Už několik sezón se hovoří o poněkud pochybném právu stáje Ferrari vyslovit veto k různým návrhům. Je pravdou, že italský tým je jediný, který zasáhl do všech sezón oficiálního šampionátu F1, ale co ho vlastně k takovému privilegiu opravňuje?
Prezident FIA Jean Todt uvedl, že Ferrariho právo vetovat pravidla Formule 1 bude jedním z diskutovaných bodů týkající se budoucnosti samotné královny motoristického sportu poté, co doběhne doposud probíhající období "Dohody o svornosti".
Pikantní na tom je, že zmíněný funkcionář FIA v italské stáji působil na několika postech od července 1993 do března 2009. Ohledně veta už vedl debatu v roce 2015, kdy byl v jednom z rozhovorů dotázán, zda ho stáj dostala k dispozici v době, kdy Todt vykonával funkci ředitele Ferrari.
"Ne, myslím, že to bylo někdy kolem roku 1980, kdy byla uzavřena první Convention de la Concorde. Když jsem k Ferrari nastoupil, přirozeně mě ta historie zajímala a chtěl jsem se dozvědět celý příběh. Enzo Ferrari se mezi britskými týmy v F1 cítil izolovaný a potřeboval ochranu. V roce 1980 byl jediným skutečným výrobcem automobilů.
Musel čelit špičkovým týmům jako Williams, Lotus a McLaren s motory Ford Cosworth, takže mu bylo toto právo poskytnuto. Při každém dalším projednávání "dohody o svornosti" byl tento úzus vždy vzat v úvahu a znovu přijat," uvádí Todt, ačkoliv v jeho vzpomínce najdeme jeden rozpor - v roce 1980 vedle Ferrari fungovaly už automobilky Renault a Alfa Romeo.
Například Ross Brawn, jehož působení u Ferrari začalo v roce 1997, o tomto právu vůbec nevěděl téměř po celou dobu své existence u týmu. Todt po svém odchodu od Ferrari a zvolení do funkce prezidenta FIA tvrdil, že byl poměrně hodně překvapen, že Bernie Ecclestone a další týmu právo veta pro Ferrari nezpochybňují.
"Po svém zvolení jsem byl v této otázce jako prezident FIA hodně opatrný, protože to mohlo být s ohledem na mou minulost chápáno jako určitá zbraň, proto jsem byl připraven tento status změnit. Byl jsem ale překvapen, protože Bernie Ecclestone s dalším pokračováním veta pro Ferrari souhlasil a ostatní týmy byly pro. Bylo by tedy dost divné, kdybych o to usiloval sám a měl bych tak působit jako ničitel harmonické situace.
Proto jsem souhlasil, že právo veta bude mít Ferrari i v následujícím období trvání Convention de la Concorde v letech 2013-2020. Možná poněkud pozměníme některé pasáže, aby byly přesnější. Na to, abychom mohli kompletně něco změnit, potřebujeme hodně silné důvody," dodává Todt.
V motoristickém světě se často tvrdí, že jednou z dalších příčin poskytnutí veta Ferrari byla úloha Enza Ferrariho, který dokázal smířit nesmiřitelné kohouty Jean Marie Balestra (FISA) a Bernie Ecclestonea (FOCA) ve sporu táhnoucím se několik let, v jehož důsledku hrozil i rozpad F1 jako takové. Patriarcha v Maranellu tehdy navzdory vysokému věku dokázal přimět obě strany k setkání a následnému řešení, což mu vyneslo mezi odborníky i veřejností obrovský kredit.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur potvrdil, že Andrea Kimi Antonelli po kolizi s Charlesem Leclercem osobně navštívil garáž a omluvil se týmu.
Toto Wolff hájí Kimiho Antonelliho po kolizi s Charlesem Leclercem a zdůrazňuje, že odvážné manévry jsou součástí jeho růstu.
Carlos Sainz oznámil, že se jako člen představenstva GPDA hodlá zasadit o zlepšení úrovně rozhodování komisařů, které označil za „nepřijatelné“. Chce prostřednictvím své pozice přispět k transparentnějším a spravedlivějším pravidlům pro všechny jezdce.
Po odstoupení v Zandvoortu zůstává Lando Norris pro McLaren klíčovým jezdcem v boji šampionátu jezdců a šéf týmu Andrea Stella věří, že nyní může ukázat svůj plný potenciál.
Mercedes má podle všeho jasno, že i v roce 2026 bude spoléhat na George Russella a Kimiho Antonelliho. Oficiální potvrzení jezdecké sestavy ale zatím stále chybí.
Andrea Kimi Antonelli přišel v Zandvoortu o šanci na dobrý výsledek po kolizi s Charlesem Leclercem v zatáčce číslo 3. Za incident dostal nováček ve Formuli 1 desetisekundový trest.
Lewis Hamilton obdržel od komisařů trest za svou jízdu na cestě na startovní rošt při Velké ceně Nizozemska.
Oscar Piastri po dramatickém závodě v Zandvoortu zůstává nohama na zemi, přestože vede šampionát o 34 bodů. Australský jezdec upozorňuje, že sezóna je ještě dlouhá a jakékoli podcenění soupeřů by ho mohlo stát body i vítězství.
Charles Leclerc v Zandvoortu nedokončil závod kvůli kolizi s Kimim Antonellim. Pro Ferrari to byla další bolestná ztráta bodů a pro Leclerca frustrující vyústění víkendu, který začal slibně.