Ruská Grand Prix měla být jednou z posledních šancí Sebastiana Vettela na podchycení Hamiltonova trháku. Jenže kvalifikace nic takového nenapovídala, Ferrari na Stříbrné šípy notně ztrácelo - a to ještě nemuseli zástupci vzpínajícího se koníka soupeřit s Red Bully.
V Soči panovalo hezké počasí, byť teplotně odpovídající nastupujícímu podzimu: vzduch 23 °C, trať 35 °C, vlhkost vzduchu 60 % a vítr o síle 6,1 km/h tvořily kulisu kvalifikace na ruskou Grand Prix.
Q1 - 18 minutPrvní čas Q1 zajel Magnussen, ovšem bylo jasné, že 1:34,078 nebude pro další průběh důležitý. Čekalo se na favority, aby bylo jasné, jaké hodnoty bude nutné zajíždět. Kupodivu se nepodařil první pokus Hamiltonovi, který nestačil ani na Magnussenův výkon (1:34,547), to Bottas se projevil v mnohem lepším světle - 1:33,170. Obě Ferrari projely cílovou čáru o něco později, ale pomaleji: Vettel 1:33,534 a Räikkönen 1:33,800.
Malé drama zažil Brendon Hartley, jemuž z jeho vozu odpadly nějaké komponenty. Red Bull byl velice laxní, jeho piloti pod vlivem penalizace nakonec vyjeli na trať až šest minut před koncem Q1, ovšem oba hravě zdolali Ferrari boys - Ricciardo (1:33,247) byl tentokrát překvapivě rychlejší než Verstappen (1:33,314). A zatímco Hamilton časy 1:32,825 a 1:32,410 poskočil do čela a Bottas (1:32,964) ho následoval, Ferrari i přes veškerou snahu nenašly recept ani na Red Bully: Vettel 1:33,476 a Räikkönen 1:33,341.
V čase 2:22 vyjela na trať pětice ohrožených, ale nikdo z nich se z eliminační zóny nedostal. Nejsmutnější byl zcela určitě Sirotkin, který poslední pokus zazdil hodinami, po nichž zůstal stát kolmo ke směru jízdy.
Do Q2 nepostoupili: Hartley, Alonso, Verstappen, Sirotkin, Stroll.
Q2 - 15 minutDruhá část byla ovlivněna absenci hned několika závodníků, Red Bull a Renault nakonec své piloty na trať vůbec nevyslaly. Býci kvůli už zmíněné penalizaci, Renault pak z důvodu, že jeho piloti jentaktak prošli do Q2 a zřejmě usoudili, že nemá smysl zbytečně týrat techniku.
Opět byl na forhontě Bottas - 1:32,744 a hned za ním proťal cílovou čáru Hamilton - 1:32,595. Ferrari opět nebyly nijak přesvědčivé: Vettel 1:33,045 a Räikkönen 1:33,065. Všichni čtyři piloti obuli ze strategických důvodů ultraměkkou směs, tedy pneumatiky prostřední tvrdosti. Ostatní piloti čekali, třeba Haas vyjel až v samotném závěru, Oconovi navíc nevyšel první pokus.
Tři minuty před koncem TOP4 nazula hyperměkkou směs a bylo zřejmé, že by se časy zlepšily, vždyť Hamilton měl po druhém sektoru k dobru náskok 0,660 vteřiny. Bylo ale jasné, že při absenci nějakého nebezpečí půjde jen o zkoušku, což se potvrdilo - Hamilton dramaticky zpomalil, Ferrariho hoši dokonce zamířili přímo do boxů. Pikantní bylo, že z nepostupujících ani jeden pilot v Q2 neodkroužil v Soči jediný metr.
Do Q3 nepostoupili: Verstappen, Ricciardo, Gasly, Sainz jr., Hülkenberg.
Q3 - 12 minutA fine lap from @ValtteriBottas sealed him a 6th career pole 💪 #RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/LVoyeYpVI1
— Formula 1 (@F1) September 29, 2018Opět zahájil bitvu o pole-position Bottas a jeho čas tentokrát zůstal nejrychlejší: 1:31,528 bylo příliš i na Hamiltona, i když zaostal jen o 0,004 vteřiny. Vettel se na Mercedesy díval z uctivé vzdálenosti (1:32,167) a Räikkönen byl ještě dál - 1:32,237. Zbytek pole byl hodně vyrovnaný, nejlepší byl v této fázi překvapivě Leclerc, umocňující postup obou Sauberů do Q3. Ericsson vůbec nevyjel z boxů.
Druhé pokusy v samotném závěru zahájil opět Bottas a bylo jasné, že budou ještě rychlejší. Fin se skutečně zlepšil a stejně jako poprvé odpověděl na první fialový sektor Hamiltona svým druhým nejlepším. A když Lewis nedokázal zvládnout desátou zatáčku a příliš ztratil, radoval se Bottas ze svého šestého nejlepšího tréninku.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.