Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Aston Martin v neděli představil nový monopost AMR25 prostřednictvím rendrových obrázků. Den po představení monopostu vyrazil tým do Bahrajnu, kde má za sebou první kilometry s vozem Lance Stroll v rámci filmovacího dne. Právě v Bahrajnu se již ve středu zahájí třídenní testování před novou sezónu.
Monopost AMR25 je pokračováním svého předchůdce, s úpravami zaměřenými na zlepšení ovladatelnosti a zvýšení důvěry jezdců v auto. V porovnání s modelem AMR24 prošel automobil významnými změnami v aerodynamických prvcích, přičemž největší úpravy se týkají předního a zadního křídla, bočních podlah, krytu motoru a podlahy.
„Letos jsme skutečně přihlíželi k lekcím a zpětné vazbě z minulé sezóny,“ prozradil šéf týmu Andy Cowell. „Koncentrovali jsme se na to, abychom Lancovi a Fernandovi připravili auto, které bude ovladatelnější a příjemnější.“
„Očekáváme, že už v Austrálii bude konkurence velmi silná, takže víme, že to nebude snadné. Naše cíle jsou realistické a soustředíme se na to, jak se můžeme neustále zlepšovat ve všech oblastech, zejména vzhledem k velkým změnám pravidel, které přijdou v roce 2026,“ řekl Cowell.
Aston Martin povolal do svých služeb oceňovaného konstruktéra Adriana Neweyho, který se do práce vrátí první březnové pondělí, což mu umožní zhodnotit pokrok technického oddělení ještě před úvodním závodem sezóny. Tým v tiskovém prohlášení uvedl, že téměř všechny komponenty byly upraveny, přičemž nejzásadnější změny se týkají „předního a zadního křídla, bočnic, krytů motoru a podlahy“.
Přední křídlo AMR25 představuje významný krok vpřed v designu, přičemž jeho změny se soustředí na zlepšení aerodynamiky při nižších rychlostech, zajištění lepšího vyvážení a zvýšení stability vozu v průběhu zatáček, což by mělo jezdcům usnadnit kontrolu nad vozem, informuje Aston Martin.
Bočnice vozu byly zásadně přepracovány a jsou jednou z nejvíce nápadných změn v porovnání s předchozím modelem. Mají výrazně podřezaný tvar a nový kanál podél horní hrany, který má za cíl optimalizovat proudění vzduchu a zlepšit tak celkový aerodynamický výkon vozu.
Nad bočnicemi vozu zůstávají zachovány aerodynamické prvky jako „tobogány“ a „bazuky“, které mají za úkol usměrnit proudění vzduchu směrem k zadnímu křídlu. Tato konfigurace je doplněna ostrou, žiletkovitou linií, která spojuje nasávací otvor s zadním křídlem a efektivně vede vzduch. Tým také zmínil, že došlo k přepracování uspořádání chladičů, které jsou nyní navrženy tak, aby se těsně vešly do prostoru mezi bočnicemi, čímž je zajištěna lepší integrace s novým designem vozu.
Nová podlaha monopostu AMR25 byla navržena s cílem optimalizovat aerodynamiku, zejména proudění vzduchu pod vozem. K tomu přispívají i přepracované bočnice, karoserie a upravené přední zavěšení. Aston Martin se rozhodl pro konstrukci s tlačnou vzpěrou na obou nápravách, což jej odlišuje od populárnějších týmů jako Ferrari, McLaren a Red Bull, které volí tažnou vzpěru pro lepší usměrnění vzduchu.
Stabilní zadní část vozu je klíčová pro zajištění lepšího chování v zatáčkách, přičemž omezením klouzání dochází k vyšší přesnosti při průjezdu zatáčkami. U monopostu AMR25 se na tento aspekt v Aston Martinu zaměřili při návrhu zadního křídla, které bylo navrženo tak, aby poskytovalo optimální aerodynamickou stabilitu. Díky tomuto vylepšení by měl být vůz schopen lépe držet stopu a umožnit jezdcům plynulejší a kontrolovanější průjezd zatáčkami, což je zásadní pro dosažení lepších časů na okruhu.
Propracovaný byl i brzdový systém, přičemž nové brzdové kanály na přední i zadní části vozu byly navrženy s cílem zlepšit chlazení brzd a efektivněji řídit proudění vzduchu kolem brzdového systému. Tyto kanály směrují vzduch do a ven z brzdového ústrojí, což pomáhá optimalizovat jejich výkon.
Aston Martin odhalil, že při dosažení rychlosti 150 km/h dokáže jeho monopost generovat až 800 kilogramů přítlaku, což odpovídá váze samotného vozu. Tento přítlak by byl dostatečný k tomu, aby auto teoreticky mohlo jet obráceně po stropě, což ukazuje na extrémní aerodynamickou efektivitu a schopnost vozu držet se na trati při vysokých rychlostech. Tento výkon podtrhuje technologickou vyspělost AMR25, který se zaměřuje na maximální využití aerodynamiky.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.