Red Bull vyjednává s Mezinárodní automobilovou federaci ohledně přijetí dohody o uznání porušení pravidel týkajících se nákladových stropů za rok 2021. Soupeři jej mají za podvodníka a volají po exemplárním trestu.
Dohoda o uznání porušení (Accepted Breach Agreement) znamená, že tým uznává svůj prohřešek proti pravidlům a přijímá nabízený trest. Pokud s takovou dohodou nesouhlasí, případ postoupí do další fáze, což by v tomto případě bylo vyšetřování Rozhodčí komisí pro nákladové stropy (Cost Cap Adjudication Panel).
Očekávalo se, že šéf týmu Christian Horner dnes na tiskové konferenci v Austinu objasní postoj Red Bullu k porušení rozpočtových pravidel, k čemuž se tým zatím ještě oficiálně nepřiznal. Protože však na schůzku s prezidentem FIA Muhamadem Sulajímem včera večer nedošlo, byla tato tisková konference odvolána.
Zprávy o porušení rozpočtových pravidel se objevily již během Velké ceny Singapuru. Horner ale tehdy trval na tom, že z pohledu čísel, které předali v březnu FIA, je vše v pořádku. Po Velké ceně Japonska FIA nicméně potvrdila, že po prozkoumání dokumentů se Red Bull provinil "procesním a drobným překračováním výdajů."
Na další detaily čekáme, nic dalšího jsme se zatím oficiálně od FIA nebo od rakouské stáje nedozvěděli. Obecně se hovoří o tom, že rozpočet stanovený pravidly překročila o 1,8 mil. dolarů (45 mil. Kč), což spadá do "drobného porušení" limitu v podobě 5 % či 7 mil. dolarů z celkové částky 145 mil. dolarů (letos 140 mil, příští rok 135 mil. dolarů).
Soupeři Red Bullu za to požadují tvrdý trest. Šéf McLarenu Zak Brown označil překračování rozpočtového stropu za podvádění, Ferrari kvůli tomu volá po "maximálních penalizacích." Podle Mattii Binotta z takového přestupu totiž tým těží při vývoji nejen v dané sezóně, ale také v několika následujících.
"Nemělo by jít pouze o finanční postih, protože z pohledu peněz by to bylo příliš jednoduché. Svým způsobem byste se z toho vyplatili. Musí se to týkat soutěžení, srážek, musí jít o více než o peníze," uvažuje šéf Haasu Günther Steiner.
Toto Wolff z Mercedesu podotkl, že pokud půjde pouze o finanční postih, tak rozpočtová pravidla přestanou dodržovat i oni. Na správní radě to již probírali, v honbě za titulem jsou ochotni si zaplatit případnou pokutu.
Valtteri Bottas z Alfy Romeo k tomu uvádí: "Musí to být něco, co je hodně zabolí. Pokud utrácíte více peněz, než smí ostatní týmy, pak samozřejmě získáváte výhodu. Trest musí být tvrdý!" A Carlos Sainz z Ferrari k tomu dodává: "Všichni víme, kolik toho pro vývoj auta znamená jeden, dva, tři či čtyři miliony. Zkrátka doufám, že pokud dojde na trest, tak bude důležitý, aby sebral chuť k něčemu takovému."
Těžko však očekávat, že by FIA připravila Maxe Verstappena o loňský titul, jak někteří doufají. Na to úřadující šampion reagoval slovy: "Je to něco mezi týmem a FIA. Podle mě proto, že si vedeme moc dobře. Snaží se nás zpomalit jakýmkoliv možným způsobem."
Lewis Hamilton, který loni skončil těsně za Verstappenem, opatrně dodává: "Hledím na to, jak můžu vyhrát další šampionát. Mám svůj vlastní názor na to, co jsme loni jako tým udělali a jak jsme to zvládli, a jsme na to opravdu hrdý."
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.