Když před dvanácti lety mladík jménem Sebastian Vettel vyhrál na Toro Rosso deštivý závod na Monze, hovořilo se o zázraku. Letos se historie pustila opačným směrem. Zkušený Vettel byl první, kdo závod opustil a stejný tým jako v roce 2008, jen pod jiným názvem, si dojel pro vavříny.
Příjemné počasí, nějakých 28°C a slunečno, to byla kulisa Grand Prix Itálie. Tedy nic, co by připomínalo závod v roce 2008, kdy překvapivě vyhrál tým Toro Rosso, tehdy tak trochu považovaný za otloukánka a trpěný z nouze. Startovní pole, v němž se krčily domácí rudé oře v druhé desítce, nazulo všechny směsi: měkkou piloti první desítky plus třináctý Leclerc, středně tvrdou zase druhá desítka s výjimkou Kvjata, který zvolil směs nejtvrdší.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️LIGHTS OUT!Sainz surges past Bottas for second, and Norris gets up to third!#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/KuvBDmV5QR
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Start totálně zazdil Valtteri Bottas a postupně se před něj prodraly oba McLareny, Pérez, Ricciardo a Stroll. Toho dokázal Valtteri opakovaně zdolat, ale po prvním kole bylo pro něj pořadí značně tristní: Hamilton, Sainz jr., Norris, Pérez, Ricciardo, Bottas, Stroll, Verstappen, Ocon a Gasly. Pak se situace zklidnila a závodní vláček se roztáhl na zhruba vteřinové rozestupy, jen Verstappen si ve třetím kole poradil se Strollem.
Gasly and Albon got tangled up at Turn 1 💥They're sat in P10 and P14 respectively as things stand#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/tTQcep7aX9
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020V 18. kole začal plánovanou výměnu pilotů jedoucích na červeně označených pneumatikách Leclerc, o kolo později ho následovali Räikkönen a Gasly. A v téže době oznámil Magnussen do boxů, že na jeho Haasu se "... náhle něco zlomilo."
Tak náhlé to asi nebylo, protože trousil olej už od rovinky před Curva Parabolica. Vůz zaparkoval na okraji tratě před vjezdem do boxů a pořadatelé záhy zjistili, že do malé únikové zóny ho nezatlačí. Na trať vyjel safety car vzápětí se odehrála značně diskutovaná událost, tak trochu upomínající známý "palivový atentát" z roku 1976.
LAP 6/53Vettel can't get the car stopped at Turn 1, and dramatically smashes through the polystyrene barrierVET 📻: "Brakes failed. The brakes failed."#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/Vf8zO36lTC
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Hamilton a Giovinazzi totiž zajeli do boxů, zatímco celé startovní pole pokračovalo ještě dvě kola. Až ve 23. okruhu s výjimkou Strolla všichni zamířili k mechanikům, takže do popředí se dostali ti, kdož už absolvovali zastávku. Na konci tohoto kola také safety car zamířil do boxů a závod se opět rozjel - aby záhy skončil, a to na určitou dobu doslova.
BOT 📻: "I can't race with these engine settings. It's a joke"The Finn is still in P6 after losing places on the opening lap#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/927cqReKyD
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Charles Leclerc totiž v 25. kole nedostal v Parabolice svůj vůz pod kontrolu, ten se začal smýkat a vzápětí vystřelil rovně z trati do stohu pneumatik. Charles byl ihned dotazován a sdělil, že je v pořádku, ovšem vedení závodu usoudilo, že posunutá bariéra z pneumatik nezaručuje dostatečnou ochranu, proto byla ve 27. kole vyvěšena červená vlajka a závod přerušen.
A huge impact for last year's Monza winner on Sunday Though his race was over, Charles Leclerc was okay after this crash coming out of Parabolica#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/gwZbEQfVdT
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020V pauze se řešily hned tři otázky: ta první byla oznámena relativně rychle - Giovinazzi zajel do boxů v době, kdy to nebylo povoleno. Ovšem to znamenalo, že stejně bude postižen i Hamilton, což se potvrdilo se značným zpožděním. Dalším na tapetě byl Lando Norris, vyšetřovaný kvůli neopodstatněně pomalé jízdě do boxů. Bylo to pochopitelné, protože před ním měnil pneumatiky v režimu SC Sainz jr. a Lando se pokoušel dát mechanikům co nejvíc času.
