Černý klobouk, občas tmavé brýle a v rukou fotoaparát. Spíš než jako šéf týmu se Don Nichols podobal fanatickému lovci snímků a senzací. Muž, který vládl osm let týmu Shadow a byl u jeho jediného vítězství, odešel z tohoto světa v dvaadevadesáti letech.
Rodák z Etonu v Missouri prošel americkou armádou a v jejích řadách působil i v korejské válce u Military Intelligence. V mnohých materiálech se dokonce tvrdí, že jako pracovník CIA vysílal agenty do Severní Koreje a Vienamu. V tomto případě se ale s největší pravděpodobností jedná o záměnu s Donaldem Nicholsem (1923-1992), majorem u 6004. AISS (Air Intelligence Service Squadron). Náš Nichols se na počátku 60. let vrhl na podnikání a jako prodejce pneumatik GoodYear a Firestone se zatoulal až do Japonska, takže se zapojil i do vzniku okruhu pod horou Fuji, kde se zmíněné výrobky testovaly.
Do USA se vrátil v roce 1968 právě včas, aby v čele týmu Advanced Vehicle Systems přichystal útok na sérii Can-Am. Výsledkem jeho snažení byla koupě vozu Petera Bryanta, který jej postavil u firmy Autocast a označil jako Titanium Ti22.
Saddened to hear that Shadow’s GP-winning & CanAm championship winning founder, Don Nichols, has passed away?? #F1 pic.twitter.com/2GPUKlSQLR
— Stuart Dent (@Stuart_Dent) August 22, 2017V roce 1971 ale musel Nichols konstatovat, že i přes značné počáteční nadšení spěje ke krachu, proto došlo ke spojení bývalých soupeřů a spřežení Shadow-Autocast pokračovalo nadále ve "stínovém provedení", tedy jako Shadow. Vzápětí Nichols získal podporu amerického ropného giganta UOP a díky štědré podpoře mohl nejen nadále rozvíjet program Can-Am, ale zamířit i na pole Formule 1.
Tým ve Formuli 1 byl sice veden jako americký, ale Shadow v podstatě vedli Britové. Jako sportovní ředitel působil Jackie Oliver, který pro Nicholse jezdil Can-Am, konstruktérem byl Tony Southgate, manažerem se stal další bývalý pilot Alan Rees a základna byla pochopitelně v Anglii. Jedinou americkou stopou v týmu byl vedle ředitele v podobně Nicholse americký pilot Can-Am George Follmer.
Ten také překvapivě přivezl ve Španělsku první stupně vítězů pro nový tým (v jeho druhém závodě), ale novinka trpěla jednak tradičními dětskými nemocemi a jednak setrvalým nezájmem Nicholse o dění v týmu, které přenechával Oliverovi & spol. V některých případech vůbec na závody nejel, pokud ano, často trávil čas mimo boxy Shadow.
Oliver postupně dokázal dostat do týmu úspěšného Američana Petera Revsona, jenže ten se krátce po svém angažování zabil při testech v jihoafrickém Kyalami. Dalším mistrovským tahem byl příchod Toma Pryce, kterého Oliver vyfoukl podstatně bohatšímu Lordu Heskethovi. Postupně přibývala další umístění na stupních vítězů (Jarier, Pryce), ale Oliver stále vyčítal Nicholsovi minimální zájem o dění ve stáji.
Dokládá to i událost z Grand Prix Švédska 1977 - když na začátku sezóny přišel Shadow o Pryce po známé tragédii v Kyalami, kde ho po srážce s traťovým komisařem zabil hasicí přístroj, narychlo Oliver angažoval Alana Jonese. Nevýrazného Renza Zorziho nahradil Riccardo Patrese, ale ten v té době jezdil F2 a odmítl do Švédska jet, aby nepřišel o důležité body. Nichols řekl Oliverovi, ať tedy někoho sežene a dál se o věc nezajímal. Nakonec tedy sportovní ředitel musel sejmout přilbu z hřebíku a po 43 měsících, kdy ve voze F1 neseděl, nastoupil na start Grand Prix. A úspěšně - dojel v plné konkurenci devátý. Nicholsovo jednání ale vedlo k rozhodnutí, které týmu Shadow zlomilo vaz.
Nichols totiž už v roce 1975 nedokázal udržet ve stáji hlavního sponzora UOP, alespoň z něj pod hrozbou soudního řízení vytáhl peníze, které pokryly podstatnou část sezóny. Jinak se o sponzory staralo vedení týmu a díky záchraně v podobě německé cigaretové firmy Tabatip přežil tým až do roku 1977, kdy v Grand Prix Rakouska slavně vyhrál závod Alan Jones. Pro Shadow to bylo vlastně už druhé vítězství, ale triumf Toma Pryce na Race of Champions 1975 byl bohužel pro tým v nemistrovském závodě.
Oliver nakonec se svými věrnými sbalil všechny plány a odešel vytvořit konkurenční tým Arrows. Nichols se najednou ocitl bez vedení, měl k dispozici pouze designéra Johna Baldwina a piloty Claye Regazzoniho a Hanse-Joachima Stucka.
Don se najednou musel starat o spoustu věcí, se kterými měl problémy, ještě že mu pomohl bývalý Fittipaldiho manažer Jo Ramírez. I tak byla ale sezóna obrovským propadákem, tým se udržel nad vodou jen díky aktivitě Regazzoniho, který zajistil sponzora Villiger Kiel. Nichols se aspoň zahojil žalobou u Britského soudního dvora, který zakázal "dezertérům" používat jejich vůz Arrows FA1. Ale Nicholsovi to nijak nepomohlo.
Ještě jeden dar mu nabídl nadějný Elio de Angelis, jehož otec de facto sponzoroval nasazování jednoho vozu v sezóně 1979. Jak Nichols pojal tento počin dokazuje i fakt, že o druhého pilota týmu, Holanďana Jana Lammerse, se téměř nikdo nestaral. Protože si Nichols nevěděl rady, proklouzl mu mezi prsty i možný přísun amerických dolarů ze strany "krále havajských oválů" Dannyho Ongaise. Organizátor Oliverova typu v týmu chyběl.
De Angelis v posledním závodě roku 1979 (GP USA) vydobyl čtvrté místo a Nichols tak měl pro rok 1980 k dispozici výhody FOCA (startovné, přepravné). Ovšem tým byl v podstatě v rozkladu. První pilot David Kennedy se nedokázal kvalifikovat, druhý muž stáje Stefan Johansson, angažovaný sedm hodin před odletem do Jižní Ameriky k úvodním závodům, utekl po dvou neúspěšných pokusech. Vozy se přestavovaly za pochodu a na tratích se objevovaly podivné složeniny. Nakonec Don Nichols pochopil marnost svého snažení a zadlužený tým před Grand Prix Francie prodal dalšímu motoristickému nadšenci Teddy Yipovi.
Tím také stopa Dona Nicholse v F1 končí. V tichosti se vytratil z paddocku a jeho typický klobouk nadobro zmizel ze světa nejen Formule 1, ale motorsportu vůbec. Teprve po mnoha letech se začal objevovat jako čestný host při setkání historických formulí. Jeho život skončil 21. srpna letošního roku ve věku nedožitých 93. narozenin.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.