Názvy zatáček jsou velice dobře známé každému fanouškovi, ale jestlipak víte, kde mají svůj původ? Které přežily od samotného počátku trati, jak vstoupila do oficiálního mistrovství vozů F1 v roce 1950 a která je v tomto směru "nejmladší"?
S některými úseky jsou spjaty dramatické závodní okamžiky, jiné se vážou k historii Grand Prix Monaka. Připomínají historii, kterou postupný vývoj Formule 1 fyzicky z ulic Monte Carla vytlačil, ale zůstala zachována právě v oblasti úseků, nesoucích historická jména.
Pojďme tedy hezky postupně, od startovní rovinky. Hned první, problematická a kolizemi opředená Sainte Dévote je pojmenována podle kostela ze 17. století, který se nachází jen pár metrů za svodidly od zmíněné části trati, zmíněná patronka má v jeho průčelí svou sošku. Vlnité stoupání Beau Rivage (nebo též Beaurivage) je prosté označení "krásného břehu" - přeloženo pochopitelně z francouzštiny. I tady, ve zdánlivě bezproblémovém místě jsme byli svědky různých nehod, třeba v roce 1984 smutného konce Nigela Mansella, do té doby vedoucího pilota závodu. Další zatáčka Massenet se nachází před budovou místní opery, proto jí poskytl jméno francouzský skladatel Jules Émile Frédéric Massenet (1842-1912), který ovšem se závody neměl nic společného. Před zmíněnou budovou opery má svou bustu.
Poté projedeme před proslulým kasinem přes prostranství, kterému se říká Casino square - další vysvětlení není určitě nutné. Ve výše zmíněném článku jsme představili čtenářům několik nehod, z nichž se několik odehrálo v Mirabeau, tato zatáčka na konci klesání od kasina dostala jméno podle hotelu, stojícího nedaleko. Následující vracečka, mimochodem jedna z nejpomalejších zatáček celého šampionátu, je po dobu existence Grand Prix Monaka neměnná, zato názvů si užila až až. Původně zde stálo staré nádraží, takže odtud Nádražní nebo též Zatáčka u starého nádraží. Když byl v tomto místě vybudován hotel Loews, přeneslo se jeho jméno i na část okruhu. Protože i Loews byl přestavěn na Hotel International, říká se tomuto místu prostě The Hairpin.
Pojďme dál k Virage du Portier, kterou proslavil Ayrton Senna svou známou "nedbalostní" nehodu (1988); kupodivu nemá nic společného s přístavem, nýbrž jde o náboženský odkaz. Proženeme se tunelem na nábřeží, bezejmennou šikanou až k přístavu, kde nás čeká Tabáková (Virage du Tabac). Ta byla původně několik metrů dále, ale při rozšiřování přístavu se posunula na nově vzniklou plochu. Původně na její vnější straně stál stánek s potřebami pro kuřáky a novinami - obdoba naší PNS. Bazén se stal rovněž součástí rozšiřování přístavu, piloti kolem něj krouží od roku 1973.
Do výčtu nám chybí už jen La Rasasse, která se řadí do sféry gastronomické - trať se vine kolem stejnojmenného baru. Tu zase proslavil Michael Schumacher při své "fingované" nehodě v tréninku na závod v sezóně 2006. Poslední zatáčkou před nájezdem na cílovou rovinku vzdali pořadatelé čest zakladateli monacké Grand Prix Antony Noghèsovi (1890-1978). Předchůdcem těchto zatáček, ještě když měl monacký přístav původní podobu, byla zatáčka Gazômetre, dnes už neexistující, pro mnoho dávno zapomenutá a žijící pouze ve vzpomínkách dřívějších diváků Grand Prix Monaka.
A ještě jednu zvláštnost na závěr, kterou už jsme několikrát v minulosti zmiňovali. Pokud se dostanete do Monte Carla a nebudete chtít hazardovat s penězi, nezkoušejte to ani v jeho ulicích. Nejde o rychlost, nýbrž o snahu projet si zdejší komunikace způsobem, kudy vede trať Grand Prix. Kvůli přikázanému směru se vám to bez porušení pravidel silničního provozu nepovede.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.