Ačkoliv je australský závod více než půlden minulostí, pořád je co řešit. Nejenže se jednání komisařů nelíbilo potrestanému Sainzovi a týmu Ferrari, slovo do pranice učinil i tým Haas a podal protest. Dost možná kvůli tomu Günther Steiner nestihl tradiční vyjádření pro média.
Protest americké stáje spočívá v názoru, že nebyla správně aplikována pravidla při určování pořadí pro závěrečný restart pod vedením SC, po němž se piloti, týmy i diváci konečně dočkali pořadí. Příčinou všeho byl chaotický druhý restart, po němž došlo ke kolizím a dalším okolnostem, které přiměly vedení Grand Prix vyvěsit už potřetí červenou vlajku.
Článek 57.3 sportovních pravidel jasně definuje základ pro postavení na roštu při restartu: "Bude provedeno v posledním bodě, v němž je možné určit polohu všech vozů." FIA dospěla k názoru, že tento bod nelze jednoznačně určit, protože některé vozy nedosáhly konce prvního sektoru dříve, než byla červená vlajka vyvěšena. Tým Haas však tvrdil, že by takovým bodem mohla být druhá čára SC na výjezdu z boxů před první zatáčkou, protože tudy všechny vozy před následným karambolem projely. Haas tím chtěl dosáhnout posunu Hülkenberga před Norrise, ale týkalo by se to i dalších pilotů, kteří v té chvíli byli na jiných pozicích.
Při následném projednávání za přítomnosti ředitele Grand Prix Nielse Witticha došlo k vysvětlení, že nejrozumnějším místem s ohledem na celkový čas vymezený pro závod bylo zvolit právě startovní rošt, než hledat jiné řešení. Využít pro stanovení pořadí GPS dat by bylo nejspíš méně spolehlivé, což nakonec zástupci týmu Haas uznali. Protest byl z tohoto důvodu zamítnut.
"Toto rozhodnutí muselo být učiněno v kontextu ubíhajícího času, proto rozhodnutí Race Control a ředitele závodu bylo nutné udělat neprodleně, ovšem s náležitou rozvahou a s využitím nejvhodnějších informací, jež v dané chvíli byly k dispozici," zní oficiální prohlášení stewardů. Padl rovněž názor, že pokud by byla za výchozí bod brána druhá čára SC, zvýšilo by to riziko pilotů snažících se o zlepšení pozic i s vědomím, že by mohla být opakovaně vyvěšena červená vlajka.
Promotér nezvládl situaciDále se řešila ožehavá situace po dojezdu australské Grand Prix, kdy byly podle FIA vážně porušeny bezpečností protokoly a opatření. Po odmávnutí závodu nezvládli pořadatelé situaci na trati, diváci prolomili bariéry a vtrhli na trať, po níž ještě kroužili závodníci v dojezdovém kole. Málokdo si toho všiml, jen někdo při pohledu na digitální ukazatele, že v té chvíli se objevila počtvrté červená vlajka.
"Velké skupině diváků se podařilo zdolat bezpečnostní linii a dostat se na trať ve chvíli, kdy závod ještě probíhal," uvádí protokol FIA. Někteří příznivci se tak mohli dostat k Hülkenbergovu Haasu, jenž ho odstavil za zatáčkou 2. Problém byl v tom, že podle signalizace červenými světly byl podle stewardů vůz stále "nebezpečném stavu pro okolí s možným elektrickým výbojem". Podle FIA tím organizátoři porušili článek 12.2.1, písmeno h) Mezinárodního sportovního kodexu FIA - nejvyšší motoristický orgán požádal pořadatele, aby neprodleně předložili FIA formální plán napravení takové situace.
"Bezpečnostní protokoly a opatření, nutné pro podobnou akci, nebyly dodrženy, což vedlo k vytvoření nebezpečného prostředí pro diváky, piloty a závodní funkcionáře. Záležitost bude postoupena k dalšímu vyšetřování Světové radě motoristického sportu, aby bylo deklarováno, zda je třeba podniknout nějaké další kroky nebo uplatnit sankce nad rámec plánu nápravy," čteme v prohlášení komisařů. Promotér GP Austrálie si vyžádal lhůtu do 30. 6. 2023 k provedení šetření, což ovšem musí schválit FIA. Ta posléze jeho závěry přezkoumá a vyzve ke konzultaci i regionální policii.
Nejde o první prohřešek, jenž se na australské půdě odehrál. V roce 2017 diváci rovněž vpadli na trať během dojezdového kola - také tehdy se odehrálo vše bez zranění.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.