Po delší době se vracíme k našemu nepravidelnému představování marných pokusů, jejichž historie prochází Formulí 1 jako barevná nit. A občas se týká lidí, do kterých byste nikdy neřekli, že se jim něco tak výrazně nepovedlo.
Jména Frédérica Vasseura a Nicolase Todta jsou fanouškům F1 zcela bezpochyby známá. Méně už jich ale ví, že tihle dva dlouhou dobu spolupracovali a dokonce měli pod jednou hlavičkou zálusk na F1 se svým týmem. Když vyslovíme jméno Todt, ihned nás napadne spojení otec-syn a nebyla by to nijak nepřirozená reakce, kdyby se do mysli vkradla myšlenka o "nezištné pomoci".
Na počátku všeho byl tým ASM (později změnil název na ART), jehož vznik spadá do roku 1991. Vasseur a N. Todt jej protáhli nižšími formulemi, šampionáty DTM, FFSA GT či evropskou sérií Le Mans. O značné úspěchy se starala celá plejáda pilotů, kteří postupně došli až do F1 a rozhodně tu hráli mistrovské etudy: Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Nico Rosberga Valtteri Bottas - ti to dotáhli nejvýš. Méně úspěšní byli Julien Bianchi, Nico Hülkenberg, Paul di Resta, Romain Grosjean a Adrian Sutil.
Psal se rok 2010 a v rámci rozšiřování startovního pole se ART Racing Team nechal 13. května slyšet, že jeho cílem bude F1, které obětuje výborné výsledky v F3. Na jednu stranu zazněly otázky, zda nepůjde o jakési protekční dítě, zasvěcenější novináři vypustili do světa myšlenku, že Vasseur a Todt převezmou nefunkční aktivity týmu Toyota a vytáhnou ho na výsluní.
"Lidé budou říkat, že jsme zvýhodňováni, ale pro nás to ve skutečnosti bude handicap. Je na nás, aby náš návrh byl natolik kvalitní, že rozhodnutí ze strany FIA nebude moci být jiné než nezpochybnitelné," horoval Nicolas Todt. Ohledně financí tu mělo existovat propojení s bahrajnským holdingem Mutalakat, takže záhy musel Vasseur dementovat možné spojení s McLarenem.
Jestliže britský magazín Autosport pasoval 24. června 2010 tým jako jistého účastníka šampionátu v následujícím roce, přišla nečekaná studená sprcha: dva týdny poté (7. července) vydává ART oficiální prohlášení: "ART Grand Prix vytvořil vazby s několika technickými a ekonomickými partnery, ovšem finanční podmínky se ukázaly být natolik nepříznivé, že se nepodařilo zajistit solidní a dlouhodobé záruky stvrzující solidnost celého projektu." Další informace hovořila o spojení s pneumatikářskou firmou Michelin a její neúspěch při snaze vstoupit do F1 byl dalším důvodem, proč ART ze snahy dobýt F1 vycouval.
Ještě o pět let později poskytl Nicolas Todt rozhovor webovému portálu Motorsport.com a prozradil, že se myšlenky na F1 definitivně nevzdal. "Nechci tuto eventualitu nijak zásadně komentovat. Účast v F1 je něčím, co by tým ART jistě zvážil, ale pouze v případě, že takové zapojení do šampionátu bude pro nás mít nějaký smysl a všechny kousky skládačky do sebe zapadnou."
Že se tak nestalo je po dalších pěti letech zřejmé. Cesty zmíněné dvojice se definitivně rozešly a zatímco Todt mladší nadále zastupuje některé piloty, Vasseur absolvoval anabázi v týmu Renault, aby poté vytáhl ze dna stáj Sauber. Po ART zbylo několik prohlášení, ale žádný koncept vozu nebo náznak, jakou technickou cestou by se oba Francouzi vydali.
Ukázka z publikace Formule 1: Ztracené naděje.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.