Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Lando Norris z McLarenu ovládl druhý volný trénink na Velkou cenu Saúdské Arábie, když zajel nejrychlejší čas 1:28.267 a nechal za sebou týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,163 sekundy. Třetí místo obsadil úřadující šampion Max Verstappen z Red Bullu.
Těsně před začátkem tréninku potvrdil tým Sauber, že nováček Gabriel Bortoleto kvůli úniku paliva do druhé tréninkové jízdy nenastoupí. Na trať tak zamířilo zbývajících devatenáct jezdců. Hned v úvodu museli Carlos Sainz a Nico Hülkenberg řešit drobné komplikace při výjezdu z boxů, když se ocitli nebezpečně blízko boxové zdi.
Mezi prvními incidenty byl i smyk nováčka Kimiho Antonelliho, který při brzdění zablokoval kola a musel vyjet mimo trať v první zatáčce. Lewis Hamilton byl zase široký do únikové zóny v rychlé zatáčce 22. Lance Stroll po smyku ve druhé zatáčce na chvíli vyvolal žluté vlajky a Alexander Albon se těsně vyhnul pomalu jedoucímu Hamiltonovi v zatáčce 18.
Pilot Williamsu si po incidentu nebral servítky a přes týmové rádio ho označil za „sakra nebezpečný“. Situaci si okamžitě všimli komisaři FIA, kteří ji nejprve zaznamenali a následně rozhodli, že se bude detailněji vyšetřovat po skončení tréninku.
Oscar Piastri na středně tvrdých pneumatikách zajel nejrychlejší první sektor, ale nakonec mu na překonání týmového kolegy Landa Norrise chyběla pouhá tisícina sekundy. Norris sice ve svém dalším pokusu zaznamenal nejlepší první a druhý sektor, v závěru ale ztratil a čas si nevylepšil. Naopak Piastri se dokázal dostat do čela s náskokem 0,132 sekundy.
Jeho vedení ale netrvalo dlouho, Charles Leclerc přišel s ještě rychlejším kolem a posunul se na první místo o 0,138 sekundy před Piastriho. Mezitím Pierre Gasly, vítěz prvního tréninku, hlásil problém s brzdami a musel zajet do boxů. Liam Lawson na měkkých pneumatikách mezitím vyšvihl pátý nejrychlejší čas.
George Russell také přešel na měkkou směs a podařilo se mu překonat Leclerca, i když jen těsně. Jeho čas ale rychle překonal Carlos Sainz, zatímco Russell si stěžoval na výrazné poskakování svého vozu v rychlých pasážích.
Max Verstappen mezitím ukázal svou sílu – zajel všechny tři sektory nejrychleji a s časem 1:28.547 se usadil na čele s náskokem téměř čtyř desetin sekundy. Oscar Piastri však v McLarenu odpověděl, se softy se dokázal dostat o 0,117 sekundy před Verstappena.
Dlouho si ale první místo neužil, Lando Norris v další vlně bitvy Mclarenu stáhl čas ještě o dalších 0,090 sekundy a vrátil se na vrchol.
Piastri se pokusil o další rychlé kolo, ale hned v prvním sektoru nabral téměř tři desetiny ztráty a po problémech s provozem na trati pokus přerušil. Navíc lehce trefil zeď v rychlém úseku před zatáčkou 16. Blízkým kontaktům se nevyhnuli ani Andrea Kimi Antonelli a Alex Albon v poslední zatáčce.
S tím bylo jasné, že souboj o nejrychlejší čas je u konce a oba jezdci McLarenu se vrátili do boxů k závodním simulacím. V mezičase Jack Doohan "drhnul" dno svého Alpine přes obrubník v zatáčce 10, místě známém nehodou Micka Schumachera v roce 2022.
Norris později ještě chyboval v první zatáčce a zkrátil trať. Závěr tréninku ale přerušila červená vlajka – Yuki Tsunoda totiž havaroval v poslední zatáčce poté, co trefil vnitřní bariéru, poškodil řízení a skončil ve zdi na vnější straně. „Omlouvám se, kluci,“ znělo jeho vysílačkou.
Trénink byl sice krátce znovu spuštěn, ale zbývala už jen minuta, takže jezdci stihli už jen zkušební starty na startovním roštu.
1. Lando Norris (McLaren) – 1:28.267
2. Oscar Piastri (McLaren) – +0.163
3. Max Verstappen (Red Bull) – +0.280
4. Charles Leclerc (Ferrari) – +0.482
5. Carlos Sainz (Williams) – +0.675
6. Yuki Tsunoda (Red Bull) – +0.696
7. George Russell (Mercedes) – +0.706
8. Pierre Gasly (Alpine) – +0.839
9. Nico Hülkenberg (Sauber) – +0.926
10. Alex Albon (Williams) – +0.953
11. Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) – +0.975
12. Isack Hadjar (Racing Bulls) – +1.039
13. Lewis Hamilton (Ferrari) – +1.104
14. Liam Lawson (Racing Bulls) – +1.221
15. Fernando Alonso (Aston Martin) – +1.395
16. Oliver Bearman (Haas) – +1.487
17. Jack Doohan (Alpine) – +1.645
18. Lance Stroll (Aston Martin) – +1.740
19. Esteban Ocon (Haas) – +1.752
20. Gabriel Bortoleto (Sauber) – nezajel čas
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.