Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Aston Martin v neděli představil nový monopost AMR25 prostřednictvím rendrových obrázků. Den po představení monopostu vyrazil tým do Bahrajnu, kde má za sebou první kilometry s vozem Lance Stroll v rámci filmovacího dne. Právě v Bahrajnu se již ve středu zahájí třídenní testování před novou sezónu.
Monopost AMR25 je pokračováním svého předchůdce, s úpravami zaměřenými na zlepšení ovladatelnosti a zvýšení důvěry jezdců v auto. V porovnání s modelem AMR24 prošel automobil významnými změnami v aerodynamických prvcích, přičemž největší úpravy se týkají předního a zadního křídla, bočních podlah, krytu motoru a podlahy.
„Letos jsme skutečně přihlíželi k lekcím a zpětné vazbě z minulé sezóny,“ prozradil šéf týmu Andy Cowell. „Koncentrovali jsme se na to, abychom Lancovi a Fernandovi připravili auto, které bude ovladatelnější a příjemnější.“
„Očekáváme, že už v Austrálii bude konkurence velmi silná, takže víme, že to nebude snadné. Naše cíle jsou realistické a soustředíme se na to, jak se můžeme neustále zlepšovat ve všech oblastech, zejména vzhledem k velkým změnám pravidel, které přijdou v roce 2026,“ řekl Cowell.
Aston Martin povolal do svých služeb oceňovaného konstruktéra Adriana Neweyho, který se do práce vrátí první březnové pondělí, což mu umožní zhodnotit pokrok technického oddělení ještě před úvodním závodem sezóny. Tým v tiskovém prohlášení uvedl, že téměř všechny komponenty byly upraveny, přičemž nejzásadnější změny se týkají „předního a zadního křídla, bočnic, krytů motoru a podlahy“.
Přední křídlo AMR25 představuje významný krok vpřed v designu, přičemž jeho změny se soustředí na zlepšení aerodynamiky při nižších rychlostech, zajištění lepšího vyvážení a zvýšení stability vozu v průběhu zatáček, což by mělo jezdcům usnadnit kontrolu nad vozem, informuje Aston Martin.
Bočnice vozu byly zásadně přepracovány a jsou jednou z nejvíce nápadných změn v porovnání s předchozím modelem. Mají výrazně podřezaný tvar a nový kanál podél horní hrany, který má za cíl optimalizovat proudění vzduchu a zlepšit tak celkový aerodynamický výkon vozu.
Nad bočnicemi vozu zůstávají zachovány aerodynamické prvky jako „tobogány“ a „bazuky“, které mají za úkol usměrnit proudění vzduchu směrem k zadnímu křídlu. Tato konfigurace je doplněna ostrou, žiletkovitou linií, která spojuje nasávací otvor s zadním křídlem a efektivně vede vzduch. Tým také zmínil, že došlo k přepracování uspořádání chladičů, které jsou nyní navrženy tak, aby se těsně vešly do prostoru mezi bočnicemi, čímž je zajištěna lepší integrace s novým designem vozu.
Nová podlaha monopostu AMR25 byla navržena s cílem optimalizovat aerodynamiku, zejména proudění vzduchu pod vozem. K tomu přispívají i přepracované bočnice, karoserie a upravené přední zavěšení. Aston Martin se rozhodl pro konstrukci s tlačnou vzpěrou na obou nápravách, což jej odlišuje od populárnějších týmů jako Ferrari, McLaren a Red Bull, které volí tažnou vzpěru pro lepší usměrnění vzduchu.
Stabilní zadní část vozu je klíčová pro zajištění lepšího chování v zatáčkách, přičemž omezením klouzání dochází k vyšší přesnosti při průjezdu zatáčkami. U monopostu AMR25 se na tento aspekt v Aston Martinu zaměřili při návrhu zadního křídla, které bylo navrženo tak, aby poskytovalo optimální aerodynamickou stabilitu. Díky tomuto vylepšení by měl být vůz schopen lépe držet stopu a umožnit jezdcům plynulejší a kontrolovanější průjezd zatáčkami, což je zásadní pro dosažení lepších časů na okruhu.