⚠️ PENALTIES ⚠️Lewis Hamilton and Antonio Giovinazzi both receive a 10-second stop-go penalty for entering the pit lane when closedThey will both serve this when racing resumes#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/BYFxWAi22D
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Ještě než se startovní pole v 16:20 opět seřadilo na trati - a vedení závodu rozhodlo pro start z pevných pozic - bylo jasné, že Hamilton a Giovinazzi si nejpozději ve 30. kole musí odpykat trest 10 vteřin stop & go. Do "druhé části" závodu vyrazili piloti ve složení Hamilton, Stroll, Gasly, Räikkönen, Giovinazzi, Sainz, Norris, Bottas, Latifi, Ricciardo, Verstappen, Ocon, Kvjat, Pérez, Russell, Albon a Grosjean. Kdo mohl být nejspokojenější, byl Stroll, který vlastně díky pravidlům nemusel absolvovat pit-stop, prostě nazul novou směs a tím ušetřil cenné vteřiny. Startovní pole nazulo středně tvrdou směs, pouze Alfy Romeo a Ocon nejměkčí, naopak trojice Hamilton, Grosjean a Albon bíle označené pneu.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️LIGHTS OUT! AGAIN! (LAP 28/53)Hamilton maintains the lead, as Gasly moves into P2#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/PPIj4kB1TX
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Po restartu Hamilton ujížděl, co to dalo, ale když ve 29. kole zajel do boxů, propadl se logicky na chvost startovního pole se ztrátou více než půl minuty na čelo. Stroll opakovaný start nezvládl a propadl se až za Räikkönena a měl i potíže s McLareny, takže ve Variante della Roggia musel dokonce použít "nouzového východu". Postupně se propadal Räikkönen - ve 34. kole ho zdolal Sainz a pak co kolo, to jeden soupeř: postupně Stroll, Norris, Bottas a Ricciardo, později pak Ocon, Kvjat a Pérez (43., 44. resp. 46. kolo). Hamilton spurtoval jak o život, ale prvního soupeře předjel až ve 40. kole - Albon mu dal docela dost práce. Pak už to šlo rychle: Russell (41. kolo), Grosjean (42.), Latifi (45.) a Räikkönen (46.).
LAP 31/53Verstappen pulls in and retires from the raceHe joins Vettel, Magnussen and Leclerc on the sidelines#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/CqbkdBlSbe
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Vpředu zatím nabíralo na intenzitě závěrečné drama. Sainz jr. se postupně blížil ke Gaslymu, zatímco Bottas marně hledal recept na Norrise. Mezi nimi Stroll jel bez ambice dotáhnout se k vedoucí dvojici, když se duo za ním nepřibližovalo. Španělský pilot stáhl čtyřvteřinovou ztrátu a v posledním kole už byl jeho odstup tak malý, že mohl využít DRS. Ale neuspěl ani na cílové rovince, ani před Variante della Roggia a ani v poslední šanci na rovince Serraglio. Poslední přímý úsek Rettifilio už mu příležitost neposkytl. McLaren tak ani po osmi letech nenavázal na poslední vítězství Jensona Buttona z Brazílie a v komunikaci bylo zjevné, že Carlos neúspěch těžce nese.
Two of F1's young stars, charging to the chequered flag in pursuit of that first win 🏁🏆What a grandstand finish these two put on!#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/UZB4F34h09
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Je přinejmenším symbolické, že Gasly zvítězil zrovna ve chvíli, kdy se začíná spekulovat o jeho zpětné výměně za Albona. Konkrétně Alexander závod v Itálii nebude mít za rámečkem. Na startu došlo ke kolizi právě mezi ním a Gaslym, kdy Albon najel pravým zadním kolem na Pierrovo levé přední, jeho Red Bull pak musel projet rovně šikanou a propadl se v pořadí. Pak v souboji ve Variante del Rettifilio téměř vytlačil z trati Grosjeana a dostal pět vteřin penalizace.
Renaulty možná čekaly víc, ale v případě Ricciarda mohli zástupci žlutočerných hovořit o štěstí - při prvním startu Australan pokoušel prorazit zleva a hezkých pár metrů jel po trávníku - jen zázrakem se jeho vůz nedostal do potíží. Ocon dostal pro druhou část závodu nejměkčí směs a přes veškerou snahu v předposledním kole podlehl finišujícímu Hamiltonovi.
Feel the emotion from @AlphaTauriF1 😍#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/Vqq6ZidhZk
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Ferrari mohlo být vysloveně rádo, že na tribunách nebyli tradiční tifosi, nejspíš by se dočkali nejen piloti, ale i vedení spršky shnilého ovoce, kdo ví jestli ne něčeho horšího. O Leclercově nehodě jsme se zmínili, Vettelovi začal v 5. kole před Curva Parabolica hořet brzdový disk v levém zadním kole a když se po cílové rovince pokoušel zabrzdit do Variante del Rettifilio, musel zamířit přímo a postaral se o efektní "rozstřelení" polystyrenových bloků. Pochopitelně jenom pomaloučku obkroužil okruh a závod pro něj skončil.
Gasly tak po loňských triumfech Charlese Leclerca rozšířil počet jmen ve Zlaté knize vítězů na 109 a jenom dokázal, že když se události poskládají někdy i hodně nečekaným způsobem, vítězit mohou i malí.
Where do we even start!? 👏👏👏What. A. Race. What a finish. What a result. 😎🏆We're LIVE with @wbuxtonofficial and special guest @PiFitti to drink in every post-race moment of a sensational #ItalianGP 🇮🇹#F1 https://t.co/OhCVhPtSWM
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.