Když před dvanácti lety mladík jménem Sebastian Vettel vyhrál na Toro Rosso deštivý závod na Monze, hovořilo se o zázraku. Letos se historie pustila opačným směrem. Zkušený Vettel byl první, kdo závod opustil a stejný tým jako v roce 2008, jen pod jiným názvem, si dojel pro vavříny.
Příjemné počasí, nějakých 28°C a slunečno, to byla kulisa Grand Prix Itálie. Tedy nic, co by připomínalo závod v roce 2008, kdy překvapivě vyhrál tým Toro Rosso, tehdy tak trochu považovaný za otloukánka a trpěný z nouze. Startovní pole, v němž se krčily domácí rudé oře v druhé desítce, nazulo všechny směsi: měkkou piloti první desítky plus třináctý Leclerc, středně tvrdou zase druhá desítka s výjimkou Kvjata, který zvolil směs nejtvrdší.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️LIGHTS OUT!Sainz surges past Bottas for second, and Norris gets up to third!#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/KuvBDmV5QR
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Start totálně zazdil Valtteri Bottas a postupně se před něj prodraly oba McLareny, Pérez, Ricciardo a Stroll. Toho dokázal Valtteri opakovaně zdolat, ale po prvním kole bylo pro něj pořadí značně tristní: Hamilton, Sainz jr., Norris, Pérez, Ricciardo, Bottas, Stroll, Verstappen, Ocon a Gasly. Pak se situace zklidnila a závodní vláček se roztáhl na zhruba vteřinové rozestupy, jen Verstappen si ve třetím kole poradil se Strollem.
Gasly and Albon got tangled up at Turn 1 💥They're sat in P10 and P14 respectively as things stand#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/tTQcep7aX9
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020V 18. kole začal plánovanou výměnu pilotů jedoucích na červeně označených pneumatikách Leclerc, o kolo později ho následovali Räikkönen a Gasly. A v téže době oznámil Magnussen do boxů, že na jeho Haasu se "... náhle něco zlomilo."
Tak náhlé to asi nebylo, protože trousil olej už od rovinky před Curva Parabolica. Vůz zaparkoval na okraji tratě před vjezdem do boxů a pořadatelé záhy zjistili, že do malé únikové zóny ho nezatlačí. Na trať vyjel safety car vzápětí se odehrála značně diskutovaná událost, tak trochu upomínající známý "palivový atentát" z roku 1976.
LAP 6/53Vettel can't get the car stopped at Turn 1, and dramatically smashes through the polystyrene barrierVET 📻: "Brakes failed. The brakes failed."#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/Vf8zO36lTC
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Hamilton a Giovinazzi totiž zajeli do boxů, zatímco celé startovní pole pokračovalo ještě dvě kola. Až ve 23. okruhu s výjimkou Strolla všichni zamířili k mechanikům, takže do popředí se dostali ti, kdož už absolvovali zastávku. Na konci tohoto kola také safety car zamířil do boxů a závod se opět rozjel - aby záhy skončil, a to na určitou dobu doslova.
BOT 📻: "I can't race with these engine settings. It's a joke"The Finn is still in P6 after losing places on the opening lap#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/927cqReKyD
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Charles Leclerc totiž v 25. kole nedostal v Parabolice svůj vůz pod kontrolu, ten se začal smýkat a vzápětí vystřelil rovně z trati do stohu pneumatik. Charles byl ihned dotazován a sdělil, že je v pořádku, ovšem vedení závodu usoudilo, že posunutá bariéra z pneumatik nezaručuje dostatečnou ochranu, proto byla ve 27. kole vyvěšena červená vlajka a závod přerušen.
A huge impact for last year's Monza winner on Sunday Though his race was over, Charles Leclerc was okay after this crash coming out of Parabolica#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/gwZbEQfVdT
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020V pauze se řešily hned tři otázky: ta první byla oznámena relativně rychle - Giovinazzi zajel do boxů v době, kdy to nebylo povoleno. Ovšem to znamenalo, že stejně bude postižen i Hamilton, což se potvrdilo se značným zpožděním. Dalším na tapetě byl Lando Norris, vyšetřovaný kvůli neopodstatněně pomalé jízdě do boxů. Bylo to pochopitelné, protože před ním měnil pneumatiky v režimu SC Sainz jr. a Lando se pokoušel dát mechanikům co nejvíc času.
