Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Když Red Bull podepsal smlouvu s Maxem Verstappenem a v roce 2015 ho povýšil z Formule 3 do Formule 1, bylo jasné, že tým věří v jeho mimořádný talent. Již v juniorském týmu Toro Rosso ukazoval své schopnosti a Red Bull v něm viděl budoucího šampiona, pokud se mu podaří zkrotit svůj temperament a zdokonalit své závodní umění. Píše PlanetF1.
V roce 2016 došlo k jeho povýšení do hlavního týmu Red Bull Racing a Verstappen okamžitě zazářil, když vyhrál svůj debutový závod ve Velké ceně Španělska. Od té doby se nizozemský jezdec postupně zlepšoval a v roce 2021 získal svůj první titul mistra světa. Red Bull se následně začal budovat kolem Verstappena, což mělo dopad na všechny ostatní jezdce, kteří se v týmu vystřídali.
Bývalý pilot Red Bullu Alex Albon v roce 2023 v článku pro The Players’ Tribune přiznal, že tým z Milton Keynes přizpůsobuje svá auta Verstappenovu specifickému stylu jízdy. Verstappen preferuje vůz s extrémní citlivostí na přední nápravu, což většině jeho týmových kolegů způsobovalo velké problémy. „Pokud byste foukli do volantu, auto by se otočilo,“ popisoval Albon.
Tento přístup vedl k tomu, že Verstappen dominoval nad svými týmovými kolegy. Nejblíže se mu v letech 2016 až 2018 přiblížil Daniel Ricciardo, ale i on byl nakonec v počtu bodů, vítězství i umístění na pódiu překonán. Další jezdci, jako Pierre Gasly a Alex Albon, nedokázali držet krok a byli z Red Bullu brzy odstraněni.
Red Bull si tuto situaci uvědomil a pro sezónu 2021 angažoval zkušenějšího Sergia Péreze. Ten se v prvních letech osvědčil, pomohl týmu získat titul v Poháru konstruktérů, ale postupně začal za Verstappenem zaostávat. Jeho budoucnost v týmu se stala nejistou a Red Bull začal hledat novou alternativu.
Na scénu tak vstoupil Liam Lawson. Po dvou letech čekání a pouhých 11 startech v F1 jako náhradník za Daniela Ricciarda dostal příležitost v Red Bullu. Bohužel se však ocitl v týmu během jeho výkonnostního propadu. Red Bull se potýkal s problémy s vyvážením vozu, konkurence z McLarenu a Mercedesu rostla a Max Verstappen už nebyl neohrozitelným lídrem.
V tomto kontextu měl Lawson extrémně obtížnou roli. Nedokázal získat ani bod a přizpůsobení se Verstappenově specifickému stylu jízdy bylo pro něj, jako pro mnohé před ním, téměř nemožné.
Otázkou tedy zůstává: je druhé sedadlo Red Bullu skutečně prokleté, nebo se Red Bull dostal do situace, kdy už ani Verstappen nemůže své auto dostat na vítěznou úroveň? Odpověď možná leží někde mezi – kombinace nekompromisního přístupu Red Bullu, specifického nastavení vozu a sílící konkurence vytvořila podmínky, ve kterých má každý Verstappenův týmový kolega těžkou pozici.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.