Fanoušci F1 čekali dlouhých 217 dní od posledního závodu, než zase uvidí své hrdiny v akci. Nutno podotknout, že dění na Red Bull Ringu jim zčásti dlouhé odloučení od závodních víkendů vynahradilo. Souboje, vysoký počet odpadlých a penalizace byly kulisou úvodní Grand Prix.
Nad Red Bull Ringem se prohánělo pár pozapomenutých mráčků, tribuny pochopitelně zely prázdnotou, ale velká rodina Formule 1 si úvodní závod zhuštěné sezóny nenechala ujít. Vždyť od na poslední chvíli zrušeného závodu v Melbourne uteklo dlouhých 112 dní. Napětí houstlo a rozložení sil slibovalo zajímavé souboje. Pochopitelně se do pořádání rakouského závodu odrazily kromě pandemie koronaviru i další společenské aspekty, takže například na Hamiltonově přilbě jsme mohli vidět nápis Black Lives Matter, na zdi depa velký slogan End Racism, který se objevoval i na samotných monopostech.
Na startu se seřadily dvě desítky rozdělené použitými pneumatikami. Až na jednoho "vetřelce" použila první desítka nejměkčí směs, druhá pak středně tvrdou. Onou výjimkou byl po Hamiltonově penalizaci na druhé místo se posunuvší Verstappen, ale dlouho se ze svého experimentu netěšil. Po startu se ustálilo pořadí Bottas, Verstappen, Norris, Albon, Hamilton, Pérez, Leclerc, Sainz, Stroll a Vettel, ovšem už ve třetím kole si nejdřív Albon a po něm hned Hamilton vyšlápli na Norrise. Hamilton pak Albona zdolal v devátém okruhu a poté se pro Red Bull shlukly nad tratí mraky. Verstappen po nájezdu do 12. kola ztratil výkon a marně se pokoušel něco s autem udělat. Se ztrátou celého kola jej dovlekl do boxů, kde mu mechanici vyměnili volant, Max dokonce pár metrů poodjel ze svého stání, ale tím jeho snaha v prvním závodě skončila.
V čele tak jely dva Mercedesy, i když s jistým odstupem. Ten se zmírnil až po prvním výjezdu safety caru. Před zatáčkou Remus zaútočil Ocon na Magnussena a ten vzápětí prosvištěl podél Renaultu do únikové zóny, nejspíš kvůli defektu brzd. Startovní pole se tak seřadilo do způsobného vláčku, většina ovšem hned zamířila do boxů a sáhla po nejtvrdších pneumatikách - jen Sergio Pérez zvolil žlutě označené. Mexičan pak zažil horkou chvilku, když ze svého stání vyjížděl bok po boku s Norrisem, jehož zastávka se protáhla o 2,4 vteřiny kvůli problémům s levým zadním kolem. Norris nakonec vyjel z boxů dříve. Mercedes opět ukázal mistrovské představení, když dokázal odbavit vzápětí po sobě oba své jezdce.
Po restartu se na časomíře objevilo pořadí Bottas, Hamilton, Albon, Norris, Pérez, Leclerc, Sainz, Vettel, Gasly a Kvjat, ovšem to platilo jen to zatáčky Remus. Sainz se pokusil zaútočit na Leclerca a vzniklé mezery chtěl využít Vettel, ale výsledkem byl kontakt se Španělovým McLarenem a hodiny, po nichž se čtyřnásobný šampion ocitl na samotném chvostu startovního pole. Ačkoliv byl incident komisaři FIA zaznamenán, už v následujícím kole byl označen za "vyřízený bez dalších opatření".
Ta měla teprve přijít, ale nejdřív si Pérez na lepší směsi poradil s Norrisem a Hamilton s Bottasem dostali z boxů varování, aby méně agresivněji jezdili přes obrubníky. Hamilton to pojal po svém a následovala série nejrychlejších okruhů. Pak ale opět zvolnil, jakoby tušil, že safety car nevyjel naposled. V 50. kole totiž po defektu odstavil George Russell v zatáčce Schlossgold svůj Williams a startovní pole se znovu semklo - opět se někteří piloti podívali do boxů - Albon (červená), Leclerc (žlutá), Norris (žlutá), Kvjat (červená), Räikkönen (červená), Vettel (červená) a o kolo později i Sainz (žlutá). Sotva se trať na začátku 55. kola otevřela, už byl signalizován další výjezd zpomalovacího vozu. Räikkönenovi při zrychlení za zatáčkou Jochen Rindt upadlo špatně upevněné pravé přední kolo a jentaktak "nesejmulo" za ním jedoucího Vettela.
