O Formuli 1 se hovoří jako o prestižní záležitosti, kam dojdou jen Ti nejvytrvalejší. Jenže ono to není vždy tak jednoduché a naopak, známe i dost sebevědomých jedinců, kteří s odhodláním hraničícím až s naivitou zkusili proniknout do světa Grand Prix.
V Itálii se rodily týmy jako pověstné houby po dešti, však se také říká, že nejen Monza byla a je Mekkou rychlých kol. Pokud se vydáme po stopách jednoho takového italského pokusu, narazíme na Artura Merzaria (narozen 11. března 1943).
Drobný rodák z Civenny byl provázen smůlou už od narození, kdy mu v matrice špatně zapsali křestní jméno (měl se jmenovat Arturio). Ačkoliv v prvním závodě v F1 získal bod, bohužel se dostal k Ferrari v době, kdy procházelo velkou krizí, schopnosti srážely nekvalitní vozy a velké množství technických defektů.
Nakonec se tento "kouzelník volantu", jak ho nazval legendární Carlo Abarth, rozhodl pro vlastní konstrukci, ale po dvou letech se s hanbou stáhl z F1 a pokračoval v nižších kategoriích. Přečkal změnu F2 na Mezinárodní Formuli 3000, ale výsledky byly žalostné. Na sklonku 90. let ale přišel malý zázrak. Merzaria si vybral pro své cíle Giuseppe Cipriani a přísun finančních prostředků udělal svoje - Alessandro Zanardi v roce 1991 končí v šampionátu F3000 jako vicemistr! To vše proběhlo už pod novým názvem stáje, jejíž jméno si vybral Cipriani z knihy Italo Calvina vydané v roce 1957.
S jídlem roste chuť a Cipriani s velkou pompou ohlásil vstup do Formule 1. A nemyslel zrovna nízko - představoval si svou stáj jako "juniorku" zavedeného Benettonu. Oslovil známou postavu motoristického sportu Enrique Scalabroniho, který se vyvázal ze svých povinností u týmu Lotus, aby navrhl šasi, do něhož měl putovat motor Ford V8. Start? Sezóna 1992!
Jenže jak plynul čas a novináři se pídili po detailech, mlha kolem Il Barone Rampante houstla. Proto se vyrojily spekulace, že Cipriani jedná s Kenem Tyrellem či Gabriele Rumim o odkoupení jejich týmů Tyrrell resp. Fondmetal.
Nakonec velká bublina splaskla. Fanoušci F1 se nedočkali ani makety vozu a Cipriani s Merzariem pokračovali nadále v F3000 a v roce 1992 přetáhli do svých barev Andreu Monterminiho, který polovinu sezóny v jejich týmu završil opět druhým místem v šampionátu. Zato třetí ročník byl vyslovenou katastrofou a Cipriani se zachoval jako pravý bohém - tým zcela spontánně zrušil.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.