Názvy zatáček jsou velice dobře známé každému fanouškovi, ale jestlipak víte, kde mají svůj původ? Které přežily od samotného počátku trati, jak vstoupila do oficiálního mistrovství vozů F1 v roce 1950 a která je v tomto směru "nejmladší"?
S některými úseky jsou spjaty dramatické závodní okamžiky, jiné se vážou k historii Grand Prix Monaka. Připomínají historii, kterou postupný vývoj Formule 1 fyzicky z ulic Monte Carla vytlačil, ale zůstala zachována právě v oblasti úseků, nesoucích historická jména.
Pojďme tedy hezky postupně, od startovní rovinky. Hned první, problematická a kolizemi opředená Sainte Dévote je pojmenována podle kostela ze 17. století, který se nachází jen pár metrů za svodidly od zmíněné části trati, zmíněná patronka má v jeho průčelí svou sošku. Vlnité stoupání Beau Rivage (nebo též Beaurivage) je prosté označení "krásného břehu" - přeloženo pochopitelně z francouzštiny. I tady, ve zdánlivě bezproblémovém místě jsme byli svědky různých nehod, třeba v roce 1984 smutného konce Nigela Mansella, do té doby vedoucího pilota závodu. Další zatáčka Massenet se nachází před budovou místní opery, proto jí poskytl jméno francouzský skladatel Jules Émile Frédéric Massenet (1842-1912), který ovšem se závody neměl nic společného. Před zmíněnou budovou opery má svou bustu.
Poté projedeme před proslulým kasinem přes prostranství, kterému se říká Casino square - další vysvětlení není určitě nutné. Ve výše zmíněném článku jsme představili čtenářům několik nehod, z nichž se několik odehrálo v Mirabeau, tato zatáčka na konci klesání od kasina dostala jméno podle hotelu, stojícího nedaleko. Následující vracečka, mimochodem jedna z nejpomalejších zatáček celého šampionátu, je po dobu existence Grand Prix Monaka neměnná, zato názvů si užila až až. Původně zde stálo staré nádraží, takže odtud Nádražní nebo též Zatáčka u starého nádraží. Když byl v tomto místě vybudován hotel Loews, přeneslo se jeho jméno i na část okruhu. Protože i Loews byl přestavěn na Hotel International, říká se tomuto místu prostě The Hairpin.
Pojďme dál k Virage du Portier, kterou proslavil Ayrton Senna svou známou "nedbalostní" nehodu (1988); kupodivu nemá nic společného s přístavem, nýbrž jde o náboženský odkaz. Proženeme se tunelem na nábřeží, bezejmennou šikanou až k přístavu, kde nás čeká Tabáková (Virage du Tabac). Ta byla původně několik metrů dále, ale při rozšiřování přístavu se posunula na nově vzniklou plochu. Původně na její vnější straně stál stánek s potřebami pro kuřáky a novinami - obdoba naší PNS. Bazén se stal rovněž součástí rozšiřování přístavu, piloti kolem něj krouží od roku 1973.
Do výčtu nám chybí už jen La Rasasse, která se řadí do sféry gastronomické - trať se vine kolem stejnojmenného baru. Tu zase proslavil Michael Schumacher při své "fingované" nehodě v tréninku na závod v sezóně 2006. Poslední zatáčkou před nájezdem na cílovou rovinku vzdali pořadatelé čest zakladateli monacké Grand Prix Antony Noghèsovi (1890-1978). Předchůdcem těchto zatáček, ještě když měl monacký přístav původní podobu, byla zatáčka Gazômetre, dnes už neexistující, pro mnoho dávno zapomenutá a žijící pouze ve vzpomínkách dřívějších diváků Grand Prix Monaka.
A ještě jednu zvláštnost na závěr, kterou už jsme několikrát v minulosti zmiňovali. Pokud se dostanete do Monte Carla a nebudete chtít hazardovat s penězi, nezkoušejte to ani v jeho ulicích. Nejde o rychlost, nýbrž o snahu projet si zdejší komunikace způsobem, kudy vede trať Grand Prix. Kvůli přikázanému směru se vám to bez porušení pravidel silničního provozu nepovede.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.