Kvalifikace byla nadmíru obtížná a pokud si piloti a týmy myslely, že poslední šachovnicovou vlajkou vše skončí, tak je komisaři velmi rychle vyvedli z omylu. Ke slovu se dostaly záznamy a po jejich shlédnutí padaly tresty v podobě posunu na startovním roštu.
Prvním viníkem je Carlos Sainz jr., jehož komisaři shledali vinným po incidentu v závěru Q1, kdy podle nich ovlivnil jízdu Pierra Gaslyho. Ten dokončoval své rychlé kolo, když byl podle kamerového záznamu nucen vyjet mimo trať, aby se v poslední šikaně vyhnul španělskému pilotovi týmu Ferrari. Komisaři usoudili, že Carlos Francouze zbrzdil a kvůli tomu nemohl postoupit do Q2, na rozdíl od Sainze jr., jenž nakonec v Q3 skončil osmý. Potrestání ztráty tří místo ho posunul z první desítky na 11. místo za svého kolegu Charlese Leclerca. "Pilot vozu #10 (Gasly) podotkl, že pilot vozu #55 mohl a měl jet rychleji. Telemetrie prokázala zjevný rozdíl mezi rychlostmi obou vozů. I když předjetí #55 pilotem monopostu #22 jej překvapilo, domníváme se, že na vině byl převážně pilot vozu #55 a zbytečně zbrzdil pilota ve voze #10," uvádí se ve zdůvodnění. Sainz se bránil, že jeho manévr ovlivnilo předjetí ze strany Juki Cunody: "Pilot vozu #55 uvedl, že ho překvapil manévr vozu #22 (Cunoda) v zatáčce 13, takže z toho důvodu nemohl v nájezdu do svého letmého kola dostatečně zrychlit."
Komisaři se zabývali dalším incidentem a později dospěli k názoru, že Juki Cunoda měl na svědomí ještě další hřích: "Vůz #27 (Hülkenberg) a #22 absolvovali rychlé kolo - vůz #22 byl vpředu, ale monopost #27 byl rychlejší a před zatáčkou 10 soupeře předjel. Pilot vozu #10 však v dané zatáčce soupeře vytlačil a vrátil se na trať před ním. Obviněný pilot uvedl, že podle jeho názoru jel stále rychlé kolo, ačkoliv byl v daném okamžiku o tři vteřiny pomalejší než v předchozím okruhu. Podle našeho zjištění vůz #22 zbytečně brzdil vůz #27. Poté, co do zatáčky 10 najel zeširoka, mohl vypustit toto kolo a zůstat mimo závodní stopu, tím by předešel blokování soupeře," zdůvodnili další trest v podobě ztráty tří míst komisaři.
Do třetice - domácí matador Lance Stroll a rovněž tři vteřiny penalizace: "Pilot vozu #18 (Stroll) vypověděl, že i když si byl vědom blížícího se vozu #31 (Ocon), neměl jinou možnost než zůstat na suché závodní trati, protože měkká směs pneumatik byla studená - pokud by to neudělal, havaroval by na mokré části trati. Tým ho však upozornil na blížící se vůz #31 a dle našeho názoru mohl pilot snížit rychlost na rovince mezi zatáčkami 7 a 8 a nechat vůz #31 předjet. Místo toho jej zbytečně zpomalil," vysvětlili komisaři trest pro Lance Strolla.
Krátce po zveřejnění zmíněných prohřešků se k postiženým přidal i Nico Hülkenberg. Německý veterán se podle komisařů dopustil přestupku v režimu červených vlajek - jeho případ byl velmi důkladně prošetřován: "Pilot vozu #27 právě dokončil své rychlé kolo a pokračoval dále v dojezdovém okruhu. V zatáčce 1 byla vyvěšena červená vlajka, ale vůz #27 byl v tu chvíli 1,5 vteřiny rychlejší než v předchozím kole. Sám pilot uvedl, že bylo v dalším sektoru extrémně obtížné dostat se pod časovou deltu; přiznal také, že ho zmátlo pípnutí ve sluchátkách, proto si v jedné chvíli myslel, že jede příliš pomalu. Srovnání s vozem #31 (Ocon) prokázalo, že měl po zbytek kola přibližně stejnou rychlost - tento vůz splňoval časové konstanty ve všech minisektorech. To považujeme za polehčující okolnost, nicméně nařízení je zcela jasné - a to i v případě, že by pilot nejednal nebezpečně nebo se tak choval. Došlo k porušení pravidel a proto musí následovat trest. Normální penalizace za nezpomalení v režimu červených vlajek činí ztrátu 10 pozic na startu, ovšem s ohledem na výše zmíněnou polehčující okolnost jsme zvolili mírnější sankci. Bereme na vědomí, že záměrem tohoto pravidla je zajistit, aby vůz během vyvěšení červených vlajek nepřekročilo danou rychlost; v tomto případě neexistuje žádný důkaz, že by byla nepřiměřená. Je třeba také dbát na to, aby se pilot lépe seznámil s provozními aspekty delta časů," zní vyjádření komisařů.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.