V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Technické oddělení federace vždy prohlašovalo, že všechna křídla jsou legální, nicméně vzhledem k neustálým stížnostem a žádostem o objasnění od různých týmů došlo k zpřísnění kontrol elasticity zadních křídel, včetně pravidelných technických direktiv, které byly vydány i během sezóny.
Loni, během víkendu Grand Prix Belgie, federace zavedla kamery pro monitorování flexe (elasticity) předních křídel pomocí klasických lepících teček umístěných na strategických místech.
Nikolas Tombazis, v rozhovoru pro Motorsport, uvedl, že testy na měření flexe předních křídel se v roce 2025 nezmění. Zdůraznil obtížnost vyvinout standardizované testy vzhledem k variabilitě aerodynamických sil mezi různými vozy, což činí složité replikovat reálné závodní podmínky v laboratorních podmínkách. Diskuze o kontrole nad nadměrnou flexí křídel však zůstává aktuální, přičemž se nejedná o nové testy, ale spíše o aktualizaci těch stávajících, které podle Tombazise nebyly od roku 2022 změněny.
Je rozšířený názor, že pokroky Mercedesu, Ferrari a zejména McLarenu jsou také důsledkem nových specifikací předních křídel s větší flexibilitou.
Jeden z hlavních problémů, kterým čelí inženýři u těchto nových generací aut s efekty přítlaku, je nalezení správné rovnováhy, protože tato auta mají tendenci k nedotáčivosti v pomalých zatáčkách a k přetáčivosti ve vysokých rychlostech. Podle některých významných odborníků je jedním z možných řešení použití „flexibilního“ předního křídla, které mění svůj přítlak v závislosti na rychlosti. Tato křídla generují větší přítlak při nízkých rychlostech, čímž kompenzují nedotáčivost, ale při vyšších rychlostech ztrácejí úhel náběhu, aby se zabránilo přetáčivosti. Tento přístup je považován za dobrý způsob, jak kontrolovat aerodynamickou rovnováhu.
FIA plánuje schválit novou technickou směrnici, která by měla být zveřejněna kolem května. Všechna týmy se nyní soustředí na přípravu sezóny 2025 a vývoj souvisejících projektů, než začnou soustředit více zdrojů na důležitou regulativní změnu, která přijde v příštím roce.
Vývoj křídel, zejména předních, je vždy intenzivní, a toto komponenta, spolu se spodní částí vozu, je jednou z klíčových oblastí, kde týmy investují zásadní prostředky. Největší týmy soustředí své zdroje na vývoj materiálů a jejich elasticitu, což přispívá k lepší aerodynamické účinnosti. Ferrari například na Velké ceně USA (Austin) představilo nové přední křídlo, které mělo pouze upravenou skladbu materiálů, zatímco aerodynamický tvar zůstal stejný.
Podle informací webu AutoRacer již FIA zaslala návrh aktualizace týkající se technických kontrol ohledně flexe předního křídla. Tato směrnice by měla zpřísnit požadavky na to, o kolik se bude křídlo ohýbat při statických testech, které jsou považovány za jediný skutečně efektivní nástroj pro kontrolu flexe.
Zajímavé je, že McLaren, který byl v této oblasti hodně diskutován, se na nové směrnici shoduje a je jejím podporovatelem. McLaren v druhé polovině minulé sezóny zaměřil pozornost na křídla Ferrari a Mercedesu. Podle posledního návrhu by FIA mohla ještě více snížit maximální povolenou flexi. Vývoj, který by měl trvat od 3 do 6 měsíců, by mohl negativně ovlivnit menší týmy, které již zaměřují své prostředky na sezónu 2026 a budou muset přehodnotit své plány na vývoj křídel, které už měly definované. Pokud vše půjde podle plánu, směrnice by mohla začít platit od května.
FIA také zvažuje, zda tuto směrnici rozšířit na zadní křídla.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.