Potíže ve Formuli 1 se plíživě rozšiřují. Nejenom mezi některými týmy, které mají problémy s tím utáhnout svůj provoz, ale také v oblasti pořadatelské. Potíže už přiznali organizátoři Grand Prix USA, teď se k nim řadí jejich kolegové na severoamerickém kontinentu.
Podle kanadského deníku La Presse Quebec se pořadatelé Grand Prix na montrealském okruhu Gillese Villeneuva dostali do platebních potíží vůči dodavatelům. François Dumontier, prezident a jediný akcionář promotérské skupiny Octane Racing Group to otevřeně přiznal: "Je to pravda. Potvrzuji to."
Dumontier převzal pořádání kanadské Grand Prix v roce 2009, loni se rozběhl nový, desetiletý kontrakt. La Presse Quebec nyní uvedl, že půl roku po letošním závodě ještě Octane Racing Group dluží až šestimístné částy některým z klídových dodavatelů. "I přes nárůst cen vstupenek a cen pro firmy to byl velice těžký rok. Ale není to nic neobvyklého a ani se tak nestalo poprvé. Jde o subjekty a lidi, s nimiž spolupracujeme už dlouhou dobu. Mohu říci, že 89 % inkriminovaných podílníků má nadále zájem s námi pokračovat. Mohu říci, že situace našeho závodu není katastrofální, určitě nemáme takové starosti jako před dvěma nebo třemi lety."
Nicméně La Presse Quebec podotýká, že dokud byl promotérem Normand Legault, dodavatelé byli vždy vyplaceni včas. "Jsou to dva rozdílné světy. Jsem takový podnikatel v duchu "malého rodinného podniku", který se chopil v roce 2009 šance. Bohužel nemám štěstí. Jako každý soukromý subjekt mám radost, když se věci daří. Pokud je to horší, je třeba najít s partnery a dodavateli odpovídající komunikaci," tvrdí Dumontier.
Na přetřes si vzal i současné finanční podmínky smluvního vztahu s FOM Bernie Ecclestonea. Dumontier tvrdí, že nejsou ideálně nastaveny. "Strukturálně je evidentní, že nejde o optimální smlouvu. Pan Ecclestone je zkrátka dobrý prostředník."
Podle Dumontiera by vše vyřešilo, kdyby kanadská Grand Prix měla titulárního sponzora. V tomto směru je prý situace nadějná a pokud vše dobře dopadne, mohl by se objevit ještě před koncem roku. "Musím apelovat na trpělivost. Doufám, že snaha přinese své ovoce ještě v průběhu vánočních svátku. Pro potenciální patnery jsou dveře Octane Racing Group otevřeny dokořán."
Dumontier rovněž poukazuje na příkladu Grand Prix USA, jak složitá je nyní situace pro závody na severoamerickém kontinentu. "Pokud i Grand Prix USA, která má mnohem více finančních prostředků než my, může potenciálně o závod F1 přijít, protože není ziskový, jenom to dokazuje, že můj přístup "riskujícího nezkušeného investora" nemůže dále fungovat." Nicméně Dumontier vkládá jisté naděje i do talentovaného mladíka Lance Strolla a zejména pak jeho otce miliardáře Lawrence Strolla, kteří by v případě Lanceova prosazení do závodního pole mohli Grand Prix Kanady výrazně pomoci. Přitomnost domácího pilota je pro diváky vždy zajímavým tahákem. "Když jezdil Jacques Villeneuve jr., tak to pro kanadskou Grand Prix byly vždy dobré roky," uzavírá Dumontier.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.