Zatímco F1 nám bobtná (když se jelo v roce 1977 do té doby rekordních 17 Grand Prix, připadalo nám to šílené) a rozrůstá se nám o vedlejší podniky, její vedení je zřejmě přesvědčeno, že trofejí je pořád nějak málo. A hodlají v tom činit do budoucna kroky.
Když se nám sprinty bezpečně usadily v kalendáři Grand Prix v této a budoucí sezóně (vždy po šesti), schýlily se podnikavé hlavy k sobě a začaly dumat, čím celou záležitost ještě vyšperkovat. I proto je predikováno, že setkání komise F1, naplánované v rámci Grand Prix Belgie, bude posuzovat úpravy týkající se právě oněch nově zavedených "mezizávodů". Generální ředitel F1 Stefano Domenicali už naznačil, že jedním ze zvažovaných prvků by mohl být speciální Grand Slam.
Což o to, historie F1 má ve statistikách termín Hat Trick nebo též Grand Chelem, což dokládá publikace F1 Grand Prix Guide. První znamená zisk pole-position, nejrychlejšího kola v závodě a vítězství v rámci jednoho závodního víkendu, Grand Chelem povyšuje Hat Trick o úroveň výš, pokud pilot ještě dokáže setrvat ve vedení od startu do cíle. Toto neoficiální ocenění vydobyli například Clark, Stewart, Senna, Lauda, Hamilton, M. Schumacher, Häkkinen, Vettel či Verstappen, ale také dnes už méně známí piloti jako Siffert, Ickx, Berger, Regazzoni, Laffite... (pamětníkům se omlouvám, ti pochopitelně vědí velmi dobře, o koho jde).
"Bude šest sprintů a myslím, že je v září potvrdíme, protože na sklonku léta máme zasedání komise F1. Objevil se návrh, který bych rád přednesl v souladu s konceptem »Grand Slam«. Piloti, kteří ve sprintovém víkendu získají dvě pole position a dvě vítězství by měli být nějak oceněni navíc, co by reprezentovalo dosažený sportovní výsledek. Myšlenka je ale pořád v rané fázi a je zřejmé, že F1 chce záležitost nejdřív prodiskutovat s týmy o konceptu jako takovém, než se bude věnovat povaze konečného ocenění," vysvětlil Domenicali.
Dá se ovšem jen velmi těžko zvažovat možnost dalšího, nebo chcete-li speciálního bodového ohodnocení. Spíš se půjde cestou výjimečné trofeje či jiné formy odměny. To pochopitelně vyvolává dohady, nakolik bude novinka pro piloty atraktivní, aby usilovali o její zisk. Poškodit si vůz při honbě za "nějakým dalším kýblem" by asi nikdo nechtěl - v tomto směru lze předpokládat ještě zajímavé dohady.
Sprint podruhé
Poněkud prapodivně pojmenovaný Grand Slam ale není jedinou záležitostí, o níž budou funkcionáři ve Spa-Francorchamps jednat. Na přetřes se dostanou sprinterské závody jako takové - samozřejmě za účelem jejich vylepšení. V letošní sezóně je jim plně vyhrazena sobota, tedy do jisté míry jsou vyčleněny z dění kolem Grand Prix.
Zkoumané oblasti by se měly týkat možnosti použití pneumatik, prověření a vyhodnocení pravidel parc fermé a dokonce budou odpovědní funkcionáři zkoumat, zda sprint zapadá do hladkého toku závodního víkendu. Prozatím je tu první návrh některých šéfů týmů (nebylo specifikováno kterých), aby se postupovalo kontinuálně: Kvalifikace pro sprint v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne sprint, odpoledne kvalifikace pro Grand Prix.
Pamatujeme už mnoho variant závodních víkendů, od těch z dnešního pohledu prehistorických (ale opravdu méně spravedlivých?) až po dnešní. Můžeme se tedy vsadit, jak nakonec jednání a podoba závodního víkendu dopadne. Už jenom můžeme čekat, kdy padne "za vlast" páteční úvodní trénink a nahradí ho nějaká další show, v níž o něco jde. A běda, jestli si někdo bude stěžovat, že neměl dost času na přípravu vozu!
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.