Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Aston Martin v neděli představil nový monopost AMR25 prostřednictvím rendrových obrázků. Den po představení monopostu vyrazil tým do Bahrajnu, kde má za sebou první kilometry s vozem Lance Stroll v rámci filmovacího dne. Právě v Bahrajnu se již ve středu zahájí třídenní testování před novou sezónu.
Monopost AMR25 je pokračováním svého předchůdce, s úpravami zaměřenými na zlepšení ovladatelnosti a zvýšení důvěry jezdců v auto. V porovnání s modelem AMR24 prošel automobil významnými změnami v aerodynamických prvcích, přičemž největší úpravy se týkají předního a zadního křídla, bočních podlah, krytu motoru a podlahy.
„Letos jsme skutečně přihlíželi k lekcím a zpětné vazbě z minulé sezóny,“ prozradil šéf týmu Andy Cowell. „Koncentrovali jsme se na to, abychom Lancovi a Fernandovi připravili auto, které bude ovladatelnější a příjemnější.“
„Očekáváme, že už v Austrálii bude konkurence velmi silná, takže víme, že to nebude snadné. Naše cíle jsou realistické a soustředíme se na to, jak se můžeme neustále zlepšovat ve všech oblastech, zejména vzhledem k velkým změnám pravidel, které přijdou v roce 2026,“ řekl Cowell.
Aston Martin povolal do svých služeb oceňovaného konstruktéra Adriana Neweyho, který se do práce vrátí první březnové pondělí, což mu umožní zhodnotit pokrok technického oddělení ještě před úvodním závodem sezóny. Tým v tiskovém prohlášení uvedl, že téměř všechny komponenty byly upraveny, přičemž nejzásadnější změny se týkají „předního a zadního křídla, bočnic, krytů motoru a podlahy“.
Přední křídlo AMR25 představuje významný krok vpřed v designu, přičemž jeho změny se soustředí na zlepšení aerodynamiky při nižších rychlostech, zajištění lepšího vyvážení a zvýšení stability vozu v průběhu zatáček, což by mělo jezdcům usnadnit kontrolu nad vozem, informuje Aston Martin.
Bočnice vozu byly zásadně přepracovány a jsou jednou z nejvíce nápadných změn v porovnání s předchozím modelem. Mají výrazně podřezaný tvar a nový kanál podél horní hrany, který má za cíl optimalizovat proudění vzduchu a zlepšit tak celkový aerodynamický výkon vozu.
Nad bočnicemi vozu zůstávají zachovány aerodynamické prvky jako „tobogány“ a „bazuky“, které mají za úkol usměrnit proudění vzduchu směrem k zadnímu křídlu. Tato konfigurace je doplněna ostrou, žiletkovitou linií, která spojuje nasávací otvor s zadním křídlem a efektivně vede vzduch. Tým také zmínil, že došlo k přepracování uspořádání chladičů, které jsou nyní navrženy tak, aby se těsně vešly do prostoru mezi bočnicemi, čímž je zajištěna lepší integrace s novým designem vozu.
Nová podlaha monopostu AMR25 byla navržena s cílem optimalizovat aerodynamiku, zejména proudění vzduchu pod vozem. K tomu přispívají i přepracované bočnice, karoserie a upravené přední zavěšení. Aston Martin se rozhodl pro konstrukci s tlačnou vzpěrou na obou nápravách, což jej odlišuje od populárnějších týmů jako Ferrari, McLaren a Red Bull, které volí tažnou vzpěru pro lepší usměrnění vzduchu.
Stabilní zadní část vozu je klíčová pro zajištění lepšího chování v zatáčkách, přičemž omezením klouzání dochází k vyšší přesnosti při průjezdu zatáčkami. U monopostu AMR25 se na tento aspekt v Aston Martinu zaměřili při návrhu zadního křídla, které bylo navrženo tak, aby poskytovalo optimální aerodynamickou stabilitu. Díky tomuto vylepšení by měl být vůz schopen lépe držet stopu a umožnit jezdcům plynulejší a kontrolovanější průjezd zatáčkami, což je zásadní pro dosažení lepších časů na okruhu.
Propracovaný byl i brzdový systém, přičemž nové brzdové kanály na přední i zadní části vozu byly navrženy s cílem zlepšit chlazení brzd a efektivněji řídit proudění vzduchu kolem brzdového systému. Tyto kanály směrují vzduch do a ven z brzdového ústrojí, což pomáhá optimalizovat jejich výkon.
Aston Martin odhalil, že při dosažení rychlosti 150 km/h dokáže jeho monopost generovat až 800 kilogramů přítlaku, což odpovídá váze samotného vozu. Tento přítlak by byl dostatečný k tomu, aby auto teoreticky mohlo jet obráceně po stropě, což ukazuje na extrémní aerodynamickou efektivitu a schopnost vozu držet se na trati při vysokých rychlostech. Tento výkon podtrhuje technologickou vyspělost AMR25, který se zaměřuje na maximální využití aerodynamiky.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.