Měla to být oslava velkého jubilea týmu Ferrari a místo toho se spíš vzpomínalo na legendární hru nazvanou Destruction Derby. Během prvních sedmi kol se poroučelo z trati po dvou kolizích hned šest monopostů.
Mugello bylo vždy známé jako trať pro MS motocyklů a testovací okruh, ovšem specifická letošní sezóna z něj udělala mistrovské místo - mimochodem Grand Prix Toskánska je už 45. destinací, které byl přidělen statut oficiálního závodu F1. Piloti se pod příjemným, téměř letním počasím postavili na start převážně na nejměkčí směsi, jen Kvjat, Räikkönen, Grosjean, Russell a Latifi zvolili středně tvrdou.
Start nevyšel dvěma pilotům: Hamiltonovi a Verstappenovi. Zatímco Lewis jenom spadl za kolegu Bottase na druhé místo, Max po kratičkém ataku Mercedesu začal ztrácet jednu pozici za druhou a stěžoval si na ztrátu výkonu - jeho pád se zastavil až na 14. příčce. Ve druhé zatáčce nejdřív bojovali bok po boku Stroll a Sainz jr. Španělův vůz se roztočil a jediný, kdo se mu nedokázal vyhnout, byl Vettel, jenž přišel o přední spoiler, takže ho čekala cesta k mechanikům.
Verstappen got a slow start and radioed to the team that he had no powerHe then got caught up in a midfield tangle before ploughing into the gravel at Turn 2 😮#TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/v89iNL2S2D
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
O pár setin vteřiny a několik metrů zpět se pak dostal Pierre Gasly mezi Räikkönena a Grosjeana, jehož vůz vyletěl až k bariéře, ale náraz s určitými šrámy přečkal. Totéž se podařilo Räikkönenovi, ovšem odstředivé síly ho nasměrovaly do zádě Verstappenova Red Bullu, po jehož boku vystřelil z trati i Gasly. Vedení závodu vyslalo na trať safety car a během šesti kol stewardi vymetli ze zatáčky 2 trosky a kamínky.
Safety car na konci 6. kola zamířil do boxů, ovšem vzápětí byla trať opět plná trosek. Bottas až k cílové čáře jel velmi pomalu a chystal si výchozí pozici pro restart. Jezdci v zadní části startovního pole ale vyhodnotili situaci jinak. Giovinazzi měl dojem, že se pole rozjelo naplno, ovšem to nebyl případ Magnussena.
Jenže Antonio měl jeho Haas zakrytý Latifiho Williamsem, když Kanaďan znenadání uhnul, Ital najel do Kevinovy zádě a odhodil ho doprava téměř až k boxové zídce, kde se poškozený vůz začal točit a komplikoval situaci projíždějícím. Za ním Sainz jr. také nestačil zpomalit a katapultoval Alfu Romeo na Latifiho vůz. Španěl skončil na levé straně trati, kam také vzápětí doletěl Magnussen, Latifi s očesanou pravou stranou vozu také musel odstoupit. Po jednom kole se vedení rozhodlo, že závod zastaví a znovu ho odstartuje po vyčištění rovinky.
Lap 7 restart at Mugello = carnage 😮 💥Four drivers = OUTAnd all four walked away unscathed, thankfully 🙏#TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/d8crtpUa9H
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
V 15:55 se startovní pole seřadilo opět na startu v pořadí Bottas, Hamilton, Leclerc, Albon, Stroll, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat, Russell, Räikkönen, Vettel a Grosjean. Pokud vám chybí Esteban Ocon, jeho vůz zůstal v boxech kvůli závadě na brzdách. Bottas, Hamilton, Russell a Räikkönen měli na svých vozech žlutě označené pneumatiky, ostatní zůstali na nejměkčí směsi.
Po restartu Hamilton přespurtoval Bottase, propadl se i Albon, až za Ricciarda. Leclerc přes veškerou snahu nedokázal udržet třetí pozici, ovšem ještě předtím zdolal Vettel v hloubi pole Grosjeana, za nějž se propadl na startu (11. kolo) a Ricciardo začal svůj útok na stupně vítězů, v 15. kole mu podlehl Pérez. Leclerc pak od 18. kola vždy na konci cílové rovinky musel ustoupit jednomu soupeři - postupně ho předjeli Stroll, Ricciardo, Albon, Pérez - a když ho na konci 21. kola dotahoval Kvjat, Monačan zamířil do boxů.
