Není to tak dávno, co F1NEWS.cz přineslo zamyšlení nad přístupem Američanů k F1. Jako jeden z důvodů jsme uváděli nepříliš bohatou historii a především absenci zástupců země hvězd a pruhů v současném závodním poli.
Několikrát jsme opakovali, že poslední americký pilot v F1 Scott Speed opustil tuto kategorii před osmi lety. I přes návrat Grand Prix USA v Austinu pořád americkým patriotům něco chybí.
Bývalý závodník Gil de Ferran nedávno posuzoval ze svého hlediska stav současné F1 (čtěte zde). Vítěz slavných 500 mil INDY nyní hodnotí, jak se může vztah Američanů k F1 změnit. Podle jeho názoru může velký průlom učinit přítomnost amerického týmu ve startovním poli, ale zdaleka to nestačí.
"Existence Haasova týmu určitě zájem o F1 zvýší. Podívejte se do historie a najdete vždy propojení národní hrdosti s týmy, piloty či dokonce tvůrci vozů F1. Japonci se ztotožňovali s přítomností Hondy, Italové vzývají Ferrari. Britové se chodí dívat na "svého" Hamiltona či Buttona. Proto Haas F1 Team poutá pozornost Američanů. Pro USA je to dobrý impuls, protože zcela upřímně, formule 1 tu po dlouhou dobu pouze paběrkovala. Pochopitelně nelze dosáhnout obrovské popularity přes noc, ale přítomnost amerického týmu ji hodně posílí. A kdyby měli i amerického pilota, bude to ještě o poznání výraznější."
Žádnou bleskovou změnu vnímání nečekejmeDe Ferran ovšem podotýká, že změna vnímání F1 ze strany Američanů nepřijde automaticky. Bude třeba přítomnost Haasova týmu náležitě "prodat". "Podívejte, jak se etablovala série IndyCar v Brazílii. Bylo potřeba takové ikony, jako byl Emerson Fittipaldi. Pochopitelně, byli tu i další piloti jako Tony Kaanan či Helio Castroneves. Ale Brazilci také nebyli ihned v transu. Bylo potřeba zapracovat v mnoha směrech, ale po několika letech jsme dosáhli vrcholné přízně. Neexistuje žádný lék, jde jen o to se snažit prosadit a neztrácet trpělivost," popisuje obdobný případ de Ferran.
V tomto případě je ale nutné si uvědomit, že když F1 v roce 1973 poprvé oficiálně zavítala v mistrovském závodě do Brazílie, byla její obliba naprosto bezbřehá především díky faktu, že Emerson Fittipaldi se stal rok předtím mistrem světa. Přehlédnout nelze ani obrovskou snahu Wilsona Fittipaldiho sr. na diplomatickém poli. Brazílie o F1 stála především kvůli svým fanouškům, USA se na F1 ještě pořád dívá spíše ze stránky obchodní. A srovnání této oblasti s IndyCar není tak docela relevantní, neboť americká série se od F1 nikdy netěšila masivní celosvětové podpoře.
Pomůže Safe is Fast?De Ferran vkládá značné naděje do programu nesoucího název Safe is Fast, který by měl podporovat mladé talenty při jejich kariérním růstu. Jeho základem jsou on-line výukové programy, založené na konfrontaci se zkušenými piloty a profesionály. Podle de Ferrana by tato formna mohla v mnoha případech urychlit závodnický růst nových nadějí. "Tuto iniciativu vítám, protože když jsem začínal se závoděním já, měl jsem opravdu jen minimum možností získat nějaké poznatky. Současní adepti mohou komunikovat o spoustě témat, mezi nimiž je bezpečnost, technika jízdy či závodní strategie. Osobně si myslím, že mít takkové možnosti, byla by moje kariéra rozhodně strmější," hodnotí projekt de Ferran.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.