V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Technické oddělení federace vždy prohlašovalo, že všechna křídla jsou legální, nicméně vzhledem k neustálým stížnostem a žádostem o objasnění od různých týmů došlo k zpřísnění kontrol elasticity zadních křídel, včetně pravidelných technických direktiv, které byly vydány i během sezóny.
Loni, během víkendu Grand Prix Belgie, federace zavedla kamery pro monitorování flexe (elasticity) předních křídel pomocí klasických lepících teček umístěných na strategických místech.
Nikolas Tombazis, v rozhovoru pro Motorsport, uvedl, že testy na měření flexe předních křídel se v roce 2025 nezmění. Zdůraznil obtížnost vyvinout standardizované testy vzhledem k variabilitě aerodynamických sil mezi různými vozy, což činí složité replikovat reálné závodní podmínky v laboratorních podmínkách. Diskuze o kontrole nad nadměrnou flexí křídel však zůstává aktuální, přičemž se nejedná o nové testy, ale spíše o aktualizaci těch stávajících, které podle Tombazise nebyly od roku 2022 změněny.
Je rozšířený názor, že pokroky Mercedesu, Ferrari a zejména McLarenu jsou také důsledkem nových specifikací předních křídel s větší flexibilitou.
Jeden z hlavních problémů, kterým čelí inženýři u těchto nových generací aut s efekty přítlaku, je nalezení správné rovnováhy, protože tato auta mají tendenci k nedotáčivosti v pomalých zatáčkách a k přetáčivosti ve vysokých rychlostech. Podle některých významných odborníků je jedním z možných řešení použití „flexibilního“ předního křídla, které mění svůj přítlak v závislosti na rychlosti. Tato křídla generují větší přítlak při nízkých rychlostech, čímž kompenzují nedotáčivost, ale při vyšších rychlostech ztrácejí úhel náběhu, aby se zabránilo přetáčivosti. Tento přístup je považován za dobrý způsob, jak kontrolovat aerodynamickou rovnováhu.
FIA plánuje schválit novou technickou směrnici, která by měla být zveřejněna kolem května. Všechna týmy se nyní soustředí na přípravu sezóny 2025 a vývoj souvisejících projektů, než začnou soustředit více zdrojů na důležitou regulativní změnu, která přijde v příštím roce.
Vývoj křídel, zejména předních, je vždy intenzivní, a toto komponenta, spolu se spodní částí vozu, je jednou z klíčových oblastí, kde týmy investují zásadní prostředky. Největší týmy soustředí své zdroje na vývoj materiálů a jejich elasticitu, což přispívá k lepší aerodynamické účinnosti. Ferrari například na Velké ceně USA (Austin) představilo nové přední křídlo, které mělo pouze upravenou skladbu materiálů, zatímco aerodynamický tvar zůstal stejný.
Podle informací webu AutoRacer již FIA zaslala návrh aktualizace týkající se technických kontrol ohledně flexe předního křídla. Tato směrnice by měla zpřísnit požadavky na to, o kolik se bude křídlo ohýbat při statických testech, které jsou považovány za jediný skutečně efektivní nástroj pro kontrolu flexe.
Zajímavé je, že McLaren, který byl v této oblasti hodně diskutován, se na nové směrnici shoduje a je jejím podporovatelem. McLaren v druhé polovině minulé sezóny zaměřil pozornost na křídla Ferrari a Mercedesu. Podle posledního návrhu by FIA mohla ještě více snížit maximální povolenou flexi. Vývoj, který by měl trvat od 3 do 6 měsíců, by mohl negativně ovlivnit menší týmy, které již zaměřují své prostředky na sezónu 2026 a budou muset přehodnotit své plány na vývoj křídel, které už měly definované. Pokud vše půjde podle plánu, směrnice by mohla začít platit od května.
FIA také zvažuje, zda tuto směrnici rozšířit na zadní křídla.
McLaren odhalil svůj vyzyvatelský monopost pro sezónu 2025 a poprvé jej vyslal na trať během shakedownu v Silverstonu, ikonickém dějišti britské Grand Prix. Lando Norris a Oscar Piastri se za volantem nového MCL39 střídali, přičemž vůz zaujal speciálním kamuflážním designem v tradičních papájových a černých odstínech.
Max Verstappen představil svou helmu pro sezónu 2025, která není jen novým designem, ale také odrazem jeho osobního stylu a závodní evoluce. Tento speciální motiv zachycuje jeho cestu od prvních závodních kroků až po současnost a symbolizuje i jeho ambice do budoucna.
Lewis Hamilton se nepřipravuje jen na novou sezónu Formule 1, ale také na život v italském týmu a pro italské fanoušky. Sedminásobný mistr světa pilně trénuje svou italštinu, aby byl připraven na novou kapitolu své kariéry ve Ferrari. Informoval deník Daily Express.
Sezóna Formule 1 2025 přinese několik klíčových změn v pravidlech, které mohou ovlivnit průběh závodů i výsledky šampionátu. Přinášíme přehled nejdůležitějších úprav, včetně nového bodového systému.
Česká loterijní společnost Allwyn, jejímž majitelem je miliardář Karel Komárek navázala partnerství s Formulí 1 a týmem Mclaren.
Mercedes vyměnil Lewise Hamiltona za talentovaného teenagera Kimia Antonelliho pro sezónu 2025 F1. Toto Wolff se však rozhodl zmírnit toto riziko příchodem zkušeného Valtteriho Bottase.
Legenda F1 Gerhard Berger má úzké vazby na oba týmy Red Bullu a jeho pohled na jejich aktuální situaci rozhodně stojí za pozornost.
Williams uzavřel významné partnerství se softwarovým gigantem Atlassian, což přinese nejen finanční podporu, ale i změnu jména týmu pro sezónu 2025.
McLaren si pojistil klíčového odborníka, který sehrál zásadní roli v boji o titul v roce 2024. Tým oznámil prodloužení smlouvy se šéfem aerodynamiky Peterem Prodromouem na delší období s cílem udržet konkurenceschopnost a pokračovat v úspěšném návratu na vrchol Formule 1.
Ollie Bearman si stanovil ambiciózní cíle pro svou první kompletní sezónu ve Formuli 1, přičemž přiznal, že po třech startech v roce 2024, jako rezervní jezdec, toužil po větších úspěších.
Alain Prost přirovnal Maxe Verstappena k Nikimu Laudovi, oceňujíc jeho přímý přístup k závodům, který mu pomohl získat čtyři tituly a 63 vítězství. Prost věří, že Verstappen je skvělý šampion, který ukázal něco navíc, a že v budoucnu pravděpodobně překoná jeho úspěchy.
Legendární General Motors se chystá vstoupit do královny motorsportu jako nový výrobce, což otevírá cestu pro 11. tým na startovním roštu. Velká změna, která může zamíchat v roce 2026 kartami.