Nacházíme se na prahu přelomové sezóny Formule 1, v níž začínají platit nová technická i sportovní pravidla. Kvůli nim muselo 10 týmů začít s návrhem monopostů od nuly. V článku přinášíme několik čísel z jejich vývoje.
"Od prvního okamžiku, kdy jsme se v roce 2017 začali věnovat této činnosti s ohledem na vůz pro rok 2021 [debut odsunut na 2022 kvůli pandemii Covid-19], jsme na to vynaložili hromadu zdrojů a miliony liber, k čemuž nikdy dříve nedošlo," uvádí technický ředitel F1 Pat Symonds.
"Prozkoumali jsme to do mrtě. Byli jsme k sobě velmi kritičtí, zapojili jsme týmy a umožnili jsme jim kritizovat. Nikdy dříve se nevynaložilo tolik práce na nová pravidla v žádné oblasti, ať už jde o aerodynamiku, pneumatik či motor," pokračuje.
Z vývoje nové generace vozů vyčnívá několik zajímavých čísel, která publikovaly oficiální stránky F1 (video o nich najdete zde):
500 000Gigabajtů. Neboli půl petabajtu. To je množství dat nasbíraných sportovním týmem F1 během počítačových CFD simulací (pro připomínku: na DVD se vejde necelých 5 GB). Toto množství sepsaných dat by zaplnilo 10 milionů kartotékových skříněk o 4 šuplících. Nebo chcete-li, jde o třetinu fotografií na Facebooku.
471Tolik let by zabraly výpočty lepšímu domácímu počítači s procesorem Intel i9, konkrétně 16,5 milionů výpočetních hodin jádra. "Naše CFD modely počítají s 150 - 600 miliony buňkami a jsou propočítávány na vysoce výkonných cloudových výpočetních systémech AWS [Amazon Web Services]. Nejrychlejší výsledky F1 simulací dostaneme za 2,5 hodiny po odeslání zadání," přibližuje šéf vývoje aerodynamiky u FIA Jason Somerville.
140milionů dolarů (kolem 3 miliard Kč) - to je rozpočtový strop všech týmů v této sezóně. Nakonec došlo k úpravě na 142,4 mil. dolarů pro rok 2022, což nezahrnuje některé věci, jako například výdaje na marketing. Přesto jde o klíčové číslo, které má pomoci vyrovnat startovní pole.
50procent je špičkové tepelná efektivita současných přeplňovaných hybridních pohonných jednotek. Před rokem 2014 šlo u atmosférických V8 motorů v F1 o 32 %. U těch nejlepších silničních vozů se pohybuje mezi 40 - 45 %.
40Let neboli čtyři dekády uplynuly od doby, kdy v F1 naposledy závodily vozy s přísavným efektem, tedy s přítlakem vytvářeným spodní částí vozů. Letos se o to postarají nově navržené 3D podlahy společně s přepracovanými předními a zadními křídly. Ztráta přítlaku při jízdě vozů za sebou bude mnohem nižší, což zlepší závodění i možnosti pro předjíždění.
20různých konceptů vytvořit sportovní F1 tým FIA, každému přiřadil písmeno fonetické abecedy. Finální počin dostal přídomek "uniform." Při bližším pohledu na součástí však dojde na tisíce, jak vysvětluje Somerville: "Existovalo 20 formálních základních verzí, ale každý krok se skládal ze stovek individuálních CFD simulací, kde docházelo ke kontinuálnímu vývoji a vylepšování návrhu. Celkově jsme uskutečnili přes 10 000 CFD simulací!"
18palců - jde o velikost pneumatik, které bude Pirelli letos dodávat F1. Proti loňským 13" došlo k jejich přepracování od nuly. Italský výrobce věnoval 10 000 hodin testování uvnitř, 5000 hodin simulaci, a vytvořil 70 virtuálních prototypů, než je devět týmů vyzkoušelo v roce 2021 na okruzích, kde s nimi ujely 20 000 km. V konečném důsledku by měly fungovat při širším teplotním rozpětí, s nižším přehříváním a nižší degradací.
10procento biosložky nového E10 paliva. Jde o součásti snahy Formule 1 o udržitelnost a cíle dosáhnout do roku 2030 nulové emise uhlíku. Při takovém podílu nebude docházet téměř k žádným emisím oxidu uhličitého. Cílem F1 je zajít mnohem dál a přejít v budoucnu na 100% biopalivo.
4procenta - výše zmíněná ztráta přítlaku, pokud pojede jeden vůz 20 metrů za druhým. Loni přitom šlo o 35 %. Při desetimetrovém odstupu mezi vozy by ztráta přítlaku měla dosahovat 18 %, zatímco minulý rok se pohybovala kolem 46 %.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur potvrdil, že Andrea Kimi Antonelli po kolizi s Charlesem Leclercem osobně navštívil garáž a omluvil se týmu.
Toto Wolff hájí Kimiho Antonelliho po kolizi s Charlesem Leclercem a zdůrazňuje, že odvážné manévry jsou součástí jeho růstu.
Carlos Sainz oznámil, že se jako člen představenstva GPDA hodlá zasadit o zlepšení úrovně rozhodování komisařů, které označil za „nepřijatelné“. Chce prostřednictvím své pozice přispět k transparentnějším a spravedlivějším pravidlům pro všechny jezdce.
Po odstoupení v Zandvoortu zůstává Lando Norris pro McLaren klíčovým jezdcem v boji šampionátu jezdců a šéf týmu Andrea Stella věří, že nyní může ukázat svůj plný potenciál.
Mercedes má podle všeho jasno, že i v roce 2026 bude spoléhat na George Russella a Kimiho Antonelliho. Oficiální potvrzení jezdecké sestavy ale zatím stále chybí.