Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Aston Martin v neděli představil nový monopost AMR25 prostřednictvím rendrových obrázků. Den po představení monopostu vyrazil tým do Bahrajnu, kde má za sebou první kilometry s vozem Lance Stroll v rámci filmovacího dne. Právě v Bahrajnu se již ve středu zahájí třídenní testování před novou sezónu.
Monopost AMR25 je pokračováním svého předchůdce, s úpravami zaměřenými na zlepšení ovladatelnosti a zvýšení důvěry jezdců v auto. V porovnání s modelem AMR24 prošel automobil významnými změnami v aerodynamických prvcích, přičemž největší úpravy se týkají předního a zadního křídla, bočních podlah, krytu motoru a podlahy.
„Letos jsme skutečně přihlíželi k lekcím a zpětné vazbě z minulé sezóny,“ prozradil šéf týmu Andy Cowell. „Koncentrovali jsme se na to, abychom Lancovi a Fernandovi připravili auto, které bude ovladatelnější a příjemnější.“
„Očekáváme, že už v Austrálii bude konkurence velmi silná, takže víme, že to nebude snadné. Naše cíle jsou realistické a soustředíme se na to, jak se můžeme neustále zlepšovat ve všech oblastech, zejména vzhledem k velkým změnám pravidel, které přijdou v roce 2026,“ řekl Cowell.
Aston Martin povolal do svých služeb oceňovaného konstruktéra Adriana Neweyho, který se do práce vrátí první březnové pondělí, což mu umožní zhodnotit pokrok technického oddělení ještě před úvodním závodem sezóny. Tým v tiskovém prohlášení uvedl, že téměř všechny komponenty byly upraveny, přičemž nejzásadnější změny se týkají „předního a zadního křídla, bočnic, krytů motoru a podlahy“.
Přední křídlo AMR25 představuje významný krok vpřed v designu, přičemž jeho změny se soustředí na zlepšení aerodynamiky při nižších rychlostech, zajištění lepšího vyvážení a zvýšení stability vozu v průběhu zatáček, což by mělo jezdcům usnadnit kontrolu nad vozem, informuje Aston Martin.
Bočnice vozu byly zásadně přepracovány a jsou jednou z nejvíce nápadných změn v porovnání s předchozím modelem. Mají výrazně podřezaný tvar a nový kanál podél horní hrany, který má za cíl optimalizovat proudění vzduchu a zlepšit tak celkový aerodynamický výkon vozu.
Nad bočnicemi vozu zůstávají zachovány aerodynamické prvky jako „tobogány“ a „bazuky“, které mají za úkol usměrnit proudění vzduchu směrem k zadnímu křídlu. Tato konfigurace je doplněna ostrou, žiletkovitou linií, která spojuje nasávací otvor s zadním křídlem a efektivně vede vzduch. Tým také zmínil, že došlo k přepracování uspořádání chladičů, které jsou nyní navrženy tak, aby se těsně vešly do prostoru mezi bočnicemi, čímž je zajištěna lepší integrace s novým designem vozu.
Nová podlaha monopostu AMR25 byla navržena s cílem optimalizovat aerodynamiku, zejména proudění vzduchu pod vozem. K tomu přispívají i přepracované bočnice, karoserie a upravené přední zavěšení. Aston Martin se rozhodl pro konstrukci s tlačnou vzpěrou na obou nápravách, což jej odlišuje od populárnějších týmů jako Ferrari, McLaren a Red Bull, které volí tažnou vzpěru pro lepší usměrnění vzduchu.
Stabilní zadní část vozu je klíčová pro zajištění lepšího chování v zatáčkách, přičemž omezením klouzání dochází k vyšší přesnosti při průjezdu zatáčkami. U monopostu AMR25 se na tento aspekt v Aston Martinu zaměřili při návrhu zadního křídla, které bylo navrženo tak, aby poskytovalo optimální aerodynamickou stabilitu. Díky tomuto vylepšení by měl být vůz schopen lépe držet stopu a umožnit jezdcům plynulejší a kontrolovanější průjezd zatáčkami, což je zásadní pro dosažení lepších časů na okruhu.
Propracovaný byl i brzdový systém, přičemž nové brzdové kanály na přední i zadní části vozu byly navrženy s cílem zlepšit chlazení brzd a efektivněji řídit proudění vzduchu kolem brzdového systému. Tyto kanály směrují vzduch do a ven z brzdového ústrojí, což pomáhá optimalizovat jejich výkon.
Aston Martin odhalil, že při dosažení rychlosti 150 km/h dokáže jeho monopost generovat až 800 kilogramů přítlaku, což odpovídá váze samotného vozu. Tento přítlak by byl dostatečný k tomu, aby auto teoreticky mohlo jet obráceně po stropě, což ukazuje na extrémní aerodynamickou efektivitu a schopnost vozu držet se na trati při vysokých rychlostech. Tento výkon podtrhuje technologickou vyspělost AMR25, který se zaměřuje na maximální využití aerodynamiky.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.