Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Lando Norris z McLarenu ovládl druhý volný trénink na Velkou cenu Saúdské Arábie, když zajel nejrychlejší čas 1:28.267 a nechal za sebou týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,163 sekundy. Třetí místo obsadil úřadující šampion Max Verstappen z Red Bullu.
Těsně před začátkem tréninku potvrdil tým Sauber, že nováček Gabriel Bortoleto kvůli úniku paliva do druhé tréninkové jízdy nenastoupí. Na trať tak zamířilo zbývajících devatenáct jezdců. Hned v úvodu museli Carlos Sainz a Nico Hülkenberg řešit drobné komplikace při výjezdu z boxů, když se ocitli nebezpečně blízko boxové zdi.
Mezi prvními incidenty byl i smyk nováčka Kimiho Antonelliho, který při brzdění zablokoval kola a musel vyjet mimo trať v první zatáčce. Lewis Hamilton byl zase široký do únikové zóny v rychlé zatáčce 22. Lance Stroll po smyku ve druhé zatáčce na chvíli vyvolal žluté vlajky a Alexander Albon se těsně vyhnul pomalu jedoucímu Hamiltonovi v zatáčce 18.
Pilot Williamsu si po incidentu nebral servítky a přes týmové rádio ho označil za „sakra nebezpečný“. Situaci si okamžitě všimli komisaři FIA, kteří ji nejprve zaznamenali a následně rozhodli, že se bude detailněji vyšetřovat po skončení tréninku.
Oscar Piastri na středně tvrdých pneumatikách zajel nejrychlejší první sektor, ale nakonec mu na překonání týmového kolegy Landa Norrise chyběla pouhá tisícina sekundy. Norris sice ve svém dalším pokusu zaznamenal nejlepší první a druhý sektor, v závěru ale ztratil a čas si nevylepšil. Naopak Piastri se dokázal dostat do čela s náskokem 0,132 sekundy.
Jeho vedení ale netrvalo dlouho, Charles Leclerc přišel s ještě rychlejším kolem a posunul se na první místo o 0,138 sekundy před Piastriho. Mezitím Pierre Gasly, vítěz prvního tréninku, hlásil problém s brzdami a musel zajet do boxů. Liam Lawson na měkkých pneumatikách mezitím vyšvihl pátý nejrychlejší čas.
George Russell také přešel na měkkou směs a podařilo se mu překonat Leclerca, i když jen těsně. Jeho čas ale rychle překonal Carlos Sainz, zatímco Russell si stěžoval na výrazné poskakování svého vozu v rychlých pasážích.
Max Verstappen mezitím ukázal svou sílu – zajel všechny tři sektory nejrychleji a s časem 1:28.547 se usadil na čele s náskokem téměř čtyř desetin sekundy. Oscar Piastri však v McLarenu odpověděl, se softy se dokázal dostat o 0,117 sekundy před Verstappena.
Dlouho si ale první místo neužil, Lando Norris v další vlně bitvy Mclarenu stáhl čas ještě o dalších 0,090 sekundy a vrátil se na vrchol.
Piastri se pokusil o další rychlé kolo, ale hned v prvním sektoru nabral téměř tři desetiny ztráty a po problémech s provozem na trati pokus přerušil. Navíc lehce trefil zeď v rychlém úseku před zatáčkou 16. Blízkým kontaktům se nevyhnuli ani Andrea Kimi Antonelli a Alex Albon v poslední zatáčce.
S tím bylo jasné, že souboj o nejrychlejší čas je u konce a oba jezdci McLarenu se vrátili do boxů k závodním simulacím. V mezičase Jack Doohan "drhnul" dno svého Alpine přes obrubník v zatáčce 10, místě známém nehodou Micka Schumachera v roce 2022.
Norris později ještě chyboval v první zatáčce a zkrátil trať. Závěr tréninku ale přerušila červená vlajka – Yuki Tsunoda totiž havaroval v poslední zatáčce poté, co trefil vnitřní bariéru, poškodil řízení a skončil ve zdi na vnější straně. „Omlouvám se, kluci,“ znělo jeho vysílačkou.
Trénink byl sice krátce znovu spuštěn, ale zbývala už jen minuta, takže jezdci stihli už jen zkušební starty na startovním roštu.
1. Lando Norris (McLaren) – 1:28.267
2. Oscar Piastri (McLaren) – +0.163
3. Max Verstappen (Red Bull) – +0.280
4. Charles Leclerc (Ferrari) – +0.482
5. Carlos Sainz (Williams) – +0.675
6. Yuki Tsunoda (Red Bull) – +0.696
7. George Russell (Mercedes) – +0.706
8. Pierre Gasly (Alpine) – +0.839
9. Nico Hülkenberg (Sauber) – +0.926
10. Alex Albon (Williams) – +0.953
11. Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) – +0.975
12. Isack Hadjar (Racing Bulls) – +1.039
13. Lewis Hamilton (Ferrari) – +1.104
14. Liam Lawson (Racing Bulls) – +1.221
15. Fernando Alonso (Aston Martin) – +1.395
16. Oliver Bearman (Haas) – +1.487
17. Jack Doohan (Alpine) – +1.645
18. Lance Stroll (Aston Martin) – +1.740
19. Esteban Ocon (Haas) – +1.752
20. Gabriel Bortoleto (Sauber) – nezajel čas
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.