Jak si o uplynulém víkendu v Sepangu vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové? Podíváme se na rozdíl v kvalifikaci, v nejrychlejších kolech i v průměrných kolech nedělního závodu.
Kvalifikace
Lewis Hamilton si opět poradil s Jensonem Buttonem, McLareny i podruhé letos obsadily první řadu. V závodě však již stříbrné vozy tak rychlé nejsou, jak jsme viděli v Austrálii a ještě více za proměnlivých podmínek zde v Malajsii. První jmenovaný Brit se nebyl schopen dotáhnout na Péreze před sebou, Button po kolizi s Karthikeyanem také nepředvedl žádnou zázračnou stíhací jízdu, jak někdo možná doufal po předvedené rychlosti o den dříve.
Podruhé svého týmového kolegu porazil v kvalifikaci krom Hamiltona i Michael Schumacher, Mark Webber, Fernando Alonso, Pastor Maldonado, Daniel Ricciardo, Heikki Kovalainen, Timo Glock a Pedro de la Rosa.
Největší rozdíl byl mezi piloty HRT, když Narain Karthikeyan zaostal o 0,741 sec. Větší než půlvteřinový rozdíl jsme pozorovali také u Toro Rosso, kde nestíhal Jean-Eric Vergne (+ 0,658 sec), a u Sauberu, kde byl o víkendu ve slabší formě Kobajaši (+ 0,592 sec).
Naopak nejtěsnější rozdíl byl u Force Indie mezi Paulem di Restou a Nicem Hülkenbergem, jenž byl v Q2 pomalejší o pouhých 13 tisícin sekundy.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Nedělní Velká cena Malajsie přinesla dvě velká překvapení: vítězství bezchybného Alonsa a druhé místo Sergia Péreze, který byl nejrychlejším mužem v prostřední fázi na přechodných i v závěru na hladkých pneumatikách.
Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby stratégové Sauberu nebyli tak konzervativní a povolali Mexičana pro přezutí na suché pneumatiky o něco dříve. Alonso neváhal a ve 40. kole přezul, aby pokryl svou pozici před rychlejším vozem. Pérez se v boxech objevil o kolo později a propadl se za Španěla o sedm sekund.
Zajímavá byla volba pneumatik a odlišné strategie obou pro koncovku. U Ferrari se odhodlali pro použitou sadu středně-tvrdých pneumatik (přehled stintů najdete zde), u nichž nebylo jisté, zda vydrží zbývajících 16 kol ve formě až do cíle - převážilo však jejich teoreticky rychlejší zahřívání.
Pérez však obul tvrdou směs a dostal jej do provozní teploty ještě rychleji. Ferrari pomocí DRS snadno dohonil a z hlediska pneumatik měl k dispozici na své straně drobnou výhodu. Žel na chvíli ztratil koncentraci, když mu tým hlásil, aby se zaměřil na udržení své pozice, vyjel z dráhy a přišel o čtyři sekundy.
V posledním stintu jsme však mohli díky úpravě pneumatik pozorovat příslib rozmanitých strategií a zajímavějších závodů, o což Pirelli ve vývoji velmi snažilo. Pérez se dostal do bodu, kdy tvrdá pneumatika začala mít rychlostně navrch nad středně-tvrdou. Vzhledem k tomu, jak těsné jsou mezi vozy rozdíly, se zdá, že nás díky širším strategickým možnostem čekají letos skvělé závody.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Krátce bych se zastavil ještě u zajímavých tahů starého lišáka Giorgiho Ascanelliho - technického ředitele Toro Rosso, jenž kdysi pracoval jako závodní inženýr Ayrtona Senny (více o něm například v našem speciálu "Kterak technický ředitel Toro Rosso ve Vettelovi velký talent rozpoznal"). Nejprve rozhodl o tom, aby Jean-Eric Vergne v úvodu nepřezouval a jako jediný zůstal na přechodných pneumatikách, i když se spustila průtrž mračen.
Když ředitelství závodu přerušilo závod, s čímž Ascanelli počítal, byl Vergne startující z osmnáctého místa (viz grafika startovního roštu) už na sedmé pozici. Během pauzy všichni dostali příkaz nasadit mokré pneumatiky, čímž Vergne oproti ostatním ušetřil zastávku v boxech. Cílem nakonec francouzský nováček letošní sezóny projel na slušném osmém místě.
Šikovné bylo i strategické rozhodnutí v případě Ricciarda, který byl prvním pilotem, jenž obul suché pneumatiky. U Vergneho na bodech nebyl důvod k riskování, mladého Australana jezdícího v tu chvíli na sedmnácté pozici však bylo potřeba dostat do hry. Na body sice nedosáhl, ale risk se vyplatil, protože tím Daniel získal tři místa a v cíli byl nakonec klasifikován jako dvanáctý.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle průměrného kola v závodu(do něho není započítáno první kolo, in-/out-lapy, kola za safety carem)
Z poslední tabulky vyplývá, že nejvyšší průměrnou rychlost v závodu dosahoval Button, což je však vzhledem k šesti zastávkám přirozené, protože do ní nezapočítávám první kolo, čas stráveny za safety carem a kola při nájezdu do a výjezdu z boxů.
Největší rozdíl ve výkonu je patrný u Toro Rosso, což jsem však vysvětlil dříve - Vergneho nechal tým i v úvodu za prudkého deště kroužit na přechodných pneumatikách, zatímco ostatní nasadily mokrou směs. Francouz plavání dobře zvládl a udržel se na dráze.
Druhý nejvyšší rozdíl byl u Ferrari: Felipe Massa i s novějším šasi, které mu dle jeho slov po sobotě a výměně všech dílů více vyhovovalo, za svým týmovým kolegou dále těžce zaostával. Podle mě mu Ferrari dá ještě šanci s upraveným vozem po testech v Mugellu (nové bočnice a výfuky) a poté se Brazilec bude muset poroučet, nezačne-li podávat mnohem lepší výkony.
Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejší pětice(pro zvětšení klikněte)
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.