Zatímco F1 nám bobtná (když se jelo v roce 1977 do té doby rekordních 17 Grand Prix, připadalo nám to šílené) a rozrůstá se nám o vedlejší podniky, její vedení je zřejmě přesvědčeno, že trofejí je pořád nějak málo. A hodlají v tom činit do budoucna kroky.
Když se nám sprinty bezpečně usadily v kalendáři Grand Prix v této a budoucí sezóně (vždy po šesti), schýlily se podnikavé hlavy k sobě a začaly dumat, čím celou záležitost ještě vyšperkovat. I proto je predikováno, že setkání komise F1, naplánované v rámci Grand Prix Belgie, bude posuzovat úpravy týkající se právě oněch nově zavedených "mezizávodů". Generální ředitel F1 Stefano Domenicali už naznačil, že jedním ze zvažovaných prvků by mohl být speciální Grand Slam.
Což o to, historie F1 má ve statistikách termín Hat Trick nebo též Grand Chelem, což dokládá publikace F1 Grand Prix Guide. První znamená zisk pole-position, nejrychlejšího kola v závodě a vítězství v rámci jednoho závodního víkendu, Grand Chelem povyšuje Hat Trick o úroveň výš, pokud pilot ještě dokáže setrvat ve vedení od startu do cíle. Toto neoficiální ocenění vydobyli například Clark, Stewart, Senna, Lauda, Hamilton, M. Schumacher, Häkkinen, Vettel či Verstappen, ale také dnes už méně známí piloti jako Siffert, Ickx, Berger, Regazzoni, Laffite... (pamětníkům se omlouvám, ti pochopitelně vědí velmi dobře, o koho jde).
"Bude šest sprintů a myslím, že je v září potvrdíme, protože na sklonku léta máme zasedání komise F1. Objevil se návrh, který bych rád přednesl v souladu s konceptem »Grand Slam«. Piloti, kteří ve sprintovém víkendu získají dvě pole position a dvě vítězství by měli být nějak oceněni navíc, co by reprezentovalo dosažený sportovní výsledek. Myšlenka je ale pořád v rané fázi a je zřejmé, že F1 chce záležitost nejdřív prodiskutovat s týmy o konceptu jako takovém, než se bude věnovat povaze konečného ocenění," vysvětlil Domenicali.
Dá se ovšem jen velmi těžko zvažovat možnost dalšího, nebo chcete-li speciálního bodového ohodnocení. Spíš se půjde cestou výjimečné trofeje či jiné formy odměny. To pochopitelně vyvolává dohady, nakolik bude novinka pro piloty atraktivní, aby usilovali o její zisk. Poškodit si vůz při honbě za "nějakým dalším kýblem" by asi nikdo nechtěl - v tomto směru lze předpokládat ještě zajímavé dohady.
Sprint podruhé
Poněkud prapodivně pojmenovaný Grand Slam ale není jedinou záležitostí, o níž budou funkcionáři ve Spa-Francorchamps jednat. Na přetřes se dostanou sprinterské závody jako takové - samozřejmě za účelem jejich vylepšení. V letošní sezóně je jim plně vyhrazena sobota, tedy do jisté míry jsou vyčleněny z dění kolem Grand Prix.
Zkoumané oblasti by se měly týkat možnosti použití pneumatik, prověření a vyhodnocení pravidel parc fermé a dokonce budou odpovědní funkcionáři zkoumat, zda sprint zapadá do hladkého toku závodního víkendu. Prozatím je tu první návrh některých šéfů týmů (nebylo specifikováno kterých), aby se postupovalo kontinuálně: Kvalifikace pro sprint v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne sprint, odpoledne kvalifikace pro Grand Prix.
Pamatujeme už mnoho variant závodních víkendů, od těch z dnešního pohledu prehistorických (ale opravdu méně spravedlivých?) až po dnešní. Můžeme se tedy vsadit, jak nakonec jednání a podoba závodního víkendu dopadne. Už jenom můžeme čekat, kdy padne "za vlast" páteční úvodní trénink a nahradí ho nějaká další show, v níž o něco jde. A běda, jestli si někdo bude stěžovat, že neměl dost času na přípravu vozu!
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.