Když se podíváme na závody Formule 1 v poslední třetině minulého století, bez většího překvapení zjistíme, jak málo tratí přežilo do dnešních dní - byly nahrazeny sterilními "Tilkedromy", zatímco klasické trati zavál čas.
Úbytek tratí, které diváci nazývají klasickými, možná není na první pohled tak dramatický, ovšem je třeba si také uvědomit, že některé z nich prošly radikálními úpravami a ztratily svůj původní ráz. Jako klasické případy mohou sloužit Silverstone či Interlagos. Šéf Mercedesu Toto Wolff se domnívá, že by Formule 1 měla daleko více pobývat na tratích "staré školy" jako je Monte Carlo a oprostit se od "supermarketových parkovišť". Muž, který dovedl třícípou hvězdu ke třem mistrovským titulům dospěl k tomuto názoru minulý týden poté, co shlédl slavný závod Mille Miglia.
"DNA Formule 1 disponuje absolutně nejlepší technologií, kdy nejlepší piloti sedí na střele a tu se snaží ovládnout. A při pohledu na Mille Miglia jsem si uvědomil, proč tento sport miluji. Dělám v něm totiž něco, co se nikdo jiný s vášní pro automobily nepokusí udělat. Závody jsou životem, je tu po celé generace tolik vášně, tolik emocí jak u pilotů, tak u vozů. Pokud dnes chcete pilotovat tyto vozy, musíte mít na některých tratích velkou odvahu. Proto nechceme závodit na okruzích, které jsou jako parkoviště u supermarketu. Když jste na někdejších tratích nezvládli zatáčku, čekalo vás zranění nebo v horším případě smrt. Když to na většině okruhů uděláte dnes, jenom vyjedete mimo dráhu, ale to neplatí pro Monte Carlo a možná pro Spa, Monzu nebo Suzuku. Musíme se vrátit k okruhům, které jsou nejlepší. A Grand Prix Monaka mezi ně rozhodně patří!" vyznal se ze svých pocitů Wolff.
Více městských okruhůJak už bylo uvedeno, některé okruhy s přídomkem "ikonické" mají našlápnuto k návratu do kalendáře, jak tomu je v případě francouzského Le Castellet, jiné by tuto cestu rády absolvovaly, což se týká holandského Zandvoortu. Ale Wolff vidí další možnost v navýšení počtu městských okruhů, což by dle jeho názoru atraktivnost F1 ještě zvýšilo.
"Absolutně ano. A to není jen důsledek návštěvy Mille Miglia a poznání, že i ve městě lze jezdit rychle. V ulicích je skryt úspěch Formule 1. Vozy tu nemusí působit nijak velkolepě, ale městské prostředí jim přidává na atraktivitě, což můžeme vidět právě v Monte Carlu. Takže si myslím, že bychom se měli vzdálit »letištním« okruhům, na nich není nic zajímavého. Když si na takové trati sednu do vozu F1, stačí mi dva týdny tréninku. Stokrát se tu otočím, zkontroluji si data a budu nejspíš i rychlý, protože mi tu nehrozí žádné riziko," dodává Wolff.
Městské okruhy zaznamenaly už jednom velký boom na počátku 80. let, kdy především v USA měli pořadatelé připraveno hned několik variant, včetně nikdy nerealizované Grand Prix v ulicích New Yorku kolem známého Lake Meadows. Městských závodů ať v ulicích nebo parcích bylo několik, ale například původní záměr vytvořit trať v budapešťském Vidám Parku nevyšel - proto se narodil Hungaroring.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.