Každá šňůra má svůj konec a na okruhu Red Bull Ring to pocítil Mercedes. V hlavních rolích se předvedlo dravé mládí a nakonec byly důvody k radosti hodně bohaté, byť ještě chvíli je kalila eventualita postihu. Nikdo však nemůže upřít velkou a spanilou jízdu Maxe Verstappena.
Česká republika je spalována vysokými teplotami a u našich jižních sousedů to není odlišné. Na piloty čekalo vedro 35 °C a trať měla ještě o patnáct stupňů víc. Při 16 % vlhkosti vzduchu a mírném větříku (3,2 km/h) to byly podmínky opravdu náročné.
Po sérii penalizací se seřadilo startovní pole na roštu s dvěma typy pneumatik. Z první desítky Verstappen a piloti obou Mercedesů nazuli středně tvrdé, stejně jako celá druhá desítka. Na startu měl problémy Kevin Magnussen a netrefil se přesně na vymezený prostor, později za to pykal penalizací.
Zatímco Leclerc se odpíchl ukázkově, Verstappen zůstal téměř stát a to mělo za následek jeho pád až na sedmou příčku. Vettel naopak využil potíží pilotů před sebou a protáhl se na pozici šestou. Je s podivem, že v obávané první zatáčce, která od letošního ročníku nese jméno trojnásobného mistra světa, nedávno zesnulého Niki Laudy, nedošlo k žádným karambolům. Startovní pole se seřadilo následovně: Leclerc, Bottas, Hamilton, Räikkönen, Norris, Vettel, Verstappen, Gasly, Giovinazzi a Magnussen.
It was an incredible end - but a terrible start to Max Verstappen's race in AustriaHere's where he lost 7 places off the grid:#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/gcpizha7OD
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Vettel však začal záhy pracovat na návratu do popředí – ve 4. kole si poradil s Norrisem, o dvě kola později se prohnal kolem bývalého týmového kolegy. Verstappen ho vzápětí napodobil (Norris v sedmém, Räikkönen v devátém kole). Pak se situace poněkud uklidnila a čekalo se na první zastávky v boxech. Hned ta úvodní nachytala v nedbalkách stáj Ferrari – Bottas a Vettel zamířili do boxů v 22. kole, ale zatímco Fin byl odbaven v pořádku v čase mírně přes 3 vteřiny, k Sebastianovu vozu mechanici teprve dobíhali – Němec si postál neuvěřitelných 6,1 vteřiny a vztek pit-crew byl po jeho odjezdu pochopitelný, protože Vettel spadl až na devátou příčku.
Leclerc už byl o kolo později odbaven v pořádku, ve stejné chvíli Vettel poskočil před Gaslyho. Hamilton se možná pokoušel ukrojit něco z náskoku Charlese, jenže místo toho hlásil do boxů problémy s předním křídlem, což byl možná důsledek několika chyb v první zatáčce, kde obhájce titulu nemilosrdně brousil obrubník a dokonce musel bojovat s menším smykem. Jeho pit-stop v 31. kole byl doplněn výměnou předního spoileru a zastávka v délce 11 vteřin ho de facto vyřadila z boje o stupně vítězů.
Naděje Mercedesu na udržení vítězné šňůry udržoval Bottas, jenže ten nijak nestahoval před sebou jednoucího Leclerca. Do popředí se začal drát Verstappen, který zastavil v 32. kole. Pak už začal stahovat všechny, které měl před sebou. Smazal ztrátu na Vettela a jejich souboj počínající ve 48. kole vyústil v okruhu s pořadovým číslem 50 Holanďanovým postupem vpřed. Hned kolo nato zamířil Vettel do boxů a nechal si nasadit nejrychlejší směs, ovšem spadl opět až za Hamiltona.
