Když se podíváme na závody Formule 1 v poslední třetině minulého století, bez většího překvapení zjistíme, jak málo tratí přežilo do dnešních dní - byly nahrazeny sterilními "Tilkedromy", zatímco klasické trati zavál čas.
Úbytek tratí, které diváci nazývají klasickými, možná není na první pohled tak dramatický, ovšem je třeba si také uvědomit, že některé z nich prošly radikálními úpravami a ztratily svůj původní ráz. Jako klasické případy mohou sloužit Silverstone či Interlagos. Šéf Mercedesu Toto Wolff se domnívá, že by Formule 1 měla daleko více pobývat na tratích "staré školy" jako je Monte Carlo a oprostit se od "supermarketových parkovišť". Muž, který dovedl třícípou hvězdu ke třem mistrovským titulům dospěl k tomuto názoru minulý týden poté, co shlédl slavný závod Mille Miglia.
"DNA Formule 1 disponuje absolutně nejlepší technologií, kdy nejlepší piloti sedí na střele a tu se snaží ovládnout. A při pohledu na Mille Miglia jsem si uvědomil, proč tento sport miluji. Dělám v něm totiž něco, co se nikdo jiný s vášní pro automobily nepokusí udělat. Závody jsou životem, je tu po celé generace tolik vášně, tolik emocí jak u pilotů, tak u vozů. Pokud dnes chcete pilotovat tyto vozy, musíte mít na některých tratích velkou odvahu. Proto nechceme závodit na okruzích, které jsou jako parkoviště u supermarketu. Když jste na někdejších tratích nezvládli zatáčku, čekalo vás zranění nebo v horším případě smrt. Když to na většině okruhů uděláte dnes, jenom vyjedete mimo dráhu, ale to neplatí pro Monte Carlo a možná pro Spa, Monzu nebo Suzuku. Musíme se vrátit k okruhům, které jsou nejlepší. A Grand Prix Monaka mezi ně rozhodně patří!" vyznal se ze svých pocitů Wolff.
Více městských okruhůJak už bylo uvedeno, některé okruhy s přídomkem "ikonické" mají našlápnuto k návratu do kalendáře, jak tomu je v případě francouzského Le Castellet, jiné by tuto cestu rády absolvovaly, což se týká holandského Zandvoortu. Ale Wolff vidí další možnost v navýšení počtu městských okruhů, což by dle jeho názoru atraktivnost F1 ještě zvýšilo.
"Absolutně ano. A to není jen důsledek návštěvy Mille Miglia a poznání, že i ve městě lze jezdit rychle. V ulicích je skryt úspěch Formule 1. Vozy tu nemusí působit nijak velkolepě, ale městské prostředí jim přidává na atraktivitě, což můžeme vidět právě v Monte Carlu. Takže si myslím, že bychom se měli vzdálit »letištním« okruhům, na nich není nic zajímavého. Když si na takové trati sednu do vozu F1, stačí mi dva týdny tréninku. Stokrát se tu otočím, zkontroluji si data a budu nejspíš i rychlý, protože mi tu nehrozí žádné riziko," dodává Wolff.
Městské okruhy zaznamenaly už jednom velký boom na počátku 80. let, kdy především v USA měli pořadatelé připraveno hned několik variant, včetně nikdy nerealizované Grand Prix v ulicích New Yorku kolem známého Lake Meadows. Městských závodů ať v ulicích nebo parcích bylo několik, ale například původní záměr vytvořit trať v budapešťském Vidám Parku nevyšel - proto se narodil Hungaroring.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.