Lewis Hamilton se na Grand Prix Japonska ve svém Ferrari neprosadil. Po startu z osmé pozice dokázal během závodu získat jen jedno místo, což bylo daleko od očekávaného výkonu.
Lewis Hamilton nezačal Velkou cenu Japonska podle svých představ. I když v úvodních fázích závodu dokázal předjet Isacka Hadjara z Racing Bulls, jeho výkon se zhoršil, když nebyl schopen vyvinout dostatečný tlak na nováčka Kimiho Antonelliho.
Antonelli, který nahradil Hamiltona v Mercedesu, si udržel kontrolu nad závodem a nakonec dojel do cíle s náskokem více než 10 sekund před sedminásobným mistrem světa. Tento výsledek byl zklamáním pro Hamiltona, který očekával lepší výkon.
Dalším problémem pro Hamiltona byla skutečnost, že ztratil na svého týmového kolegu Charlese Leclerca 13 sekund. Leclerc, který byl od začátku silnější, překonal Hamiltona o čtyři pozice a udržel si svou pozici až do konce závodu. Tímto výsledkem Hamilton opět zaostával za Leclercem, což podtrhlo jeho problémy s výkonem vozu a potřebou se rychle přizpůsobit.
Díky těmto výsledkům zůstává Hamilton v šampionátu těsně před jezdcem Williamsu Alexem Albonem. I když jeho diskvalifikace v Číně měla vliv na jeho bodový zisk, jeho průměr za víkend je stále velmi nízký, pouze pět bodů. Před nadcházející Velkou cenou Bahrajnu to naznačuje, že Hamilton bude čelit stále větším výzvám, pokud chce bojovat o vysoké příčky v šampionátu.
Ferrari a Lewis Hamilton vypadali ve sprintu v Šanghaji jako silní konkurenti na čele pole, ale v průběhu víkendu se ukázalo, že se často pohybují mezi čtvrtým nejrychlejším týmem. Tento výkyv ve výkonnosti vzbuzuje otázky, proč se výkon Ferrari a Hamiltonova vozu tak výrazně liší. Podle deníku Bild je Ferrari sice schopné zajistit konkurenceschopný výkon, ale "pracovní okno je příliš malé", což znamená, že vůz funguje dobře pouze v určitém rozmezí parametrů, jako je nastavení, teplota nebo podmínky na trati.
Hamilton se tímto problémem již dříve setkal během své poslední sezóny s Mercedesem. V roce 2024 ho trápily podobné výkyvy ve výkonu vozu. "Vůbec se mi to nelíbí," prohlásil Hamilton o problémech, které ho v roce 2024 provázely. Představitelé týmu Mercedes si přitom byli vědomi problémů s nastavením vozu W15, který Hamilton v rozhovoru pro Autosport označil jako "špičkový", ale s výhradou, že vozy byly schopné podávat nejlepší výkon pouze za velmi specifických podmínek.
Dokládá to i Hamiltonova statistika z loňské sezóny, kdy jeho průměrná kvalifikační pozice byla 8,5, ale ve vybraných závodech jako Španělsko, Velká Británie a Belgie se dokázal dostat mezi nejlepší tři. Tyto momenty ukazují, že i když je vůz schopen vysokého výkonu, jeho schopnost konkurovat závisí na specifických podmínkách, což znamená, že se tým stále potýká s problémem stabilního výkonu napříč celou sezónou.
Ferrari se i nadále potýká s problémy na SF-25, přičemž podle zprávy z AutoRacer je jedním z hlavních problémů "nepředvídatelná zadní část" vozu. Tato charakteristika vozu ovlivňuje stabilitu, přičemž Charles Leclerc dokázal přizpůsobit svůj styl jízdy, aby se s tímto problémem vyrovnal. Naproti tomu Lewis Hamilton, jak uvedl komentátor Sky Germany Ralf Schumacher v rozhovoru před začátkem sezóny, "se nedokáže vyrovnat" s tímto uvolněným chováním zadní části vozu, což chronicky podkopává jeho důvěru v auto.
V souvislosti s tímto problémem se také vyjádřil bývalý šampion Jacques Villeneuve během reportáže o Velké ceně Japonska, když prohlásil, že Hamiltonovo Ferrari "hodně klouže". Toto chování vozu má vliv na zahřívání pneumatik, což může negativně ovlivnit výkon během závodu. Také to znamená, že auto není schopno se samo udržovat v optimálním rozsahu výkonu, což může vést k nevyváženosti a ztrátě času na trati.
Ferrari se rozhodlo pro Japonskou Grand Prix zvýšit světlou výšku vozu po problémech s nadměrným opotřebením smykových bloků, které vedly k Hamiltonovu odstoupení z Velké ceny Číny. Hamilton, který dlouhodobě tlačil na to, aby jeho vozy byly co nejníže, musí čelit frustraci z nutnosti přizpůsobit se změnám, které nejsou v souladu s jeho preferencemi pro nastavení vozu. Tato změna představuje pro Hamiltona další výzvu, protože se musí vyrovnat s vozem, který neodpovídá jeho ideálnímu stylu jízdy.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.