ přiznal Marko.
Tsunoda, který v minulosti čelil kritice kvůli své impulzivitě, má nyní ideální příležitost dokázat, že se vyvinul v komplexního pilota. „Pro mě je to obrovská šance a udělám vše pro to, abych ukázal, že si to místo zasloužím,“ uvedl v krátkém prohlášení.
Red Bull tímto rozhodnutím signalizuje, že sezóna 2024 nebude jen o obhajobě Verstappenovy dominance, ale také o hledání ideálního týmového kolegy. Jak dlouho se na této pozici Tsunoda udrží, však ukáže až čas.
Cadillac se intenzivně připravuje na svůj debut ve Formuli 1 v roce 2026, přičemž kromě vývoje nového vozu se zaměřuje i na výběr jezdců. Jedním z kandidátů je i Sergio Pérez.
George Russell podal v úvodních dvou závodech sezóny výborné výkony, ale jeho úspěchy byly přehlušeny pozorností věnovanou jeho bývalému a současnému týmovému kolegovi.
Yuki Tsunoda, který byl nedávno povýšen v rámci týmu Red Bull, se poprvé ukázal veřejnosti na domácí půdě před Velkou cenou v Suzuce. Japonský pilot si neklade malé cíle a hodlá před svými fanoušky předvést výjimečný výkon.
Fernando Alonso se zapojil do debaty o návratu k motorům V10, ale zdůraznil, že moderní hybridní jednotky jsou technologicky vyspělé a efektivní. Zároveň varoval, že opouštění bezpečnostních prvků kvůli většímu adrenalinu nedává smysl.
Gabriel Bortoleto a Fernando Alonso se v roce 2025 setkávají jako konkurenti na trati a zároveň v roli klienta a manažera. Tento neobvyklý vztah vzbuzuje zájem o jeho vliv na startovní rošt F1 a dosavadní průběh sezóny.
Max Verstappen, pilot Red Bull Racing, se může s klidným svědomím zařadit mezi legendy formule 1, čímž potvrzuje své místo mezi nejlepšími jezdci v historii tohoto sportu.
Už šest let patří role týmového kolegy Maxe Verstappena k nejnáročnějším ve Formuli 1, ale osud Liama Lawsona vzbudil ještě větší pozdvižení, než odsuny ostatních pilotů. Jeho nečekaná degradace po pouhých dvou závodech představuje extrémní rozhodnutí, které překvapilo i veliké osobnosti samotné královny motorsportu.
Lando Norris o interním fungování McLarenu. Po VC Číny zdůraznil, že týmová dynamika je bez problémů a rivalita s Piastrim prospívá výkonnosti.
Jeremy Clarkson byl překvapen rychlým poklesem formy Lewise Hamiltona během víkendu Velké ceny Číny. Podle něj je těžké pochopit, jak se Hamilton, dříve považovaný za hrdinu, tak rychle stal outsiderem.
Toto Wolff potvrdil, že Mercedes je blízko dohodě o prodloužení smlouvy s Georgem Russellem. Podle něj je to „téměř veřejné tajemství“, což naznačuje brzké oficiální oznámení.
Liam Lawson dostal od Red Bullu šanci, ale po pouhých dvou závodech sezóny 2025 se s hlavním týmem loučí. Po neuspokojivých výkonech v Austrálii a Číně se Novozélanďan vrací do Racing Bulls, čímž Red Bull opět potvrzuje svou nelítostnou politiku vůči jezdcům.
Očekává se, že Red Bull nasadí speciální bílou livery na vozech během Velké ceny Japonska 2025, aby oslavili své poslední závody s Hondou před plánovaným ukončením spolupráce v roce 2026.