Monackou kvalifikaci překvapivě vyhrává Schumacher. Jeho radost je ale pouze poloviční. Kvůli penalizaci tak bude z prvního místa startovat Webber.
Jedna z nejvýznamnějších kvalifikací je tady. Víkend v Monaku přitáhl na tribuny kromě fanoušků také mnoho známých osobností, které si každoročně nemohou nechat takovou příležitost ujít. Už předem je jisté, že Pastor Maldonado a Michael Schumacher budou na konci kvalifikace penalizováni. Jaké bude pořadí dalších závodníků? Dokáže se Lotus probojovat na první místo na zítřejší startovní rošt?
První část kvalifikace je tu a na trať vyjíždějí hned ze začátku všichni jezdci, což je ojedinělý úkaz. Na průběžné první místo se dostává Alonso s časem 1:17.128., prozatím mám vteřinový náskok. V ten okamžik ale Sergio Perez agresivně přejíždí jeden z vysokých monackých obrubníků a rozbíjí svou přední nápravu o svodidla a poničení mu ani neumožňuje dojet do boxů. Závod je tak po necelých 4 minutách pozastaven. Čas má prozatím zajetý 12 jezdců.
Po restartu první části kvalifikace se dostává na první místo Schumacher s nejrychlejším druhým sektorem. Tento sektor ale v zápětí trumfuje Rosberg, následně přidává nejrychlejší i třetí sektor a dostává se na první místo. Na trati je velmi rušno, tentokrát nikdo netaktizuje a nečeká do posledních 6 minut.
Devět minut před koncem se dopředu prodírají také jezdci předních týmů, na čtrté a páté místo se dostávají Hamilton s Webberem. Mezitím se svodidel dotýká také Kobayashi. Oproti Perezovi měl ale o něco více štěstí a auto prozatím otřesům odolává. Na třetí místo se dostává Massa, o první místo se bije Schumacher s Rosbergem. Nejlepší čas je prozatím 1:15.873 (Schumacher).
Velmi dobré kolo má rozjeté Grosjean s prozatimním nejrychlejším časem v prvním sektoru. Na druhém mezičase ztrácí a nakonec se dostává na průběžné 9. místo. Na první místo se dostává Hülkenberg a těsně za něj se dostává v dalším kole Grosjean. S časem otálí Räikkönen, kterému se letmé kolo nedaří a zajíždí ze 17. místa do boxů. Stihnout může už jen jedno rychlé kolo.
Ani Vettel na tom není o moc lépe, minutu a půl před koncem je na 16. místě. Räikkönen uniká před 18. místem na místo páté, Vettel se dostává na čtvrté. Jako poslední dojíždí Kovalainen, který ale i přes zlepšení času nemá na lepší než na 18. místo. Nejrychlejším jezdcem první části se stává Hülkenberg. Uvidíme, zda prvenství ještě jednou (nebo dvakrát) zopakuje.
Z první části kvalifikace nepostupují 18. Kovalainen, 19. Petrov, 20. Glock, 21. de la Rosa, 22. Pic, 23. Karthikeyan. Perez nestihl před nehodou zajet žádný čas, a proto bude muset žádat o připustění do závodu.
Nejrychlejší muž Q2 - Felipe Massa (foto: Scuderia Ferrari)
Do druhé patnáctiminutové části vjíždí piloti pěkně zhurta, na prvním místě se to střídá po každém průjezdu cílovou rovinkou. Na trati jsou všichni jezdci, a proto kromě rychlosti bude o konečném čase rozhodovat také provoz a taktika týmu. Uhnízdit se na čelním místě podařilo Rosbergovi, jenž je jen o 13 tisícin sekundy rychlejší než Webber.
V prostřední části okruhu ničí svůj přední spojler Vergne po smyku v tunelu a pomalu se sune do boxů. Závod tentokrát pozastaven není, a tak se čile pokračuje dál, i přesto, že na silnici leží velké úlomky křídla.
Do boxů jede Vettel, který si žádá změnu přítlaku na přední křídlo. Vettela následují do boxů i další jezdci a připravují se na závěrečné pokusy. Všichni nasazují super měkké pneumatiky.
O rychlé kolo se pokouší Räikkönen a Grosjean, ale ani jeden si nezajišťuje jisté místo mezi postupujícími. Průběžně jsou na 10. a 12. místě. Na místo první se dostává Massa, který jako první boří hranici 1:15 s. Za Massu se řadí Rosberg a Maldonado. Räikkönen ani na další pokus nezlepšuje svůj čas a zůstává třináctý. Stíhá ještě jeden pokus. Zlepšuje se také Grosjean absolutně nejrychlejším prvním sektorem, ve zbytku ale ztrácí a dostává se na osmé místo. Räikkönen nakonec s odřenýma ušima získává 10. místo. Naopak nemilé překvapení čeká na Buttona, který zůstává 13. a do finálové části nepostupuje. Massovo prvenství už nikdo nepřekonal. Všichni postupivší jezdci se vešli do jedné sekundy.
Z druhé části kvalifikace nepostupují 11. Hülkenberg, 12., Kobayashi, 13. Button, 14. Senna, 15. di Resta, 16. Ricciardo.
Vítěz kvalifikace (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Začíná poslední část kvalifikace, ta, která nás zajímá nejvíce. První místo si jako první zabírá Maldonado, za okamžik jej trumfuje Rosberg, Grosjean a Schumacher. Čas kvalifikace už je stlačen k 1:14.572.
V polovině části ještě nemá žádný čas Vettel, Massa a Alonso. Třetí jmenovaný se prozatím ani na trať nechystá, klidně si hoví v garáži – to vše necelé čtyři minuty před koncem. Vettel zajíždí svůj čas na tvrdší sadě gum, ale žádný čas ani nezajíždí a míří znovu do garáže a hrozí, že už ani žádný čas zajet nestihne. Massa mezitím protíná cílovou čáru, ale jeho čas je prozatím nejpomalejší. Na trať vyjíždí konečně také Alonso a řadí se prozatimně 5. místo. Rosbergovo prvenství si pro sebe krade Webber. O to samé snaží také Hamilton, ale nakonec se řadí až za Rosberga. O jaké překvapení postaral Schumacher, když prvenství vyfoukl Webberovi! Radost týmu je ale polovičatá, protože zítra z prvního místa nevyjede.
Lewis Hamilton a Ferrari – spojení, které budí obrovskou pozornost. Mezinárodní média si všímají každého detailu jeho prvních testovacích jízd v legendárním červeném voze. Šéf McLarenu Andrea Stella sice oceňuje tuto historickou spolupráci, ale zároveň hodlá Hamiltona a Ferrari v nadcházející sezóně důkladně prověřit.
Red Bull a Ford spojili síly při vývoji motoru pro sezonu 2026, přičemž americká automobilka se zaměřuje hlavně na elektrické komponenty. Šéf týmu Christian Horner označil spolupráci za „inspirativní“ a naznačil, kdy se projeví její první výsledky.
Fanoušci netrpělivě čekají na souboj titánů – jak si Lewis Hamilton povede proti Charlesi Leclercovi ve Ferrari v roce 2025?
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.