Každá šňůra má svůj konec a na okruhu Red Bull Ring to pocítil Mercedes. V hlavních rolích se předvedlo dravé mládí a nakonec byly důvody k radosti hodně bohaté, byť ještě chvíli je kalila eventualita postihu. Nikdo však nemůže upřít velkou a spanilou jízdu Maxe Verstappena.
Česká republika je spalována vysokými teplotami a u našich jižních sousedů to není odlišné. Na piloty čekalo vedro 35 °C a trať měla ještě o patnáct stupňů víc. Při 16 % vlhkosti vzduchu a mírném větříku (3,2 km/h) to byly podmínky opravdu náročné.
Po sérii penalizací se seřadilo startovní pole na roštu s dvěma typy pneumatik. Z první desítky Verstappen a piloti obou Mercedesů nazuli středně tvrdé, stejně jako celá druhá desítka. Na startu měl problémy Kevin Magnussen a netrefil se přesně na vymezený prostor, později za to pykal penalizací.
Zatímco Leclerc se odpíchl ukázkově, Verstappen zůstal téměř stát a to mělo za následek jeho pád až na sedmou příčku. Vettel naopak využil potíží pilotů před sebou a protáhl se na pozici šestou. Je s podivem, že v obávané první zatáčce, která od letošního ročníku nese jméno trojnásobného mistra světa, nedávno zesnulého Niki Laudy, nedošlo k žádným karambolům. Startovní pole se seřadilo následovně: Leclerc, Bottas, Hamilton, Räikkönen, Norris, Vettel, Verstappen, Gasly, Giovinazzi a Magnussen.
It was an incredible end - but a terrible start to Max Verstappen's race in AustriaHere's where he lost 7 places off the grid:#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/gcpizha7OD
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Vettel však začal záhy pracovat na návratu do popředí – ve 4. kole si poradil s Norrisem, o dvě kola později se prohnal kolem bývalého týmového kolegy. Verstappen ho vzápětí napodobil (Norris v sedmém, Räikkönen v devátém kole). Pak se situace poněkud uklidnila a čekalo se na první zastávky v boxech. Hned ta úvodní nachytala v nedbalkách stáj Ferrari – Bottas a Vettel zamířili do boxů v 22. kole, ale zatímco Fin byl odbaven v pořádku v čase mírně přes 3 vteřiny, k Sebastianovu vozu mechanici teprve dobíhali – Němec si postál neuvěřitelných 6,1 vteřiny a vztek pit-crew byl po jeho odjezdu pochopitelný, protože Vettel spadl až na devátou příčku.
Leclerc už byl o kolo později odbaven v pořádku, ve stejné chvíli Vettel poskočil před Gaslyho. Hamilton se možná pokoušel ukrojit něco z náskoku Charlese, jenže místo toho hlásil do boxů problémy s předním křídlem, což byl možná důsledek několika chyb v první zatáčce, kde obhájce titulu nemilosrdně brousil obrubník a dokonce musel bojovat s menším smykem. Jeho pit-stop v 31. kole byl doplněn výměnou předního spoileru a zastávka v délce 11 vteřin ho de facto vyřadila z boje o stupně vítězů.
Naděje Mercedesu na udržení vítězné šňůry udržoval Bottas, jenže ten nijak nestahoval před sebou jednoucího Leclerca. Do popředí se začal drát Verstappen, který zastavil v 32. kole. Pak už začal stahovat všechny, které měl před sebou. Smazal ztrátu na Vettela a jejich souboj počínající ve 48. kole vyústil v okruhu s pořadovým číslem 50 Holanďanovým postupem vpřed. Hned kolo nato zamířil Vettel do boxů a nechal si nasadit nejrychlejší směs, ovšem spadl opět až za Hamiltona.