Tentokrát už nikdo neměnil, jenom piloti museli kvůli odklizení Kimiho vozu projíždět boxy. Nakonec se do finální části značně zdecimované startovní pole vydalo v 61. kole. Ještě pod režimem SC proběhly šarády ohledně umístění Albona a Péreze, protože Alex Sergia po restartu v 55. kole za zatáčkou Remus předjel, ale aby neriskoval penalizaci, protože nebylo zcela jasné, kdy se objevila informace o vyjetí safety caru, vrátil se zpět za Mexičana. Pokud bychom měli brát za základ televizní přenos, po dobu Albonova manévru pořád svítilo upozornění o nebezpečí na trati, SC následoval dvě tři vteřiny poté.
Možná by Albon později bral, kdyby zůstal za Pérezem. Takhle v prvním kole po restartu zaútočil ve Schlossgold na Hamiltona a ten svým levým předním kolem zachytil za Alexovo pravé zadní. Ihned následovala informace o vyšetřování incidentu a v 66. kole bylo jasno - obhájce titulu vyfasoval pětivteřinovou penalizaci. U McLarenu zavětřili příležitost a v posledním kole Lando Norris vybičoval svou snahu na maximum. Na jeho začátku ztrácel na Lewise 5,27 vteřin, v cíli už to bylo 4,8 - a tím i stupně vítězů! Obrovské nadšení ve stáji "oranžových" bylo naprosto pochopitelné a oprávněné...
Ferrari prochází krizí a Leclerc se pohyboval kolem šestého sedmého místa, přičemž ztrácel jak na McLareny, tak i na Red Bull a Racing Point. Probral se až v samotném závěru a jeho útoky v 64. kole (Norris) a o dvě kola později (Pérez) ho posunuly na třetí místo. Po penalizaci Hamiltona pak mohl hovořit o obrovském štěstí. Vettel po své kolizi bojoval na chvostu pole a nakonec získal alespoň bod útěchy.
Albon, vyhlášený jako pilot dne, vypil svůj kalich hořkosti dna. Vedl si statečně, navíc neměl k dispozici novou verzi předního křídla, ale tento handicap jeho jízdu nijak neovlivnil. Nakonec mu nevyšla ani honička v závěru závodu za nějakým tím bodem - vůz mu vypověděl poslušnost. Podobně krutý byl první závod pro piloty amerického Haasu - Magnussen prodělal už zmíněný kolaps v 26. kole, Grosjean zažil martyrium ještě horší: v 21. kole ve Schlossgold bez zjevné příčiny předvedl hodiny, pak si prohlédl černobílou vlajku jako varování před nedodržováním vyznačené trati, aby v 50. kole vycestoval opět ve Schlossgold mimo trať a na dráhu se vrátil po dlouhé cestě po technické komunikaci. Stejně jenom dojel do boxů a skončil.
Racing Point provázely hodně smíšené pocity. Pérez ukázal rychlost a dokázal držet dlouho slibnou pozici, jenže tým po taktické stránce neuspěl a Pérez navíc v 68. kole dostal pětivteřinovou penalizaci za příliš rychlou jízdu v boxech. U McLarenu nejspíš tuhle informaci přehlédli kvůli soustředění na konání Norrise, takže Sainz v 69. kole svedl v zatáčce Remus tvrdý souboj kolo na kolo právě s Pérezem, i když byl vlastně docela zbytečný.
Renaulty byly víceméně skryté kolem hranice první a druhé desítky, nicméně Ocon ve zdecimovaném poli po své roční pauze získal body. Ricciardo se zařadil do dlouhého zástupu pilotů sužovaných defekty. A nechybělo mnoho a kanadský debutant Latifi mohl ve svém prvním závodě bodovat...
Za týden se pojede opět na stejné trati, jen pod hlavičkou Grand Prix Štýrska. Je to v historii F1 novum, protože ještě nikdy se v jedné sezóně nejely dva závody na stejné trati a tím pádem ani ne hned po sobě. Výjimečné situace však přinášejí nečekané varianty.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.