Lewis Hamilton se na Grand Prix Japonska ve svém Ferrari neprosadil. Po startu z osmé pozice dokázal během závodu získat jen jedno místo, což bylo daleko od očekávaného výkonu.
Lewis Hamilton nezačal Velkou cenu Japonska podle svých představ. I když v úvodních fázích závodu dokázal předjet Isacka Hadjara z Racing Bulls, jeho výkon se zhoršil, když nebyl schopen vyvinout dostatečný tlak na nováčka Kimiho Antonelliho.
Antonelli, který nahradil Hamiltona v Mercedesu, si udržel kontrolu nad závodem a nakonec dojel do cíle s náskokem více než 10 sekund před sedminásobným mistrem světa. Tento výsledek byl zklamáním pro Hamiltona, který očekával lepší výkon.
Dalším problémem pro Hamiltona byla skutečnost, že ztratil na svého týmového kolegu Charlese Leclerca 13 sekund. Leclerc, který byl od začátku silnější, překonal Hamiltona o čtyři pozice a udržel si svou pozici až do konce závodu. Tímto výsledkem Hamilton opět zaostával za Leclercem, což podtrhlo jeho problémy s výkonem vozu a potřebou se rychle přizpůsobit.
Díky těmto výsledkům zůstává Hamilton v šampionátu těsně před jezdcem Williamsu Alexem Albonem. I když jeho diskvalifikace v Číně měla vliv na jeho bodový zisk, jeho průměr za víkend je stále velmi nízký, pouze pět bodů. Před nadcházející Velkou cenou Bahrajnu to naznačuje, že Hamilton bude čelit stále větším výzvám, pokud chce bojovat o vysoké příčky v šampionátu.
Ferrari a Lewis Hamilton vypadali ve sprintu v Šanghaji jako silní konkurenti na čele pole, ale v průběhu víkendu se ukázalo, že se často pohybují mezi čtvrtým nejrychlejším týmem. Tento výkyv ve výkonnosti vzbuzuje otázky, proč se výkon Ferrari a Hamiltonova vozu tak výrazně liší. Podle deníku Bild je Ferrari sice schopné zajistit konkurenceschopný výkon, ale "pracovní okno je příliš malé", což znamená, že vůz funguje dobře pouze v určitém rozmezí parametrů, jako je nastavení, teplota nebo podmínky na trati.
Hamilton se tímto problémem již dříve setkal během své poslední sezóny s Mercedesem. V roce 2024 ho trápily podobné výkyvy ve výkonu vozu. "Vůbec se mi to nelíbí," prohlásil Hamilton o problémech, které ho v roce 2024 provázely. Představitelé týmu Mercedes si přitom byli vědomi problémů s nastavením vozu W15, který Hamilton v rozhovoru pro Autosport označil jako "špičkový", ale s výhradou, že vozy byly schopné podávat nejlepší výkon pouze za velmi specifických podmínek.
Dokládá to i Hamiltonova statistika z loňské sezóny, kdy jeho průměrná kvalifikační pozice byla 8,5, ale ve vybraných závodech jako Španělsko, Velká Británie a Belgie se dokázal dostat mezi nejlepší tři. Tyto momenty ukazují, že i když je vůz schopen vysokého výkonu, jeho schopnost konkurovat závisí na specifických podmínkách, což znamená, že se tým stále potýká s problémem stabilního výkonu napříč celou sezónou.
Ferrari se i nadále potýká s problémy na SF-25, přičemž podle zprávy z AutoRacer je jedním z hlavních problémů "nepředvídatelná zadní část" vozu. Tato charakteristika vozu ovlivňuje stabilitu, přičemž Charles Leclerc dokázal přizpůsobit svůj styl jízdy, aby se s tímto problémem vyrovnal. Naproti tomu Lewis Hamilton, jak uvedl komentátor Sky Germany Ralf Schumacher v rozhovoru před začátkem sezóny, "se nedokáže vyrovnat" s tímto uvolněným chováním zadní části vozu, což chronicky podkopává jeho důvěru v auto.
V souvislosti s tímto problémem se také vyjádřil bývalý šampion Jacques Villeneuve během reportáže o Velké ceně Japonska, když prohlásil, že Hamiltonovo Ferrari "hodně klouže". Toto chování vozu má vliv na zahřívání pneumatik, což může negativně ovlivnit výkon během závodu. Také to znamená, že auto není schopno se samo udržovat v optimálním rozsahu výkonu, což může vést k nevyváženosti a ztrátě času na trati.
Ferrari se rozhodlo pro Japonskou Grand Prix zvýšit světlou výšku vozu po problémech s nadměrným opotřebením smykových bloků, které vedly k Hamiltonovu odstoupení z Velké ceny Číny. Hamilton, který dlouhodobě tlačil na to, aby jeho vozy byly co nejníže, musí čelit frustraci z nutnosti přizpůsobit se změnám, které nejsou v souladu s jeho preferencemi pro nastavení vozu. Tato změna představuje pro Hamiltona další výzvu, protože se musí vyrovnat s vozem, který neodpovídá jeho ideálnímu stylu jízdy.
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.