Jak si o uplynulém víkendu v Sepangu vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové? Podíváme se na rozdíl v kvalifikaci, v nejrychlejších kolech i v průměrných kolech nedělního závodu.
Kvalifikace
Lewis Hamilton si opět poradil s Jensonem Buttonem, McLareny i podruhé letos obsadily první řadu. V závodě však již stříbrné vozy tak rychlé nejsou, jak jsme viděli v Austrálii a ještě více za proměnlivých podmínek zde v Malajsii. První jmenovaný Brit se nebyl schopen dotáhnout na Péreze před sebou, Button po kolizi s Karthikeyanem také nepředvedl žádnou zázračnou stíhací jízdu, jak někdo možná doufal po předvedené rychlosti o den dříve.
Podruhé svého týmového kolegu porazil v kvalifikaci krom Hamiltona i Michael Schumacher, Mark Webber, Fernando Alonso, Pastor Maldonado, Daniel Ricciardo, Heikki Kovalainen, Timo Glock a Pedro de la Rosa.
Největší rozdíl byl mezi piloty HRT, když Narain Karthikeyan zaostal o 0,741 sec. Větší než půlvteřinový rozdíl jsme pozorovali také u Toro Rosso, kde nestíhal Jean-Eric Vergne (+ 0,658 sec), a u Sauberu, kde byl o víkendu ve slabší formě Kobajaši (+ 0,592 sec).
Naopak nejtěsnější rozdíl byl u Force Indie mezi Paulem di Restou a Nicem Hülkenbergem, jenž byl v Q2 pomalejší o pouhých 13 tisícin sekundy.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Nedělní Velká cena Malajsie přinesla dvě velká překvapení: vítězství bezchybného Alonsa a druhé místo Sergia Péreze, který byl nejrychlejším mužem v prostřední fázi na přechodných i v závěru na hladkých pneumatikách.
Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby stratégové Sauberu nebyli tak konzervativní a povolali Mexičana pro přezutí na suché pneumatiky o něco dříve. Alonso neváhal a ve 40. kole přezul, aby pokryl svou pozici před rychlejším vozem. Pérez se v boxech objevil o kolo později a propadl se za Španěla o sedm sekund.
Zajímavá byla volba pneumatik a odlišné strategie obou pro koncovku. U Ferrari se odhodlali pro použitou sadu středně-tvrdých pneumatik (přehled stintů najdete zde), u nichž nebylo jisté, zda vydrží zbývajících 16 kol ve formě až do cíle - převážilo však jejich teoreticky rychlejší zahřívání.
Pérez však obul tvrdou směs a dostal jej do provozní teploty ještě rychleji. Ferrari pomocí DRS snadno dohonil a z hlediska pneumatik měl k dispozici na své straně drobnou výhodu. Žel na chvíli ztratil koncentraci, když mu tým hlásil, aby se zaměřil na udržení své pozice, vyjel z dráhy a přišel o čtyři sekundy.
V posledním stintu jsme však mohli díky úpravě pneumatik pozorovat příslib rozmanitých strategií a zajímavějších závodů, o což Pirelli ve vývoji velmi snažilo. Pérez se dostal do bodu, kdy tvrdá pneumatika začala mít rychlostně navrch nad středně-tvrdou. Vzhledem k tomu, jak těsné jsou mezi vozy rozdíly, se zdá, že nás díky širším strategickým možnostem čekají letos skvělé závody.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Krátce bych se zastavil ještě u zajímavých tahů starého lišáka Giorgiho Ascanelliho - technického ředitele Toro Rosso, jenž kdysi pracoval jako závodní inženýr Ayrtona Senny (více o něm například v našem speciálu "Kterak technický ředitel Toro Rosso ve Vettelovi velký talent rozpoznal"). Nejprve rozhodl o tom, aby Jean-Eric Vergne v úvodu nepřezouval a jako jediný zůstal na přechodných pneumatikách, i když se spustila průtrž mračen.
Když ředitelství závodu přerušilo závod, s čímž Ascanelli počítal, byl Vergne startující z osmnáctého místa (viz grafika startovního roštu) už na sedmé pozici. Během pauzy všichni dostali příkaz nasadit mokré pneumatiky, čímž Vergne oproti ostatním ušetřil zastávku v boxech. Cílem nakonec francouzský nováček letošní sezóny projel na slušném osmém místě.
Šikovné bylo i strategické rozhodnutí v případě Ricciarda, který byl prvním pilotem, jenž obul suché pneumatiky. U Vergneho na bodech nebyl důvod k riskování, mladého Australana jezdícího v tu chvíli na sedmnácté pozici však bylo potřeba dostat do hry. Na body sice nedosáhl, ale risk se vyplatil, protože tím Daniel získal tři místa a v cíli byl nakonec klasifikován jako dvanáctý.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle průměrného kola v závodu(do něho není započítáno první kolo, in-/out-lapy, kola za safety carem)
Z poslední tabulky vyplývá, že nejvyšší průměrnou rychlost v závodu dosahoval Button, což je však vzhledem k šesti zastávkám přirozené, protože do ní nezapočítávám první kolo, čas stráveny za safety carem a kola při nájezdu do a výjezdu z boxů.
Největší rozdíl ve výkonu je patrný u Toro Rosso, což jsem však vysvětlil dříve - Vergneho nechal tým i v úvodu za prudkého deště kroužit na přechodných pneumatikách, zatímco ostatní nasadily mokrou směs. Francouz plavání dobře zvládl a udržel se na dráze.
Druhý nejvyšší rozdíl byl u Ferrari: Felipe Massa i s novějším šasi, které mu dle jeho slov po sobotě a výměně všech dílů více vyhovovalo, za svým týmovým kolegou dále těžce zaostával. Podle mě mu Ferrari dá ještě šanci s upraveným vozem po testech v Mugellu (nové bočnice a výfuky) a poté se Brazilec bude muset poroučet, nezačne-li podávat mnohem lepší výkony.
Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejší pětice(pro zvětšení klikněte)
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.