Lewis Hamilton se na Grand Prix Japonska ve svém Ferrari neprosadil. Po startu z osmé pozice dokázal během závodu získat jen jedno místo, což bylo daleko od očekávaného výkonu.
Lewis Hamilton nezačal Velkou cenu Japonska podle svých představ. I když v úvodních fázích závodu dokázal předjet Isacka Hadjara z Racing Bulls, jeho výkon se zhoršil, když nebyl schopen vyvinout dostatečný tlak na nováčka Kimiho Antonelliho.
Antonelli, který nahradil Hamiltona v Mercedesu, si udržel kontrolu nad závodem a nakonec dojel do cíle s náskokem více než 10 sekund před sedminásobným mistrem světa. Tento výsledek byl zklamáním pro Hamiltona, který očekával lepší výkon.
Dalším problémem pro Hamiltona byla skutečnost, že ztratil na svého týmového kolegu Charlese Leclerca 13 sekund. Leclerc, který byl od začátku silnější, překonal Hamiltona o čtyři pozice a udržel si svou pozici až do konce závodu. Tímto výsledkem Hamilton opět zaostával za Leclercem, což podtrhlo jeho problémy s výkonem vozu a potřebou se rychle přizpůsobit.
Díky těmto výsledkům zůstává Hamilton v šampionátu těsně před jezdcem Williamsu Alexem Albonem. I když jeho diskvalifikace v Číně měla vliv na jeho bodový zisk, jeho průměr za víkend je stále velmi nízký, pouze pět bodů. Před nadcházející Velkou cenou Bahrajnu to naznačuje, že Hamilton bude čelit stále větším výzvám, pokud chce bojovat o vysoké příčky v šampionátu.
Ferrari a Lewis Hamilton vypadali ve sprintu v Šanghaji jako silní konkurenti na čele pole, ale v průběhu víkendu se ukázalo, že se často pohybují mezi čtvrtým nejrychlejším týmem. Tento výkyv ve výkonnosti vzbuzuje otázky, proč se výkon Ferrari a Hamiltonova vozu tak výrazně liší. Podle deníku Bild je Ferrari sice schopné zajistit konkurenceschopný výkon, ale "pracovní okno je příliš malé", což znamená, že vůz funguje dobře pouze v určitém rozmezí parametrů, jako je nastavení, teplota nebo podmínky na trati.
Hamilton se tímto problémem již dříve setkal během své poslední sezóny s Mercedesem. V roce 2024 ho trápily podobné výkyvy ve výkonu vozu. "Vůbec se mi to nelíbí," prohlásil Hamilton o problémech, které ho v roce 2024 provázely. Představitelé týmu Mercedes si přitom byli vědomi problémů s nastavením vozu W15, který Hamilton v rozhovoru pro Autosport označil jako "špičkový", ale s výhradou, že vozy byly schopné podávat nejlepší výkon pouze za velmi specifických podmínek.
Dokládá to i Hamiltonova statistika z loňské sezóny, kdy jeho průměrná kvalifikační pozice byla 8,5, ale ve vybraných závodech jako Španělsko, Velká Británie a Belgie se dokázal dostat mezi nejlepší tři. Tyto momenty ukazují, že i když je vůz schopen vysokého výkonu, jeho schopnost konkurovat závisí na specifických podmínkách, což znamená, že se tým stále potýká s problémem stabilního výkonu napříč celou sezónou.
Ferrari se i nadále potýká s problémy na SF-25, přičemž podle zprávy z AutoRacer je jedním z hlavních problémů "nepředvídatelná zadní část" vozu. Tato charakteristika vozu ovlivňuje stabilitu, přičemž Charles Leclerc dokázal přizpůsobit svůj styl jízdy, aby se s tímto problémem vyrovnal. Naproti tomu Lewis Hamilton, jak uvedl komentátor Sky Germany Ralf Schumacher v rozhovoru před začátkem sezóny, "se nedokáže vyrovnat" s tímto uvolněným chováním zadní části vozu, což chronicky podkopává jeho důvěru v auto.
V souvislosti s tímto problémem se také vyjádřil bývalý šampion Jacques Villeneuve během reportáže o Velké ceně Japonska, když prohlásil, že Hamiltonovo Ferrari "hodně klouže". Toto chování vozu má vliv na zahřívání pneumatik, což může negativně ovlivnit výkon během závodu. Také to znamená, že auto není schopno se samo udržovat v optimálním rozsahu výkonu, což může vést k nevyváženosti a ztrátě času na trati.
Ferrari se rozhodlo pro Japonskou Grand Prix zvýšit světlou výšku vozu po problémech s nadměrným opotřebením smykových bloků, které vedly k Hamiltonovu odstoupení z Velké ceny Číny. Hamilton, který dlouhodobě tlačil na to, aby jeho vozy byly co nejníže, musí čelit frustraci z nutnosti přizpůsobit se změnám, které nejsou v souladu s jeho preferencemi pro nastavení vozu. Tato změna představuje pro Hamiltona další výzvu, protože se musí vyrovnat s vozem, který neodpovídá jeho ideálnímu stylu jízdy.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.