Už několik sezón se hovoří o poněkud pochybném právu stáje Ferrari vyslovit veto k různým návrhům. Je pravdou, že italský tým je jediný, který zasáhl do všech sezón oficiálního šampionátu F1, ale co ho vlastně k takovému privilegiu opravňuje?
Prezident FIA Jean Todt uvedl, že Ferrariho právo vetovat pravidla Formule 1 bude jedním z diskutovaných bodů týkající se budoucnosti samotné královny motoristického sportu poté, co doběhne doposud probíhající období "Dohody o svornosti".
Pikantní na tom je, že zmíněný funkcionář FIA v italské stáji působil na několika postech od července 1993 do března 2009. Ohledně veta už vedl debatu v roce 2015, kdy byl v jednom z rozhovorů dotázán, zda ho stáj dostala k dispozici v době, kdy Todt vykonával funkci ředitele Ferrari.
"Ne, myslím, že to bylo někdy kolem roku 1980, kdy byla uzavřena první Convention de la Concorde. Když jsem k Ferrari nastoupil, přirozeně mě ta historie zajímala a chtěl jsem se dozvědět celý příběh. Enzo Ferrari se mezi britskými týmy v F1 cítil izolovaný a potřeboval ochranu. V roce 1980 byl jediným skutečným výrobcem automobilů.
Musel čelit špičkovým týmům jako Williams, Lotus a McLaren s motory Ford Cosworth, takže mu bylo toto právo poskytnuto. Při každém dalším projednávání "dohody o svornosti" byl tento úzus vždy vzat v úvahu a znovu přijat," uvádí Todt, ačkoliv v jeho vzpomínce najdeme jeden rozpor - v roce 1980 vedle Ferrari fungovaly už automobilky Renault a Alfa Romeo.
Například Ross Brawn, jehož působení u Ferrari začalo v roce 1997, o tomto právu vůbec nevěděl téměř po celou dobu své existence u týmu. Todt po svém odchodu od Ferrari a zvolení do funkce prezidenta FIA tvrdil, že byl poměrně hodně překvapen, že Bernie Ecclestone a další týmu právo veta pro Ferrari nezpochybňují.
"Po svém zvolení jsem byl v této otázce jako prezident FIA hodně opatrný, protože to mohlo být s ohledem na mou minulost chápáno jako určitá zbraň, proto jsem byl připraven tento status změnit. Byl jsem ale překvapen, protože Bernie Ecclestone s dalším pokračováním veta pro Ferrari souhlasil a ostatní týmy byly pro. Bylo by tedy dost divné, kdybych o to usiloval sám a měl bych tak působit jako ničitel harmonické situace.
Proto jsem souhlasil, že právo veta bude mít Ferrari i v následujícím období trvání Convention de la Concorde v letech 2013-2020. Možná poněkud pozměníme některé pasáže, aby byly přesnější. Na to, abychom mohli kompletně něco změnit, potřebujeme hodně silné důvody," dodává Todt.
V motoristickém světě se často tvrdí, že jednou z dalších příčin poskytnutí veta Ferrari byla úloha Enza Ferrariho, který dokázal smířit nesmiřitelné kohouty Jean Marie Balestra (FISA) a Bernie Ecclestonea (FOCA) ve sporu táhnoucím se několik let, v jehož důsledku hrozil i rozpad F1 jako takové. Patriarcha v Maranellu tehdy navzdory vysokému věku dokázal přimět obě strany k setkání a následnému řešení, což mu vyneslo mezi odborníky i veřejností obrovský kredit.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.