Jak si o uplynulém víkendu v Sepangu vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové? Podíváme se na rozdíl v kvalifikaci, v nejrychlejších kolech i v průměrných kolech nedělního závodu.
Kvalifikace
Lewis Hamilton si opět poradil s Jensonem Buttonem, McLareny i podruhé letos obsadily první řadu. V závodě však již stříbrné vozy tak rychlé nejsou, jak jsme viděli v Austrálii a ještě více za proměnlivých podmínek zde v Malajsii. První jmenovaný Brit se nebyl schopen dotáhnout na Péreze před sebou, Button po kolizi s Karthikeyanem také nepředvedl žádnou zázračnou stíhací jízdu, jak někdo možná doufal po předvedené rychlosti o den dříve.
Podruhé svého týmového kolegu porazil v kvalifikaci krom Hamiltona i Michael Schumacher, Mark Webber, Fernando Alonso, Pastor Maldonado, Daniel Ricciardo, Heikki Kovalainen, Timo Glock a Pedro de la Rosa.
Největší rozdíl byl mezi piloty HRT, když Narain Karthikeyan zaostal o 0,741 sec. Větší než půlvteřinový rozdíl jsme pozorovali také u Toro Rosso, kde nestíhal Jean-Eric Vergne (+ 0,658 sec), a u Sauberu, kde byl o víkendu ve slabší formě Kobajaši (+ 0,592 sec).
Naopak nejtěsnější rozdíl byl u Force Indie mezi Paulem di Restou a Nicem Hülkenbergem, jenž byl v Q2 pomalejší o pouhých 13 tisícin sekundy.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Nedělní Velká cena Malajsie přinesla dvě velká překvapení: vítězství bezchybného Alonsa a druhé místo Sergia Péreze, který byl nejrychlejším mužem v prostřední fázi na přechodných i v závěru na hladkých pneumatikách.
Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby stratégové Sauberu nebyli tak konzervativní a povolali Mexičana pro přezutí na suché pneumatiky o něco dříve. Alonso neváhal a ve 40. kole přezul, aby pokryl svou pozici před rychlejším vozem. Pérez se v boxech objevil o kolo později a propadl se za Španěla o sedm sekund.
Zajímavá byla volba pneumatik a odlišné strategie obou pro koncovku. U Ferrari se odhodlali pro použitou sadu středně-tvrdých pneumatik (přehled stintů najdete zde), u nichž nebylo jisté, zda vydrží zbývajících 16 kol ve formě až do cíle - převážilo však jejich teoreticky rychlejší zahřívání.
Pérez však obul tvrdou směs a dostal jej do provozní teploty ještě rychleji. Ferrari pomocí DRS snadno dohonil a z hlediska pneumatik měl k dispozici na své straně drobnou výhodu. Žel na chvíli ztratil koncentraci, když mu tým hlásil, aby se zaměřil na udržení své pozice, vyjel z dráhy a přišel o čtyři sekundy.
V posledním stintu jsme však mohli díky úpravě pneumatik pozorovat příslib rozmanitých strategií a zajímavějších závodů, o což Pirelli ve vývoji velmi snažilo. Pérez se dostal do bodu, kdy tvrdá pneumatika začala mít rychlostně navrch nad středně-tvrdou. Vzhledem k tomu, jak těsné jsou mezi vozy rozdíly, se zdá, že nás díky širším strategickým možnostem čekají letos skvělé závody.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Krátce bych se zastavil ještě u zajímavých tahů starého lišáka Giorgiho Ascanelliho - technického ředitele Toro Rosso, jenž kdysi pracoval jako závodní inženýr Ayrtona Senny (více o něm například v našem speciálu "Kterak technický ředitel Toro Rosso ve Vettelovi velký talent rozpoznal"). Nejprve rozhodl o tom, aby Jean-Eric Vergne v úvodu nepřezouval a jako jediný zůstal na přechodných pneumatikách, i když se spustila průtrž mračen.
Když ředitelství závodu přerušilo závod, s čímž Ascanelli počítal, byl Vergne startující z osmnáctého místa (viz grafika startovního roštu) už na sedmé pozici. Během pauzy všichni dostali příkaz nasadit mokré pneumatiky, čímž Vergne oproti ostatním ušetřil zastávku v boxech. Cílem nakonec francouzský nováček letošní sezóny projel na slušném osmém místě.
Šikovné bylo i strategické rozhodnutí v případě Ricciarda, který byl prvním pilotem, jenž obul suché pneumatiky. U Vergneho na bodech nebyl důvod k riskování, mladého Australana jezdícího v tu chvíli na sedmnácté pozici však bylo potřeba dostat do hry. Na body sice nedosáhl, ale risk se vyplatil, protože tím Daniel získal tři místa a v cíli byl nakonec klasifikován jako dvanáctý.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle průměrného kola v závodu(do něho není započítáno první kolo, in-/out-lapy, kola za safety carem)
Z poslední tabulky vyplývá, že nejvyšší průměrnou rychlost v závodu dosahoval Button, což je však vzhledem k šesti zastávkám přirozené, protože do ní nezapočítávám první kolo, čas stráveny za safety carem a kola při nájezdu do a výjezdu z boxů.
Největší rozdíl ve výkonu je patrný u Toro Rosso, což jsem však vysvětlil dříve - Vergneho nechal tým i v úvodu za prudkého deště kroužit na přechodných pneumatikách, zatímco ostatní nasadily mokrou směs. Francouz plavání dobře zvládl a udržel se na dráze.
Druhý nejvyšší rozdíl byl u Ferrari: Felipe Massa i s novějším šasi, které mu dle jeho slov po sobotě a výměně všech dílů více vyhovovalo, za svým týmovým kolegou dále těžce zaostával. Podle mě mu Ferrari dá ještě šanci s upraveným vozem po testech v Mugellu (nové bočnice a výfuky) a poté se Brazilec bude muset poroučet, nezačne-li podávat mnohem lepší výkony.
Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejší pětice(pro zvětšení klikněte)
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.