Šampionát Formule 1 pokračoval sedmým podnikem v Montrealu. Jak si tam vedli ve vzájemných duelech týmoví kolegové?
Kvalifikace
Letošní neporazitelnost si v kvalifikacích drží i po sedmém dílu šampionátu Fernando Alonso, Lewis Hamilton a Pedro de la Rosa. Zatímco se Felipe Massa u Ferrari trochu zlepšuje, Jenson Button se dále propadá - na počátku vedl, ale od Velké ceny Číny získal už jen dva body.
Jenson potřebuje dobře vyvážené auto, v současnosti s přetáčivým McLarenem MP4-27 se trápí a nedokáže správně zahřát přední pneumatiky, v Kanadě se mu přehřívaly ty zadní. Do Q3 postoupil jen díky chybě Maldonada bez žádné zbylé sady čerstvých super-měkkých gum, jeho výjezd byl zbytečný - na 10. příčce již neměl šanci nic vylepšit.
Jednoznačná je situace také u Caterhamu a u Toro Rosso, kde v sobotních částech závodního víkendu dále vládnou Heikki Kovalainen a Daniel Ricciardo. U Lotusu dostává hezky naloženo Kimi Räikkönen od Romaina Grosjena, jenž v Montrealu o víkendu předváděl výborné výkony.
Nejvyrovnanější je situace u Sauberu, kde byl Kamuj Kobajaši téměř o půl sekundy rychlejší a srovnal skóre se Sergiem Pérezem na 3:3.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Velká cena Kanady začala za teploty o 15 °C vyšší než v pátečních trénincích. Znamenalo to, že spousta dat, které týmy nasbíraly při delších jízdách, nebyla až tak relevantní a že se nemohly zcela spolehnout na to, že bude stačit jet na jedinou zastávku, jak většina z nich po pátku prohlašovala.
Nezbývalo, než pečlivě monitorovat degradaci, než dojde k náhlému poklesu výkonnosti v časech na kolo. McLaren v tom měl nicméně jasno - dle jeho výpočtů měla být dvouzastávková strategie o 10 sec rychlejší.
Do závodu bezchybně odstartoval Vettel a v boxech se ukázal v 16. kole, Hamilton v 17. a Alonso v 19. Britovi s McLarenem se podařilo dostat před Red Bullu a Ferrari pak přeskočilo oba vozy před sebou - jenže než Španěl zahřál pneumatiky, Hamilton šel do vedení.
Všichni jeli stejnou pneumatikovou strategii - po super-měkkých nasadili měkkou směs: Hamilton s Vettelem čerstvou, Alonso už opotřebovanou. Přesto si Ferrari trouflo mířit do cíle bez dalšího zastavení (viz přehled zastávek a stintů zde), totéž se snažil Vettel.
Pouze Hamilton věděl jistě, že se budou držet plánu A - tedy dvou zastávek. Využil čerstvého vzduchu a tlačil na pilu. Alonso s Vettelem měli problém - nevěděli, jak moc na to můžou šlapat, protože se nechtěli na konci ocitnout s opotřebovanými pneumatikami a být zranitelní vůči jakémukoliv pokusu o předjetí. Zároveň nechtěli nechat v pneumatikách příliš mnoho a Hamiltona ujíždět.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Hamilton si všiml, že soupeřům ujíždí, byť mezi vozy jsou v rychlosti jen drobné rozdíly, proto se svého týmu zeptal, zda si je jistý, že jedou pouze na jednu zastávku. Red Bull a Ferrari z toho pochopil, že Hamilton bude určitě stavět, a na základě toho přepočítali svůj závodní model. Podle něj po jeho zastávce měli s přehledem vést, nebylo však jisté, jak to za vysokých teplot bude s degradací.
