Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Když Red Bull podepsal smlouvu s Maxem Verstappenem a v roce 2015 ho povýšil z Formule 3 do Formule 1, bylo jasné, že tým věří v jeho mimořádný talent. Již v juniorském týmu Toro Rosso ukazoval své schopnosti a Red Bull v něm viděl budoucího šampiona, pokud se mu podaří zkrotit svůj temperament a zdokonalit své závodní umění. Píše PlanetF1.
V roce 2016 došlo k jeho povýšení do hlavního týmu Red Bull Racing a Verstappen okamžitě zazářil, když vyhrál svůj debutový závod ve Velké ceně Španělska. Od té doby se nizozemský jezdec postupně zlepšoval a v roce 2021 získal svůj první titul mistra světa. Red Bull se následně začal budovat kolem Verstappena, což mělo dopad na všechny ostatní jezdce, kteří se v týmu vystřídali.
Bývalý pilot Red Bullu Alex Albon v roce 2023 v článku pro The Players’ Tribune přiznal, že tým z Milton Keynes přizpůsobuje svá auta Verstappenovu specifickému stylu jízdy. Verstappen preferuje vůz s extrémní citlivostí na přední nápravu, což většině jeho týmových kolegů způsobovalo velké problémy. „Pokud byste foukli do volantu, auto by se otočilo,“ popisoval Albon.
Tento přístup vedl k tomu, že Verstappen dominoval nad svými týmovými kolegy. Nejblíže se mu v letech 2016 až 2018 přiblížil Daniel Ricciardo, ale i on byl nakonec v počtu bodů, vítězství i umístění na pódiu překonán. Další jezdci, jako Pierre Gasly a Alex Albon, nedokázali držet krok a byli z Red Bullu brzy odstraněni.
Red Bull si tuto situaci uvědomil a pro sezónu 2021 angažoval zkušenějšího Sergia Péreze. Ten se v prvních letech osvědčil, pomohl týmu získat titul v Poháru konstruktérů, ale postupně začal za Verstappenem zaostávat. Jeho budoucnost v týmu se stala nejistou a Red Bull začal hledat novou alternativu.
Na scénu tak vstoupil Liam Lawson. Po dvou letech čekání a pouhých 11 startech v F1 jako náhradník za Daniela Ricciarda dostal příležitost v Red Bullu. Bohužel se však ocitl v týmu během jeho výkonnostního propadu. Red Bull se potýkal s problémy s vyvážením vozu, konkurence z McLarenu a Mercedesu rostla a Max Verstappen už nebyl neohrozitelným lídrem.
V tomto kontextu měl Lawson extrémně obtížnou roli. Nedokázal získat ani bod a přizpůsobení se Verstappenově specifickému stylu jízdy bylo pro něj, jako pro mnohé před ním, téměř nemožné.
Otázkou tedy zůstává: je druhé sedadlo Red Bullu skutečně prokleté, nebo se Red Bull dostal do situace, kdy už ani Verstappen nemůže své auto dostat na vítěznou úroveň? Odpověď možná leží někde mezi – kombinace nekompromisního přístupu Red Bullu, specifického nastavení vozu a sílící konkurence vytvořila podmínky, ve kterých má každý Verstappenův týmový kolega těžkou pozici.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.