Vettel nadále sázel jedno nejrychlejší kolo za druhým, ačkoliv v 54. kole si tak trochu zahrál na Hamiltona: do boxů hlásil ztrátu výkonu. Jestli to měla být pouze finta k ukolébání pozornosti Bottase, toť otázka – faktem je, že v 56. kole Max na Valtteriho zaútočil v zatáčce Remus a slupl ho jako zralou malinu. Pak už byl před ním jediný cíl – Leclerc. Více než čtyřvteřinovou ztrátu Max zlikvidoval v 67. kole a začal usilovat o vítězství.
⚔️⚔️⚔️After a fierce fight, this is how @Max33Verstappen took the lead from Charles LeclercThe incident is under investigation, with both drivers summoned to the stewards#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/lju989gxFN
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Dvakrát mu to nevyšlo, až v 69. kole se v oblíbené Remus tvrdě prosadil a po drobném kontaktu, pro Leclerca rozhodujícím, šel do čela. Monacký pilot nenašel odpověď a vzápětí na jakýkoli odvetný pokus rezignoval. V předposledním kole ještě Vettel dotáhl svou snahu k úspěchu a v zatáčce Schlossgold se dostal před Hamiltona. Nakonec ještě v samotném závěru dospěl na dostřel Bottase, ale místo útoku se prohnal prachem poslední zatáčky…
McLareny nabírají dech. Norris dlouho vzdoroval rychlejším pilotům a především jeho souboj s Räikkönenem byl ukázkou naději britského mladíka. Důležitým bodem bylo 42. kolo, kdy se Lando dostal před Fina. Kimi rovněž sváděl tuhé boje s Gaslym, kdy mu díky svým zkušenostem dokázal hodně dlouho odolávat.
VETTEL OVERTAKES HAMILTON...on another weekend, this might have been the big news 😮#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/seg3fo1QP8
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Carlos Sainz jr. po součtu všech penalizací odstartoval z 19. příčky a využil hodně dlouhého prvního stintu – pneumatiky měnil až ve 42. kole a to mu vyneslo důležité body - nakonec ustál i defekt předního spoileru, kvůli kterému musel zapomenout na souboj s Gaslym a jenom čekal, zda ho nepokoří finišující Räikkönen.
Haas se nadále potácí v krizi – Grosjean při souboji s Albonem v zatáčce Niki Laudy vycestoval z trati, dvě kola nato dostal Magnussen trest v podobě průjezdu boxy za špatné postavení na startu. Za zmínku stojí ještě první bod v kariéře Giovinazziho, i když si proti startovnímu postavení pohoršil.
Verstappen crosses the line -F1's youngest ever top-two finishers took it to the last lap #AustrianGP #F1 pic.twitter.com/wPRECyzYvm
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Lewis Hamilton tak ukončil svou minisérii deseti umístění na stupních vítězů, stejný počet vítězných Grand Prix si zapisuje Mercedes – na piedestalu ho střídá Honda, která si naposledy z poháru pro vítěze připila v Maďarsku 2006 – tehdy to byl triumf s vlastním vozem díky Jensonu Buttonovi.
A určitě symbolické a milé gesto pořadatelů znamenaly dva vozy v prostoru boxů po dojezdu – Ferrari 312 T, na němž se Niki Lauda stal poprvé mistrem světa, a pak McLaren MP4/2 TAG Porsche, s nímž triumfoval právě v rakouské Grand Prix a zároveň získal v roce 1984 svůj třetí a poslední titul.
Tears of joy 😢@HondaRacingF1 #AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/V3zbgXpgRR
— Formula 1 (@F1) June 30, 2019Při Verstappenově průjezdu cílem zasvítila na obrazovkách zpráva, že předjížděcí manévr z 69. kola je předmětem vyšetřování sportovních komisařů. I když tak je nutné považovat výsledky za prozatímní, dá se předpokládat, že situaci bude vyhodnocena jako závodní incident. Což se nakonec potvrdilo, i když rozhodování komisařů trvalo bezmála dvě hodiny. Nakonec byl těsně před osmou hodinou večerní potvrzen jako vítěz rakouské Grand Prix Verstappen.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.