Propracovaný byl i brzdový systém, přičemž nové brzdové kanály na přední i zadní části vozu byly navrženy s cílem zlepšit chlazení brzd a efektivněji řídit proudění vzduchu kolem brzdového systému. Tyto kanály směrují vzduch do a ven z brzdového ústrojí, což pomáhá optimalizovat jejich výkon.
Aston Martin odhalil, že při dosažení rychlosti 150 km/h dokáže jeho monopost generovat až 800 kilogramů přítlaku, což odpovídá váze samotného vozu. Tento přítlak by byl dostatečný k tomu, aby auto teoreticky mohlo jet obráceně po stropě, což ukazuje na extrémní aerodynamickou efektivitu a schopnost vozu držet se na trati při vysokých rychlostech. Tento výkon podtrhuje technologickou vyspělost AMR25, který se zaměřuje na maximální využití aerodynamiky.
Šéf McLarenu naznačil, že výběr Liama Lawsona místo Yuki Tsunody pro letošní sezónu mohl být pro Red Bull nesprávným rozhodnutím.
Eddie Jordan, bývalý majitel týmu Formule 1, zemřel ve věku 76 let po dlouhém boji s rakovinou močového měchýře a prostaty. Zakladatel týmu Jordan F1, který dosáhl historických úspěchů v 90. letech, byl po prodeji týmu známý komentátor a podnikatel, jehož smrt zasáhla motorsport i širší veřejnost.
Kimi Antonelli, mladá naděje italského motorsportu, si na své debutové Velké ceně Austrálie ve Formuli 1 zajistil místo mezi bodujícími. Jeho působivý výkon ukázal, že je připravený čelit výzvám nejprestižnějších závodních sérií.
Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Šéf McLarenu Zak Brown se otevřeně vyjádřil k svému skutečnému postoji vůči Christianu Hornerovi, šéfovi Red Bullu. V době rostoucího napětí mezi týmy v šampionátu tak nabírá jejich vzájemný vztah na důležitosti.
Několik týmů Formule 1 čelilo logistickým komplikacím, které zpozdily přepravu materiálu na Velkou cenu Číny, což mělo vliv na jejich přípravy. Stáje jako McLaren, Mercedes, Red Bull a Aston Martin obdržely své náklady až ve středu odpoledne, což znamenalo, že mohly začít sestavovat své monoposty až po plánovaném termínu a tím došlo k narušení jejich běžného harmonogramu před závodním víkendem.
Sergio Pérez se ještě nesmířil s koncem své kariéry ve Formuli 1. Mexický pilot plánuje návrat na startovní rošt v roce 2026, kdy chce opět bojovat o pozice mezi nejlepšími.
McLaren si v Melbourne zajistil skvělý výsledek a vyslal jasný signál – letos chce být prvním týmem, který dokáže prolomit nadvládu konkurence ve Formuli 1.
Lewis Hamilton si debut ve Ferrari představoval úplně jinak. V Melbourne se trápil, nestačil na špičku a nakonec bral jen desáté místo.
Po náročné Velké ceně Austrálie, kde oba vozy Haas trpěly slabým tempem, vyjádřil Esteban Ocon překvapení nad výkonem týmu. Šéf Ayao Komatsu nyní čelí výzvě identifikovat příčiny problémů, včetně špatných výsledků v kvalifikaci a komplikací u debutujícího Ollie Bearmana.
FIA zavádí novou směrnici TD055A, která zpřísňuje pravidla pro kontrolu aerodynamických prvků. Tento krok reaguje na problémy z loňské sezóny a má zajistit spravedlivější podmínky pro všechny týmy.
Charles Leclerc hodnotil obtížný start do sezóny 2025 po závodě v Austrálii, kde skončil na osmé příčce. Uvedl, že Ferrari musí zaměřit pozornost na dvě klíčové oblasti, které budou rozhodující pro zlepšení výkonu týmu v dalších závodech.