V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Technické oddělení federace vždy prohlašovalo, že všechna křídla jsou legální, nicméně vzhledem k neustálým stížnostem a žádostem o objasnění od různých týmů došlo k zpřísnění kontrol elasticity zadních křídel, včetně pravidelných technických direktiv, které byly vydány i během sezóny.
Loni, během víkendu Grand Prix Belgie, federace zavedla kamery pro monitorování flexe (elasticity) předních křídel pomocí klasických lepících teček umístěných na strategických místech.
Nikolas Tombazis, v rozhovoru pro Motorsport, uvedl, že testy na měření flexe předních křídel se v roce 2025 nezmění. Zdůraznil obtížnost vyvinout standardizované testy vzhledem k variabilitě aerodynamických sil mezi různými vozy, což činí složité replikovat reálné závodní podmínky v laboratorních podmínkách. Diskuze o kontrole nad nadměrnou flexí křídel však zůstává aktuální, přičemž se nejedná o nové testy, ale spíše o aktualizaci těch stávajících, které podle Tombazise nebyly od roku 2022 změněny.
Je rozšířený názor, že pokroky Mercedesu, Ferrari a zejména McLarenu jsou také důsledkem nových specifikací předních křídel s větší flexibilitou.
Jeden z hlavních problémů, kterým čelí inženýři u těchto nových generací aut s efekty přítlaku, je nalezení správné rovnováhy, protože tato auta mají tendenci k nedotáčivosti v pomalých zatáčkách a k přetáčivosti ve vysokých rychlostech. Podle některých významných odborníků je jedním z možných řešení použití „flexibilního“ předního křídla, které mění svůj přítlak v závislosti na rychlosti. Tato křídla generují větší přítlak při nízkých rychlostech, čímž kompenzují nedotáčivost, ale při vyšších rychlostech ztrácejí úhel náběhu, aby se zabránilo přetáčivosti. Tento přístup je považován za dobrý způsob, jak kontrolovat aerodynamickou rovnováhu.
FIA plánuje schválit novou technickou směrnici, která by měla být zveřejněna kolem května. Všechna týmy se nyní soustředí na přípravu sezóny 2025 a vývoj souvisejících projektů, než začnou soustředit více zdrojů na důležitou regulativní změnu, která přijde v příštím roce.
Vývoj křídel, zejména předních, je vždy intenzivní, a toto komponenta, spolu se spodní částí vozu, je jednou z klíčových oblastí, kde týmy investují zásadní prostředky. Největší týmy soustředí své zdroje na vývoj materiálů a jejich elasticitu, což přispívá k lepší aerodynamické účinnosti. Ferrari například na Velké ceně USA (Austin) představilo nové přední křídlo, které mělo pouze upravenou skladbu materiálů, zatímco aerodynamický tvar zůstal stejný.
Podle informací webu AutoRacer již FIA zaslala návrh aktualizace týkající se technických kontrol ohledně flexe předního křídla. Tato směrnice by měla zpřísnit požadavky na to, o kolik se bude křídlo ohýbat při statických testech, které jsou považovány za jediný skutečně efektivní nástroj pro kontrolu flexe.
Zajímavé je, že McLaren, který byl v této oblasti hodně diskutován, se na nové směrnici shoduje a je jejím podporovatelem. McLaren v druhé polovině minulé sezóny zaměřil pozornost na křídla Ferrari a Mercedesu. Podle posledního návrhu by FIA mohla ještě více snížit maximální povolenou flexi. Vývoj, který by měl trvat od 3 do 6 měsíců, by mohl negativně ovlivnit menší týmy, které již zaměřují své prostředky na sezónu 2026 a budou muset přehodnotit své plány na vývoj křídel, které už měly definované. Pokud vše půjde podle plánu, směrnice by mohla začít platit od května.
FIA také zvažuje, zda tuto směrnici rozšířit na zadní křídla.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.