V 50. kole se McLaren objevil v boxech, soupeři na to však nezareagovali. Alonso měl v tu dobu náskok 14,8 sec, což byl čas navíc, který je potřeba pro vynechání brzdění do závěrečné šikany, projetí boxů a zastávku pod 4 vteřiny. V tuto dobu se ještě Ferrari mohlo dostat do čela, popř. do první zatáčky najet po boku s Hamiltonem, protože jeho mechanici veškerá přezutí zvládli konzistentně za krásných 3,5 sec, obdivuhodná práce kluků Scuderie.
Obávali se však toho, že by je Hamilton na zahřátých pneumatikách znovu předjel, navíc si museli hlídat také Vettela a rychlých jezdců (Grosjeana a Péreze), kteří rovněž kroužili s jednozastávkovou strategií. Alonso i po několika kolech stále mohl zajet do boxů a vyjet před nimi.
Je to klasická bitva, po které je každý generálem, po níž je naprosto jasné, co měli udělat. Z časů nic nenasvědčovalo, že by se měla dostavit tak velká degradace - vyšší než u Lotusu či Sauberu. Taky si zahraju na generála, byť uznávám, že to na pitwallu neměli snadné.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení úvodního kola či in-/out-lap)
Proč? Kvůli tomu, co bylo patrné u Massy. U něho se po 40 kolech objevily příznaky degradace. Massa stavěl až v 58. kole, ale zatímco v 53. zajel čas 1:18,654, v 54. 1:18,995, v 55. 1:19,152, v 56. přes veškerou snahu 1:20,081 (+ 0,929 sec) a v 57. potvrdil, že se nejednalo o náhodu, ale že pneumatiky to mají za sebou - 1:20,195 min (to dobou Vettel s Alonsem kolem 1:18,3 min). Těžko tedy říct, kde hledali důvěru v správnost svého rozhodnutí.
U Red Bullu si svou chybu uvědomili a stratégové si to hned při prvním náznaku degradace spočítali Neváhali Vettela poslat k neplánované druhé zastávce, byť do cíle zbývalo už pouze 7 kol. A dobře udělali.
Lotus ukázal, má v závodech rychlost a je k pneumatikám šetrnější než soupeři, zejména McLaren a Mercedes. Na druhou stranu mu schází potřebná rychlost v kvalifikacích - Räikkönen by nemusel strávit za soupeři tolik času a dokázat mnohem více.
Grosjean v Montrealu předvedl excelentní výkon - cílem projel jen o 2,513 sec za vítězným McLarenem (byť Hamilton poslední kolo o 1,1 sec zvolnil; zajel ho o 1,730 sec pomaleji než Frnacouz), přestože se na startu navíc propadl za Di Restu na osmé místo a ještě ve 48. kole na něj ztrácel 18,949 sec.
Graf - Časy na kolo prvních šesti závodníků v průběhu Velké ceny Kanady(pro zvětšení klikněte)
Za povšimnutí stojí marnost Buttonových snah, který přes jednu zastávku navíc za svým týmovým kolegou v závodě zaostával průměrně o 1,348 sec v každém kole. McLaren mu bude muset brzy pomoci k optimálnímu vyladění vozu.
Výborně zajel i Pérez, který předvedl svou klasiku: udržoval solidní rychlost a přitom šetřil pneumatiky, k čemuž mu pomáhá i charakteristika Sauberu C31. Kobajaši si rovněž vystačil s jedinou zastávkou, jezdil však průměrně o 0,255 sec pomalejší kola.
Ukázalo se, o kolik je krásnější, když pilot vsadí na více zastávek a snaží se o velmi rychlá kola, než když je všichni šetří a jede se nudná velká cena s jedinou zastávkou (viz Monako). Snad i příští závody budou díky rozmanitým strategiím tak vzrušující, byť týmy usilovně pracují na pochopení veškerých detailů interakce jejich monopostů s letošními pneumatikami Pirelli. Nebýt v Hamiltona, Velká cena Kanady by příliš napínavá nebyla.
Tabulka č. 4 - Postavení v šampionátu a mistrovské body
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.