Šampionát Formule 1 má za sebou prvních šest závodů s šesti odlišnými vítězi. Jak si v Monaku vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání?
Kvalifikace
Letos pošesté svého týmového kolegu v Monaku porazili Lewis Hamilton, Fernando Alonso a na opačném konci roštu Pedro de la Rosa s vůbec největším rozdílem Naraina Karthikeyana, který konzistentně podává slabší výkony. Výrazně se naopak zlepšil Felipe Massa, jenž do té doby v kvalifikacích průměrně ztrácel přes půl sekundy.
U McLarenu pokračuje nejhorší období Jensona Buttona od dob jeho působení v Hondě, ani tentokrát nedokázal správně zahřívat pneumatiky a výrazně za svým kolegou zaostával. Sám přiznal, že nechápe, kam se poděla jeho rychlost a cit pro auto, ale věří, že se jim problémy brzy podaří vyřešit (více zde).
Zcela vyrovnaná je situace u Mercedesu, kde dal Michael Schumacher vzpomenout na dávné časy a mladíkům dal vítězstvím v kvalifikaci pořádně za vyučenou. Mercedes v posledních dvou závodech nasadil obrovské novinky (podrobněji zde) a v Monaku disponoval nejrychlejším vozem.
Michael však doplatil za svou chybu z Barcelony, kde sestřelil Bruna Sennu, a proto se musel na startu posunout o pět míst dozadu. Společně s ním dostali penalizaci + 5 míst za výměnu převodovky také Pérez a Maldonado.
U Péreze se tím umístění nezměnilo, těžce doplatil zřejmě na incident z 3. tréninku, kdy do něj horkokrevný Venezuelan bezohledně najel, což dle Sergia projevilo při havárii v Q1. Maldonado udělal stejný podraz jako minulý rok v Belgii na Hamiltona, komisaři na něj měli být přísnější.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
V Monaku jsme viděli celkem jen 12 předjížděcích manévrů, což je hluboko pod průměrem letošní sezóny. Nepomáhá ani DRS - zóna je příliš krátká, a tak jedinou možností pro zlepšení pozice představuje dobrá strategie.
Týmy šly do velké ceny s velmi omezenými znalostmi chování letošní super-měkké směsi Pirelli při větším množství paliva a přiznávaly, že se budou rozhodovat ad-hoc během závodu. Původně všichni neplánovali pouze jedinou zastávku.
K tomu je nakonec přimělo čekání na déšť a maximální protahování prvního stintu, protože nechtěly přezout na nové pneumatiky, aby za pár kol kvůli dešti museli do boxů znovu. Jejich rozhodnutí také ovlivnil Vettelův dlouhý stint na měkké sadě, která byla i po 40 kolech velmi rychlá. Z toho poznaly, že bude v jejich moci po přezutí dojet s trochou šetření a bez další zastávky až do cíle. Degradace měkké směsi (tj. té tvrdší ze dvou v Monaku nabízených) byla vzhledem k úbytku paliva nulová.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Fernando Alonso předvedl lišácký kousek, když se dostal před Lewise Hamiltona. Ferrari uvědomuje, jak prospěšné je jezdit na čerstvém vzduchu, proto Španěl v úvodním stintu za Hamiltonem zvolnil, aby šetřil pneumatiky. Super-měkká směs nemá ráda protáčení kol při výjezdu z pomalých zatáček - ať už v přímém směru nebo v kombinaci se zatáčením.
Fernando proto vždy nejdříve srovnal kola pře přidáváním plynu, čímž je méně zatěžoval. A vyplatilo se. Nejprve se sice zdálo, že nestíhá, když nabral čtyřsekundovou ztrátu, pak ale McLaren najednou stahovat a v době prvních zastávek Hamiltona dojel. Pak vykouzlil velmi rychlá kola, při nájezdu do boxů (in-lap: 1:36,242 min) byl dokonce o 3,453 sec rychlejší než Brit.
Ferrari možná přemýšlelo o tom, že by Alonsa na trati ponechalo ještě o pár kol déle, díky čemuž by se mohl posunout ještě výše, žel pneumatiky byly proti - ve 29. kole (1:21,474) byl o 0,8 sec pomalejší než ve 28. (1:20,645), navíc Rosberg byl na nových pneumatikách velmi rychlý (1:19,181 min) a hrozilo, že by Španěl spíše ztratil, než získal.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení kol za safety-carem, úvodního kola či in-/out-lap)
Zajímavý strategický tah předvedl již v sobotu Red Bull v případě Sebastiana Vettela, který po loňské dominanci prohrává se svým týmovým kolegou Markem Webberem 2:4. Úřadující mistr světa se rozhodl v Q3 nezajet žádné měřené kolo, mohl si tak svobodně vybrat pneumatiky pro start do nedělní velké ceny. Zvolil tvrdší ze dvou nabízených směsí a velmi dlouhý první stint.
Očekávání deště mu hrálo do not - zatímco u ostatních hrozilo, že po přezutí budou muset měnit pneumatiky znovu, Vettel v pohodě kroužil velmi slušným tempem. Kvůli otálení zůstávali na dráze déle, jejich tempo vadlo a po návratu na trať neměli na mladého Němce takový náskok, jak by měli v případě realizování ideální dvouzastávkové strategie, s níž kalkulovali před závodem.
Po prvních zastávkách Vettel vedl a ujížděl, zatímco se soupeři trápili s tím, aby do nové tvrdší sady dostaly potřebnou teplotu, což jim navíc stěžovalo ochlazení. Letošní pneumatiky - jak je známo - fungují při velmi úzkém teplotním rozmezí. Kolo za kolem náskok Sebastiana na Marka narůstal z původních 9,7 sekund po zastávkách na 11,6 - 13,0 - 13,8 - 14,7 a 15,8 sec v 37. kole. Aby se vrátil po své zastávce před Webbera, potřeboval vést o 21 sec.
Ve 38. kole však Australan konečně přiměl pneumatiky k fungování a přestal ztrácet, stratégové se pak zaměřili na ostatní závodníky. Vybrali si Hamiltona, který byl v 45. kole o 21,4 sec za Vettelem - a udeřili. Lewis si stěžoval, že v této fázi mohl snadno zrychlit, pokud by ho McLaren o hrozbě ze strany Red Bullu dostatečně informoval - ke své nelibosti přišel o další příčku: po startu ze třetího místa byl pátý bez další šance na zlepšení.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších pěti pilotů Velké ceny Monaka 2012(pro zvětšení klikněte)
S podobnou strategií jako Vettel slavil úspěch také Paul di Resta, který letos podruhé podlehl v kvalifikaci Nicovi Hülkenbergovi. Startoval rovněž na měkkých pneumatikách a kvůli dřívější zastávce musel v závěru na super-měkkých ujet o 11 kol více než pilot Red Bullu. Vedl si velmi dobře a po startu ze 14. místa finišoval na sedmém za Felipem Massou a před svým týmovým kolegou, jenž na opačné strategii završil výborný víkend Force Indie v Monte Carlu.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.