Vettel nadále sázel jedno nejrychlejší kolo za druhým, ačkoliv v 54. kole si tak trochu zahrál na Hamiltona: do boxů hlásil ztrátu výkonu. Jestli to měla být pouze finta k ukolébání pozornosti Bottase, toť otázka – faktem je, že v 56. kole Max na Valtteriho zaútočil v zatáčce Remus a slupl ho jako zralou malinu. Pak už byl před ním jediný cíl – Leclerc. Více než čtyřvteřinovou ztrátu Max zlikvidoval v 67. kole a začal usilovat o vítězství.
⚔️⚔️⚔️After a fierce fight, this is how @Max33Verstappen took the lead from Charles LeclercThe incident is under investigation, with both drivers summoned to the stewards#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/lju989gxFN
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Dvakrát mu to nevyšlo, až v 69. kole se v oblíbené Remus tvrdě prosadil a po drobném kontaktu, pro Leclerca rozhodujícím, šel do čela. Monacký pilot nenašel odpověď a vzápětí na jakýkoli odvetný pokus rezignoval. V předposledním kole ještě Vettel dotáhl svou snahu k úspěchu a v zatáčce Schlossgold se dostal před Hamiltona. Nakonec ještě v samotném závěru dospěl na dostřel Bottase, ale místo útoku se prohnal prachem poslední zatáčky…
McLareny nabírají dech. Norris dlouho vzdoroval rychlejším pilotům a především jeho souboj s Räikkönenem byl ukázkou naději britského mladíka. Důležitým bodem bylo 42. kolo, kdy se Lando dostal před Fina. Kimi rovněž sváděl tuhé boje s Gaslym, kdy mu díky svým zkušenostem dokázal hodně dlouho odolávat.
VETTEL OVERTAKES HAMILTON...on another weekend, this might have been the big news 😮#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/seg3fo1QP8
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Carlos Sainz jr. po součtu všech penalizací odstartoval z 19. příčky a využil hodně dlouhého prvního stintu – pneumatiky měnil až ve 42. kole a to mu vyneslo důležité body - nakonec ustál i defekt předního spoileru, kvůli kterému musel zapomenout na souboj s Gaslym a jenom čekal, zda ho nepokoří finišující Räikkönen.
Haas se nadále potácí v krizi – Grosjean při souboji s Albonem v zatáčce Niki Laudy vycestoval z trati, dvě kola nato dostal Magnussen trest v podobě průjezdu boxy za špatné postavení na startu. Za zmínku stojí ještě první bod v kariéře Giovinazziho, i když si proti startovnímu postavení pohoršil.
Verstappen crosses the line -F1's youngest ever top-two finishers took it to the last lap #AustrianGP #F1 pic.twitter.com/wPRECyzYvm
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Lewis Hamilton tak ukončil svou minisérii deseti umístění na stupních vítězů, stejný počet vítězných Grand Prix si zapisuje Mercedes – na piedestalu ho střídá Honda, která si naposledy z poháru pro vítěze připila v Maďarsku 2006 – tehdy to byl triumf s vlastním vozem díky Jensonu Buttonovi.
A určitě symbolické a milé gesto pořadatelů znamenaly dva vozy v prostoru boxů po dojezdu – Ferrari 312 T, na němž se Niki Lauda stal poprvé mistrem světa, a pak McLaren MP4/2 TAG Porsche, s nímž triumfoval právě v rakouské Grand Prix a zároveň získal v roce 1984 svůj třetí a poslední titul.
Tears of joy 😢@HondaRacingF1 #AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/V3zbgXpgRR
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Při Verstappenově průjezdu cílem zasvítila na obrazovkách zpráva, že předjížděcí manévr z 69. kola je předmětem vyšetřování sportovních komisařů. I když tak je nutné považovat výsledky za prozatímní, dá se předpokládat, že situaci bude vyhodnocena jako závodní incident. Což se nakonec potvrdilo, i když rozhodování komisařů trvalo bezmála dvě hodiny. Nakonec byl těsně před osmou hodinou večerní potvrzen jako vítěz rakouské Grand Prix Verstappen.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.