Monackou kvalifikaci překvapivě vyhrává Schumacher. Jeho radost je ale pouze poloviční. Kvůli penalizaci tak bude z prvního místa startovat Webber.
Jedna z nejvýznamnějších kvalifikací je tady. Víkend v Monaku přitáhl na tribuny kromě fanoušků také mnoho známých osobností, které si každoročně nemohou nechat takovou příležitost ujít. Už předem je jisté, že Pastor Maldonado a Michael Schumacher budou na konci kvalifikace penalizováni. Jaké bude pořadí dalších závodníků? Dokáže se Lotus probojovat na první místo na zítřejší startovní rošt?
První část kvalifikace je tu a na trať vyjíždějí hned ze začátku všichni jezdci, což je ojedinělý úkaz. Na průběžné první místo se dostává Alonso s časem 1:17.128., prozatím mám vteřinový náskok. V ten okamžik ale Sergio Perez agresivně přejíždí jeden z vysokých monackých obrubníků a rozbíjí svou přední nápravu o svodidla a poničení mu ani neumožňuje dojet do boxů. Závod je tak po necelých 4 minutách pozastaven. Čas má prozatím zajetý 12 jezdců.
Po restartu první části kvalifikace se dostává na první místo Schumacher s nejrychlejším druhým sektorem. Tento sektor ale v zápětí trumfuje Rosberg, následně přidává nejrychlejší i třetí sektor a dostává se na první místo. Na trati je velmi rušno, tentokrát nikdo netaktizuje a nečeká do posledních 6 minut.
Devět minut před koncem se dopředu prodírají také jezdci předních týmů, na čtrté a páté místo se dostávají Hamilton s Webberem. Mezitím se svodidel dotýká také Kobayashi. Oproti Perezovi měl ale o něco více štěstí a auto prozatím otřesům odolává. Na třetí místo se dostává Massa, o první místo se bije Schumacher s Rosbergem. Nejlepší čas je prozatím 1:15.873 (Schumacher).
Velmi dobré kolo má rozjeté Grosjean s prozatimním nejrychlejším časem v prvním sektoru. Na druhém mezičase ztrácí a nakonec se dostává na průběžné 9. místo. Na první místo se dostává Hülkenberg a těsně za něj se dostává v dalším kole Grosjean. S časem otálí Räikkönen, kterému se letmé kolo nedaří a zajíždí ze 17. místa do boxů. Stihnout může už jen jedno rychlé kolo.
Ani Vettel na tom není o moc lépe, minutu a půl před koncem je na 16. místě. Räikkönen uniká před 18. místem na místo páté, Vettel se dostává na čtvrté. Jako poslední dojíždí Kovalainen, který ale i přes zlepšení času nemá na lepší než na 18. místo. Nejrychlejším jezdcem první části se stává Hülkenberg. Uvidíme, zda prvenství ještě jednou (nebo dvakrát) zopakuje.
Z první části kvalifikace nepostupují 18. Kovalainen, 19. Petrov, 20. Glock, 21. de la Rosa, 22. Pic, 23. Karthikeyan. Perez nestihl před nehodou zajet žádný čas, a proto bude muset žádat o připustění do závodu.
Nejrychlejší muž Q2 - Felipe Massa (foto: Scuderia Ferrari)
Do druhé patnáctiminutové části vjíždí piloti pěkně zhurta, na prvním místě se to střídá po každém průjezdu cílovou rovinkou. Na trati jsou všichni jezdci, a proto kromě rychlosti bude o konečném čase rozhodovat také provoz a taktika týmu. Uhnízdit se na čelním místě podařilo Rosbergovi, jenž je jen o 13 tisícin sekundy rychlejší než Webber.
V prostřední části okruhu ničí svůj přední spojler Vergne po smyku v tunelu a pomalu se sune do boxů. Závod tentokrát pozastaven není, a tak se čile pokračuje dál, i přesto, že na silnici leží velké úlomky křídla.
Do boxů jede Vettel, který si žádá změnu přítlaku na přední křídlo. Vettela následují do boxů i další jezdci a připravují se na závěrečné pokusy. Všichni nasazují super měkké pneumatiky.
O rychlé kolo se pokouší Räikkönen a Grosjean, ale ani jeden si nezajišťuje jisté místo mezi postupujícími. Průběžně jsou na 10. a 12. místě. Na místo první se dostává Massa, který jako první boří hranici 1:15 s. Za Massu se řadí Rosberg a Maldonado. Räikkönen ani na další pokus nezlepšuje svůj čas a zůstává třináctý. Stíhá ještě jeden pokus. Zlepšuje se také Grosjean absolutně nejrychlejším prvním sektorem, ve zbytku ale ztrácí a dostává se na osmé místo. Räikkönen nakonec s odřenýma ušima získává 10. místo. Naopak nemilé překvapení čeká na Buttona, který zůstává 13. a do finálové části nepostupuje. Massovo prvenství už nikdo nepřekonal. Všichni postupivší jezdci se vešli do jedné sekundy.
Z druhé části kvalifikace nepostupují 11. Hülkenberg, 12., Kobayashi, 13. Button, 14. Senna, 15. di Resta, 16. Ricciardo.
Vítěz kvalifikace (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Začíná poslední část kvalifikace, ta, která nás zajímá nejvíce. První místo si jako první zabírá Maldonado, za okamžik jej trumfuje Rosberg, Grosjean a Schumacher. Čas kvalifikace už je stlačen k 1:14.572.
V polovině části ještě nemá žádný čas Vettel, Massa a Alonso. Třetí jmenovaný se prozatím ani na trať nechystá, klidně si hoví v garáži – to vše necelé čtyři minuty před koncem. Vettel zajíždí svůj čas na tvrdší sadě gum, ale žádný čas ani nezajíždí a míří znovu do garáže a hrozí, že už ani žádný čas zajet nestihne. Massa mezitím protíná cílovou čáru, ale jeho čas je prozatím nejpomalejší. Na trať vyjíždí konečně také Alonso a řadí se prozatimně 5. místo. Rosbergovo prvenství si pro sebe krade Webber. O to samé snaží také Hamilton, ale nakonec se řadí až za Rosberga. O jaké překvapení postaral Schumacher, když prvenství vyfoukl Webberovi! Radost týmu je ale polovičatá, protože zítra z prvního místa nevyjede.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.