Není to tak dávno, co F1NEWS.cz přineslo zamyšlení nad přístupem Američanů k F1. Jako jeden z důvodů jsme uváděli nepříliš bohatou historii a především absenci zástupců země hvězd a pruhů v současném závodním poli.
Několikrát jsme opakovali, že poslední americký pilot v F1 Scott Speed opustil tuto kategorii před osmi lety. I přes návrat Grand Prix USA v Austinu pořád americkým patriotům něco chybí.
Bývalý závodník Gil de Ferran nedávno posuzoval ze svého hlediska stav současné F1 (čtěte zde). Vítěz slavných 500 mil INDY nyní hodnotí, jak se může vztah Američanů k F1 změnit. Podle jeho názoru může velký průlom učinit přítomnost amerického týmu ve startovním poli, ale zdaleka to nestačí.
"Existence Haasova týmu určitě zájem o F1 zvýší. Podívejte se do historie a najdete vždy propojení národní hrdosti s týmy, piloty či dokonce tvůrci vozů F1. Japonci se ztotožňovali s přítomností Hondy, Italové vzývají Ferrari. Britové se chodí dívat na "svého" Hamiltona či Buttona. Proto Haas F1 Team poutá pozornost Američanů. Pro USA je to dobrý impuls, protože zcela upřímně, formule 1 tu po dlouhou dobu pouze paběrkovala. Pochopitelně nelze dosáhnout obrovské popularity přes noc, ale přítomnost amerického týmu ji hodně posílí. A kdyby měli i amerického pilota, bude to ještě o poznání výraznější."
Žádnou bleskovou změnu vnímání nečekejmeDe Ferran ovšem podotýká, že změna vnímání F1 ze strany Američanů nepřijde automaticky. Bude třeba přítomnost Haasova týmu náležitě "prodat". "Podívejte, jak se etablovala série IndyCar v Brazílii. Bylo potřeba takové ikony, jako byl Emerson Fittipaldi. Pochopitelně, byli tu i další piloti jako Tony Kaanan či Helio Castroneves. Ale Brazilci také nebyli ihned v transu. Bylo potřeba zapracovat v mnoha směrech, ale po několika letech jsme dosáhli vrcholné přízně. Neexistuje žádný lék, jde jen o to se snažit prosadit a neztrácet trpělivost," popisuje obdobný případ de Ferran.
V tomto případě je ale nutné si uvědomit, že když F1 v roce 1973 poprvé oficiálně zavítala v mistrovském závodě do Brazílie, byla její obliba naprosto bezbřehá především díky faktu, že Emerson Fittipaldi se stal rok předtím mistrem světa. Přehlédnout nelze ani obrovskou snahu Wilsona Fittipaldiho sr. na diplomatickém poli. Brazílie o F1 stála především kvůli svým fanouškům, USA se na F1 ještě pořád dívá spíše ze stránky obchodní. A srovnání této oblasti s IndyCar není tak docela relevantní, neboť americká série se od F1 nikdy netěšila masivní celosvětové podpoře.
Pomůže Safe is Fast?De Ferran vkládá značné naděje do programu nesoucího název Safe is Fast, který by měl podporovat mladé talenty při jejich kariérním růstu. Jeho základem jsou on-line výukové programy, založené na konfrontaci se zkušenými piloty a profesionály. Podle de Ferrana by tato formna mohla v mnoha případech urychlit závodnický růst nových nadějí. "Tuto iniciativu vítám, protože když jsem začínal se závoděním já, měl jsem opravdu jen minimum možností získat nějaké poznatky. Současní adepti mohou komunikovat o spoustě témat, mezi nimiž je bezpečnost, technika jízdy či závodní strategie. Osobně si myslím, že mít takkové možnosti, byla by moje kariéra rozhodně strmější," hodnotí projekt de Ferran.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.