⚠️ PENALTIES ⚠️Lewis Hamilton and Antonio Giovinazzi both receive a 10-second stop-go penalty for entering the pit lane when closedThey will both serve this when racing resumes#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/BYFxWAi22D
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Ještě než se startovní pole v 16:20 opět seřadilo na trati - a vedení závodu rozhodlo pro start z pevných pozic - bylo jasné, že Hamilton a Giovinazzi si nejpozději ve 30. kole musí odpykat trest 10 vteřin stop & go. Do "druhé části" závodu vyrazili piloti ve složení Hamilton, Stroll, Gasly, Räikkönen, Giovinazzi, Sainz, Norris, Bottas, Latifi, Ricciardo, Verstappen, Ocon, Kvjat, Pérez, Russell, Albon a Grosjean. Kdo mohl být nejspokojenější, byl Stroll, který vlastně díky pravidlům nemusel absolvovat pit-stop, prostě nazul novou směs a tím ušetřil cenné vteřiny. Startovní pole nazulo středně tvrdou směs, pouze Alfy Romeo a Ocon nejměkčí, naopak trojice Hamilton, Grosjean a Albon bíle označené pneu.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️LIGHTS OUT! AGAIN! (LAP 28/53)Hamilton maintains the lead, as Gasly moves into P2#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/PPIj4kB1TX
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Po restartu Hamilton ujížděl, co to dalo, ale když ve 29. kole zajel do boxů, propadl se logicky na chvost startovního pole se ztrátou více než půl minuty na čelo. Stroll opakovaný start nezvládl a propadl se až za Räikkönena a měl i potíže s McLareny, takže ve Variante della Roggia musel dokonce použít "nouzového východu". Postupně se propadal Räikkönen - ve 34. kole ho zdolal Sainz a pak co kolo, to jeden soupeř: postupně Stroll, Norris, Bottas a Ricciardo, později pak Ocon, Kvjat a Pérez (43., 44. resp. 46. kolo). Hamilton spurtoval jak o život, ale prvního soupeře předjel až ve 40. kole - Albon mu dal docela dost práce. Pak už to šlo rychle: Russell (41. kolo), Grosjean (42.), Latifi (45.) a Räikkönen (46.).
LAP 31/53Verstappen pulls in and retires from the raceHe joins Vettel, Magnussen and Leclerc on the sidelines#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/CqbkdBlSbe
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Vpředu zatím nabíralo na intenzitě závěrečné drama. Sainz jr. se postupně blížil ke Gaslymu, zatímco Bottas marně hledal recept na Norrise. Mezi nimi Stroll jel bez ambice dotáhnout se k vedoucí dvojici, když se duo za ním nepřibližovalo. Španělský pilot stáhl čtyřvteřinovou ztrátu a v posledním kole už byl jeho odstup tak malý, že mohl využít DRS. Ale neuspěl ani na cílové rovince, ani před Variante della Roggia a ani v poslední šanci na rovince Serraglio. Poslední přímý úsek Rettifilio už mu příležitost neposkytl. McLaren tak ani po osmi letech nenavázal na poslední vítězství Jensona Buttona z Brazílie a v komunikaci bylo zjevné, že Carlos neúspěch těžce nese.
Two of F1's young stars, charging to the chequered flag in pursuit of that first win 🏁🏆What a grandstand finish these two put on!#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/UZB4F34h09
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Je přinejmenším symbolické, že Gasly zvítězil zrovna ve chvíli, kdy se začíná spekulovat o jeho zpětné výměně za Albona. Konkrétně Alexander závod v Itálii nebude mít za rámečkem. Na startu došlo ke kolizi právě mezi ním a Gaslym, kdy Albon najel pravým zadním kolem na Pierrovo levé přední, jeho Red Bull pak musel projet rovně šikanou a propadl se v pořadí. Pak v souboji ve Variante del Rettifilio téměř vytlačil z trati Grosjeana a dostal pět vteřin penalizace.
Renaulty možná čekaly víc, ale v případě Ricciarda mohli zástupci žlutočerných hovořit o štěstí - při prvním startu Australan pokoušel prorazit zleva a hezkých pár metrů jel po trávníku - jen zázrakem se jeho vůz nedostal do potíží. Ocon dostal pro druhou část závodu nejměkčí směs a přes veškerou snahu v předposledním kole podlehl finišujícímu Hamiltonovi.
Feel the emotion from @AlphaTauriF1 😍#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/Vqq6ZidhZk
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Ferrari mohlo být vysloveně rádo, že na tribunách nebyli tradiční tifosi, nejspíš by se dočkali nejen piloti, ale i vedení spršky shnilého ovoce, kdo ví jestli ne něčeho horšího. O Leclercově nehodě jsme se zmínili, Vettelovi začal v 5. kole před Curva Parabolica hořet brzdový disk v levém zadním kole a když se po cílové rovince pokoušel zabrzdit do Variante del Rettifilio, musel zamířit přímo a postaral se o efektní "rozstřelení" polystyrenových bloků. Pochopitelně jenom pomaloučku obkroužil okruh a závod pro něj skončil.
Gasly tak po loňských triumfech Charlese Leclerca rozšířil počet jmen ve Zlaté knize vítězů na 109 a jenom dokázal, že když se události poskládají někdy i hodně nečekaným způsobem, vítězit mohou i malí.
Where do we even start!? 👏👏👏What. A. Race. What a finish. What a result. 😎🏆We're LIVE with @wbuxtonofficial and special guest @PiFitti to drink in every post-race moment of a sensational #ItalianGP 🇮🇹#F1 https://t.co/OhCVhPtSWM
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.