LAP 21/22: Leclerc is passed by first Albon, then Perez.The Ferrari driver radios his team 📻 "Those tyres are ****** minus 2. As quick as we can get on the other set would be good"He pits, and returns to the track in P13#TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/skdNk5kzW9
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
Další výměny proběhly počínaje 28. kolem, postupně k mechanikům zajeli Ricciardo, Räikkönen, dále Pérez, Vettel, Grosjean (29. kolo), Norris, Kvjat, Russell (30. kolo) a nakonec Stroll (31.), Bottas (32.) a Hamilton s Albonem (33.).
Jako by se nějaký zlý patron F1 rozhodl, že zničí co nejvíc materiálu. Lance Stroll sice při zastávce v boxech přišel o třetí místo, ale stále měl Ricciarda na dostřel. Osudné mu bylo 44. kolo: vyletěl ze zatáčky 9 a jeho Racing Point se po nárazu do bariéry z pneumatik zkroutil jako banán. Pilot hovořil o defektu levé zadní pneumatiky a zdálo se, že opravdu praskla po nějakém kontaktu s troskami. Safety car kroužil jen dvě kola a hromadné zajíždění pilotů do boxů bylo celkem k ničemu, protože pak se opět objevily na okruhu červené vlajky.
Stroll's stricken car is being recovered by race marshals #TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/wx4zNr6nLP
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
Před posledním, dá se říci sprintem na 13 kol nazuli všichni piloti červeně označené pneu a v 17:12 vyrazili k posledním dějství v tomto složení: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Albon, Pérez, Norris, Kvjat, Leclerc, Russell, Vettel, Räikkönen a Grosjean.
Bottas vůbec nezvládl start a spadl za Ricciarda, Albon místo ataku na Ricciarda měl hodně práce s Pérezem, ale potom chytil druhý vítr a nejenže v 51. kole pokořil Ricciarda, dokonce si troufal i na Bottase. Ten ale vycítil nebezpečí a Alexovi ujel, dokonce se v 54. kole dostal na dosah Lewise, jenže Hamilton rychle učinil jeho snaze přítrž - v cíli je dělilo téměř pět vteřin.
LIGHTS OUT (PART 3!)Ricciardo gets a brilliant start and is up to P2!!! #TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/PQ9vIwaE0f
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020Ferrari ve svém jubilejním závodě alespoň neutrpělo zásadní ostudu. Leclerc po pádu ze třetího na sedmé místo a zastávce v boxech zamířil k mechanikům ještě jednou ve 38. kole. Získal tím tak výhodu a posunul se před restartem na sedmé místo, jenže restart rudým ořům vůbec nevyšel.
Ve druhé zatáčce Leclerc s Vettelem svorně neudrželi duo Räikkönen a Grosjean a malou útěchou jim mohl být zpackaný Russellův start, jímž se propadl až na poslední místo. Leclerc si alespoň polepšil v případě Grosjeana (50. kolo), jehož později zdolal Vettel. Russell mocně dotahoval a po předjetí Haasu (52. kolo) zkoušel útočit na Vettela, ale ten svou pozici ubránil.
Räikkönen prožil něco ve stylu from zero to hero. Ve 28. kole při zastávce v boxech si nebyli mechanici jistí levým zadním kolem, poté Kimi nedostal pokyn k odjezdu a strávil v boxech šílených 12,9 vteřiny. Jeho těžce zkoušený vůz dostal další pecku v 35. kole, kdy v zatáčce 3 přišel kontakt s Grosjeanem. A při třetím vyslání SC na trať se na poslední chvíli rozhodl zajet do boxů a přejel plnou čáru před vjezdem - podobně jako kdysi Hamilton v Německu. Lewisovi to tehdy prošlo, Kimimu nikoli - po výjezdu mu v dramatické radiokomunikaci tým oznámil, že dostává 5 vteřin navíc. Iceman se však nevzdal a dokázal v souboji s časem přijít jen o jednu pozici a mohl se radovat z cenných bodů.
A 90th F1 win for @LewisHamilton - moving him one behind the all-time record of the great Michael Schumacher 🏆#TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/mMccVvhhaZ
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020Grand Prix Toskánska určitě vejde do historie jako jeden z nejdramatičtějších závodů a z hlediska posledních let prosluje i neuvěřitelnou úmrtností. A ještě jedna zajímavost stojí za zmínku: z pilotů na stupních vítězů z minulého závodu nebyl v cíli ani jeden.
V zadní části zdecimovaného pole se do bodované desítky protáhli Räikkönen a Grosjean, ale zatímco Fin dokázal nakonec uspět i s pětisekundovou penalizací za přejetí plné čáry při vjezdu do boxů, Grosjean postupně spadl až na poslední místo. Bottas ještě pět kol před cílem jako by chtěl zdramatizovat závod a přiblížil se na 1,1 vteřiny za Hamiltona, ale ten mu záhy ukázal, kdo je na trati pánem - v cíli je dělilo necelých pět vteřin!
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.