Red Bull vyjednává s Mezinárodní automobilovou federaci ohledně přijetí dohody o uznání porušení pravidel týkajících se nákladových stropů za rok 2021. Soupeři jej mají za podvodníka a volají po exemplárním trestu.
Dohoda o uznání porušení (Accepted Breach Agreement) znamená, že tým uznává svůj prohřešek proti pravidlům a přijímá nabízený trest. Pokud s takovou dohodou nesouhlasí, případ postoupí do další fáze, což by v tomto případě bylo vyšetřování Rozhodčí komisí pro nákladové stropy (Cost Cap Adjudication Panel).
Očekávalo se, že šéf týmu Christian Horner dnes na tiskové konferenci v Austinu objasní postoj Red Bullu k porušení rozpočtových pravidel, k čemuž se tým zatím ještě oficiálně nepřiznal. Protože však na schůzku s prezidentem FIA Muhamadem Sulajímem včera večer nedošlo, byla tato tisková konference odvolána.
Zprávy o porušení rozpočtových pravidel se objevily již během Velké ceny Singapuru. Horner ale tehdy trval na tom, že z pohledu čísel, které předali v březnu FIA, je vše v pořádku. Po Velké ceně Japonska FIA nicméně potvrdila, že po prozkoumání dokumentů se Red Bull provinil "procesním a drobným překračováním výdajů."
Na další detaily čekáme, nic dalšího jsme se zatím oficiálně od FIA nebo od rakouské stáje nedozvěděli. Obecně se hovoří o tom, že rozpočet stanovený pravidly překročila o 1,8 mil. dolarů (45 mil. Kč), což spadá do "drobného porušení" limitu v podobě 5 % či 7 mil. dolarů z celkové částky 145 mil. dolarů (letos 140 mil, příští rok 135 mil. dolarů).
Soupeři Red Bullu za to požadují tvrdý trest. Šéf McLarenu Zak Brown označil překračování rozpočtového stropu za podvádění, Ferrari kvůli tomu volá po "maximálních penalizacích." Podle Mattii Binotta z takového přestupu totiž tým těží při vývoji nejen v dané sezóně, ale také v několika následujících.
"Nemělo by jít pouze o finanční postih, protože z pohledu peněz by to bylo příliš jednoduché. Svým způsobem byste se z toho vyplatili. Musí se to týkat soutěžení, srážek, musí jít o více než o peníze," uvažuje šéf Haasu Günther Steiner.
Toto Wolff z Mercedesu podotkl, že pokud půjde pouze o finanční postih, tak rozpočtová pravidla přestanou dodržovat i oni. Na správní radě to již probírali, v honbě za titulem jsou ochotni si zaplatit případnou pokutu.
Valtteri Bottas z Alfy Romeo k tomu uvádí: "Musí to být něco, co je hodně zabolí. Pokud utrácíte více peněz, než smí ostatní týmy, pak samozřejmě získáváte výhodu. Trest musí být tvrdý!" A Carlos Sainz z Ferrari k tomu dodává: "Všichni víme, kolik toho pro vývoj auta znamená jeden, dva, tři či čtyři miliony. Zkrátka doufám, že pokud dojde na trest, tak bude důležitý, aby sebral chuť k něčemu takovému."
Těžko však očekávat, že by FIA připravila Maxe Verstappena o loňský titul, jak někteří doufají. Na to úřadující šampion reagoval slovy: "Je to něco mezi týmem a FIA. Podle mě proto, že si vedeme moc dobře. Snaží se nás zpomalit jakýmkoliv možným způsobem."
Lewis Hamilton, který loni skončil těsně za Verstappenem, opatrně dodává: "Hledím na to, jak můžu vyhrát další šampionát. Mám svůj vlastní názor na to, co jsme loni jako tým udělali a jak jsme to zvládli, a jsme na to opravdu hrdý."
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.