Po delší době se vracíme k našemu nepravidelnému představování marných pokusů, jejichž historie prochází Formulí 1 jako barevná nit. A občas se týká lidí, do kterých byste nikdy neřekli, že se jim něco tak výrazně nepovedlo.
Jména Frédérica Vasseura a Nicolase Todta jsou fanouškům F1 zcela bezpochyby známá. Méně už jich ale ví, že tihle dva dlouhou dobu spolupracovali a dokonce měli pod jednou hlavičkou zálusk na F1 se svým týmem. Když vyslovíme jméno Todt, ihned nás napadne spojení otec-syn a nebyla by to nijak nepřirozená reakce, kdyby se do mysli vkradla myšlenka o "nezištné pomoci".
Na počátku všeho byl tým ASM (později změnil název na ART), jehož vznik spadá do roku 1991. Vasseur a N. Todt jej protáhli nižšími formulemi, šampionáty DTM, FFSA GT či evropskou sérií Le Mans. O značné úspěchy se starala celá plejáda pilotů, kteří postupně došli až do F1 a rozhodně tu hráli mistrovské etudy: Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Nico Rosberga Valtteri Bottas - ti to dotáhli nejvýš. Méně úspěšní byli Julien Bianchi, Nico Hülkenberg, Paul di Resta, Romain Grosjean a Adrian Sutil.
Psal se rok 2010 a v rámci rozšiřování startovního pole se ART Racing Team nechal 13. května slyšet, že jeho cílem bude F1, které obětuje výborné výsledky v F3. Na jednu stranu zazněly otázky, zda nepůjde o jakési protekční dítě, zasvěcenější novináři vypustili do světa myšlenku, že Vasseur a Todt převezmou nefunkční aktivity týmu Toyota a vytáhnou ho na výsluní.
"Lidé budou říkat, že jsme zvýhodňováni, ale pro nás to ve skutečnosti bude handicap. Je na nás, aby náš návrh byl natolik kvalitní, že rozhodnutí ze strany FIA nebude moci být jiné než nezpochybnitelné," horoval Nicolas Todt. Ohledně financí tu mělo existovat propojení s bahrajnským holdingem Mutalakat, takže záhy musel Vasseur dementovat možné spojení s McLarenem.
Jestliže britský magazín Autosport pasoval 24. června 2010 tým jako jistého účastníka šampionátu v následujícím roce, přišla nečekaná studená sprcha: dva týdny poté (7. července) vydává ART oficiální prohlášení: "ART Grand Prix vytvořil vazby s několika technickými a ekonomickými partnery, ovšem finanční podmínky se ukázaly být natolik nepříznivé, že se nepodařilo zajistit solidní a dlouhodobé záruky stvrzující solidnost celého projektu." Další informace hovořila o spojení s pneumatikářskou firmou Michelin a její neúspěch při snaze vstoupit do F1 byl dalším důvodem, proč ART ze snahy dobýt F1 vycouval.
Ještě o pět let později poskytl Nicolas Todt rozhovor webovému portálu Motorsport.com a prozradil, že se myšlenky na F1 definitivně nevzdal. "Nechci tuto eventualitu nijak zásadně komentovat. Účast v F1 je něčím, co by tým ART jistě zvážil, ale pouze v případě, že takové zapojení do šampionátu bude pro nás mít nějaký smysl a všechny kousky skládačky do sebe zapadnou."
Že se tak nestalo je po dalších pěti letech zřejmé. Cesty zmíněné dvojice se definitivně rozešly a zatímco Todt mladší nadále zastupuje některé piloty, Vasseur absolvoval anabázi v týmu Renault, aby poté vytáhl ze dna stáj Sauber. Po ART zbylo několik prohlášení, ale žádný koncept vozu nebo náznak, jakou technickou cestou by se oba Francouzi vydali.
Ukázka z publikace Formule 1: Ztracené naděje.
Česká loterijní společnost Allwyn, jejímž majitelem je miliardář Karel Komárek navázala partnerství s Formulí 1 a týmem Mclaren.
Mercedes vyměnil Lewise Hamiltona za talentovaného teenagera Kimia Antonelliho pro sezónu 2025 F1. Toto Wolff se však rozhodl zmírnit toto riziko příchodem zkušeného Valtteriho Bottase.
Legenda F1 Gerhard Berger má úzké vazby na oba týmy Red Bullu a jeho pohled na jejich aktuální situaci rozhodně stojí za pozornost.
Williams uzavřel významné partnerství se softwarovým gigantem Atlassian, což přinese nejen finanční podporu, ale i změnu jména týmu pro sezónu 2025.
McLaren si pojistil klíčového odborníka, který sehrál zásadní roli v boji o titul v roce 2024. Tým oznámil prodloužení smlouvy se šéfem aerodynamiky Peterem Prodromouem na delší období s cílem udržet konkurenceschopnost a pokračovat v úspěšném návratu na vrchol Formule 1.
Ollie Bearman si stanovil ambiciózní cíle pro svou první kompletní sezónu ve Formuli 1, přičemž přiznal, že po třech startech v roce 2024, jako rezervní jezdec, toužil po větších úspěších.
Alain Prost přirovnal Maxe Verstappena k Nikimu Laudovi, oceňujíc jeho přímý přístup k závodům, který mu pomohl získat čtyři tituly a 63 vítězství. Prost věří, že Verstappen je skvělý šampion, který ukázal něco navíc, a že v budoucnu pravděpodobně překoná jeho úspěchy.
Legendární General Motors se chystá vstoupit do královny motorsportu jako nový výrobce, což otevírá cestu pro 11. tým na startovním roštu. Velká změna, která může zamíchat v roce 2026 kartami.
Lewis Hamilton sní o dokonalém debutu u Ferrari – triumf v sezoně 2025 by mu přinesl rekordní osmý titul ve Formuli 1 a zapsal by se do historie ikonického týmu.
Super Bowl patří mezi nejsledovanější sportovní akce roku – v USA ho u obrazovek sleduje kolem 120 milionů fanoušků, dalších 60 milionů pak po celém světě. Tento vrchol sezóny amerického fotbalu je nejen sportovním svátkem, ale i obrovskou kulturní událostí.
Na letošním Super Bowlu bylo k vidění několik reklam a nových trailerů, mezi nimiž nechyběla ani čerstvá ukázka z očekávaného závodního filmu, v němž hlavní roli ztvárňuje Brad Pitt a děj se točí kolem světa F1.
Formule 1 je vnímána jako sport profesionality, ale emoce, včetně vulgárních výrazů, jsou součástí motorsportu. Zak Brown se k debatě o jejich regulaci vyjadřuje s tím, že pokud se nechtěné výroky nemají dostat na veřejnost, stačí je prostě nevysílat.