Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Když Red Bull podepsal smlouvu s Maxem Verstappenem a v roce 2015 ho povýšil z Formule 3 do Formule 1, bylo jasné, že tým věří v jeho mimořádný talent. Již v juniorském týmu Toro Rosso ukazoval své schopnosti a Red Bull v něm viděl budoucího šampiona, pokud se mu podaří zkrotit svůj temperament a zdokonalit své závodní umění. Píše PlanetF1.
V roce 2016 došlo k jeho povýšení do hlavního týmu Red Bull Racing a Verstappen okamžitě zazářil, když vyhrál svůj debutový závod ve Velké ceně Španělska. Od té doby se nizozemský jezdec postupně zlepšoval a v roce 2021 získal svůj první titul mistra světa. Red Bull se následně začal budovat kolem Verstappena, což mělo dopad na všechny ostatní jezdce, kteří se v týmu vystřídali.
Bývalý pilot Red Bullu Alex Albon v roce 2023 v článku pro The Players’ Tribune přiznal, že tým z Milton Keynes přizpůsobuje svá auta Verstappenovu specifickému stylu jízdy. Verstappen preferuje vůz s extrémní citlivostí na přední nápravu, což většině jeho týmových kolegů způsobovalo velké problémy. „Pokud byste foukli do volantu, auto by se otočilo,“ popisoval Albon.
Tento přístup vedl k tomu, že Verstappen dominoval nad svými týmovými kolegy. Nejblíže se mu v letech 2016 až 2018 přiblížil Daniel Ricciardo, ale i on byl nakonec v počtu bodů, vítězství i umístění na pódiu překonán. Další jezdci, jako Pierre Gasly a Alex Albon, nedokázali držet krok a byli z Red Bullu brzy odstraněni.
Red Bull si tuto situaci uvědomil a pro sezónu 2021 angažoval zkušenějšího Sergia Péreze. Ten se v prvních letech osvědčil, pomohl týmu získat titul v Poháru konstruktérů, ale postupně začal za Verstappenem zaostávat. Jeho budoucnost v týmu se stala nejistou a Red Bull začal hledat novou alternativu.
Na scénu tak vstoupil Liam Lawson. Po dvou letech čekání a pouhých 11 startech v F1 jako náhradník za Daniela Ricciarda dostal příležitost v Red Bullu. Bohužel se však ocitl v týmu během jeho výkonnostního propadu. Red Bull se potýkal s problémy s vyvážením vozu, konkurence z McLarenu a Mercedesu rostla a Max Verstappen už nebyl neohrozitelným lídrem.
V tomto kontextu měl Lawson extrémně obtížnou roli. Nedokázal získat ani bod a přizpůsobení se Verstappenově specifickému stylu jízdy bylo pro něj, jako pro mnohé před ním, téměř nemožné.
Otázkou tedy zůstává: je druhé sedadlo Red Bullu skutečně prokleté, nebo se Red Bull dostal do situace, kdy už ani Verstappen nemůže své auto dostat na vítěznou úroveň? Odpověď možná leží někde mezi – kombinace nekompromisního přístupu Red Bullu, specifického nastavení vozu a sílící konkurence vytvořila podmínky, ve kterých má každý Verstappenův týmový kolega těžkou pozici.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.