Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Kontroverzní výměna motoru u Maxe Verstappena před Grand Prix Brazílie dál hýbe paddockem. Red Bull sice tvrdí, že kolem celého případu „nemá žádné obavy“ a že je „naprosto v souladu s předpisy“, avšak McLaren otevřeně zpochybňuje, zda takový zásah odpovídá pravidlům rozpočtového stropu. Místo uklidnění situace tak vzniká širší debata nad tím, jak flexibilně lze současné předpisy vykládat.
Ke změně motoru Red Bull přistoupil jen pár hodin poté, co Verstappen na Interlagosu překvapivě vypadl už v Q1. Tým nejen zásadně upravil nastavení vozu, ale také nasadil zcela novou pohonnou jednotku, a to přesto, že jezdec už vyčerpal svůj roční příděl komponent. Penalizace se však neuplatnila, protože porušením parc fermé Red Bull automaticky poslal Verstappena na start z boxů.
Právě na tento bod upozorňuje McLaren: dle jeho názoru je zásadní rozlišovat mezi výměnou z důvodu poruchy a výměnou motivovanou výkonem. Zákaznické týmy si totiž každou dodatečnou jednotku musí zaplatit, zatímco Red Bull těží ze specifických finančních vztahů s Hondou. Téma se mělo dokonce objevit i na posledním zasedání F1 Commission, byť jen neformálně.
Zásadní potíž spočívá v tom, že oficiální předpisy nikde výslovně neuvádějí, zda se mimořádné výměny motorů započítávají do rozpočtového stropu. FIA i týmy se tak dlouhodobě řídí jen nepsaným pravidlem, podle něhož se změny provedené kvůli spolehlivosti do limitu nepočítají. McLaren proto argumentuje, že výměny pro zlepšení výkonu by do stropu naopak spadat měly.
FIA však připouští, že rozlišit mezi opravdovou spolehlivostí motoru a čistě výkonovými úpravami je velmi složité, někdy téměř nemožné. „Nechceme se dostávat do situace, kdy bychom s týmy nebo výrobci motorů diskutovali o tom, zda telemetrie naznačuje problém se spolehlivostí, nebo jde jen o strategické rozhodnutí,“ vysvětlil v Las Vegas šéf monopostové divize FIA Nikolas Tombazis. Podle něj jde o zjevnou slabinu současného propojení sportovních, technických a finančních pravidel.
Otevřená mezera v pravidlech by měla být odstraněna v roce 2026 s příchodem nových předpisů a zavedením samostatného rozpočtového stropu pro výrobce motorů. Do té doby však podobné situace nadále slouží jako palivo pro politické souboje mezi předními týmy. „Nejsem překvapen, že někdo hodil do situace ruční granát,“ poznamenal šéf inženýrů Red Bullu Paul Monaghan.
Monaghan zároveň trvá na tom, že krok týmu je zcela obhajitelný. „Osobně to vidím jako šedou zónu. To, co jsme udělali, je legitimní. Výměny motorů se děly i v této generaci aut, není na tom nic výjimečného,“ uvedl. Když však dostal přímý dotaz, zda byla výměna mimo rozpočtový limit, odmítl odpovědět: „Nejsem expert na finanční předpisy… nechci něco říct špatně.“
Z technického pohledu prý původní motor nebyl úplně odepsaný, ale už jen s omezenou životností. „Dostali jsme radu, že pokud bychom byli opravdu v koutě, možná by ještě pár kilometrů zvládl,“ dodal Monaghan s tím, že finančně je podle jeho informací Red Bull „v pořádku“.
Ještě jednoznačnější byl Helmut Marko. „Není to žádná šedá zóna. Nemáme si s čím dělat starosti, jsme absolutně v souladu s pravidly,“ prohlásil po tréninku v Las Vegas.
McLaren však trvá na tom, že současný systém je pro zákaznické týmy nespravedlivý. Technický ředitel Neil Houldey připomněl, že tyto týmy nemohou provést výměnu motoru kvůli výkonu, aniž by významně navýšily své náklady. „Jsme v odlišné pozici. Nemůžeme si dovolit to, co works tým, jemuž výrobce motor bezplatně dodá,“ uvedl. Podle něj současný rámec dlouhodobě zvýhodňuje tovární stáje.
FIA nicméně věří, že s příchodem nového stropu pro výrobce motorů by měla celá otázka definitivně zmizet z agendy. „Výrobci si nebudou moci dovolit dělat strategické výměny. Každá by je stála cenu jednoho motoru,“ vysvětlil Tombazis. „Je to slabina letošních pravidel, ale příští rok by měla úplně zmizet.“
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale celkový trénink znovu ovlivnily poklopy kanálů.
Max Verstappen připouští, že boj o titul zůstává otevřený a k obratu je potřeba víc než jen rychlost na trati. Zároveň komentuje překvapivý vývoj situace uvnitř McLarenu.
Charles Leclerc se vyjádřil k nedávnému komentáři Johna Elkanna, který vyzval jezdce Ferrari, aby se více soustředili na závodění a méně mluvili.
Ještě během sezony to vypadalo, že Oscar Piastri má nad týmovým kolegou v McLarenu navrch. Před závěrečnými závody se však situace změnila a iniciativa v boji o úspěch nyní leží na straně Landa Norrise.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane potvrdil, že oznámení jezdecké sestavy pro rok 2026 se odkládá a tým si dává čas na pečlivé vyhodnocení aktuální sezony a přípravu na novou éru Formule 1.
Sezona F1 2025 míří do závěrečné fáze a pozornost se soustředí na dramatický souboj uvnitř McLarenu mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim, zatímco Toto Wolff naznačil, jak vypadají šance Maxe Verstappena na titul.
Šéf týmu Audi pro Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že nadcházející změny pravidel otevřou dveře těm, kdo dokážou nejrychleji přizpůsobit svůj vůz
Po výzvě šéfa Ferrari Johna Elkanna, aby jeho jezdci „více jezdili a méně mluvili“, se Jenson Button na sociálních sítích ozval.
Lewis Hamilton sice na Charlese Leclerca v celkovém pořadí ztrácí 66 bodů, přesto je to právě britský jezdec, jehož hlas by měl mít ve Ferrari při formování budoucí strategie zásadní váhu, hlásá insider.